Temat:: Tajemnica tkwiąca w warzywach. Data: 08.10.2007 r. Cele ogólne:- kształtowanie postawy prozdrowotnej;- rozwijanie aktywności poznawczej;- zapoznanie z wartościami odżywczymi niektórych produktów;- zapoznanie z treścią wiersza „ Chory kotek”;- rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej;- rozwijanie aktywności twórczej poprzez wykorzystanie dziecięcej ekspresji;- rozwijanie aktywności ruchowej.Cele szczegółowe:- potrafi z uwagą wysłuchać tekstu czytanego;- wie, że należy przestrzegać i kształtować nawyki higieniczne;- rozumie, iż należy kulturalnie zachowywać podczas posiłków;- potrafi wypowiedzieć się na temat obrazka sytuacyjnego;- wykonuje do końca powierzone zadanie;- wie jak dbać o swoje zdrowie;- zna wartości odżywcze niektórych produktów;- potrafi wykonać kanapki;- potrafi rozwiązać krzyżówkę; - czyta proste wyrazy;- potrafi przeliczać liczebnikami porządkowymi i głównymi z zakresie 10.Metody:- metoda przekazu wiedzy;- metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu;- metody aktywizujące;- metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych.Formy aktywności dziecka:- językowa;- muzyczna;- ruchowa;- plastyczna.Środki dydaktyczne:- obrazek sytuacyjny: „ W przedszkolnej kuchni”;- wiersz S. Jachowicza pt. „ Chory kotek”;- krzyżówka;- papierowe warzywa do przypięcia na tablicę: cebula, burak, por;- kartoniki do określania liczby głosek i sylab;- naczynia – zabawki z przedszkolnej kuchni;- nagranie piosenki pt. „ Mama w kuchni” – sł. E. Zawistowska, muz. S. Marciniak;- zawieszone szablony przedstawiające słońce i chmurę;- papierowe tacki;- obrazki przedstawiające warzywa z gry pamięciowej „Memory”;- naturalne warzywa w całości i pokrojone na talerzykach;- pokrojony chleb, masło na talerzykach, noże, plastry sera;- elementy do wykonania „ Drzewa zdrowia”
Przebieg: 1.Powitanie – dzieci witają się poszczególnymi częściami ciała, np. nos z nosem, łokieć z łokciem…
2. Nauczycielka wnosi w worku naczynia kuchenne – nazywanie ich, określanie do czego służą; przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi; podpisywanie cyframi – 1, 2, 3, 4, 5.
3. Omówienie obrazka sytuacyjnego „ W przedszkolnej kuchni”.
4. Zabawa ruchowo – rytmiczna: „ Nasza orkiestra”- granie na garnkach, talerzach…
5. Zabawa słowem – „ Zdrowy jak…”; wyrażanie własnego nastroju poprzez udzielanie odpowiedzi na pytanie – „ Jak się czujesz?”
6. .Czytanie wiersza – „ Chory kotek”; omówienie; ocena postępowania kotka.
7.Zabawa ruchowa – „ Tańczące talerze”- dzieci kładą tacki na głowach i tańczą w takt muzyki, starają się utrzymać tackę na głowie (kto najdłużej).
8.Analiza i synteza dźwiękowa wyrazów – cebula, burak, por.
9.Zabawa ruchowa: „ Znajdź swoją parę”- dzieci mają zamknięte oczy i wybierają dla siebie kartonik przedstawiający warzywo, gdy zaczyna się piosenka, otwierają dłoń i szukają takiego samego kartonika, później tańczą w parach.
10.Wyciągnięcie wniosku, iż witaminy dają nam zdrowie i dlatego należy jeść dużo warzyw ( wcześniej umytych).
11.Ułożenie „ Drzewa zdrowia” i zawieszenie na nim uśmiechniętych buzi dzieci.
12.Zabawa ruchowa:„ Lekko – ciężko”- na wysokie dźwięki dzieci naśladują delikatne, sprawne ruchy – jesteśmy zwinni; na dźwięki niskie – jest nam ciężko jesteśmy przejedzeni, nasze ruchy są leniwe i ociężałe.
13Wykonanie kanapek i ich degustacja – dzieci pamiętają o umyciu rąk przed rozpoczęciem pracy. Słuchanie piosenki pt. „ Mama w kuchni”.
14.W sali zawieszone są szablony przedstawiające słonce o chmurę. Dzieci, które są zadowolone z zajęć stają pod słońcem, a te które nie czuły się na zajęciach dobrze stają pod chmurką.
2
justyna.k62