program wych przedsz. zakon.pdf

(648 KB) Pobierz
385065819 UNPDF
s. Maria Opiela, s. Małgorzata Kaput, s. Edyta Piekarz,
s. Agnieszka Kornobis, s. Zofia Zymróz, s. Stanisława Chudzik
Program wychowania przedszkolnego
według koncepcji pedagogicznej
bł. Edmunda Bojanowskiego
385065819.001.png
s. Maria Opiela, s. Małgorzata Kaput, s. Edyta Piekarz,
s. Agnieszka Kornobis, s. Zoia Zymróz, s. Stanisława Chudzik
Program wychowania przedszkolnego
według koncepcji pedagogicznej
bł. Edmunda Bojanowskiego
Numer dopuszczenia: DPN-5002-19/08
Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP
Dębica 2008
Recenzenci:
Mgr Ewa Brańska
Mgr Dorota Bogucka
Religijny obszar wychowawczo – dydaktyczny opiniował:
Ks. prof. dr hab. Władysław Kubik we współpracy z mgr Teresą Czarnecką
Konsultacje:
Ks. dr hab. Marian Nowak, prof. KUL
Dr hab. Krystyna Chałas, prof. KUL
Mgr Barbara Rokicka
Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda
Bojanowskiego został dopuszczony do użytku decyzją Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 3 października 2008 roku. Numer dopuszczenia: DPN-5002-19/08.
Nihil obstat:
Tarnów, 05.12.2008 r.
Ks. dr Bolesław Klaus
Za zgodą Kurii Diecezjalnej w Tarnowie
OW-2/80/08, Tarnów, 06.12.2008 r.
Wikariusz Generalny
Bp Władysław Bobowski
Współwydawca:
©Copyright by Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP
ul. Edmunda Bojanowskiego 8-10
39-200 Dębica
Wydawca:
Wydawnictwo Millenium
ul. Transportowców 18
39-200 Dębica
ISBN 978-83-928117-0-1
Druk:
www.drukmillenium.pl
Wstęp
Bł. Edmund Bojanowski (1814 – 1871) od 1850 r. zakładał ochrony wiejskie,
określając jasno i szczegółowo ich organizację i misję prowadzonej w nich działalno-
ści opiekuńczo – wychowawczej. Uczynił to sięgając do dorobku ówczesnej praktyki
i teorii pedagogicznej oraz gruntownej diagnozy potrzeb i problemów społecznych
w środowisku, któremu służyły. Z prowadzonego przez bł. E. Bojanowskiego dzien-
nika 1 , korespondencji 2 , notatek 3 poznajemy, że przyjmuje on chrześcijańską ilozoię
wychowania i zgodnie z nią formułuje jego cele. Wskazuje również konkretne zadania
wychowawcze, dobiera do nich najbardziej odpowiednie formy organizacyjne, po-
sługuje się bardzo elastycznie różnorodnymi metodami i technikami oddziaływania
wychowawczego, zwracając uwagę na konieczność znajomości potrzeb i możliwo-
ści rozwojowych dzieci. Prowadzenie ochronek powierzył założonemu przez siebie
w tym celu Zgromadzeniu Sióstr Służebniczek, które w nich realizowały jego koncep-
cję pedagogiczną podejmując działalność wychowawczą, wspomaganą działaniami
opiekuńczymi, oświatowymi i kulturalnymi wobec dzieci, ich rodzin i środowiska.
Obligował je przy tym do najwyższej staranności – co do prowadzenia dzieci, zacho-
wywać najdrobniejsze szczegóły, które są przepisane, bo nie uwierzycie, jak wielkiej
w tym jest wagi każda, choćby rzecz najdrobniejsza i w szczegółach określił zasady
ich pracy przepisami Reguły 4 .
Zebrane przez bł. E. Bojanowskiego materiały i jego własne przemyślenia na te-
mat wychowania – jego podmiotu, metod, środków i form oraz organizacji i działal-
ności ochron, są wciąż bogatym źródłem dla określenia istotnych elementów jego sys-
temu wychowania i zawartej w nim koncepcji pedagogicznej opartej na wartościach
chrześcijańskich. Stanowią również aktualne wskazania w prowadzeniu wychowania
przedszkolnego dzisiaj oraz opracowania jego programu, który jest opisem sposobu
realizacji zadań ustalonych zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowa-
nia przedszkolnego. Jej wymagania są zbieżne z zamiarem bł. E. Bojanowskiego, któ-
ry przestrzegał i zabiegał o to, by względy wychowawcze w okresie przedszkolnym
przeważały nad innymi, aby ochronki nie stawały się tylko przytułkiem nędzy, albo
tylko szkołą przesiąkniętą pedantyzmem teoretycznym, lecz uwzględniały potrzeby
i możliwości dziecięcego wieku, szanując jego prostotę 5 , zgodnie z zasadą: im młod-
sze dzieci tym więcej zabaw, a następnie coraz więcej zajęć praktycznych i dydaktycz-
nych.
Bł. E. Bojanowski zwraca uwagę na ważność i konieczność integralnego wpły-
wu wychowawczego. Przestrzega przed oddzielaniem sfery duchowej od życia co-
dziennego i związanych z nim doświadczeń; wychowania religijnego, moralnego, od
wychowania izycznego, intelektualnego i społecznego. W Biblii, historii i literaturze
w umiejętny sposób odnajduje zasady i wzory osobowe, tak ważne w wychowaniu.
Wszystko zaś łączy z rytmem otaczającego świata. W poszukiwaniu kształtu oddzia-
1 Dziennik Edmunda Bojanowskiego (1853 - 1871), rękopisy w Archiwum Głównym Służebniczek Dębickich (AGSD) w Dębicy.
2 Korespondencja Edmunda Bojanowskiego z lat 1829 - 1871, red. L. Smołka, Wrocław 2001.
3 Notatki Edmunda Bojanowskiego, AGSD, rękopisy.
4 Reguła Zgromadzenia Służebniczek Boga-Rodzicy Dziewicy Niepokalanie Poczętej, Poznań 1867.
5 Por. Notatki, B-h-1, k. 12.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin