psychologia międzykulturowa.docx

(48 KB) Pobierz

kultura i psychologia – wzajemne zależności; relatywizm kulturowy

1.      zarys historyczny

- Najwcześniejszy czynnik wyzwalający zainteresowanie różnicami międzykulturowymi – teoria rozwoju społecznego Darwina (wczesny prekursor; powstanie ras ludzkich w różnych miejscach świata związane z wpływem środowiska na zachowanie człowieka)

- Wundt – psychologiczna analiza danych zgromadzonych przez historyków i antropologów

- Po I wojnie – rozwój analiz międzykulturowych; odrzucenie etnocentryzmu; rozumienie i interpretowanie kultury w jej własnych ramach;

- Powstanie jako odrębnej dyscypliny – lata 60te

- Powstanie międzynarodowego stowarzyszenia psychologii międzykulturowej (1972) w Hongkongu - Dawson

- Wykorzystanie pojęć emic (idee specyficzne dla kultury) i etic (idee uniwersalne dla kultur)

2.      definicja kultury

- Kultura – twór złożony z obiektywnych wytworów człowieka oraz subiektywnych które w czasie minionym zwiększały prawdopodobieństwo przetrwania (przejawiające się zadowoleniem wśród osób zajmujących tę samą niszę ekologiczną) i stały się wartością wspólną dla wszystkich którzy mogli się komunikować dzięki wspólnocie języka i czasoprzestrzeni życia

- Wyznaczniki:

o       wszystko to co jest wytworem człowieka

o       w przeszłości cel adaptacyjny

o       płaszczyzna wspólnoty i wymiany

o       między tymi co mają wspólny język, rejon zamieszkania i czas

3.      wymagania metodologiczne w badaniach międzykulturowych

- Niezbędne użycie konstruktów typu emic – dostosowanie narzędzia do kultury np. pojęcia

- Zastosowanie procedur wykorzystujących różnorodne techniki: eksperyment, obserwacja, kwestionariusz ankiety, analiza matematyczna

4.      cele psychologii

- Wzbogacanie wiedzy o ludziach – opis ludzkich zachowań, wyjaśnianie ich przyczyn, trafne ich przewidywanie; przez prowadzenie badań psychologicznych i tworzenie teoretycznych modeli zachowań

- Wykorzystywanie zgromadzonej wiedzy do skutecznego wpływania na życie ludzkie z nadzieją na jego poprawę

5.      cele badań międzykulturowych

- Ujęcie wąskie - analizowanie różnic w zachowaniach przedstawicieli różnych kultur i ujmowanie prawd i zasad psychologicznych jako specyficznych kulturowo

- Ujęcie szerokie - szukanie podobieństw między zachowaniami i ujmowanie prawd i zasad psychologicznych jako uniwersalnych kulturowo

6.      definicja kultury

- Definicja pojęcia kultura - Triandis:

o       dynamiczny – tendencje uśrednione, najbardziej powszechne; zmienne

o       system reguł jawnych i ukrytych – odrębne lecz wzajemnie powiązane elementy

o       ustanawianych przez grupy

o       i mających zapewnić im przetrwanie – stanowią podstawy ładu społecznego, unikanie chaosu

o       dotyczących wartości przekonań norm i zachowań

o       podzielanych przez grupę lecz w różnym stopniu uznawanych przez poszczególne jednostki w ramach grupy

o       przekazywanych z pokolenia na pokolenie stosunkowo trwałych

o       lecz mogących się zmieniać w czasie

7.      reguły ponadkulturowe a różnice międzykulturowe – etyka i emika

- Etyka – aspekty życia które wydają się niezmienne w różnych kulturach – prawdy i zasady uniwersalne

- Emika – aspekty życia wydające się różnić w zależności od kultury – prawdy i zasady specyficzne kulturowo

8.      Jak kultura wpływa na zachowania i procesy umysłowe – model berry’ego

- Środowisko ekologiczne, kontekst społeczno-polityczny i biologia -> praktyki kulturowe -> cechy psychiczne

 

kulturowe uwarunkowania rozwoju

1.      Enkulturacja a socjalizacja

- socjalizacja – proces uczenia się i uwewnętrzniania kulturowo uwarunkowanych reguł i wzorów zachowania; odnosi się do rzeczywistego procesu i mechanizmów poprzez które ludzie uczą się reguł obowiązujących w ich społeczeństwie i w danej kulturze

- enkulturacja – przyswajanie sobie przyjętych w danej kulturze sposobów i stylów zachowywania się; odnosi się do wytworów socjalizacji – subiektywnych, wewnętrznych, psychologicznych aspektów kultury, które zostają uwewnętrznione w toku rozwoju; wynik socjalizacji

- podmioty socjalizacji – osoby, instytucje i organizacje które mają zapewnić prawidłowy przebieg procesu

- bronferbrenner – rozwój jako dynamiczny proces zachodzący między jednostką a środowiskiem

o       Mikrosystem – bezpośrednie otoczenie

o       Mezosystem – powiązania między mikrosystemami

o       Egzosystem – środowisko wpływające pośrednio

o       Makrosystem – kultura, religia, społeczeństwo

2.      Kultura, wychowywanie dzieci, rodzicielstwo i rodzina

- cele i przekonania związane z rodzicielstwem – związane z określonym kontekstem opiekuńczym i z zachowaniami cenionymi w danej kulturze (matki z Kenii i bostonu)

- style wychowawcze – korzystny wpływ uzależnony od grupy etnicznej

o       Autorytarny

o       Permisywny

o       Autorytatywny

o       niezaangażowany

- Badania międzykulturowe dotyczące zachowań i strategii rodzicielskich – wyniki wskazują na różnice ale i podobieństwa międzykulturowe w dziedzinie stylów wychowawczych i zachowań rodzicielskich;

- zmienność zachowań rodzicielskich jako funkcja sytuacji ekonomicznej

- rodzeństwo

- rodziny rozszerzone – bufor chroniący dziecko przed codziennymi stresami, przekazywanie dziedzictwa kulturowego z pokolenia na pokolenie; wspólnota zasobów, wsparcie emocjonalne, wspólne wychowywanie dzieci

3.      kultura a rówieśnicy

- typy kultur

o       postfiguratywna

o       kofiguratywna

o       prefiguratywna

- kontakt z grupami rówieśniczymi – w zależności od kultury częstość kontaktów z rówieśnikami może być istotna lub niezbyt ważna dla procesu enkulturacji

- przyjaźnie – przyswajanie kulturowych zasad negocjacji, wzajemności, współpracy, wrażliwości interpersonalnej

4.      kultura a opieka przedszkola

- zróżnicowanie form opieki przedszkolnej

- opieka przedszkolna a rozwój dziecka – rozwój uzależniony od jakości opieki

5.      kultura a edukacja

- międzykulturowe różnice w osiągnięciach matematycznych

- czynniki społeczno-kulturowe wpływające na wyniki w matematyce

o       język – konstrukcja liczebników

o       system oświaty – programy nauczania, preferowane treść i tematy, środowisko (szkoła, starszyzna, rodzina), organizacja planowanie i realizacja planów zajęć

o       wartości rodzicielskie i rodzinne – ważność wrodzonych umiejętności bądź wysiłku, preferowanie podobieństw bądź różnic, postrzeganie przyczyn niepowodzeń w czynnikach zewnętrznych bądź wewnętrznych

o       style nauczania i relacje nauczyciel-uczeń

o       postawy i oceny poznawcze uczniów

6.      religia – ustanawianie reguł postępowania, przygotowywanie dzieci do ról mężczyzn i kobiet, wkład w kształtowanie tożsamości jednostek, zapewnienie wsparcia, poczucia przynależności i własnej wartości

7.      nisza rozwojowa – w niej zachodzi enkulturacja

8.      3 obszary wpływu na rozwój

- otoczenie fizyczne i społeczne

- cechy psychiczne opiekunów

- sposoby opieki i wychowania

9.      Modele wpływu:

- wczesny etap badań – lata 60-70te

o       Kultura -> matka -> niemowlę

- późniejszy etap badań – lata 80te – model rozwojowy

o       Geny -> niemowlę -> matka -> kultura

- współcześnie – rodziców i dzieci traktuje się jako równoprawne podmioty enkulturacji

 

kultura a procesy rozwojowe

1.      Kultura a temperament

- wiedza tradycyjna

o       Temperament – uwarunkowany biologicznie ujawniający się po urodzeniu styl kontaktowania się z otaczającym światem

o       Typy temperamentu – Thomas i Hess

- łatwy – dobre zdolności przystosowawcze, regularny umiarkowanie intensywny styl zachowania; reakcja na otoczenie żywa i pozytywna

- trudny – intensywny, nieregularny, wycofujący się, nastrój negatywny

- nieśmiały – wolno rozgrzewający się – potrzeba czasu na przystosowanie się do nowych typów aktywności i do nowych sytuacji;

o       Klucz do rozwoju osobowości – dobroć dopasowania (interakcja temperamentu dziecka z temperamentem rodziców)

- międzykulturowe badania nad temperamentem

o       Badania międzykulturowe prowadzone przy użyciu skali oceny zachowań noworodków NBAS (wskaźnik tempera mentalnych cech) – związek między wysokością nad poziomem morza a zachowaniem w Peru (noworodki górskie mniej uważne i aktywne, reagujące mniej żywo i trudniej uspokajające się); dzieci imigrantów chińskiego pochodzenia w USA (dzieci Chińskie spokojniejsze i mniej drażliwe niż anglosaskie); różnice międzykulturowe w temperamencie ujawniają się już u kilkudniowych noworodków

o       Temperament a uczenie się kultury – różnice tempera mentalne między niemowlętami ułatwiają rodzicom z różnych kultur stosowanie stylów i zachowań wychowawczych które służą kształtowaniu i utrwalaniu określonych praktyk kulturowych; różnice kulturowe dotyczące temperamentu dzieci -> cechy osobowości i zachowania cenione w danej kulturze u dorosłych;

o       Dobroć dopasowania między temperamentem a kulturą – określony typ temperamentu adaptacyjny w jednej kulturze a dezadaptacyjny w innej;

o       Źródła różnic temperamentalnych – warunki środowiskowe, wpływy kulturowe (preferowanie określonych stylów), doświadczenia matki w ciąży

2.      Kultura a przywiązanie

- przywiązanie – szczególna więź jaka się wytwarza między niemowlęciem a opiekunem; wpływająca na późniejsze relacje z najbliższymi

- teoria przywiązania wg bowlby’ego – teoria ewolucyjna; istnienie wrodzonych biologicznych podstaw wytwarzania się relacji z opiekunem (uśmiechanie się, gaworzenie); aspekt strategii przetrwania

- klasyfikacja stylów przywiązania wg ainsworth – Uganda 1967,1977, boston

o       Bezpieczny

o       Ambiwalentny – niepewność swoich zachowań wobec matki; wahanie się między dążeniem do zwrócenia na siebie uwagi a unikaniem jej;

o       unikający

- badania międzykulturowe dotyczące przywiązania – matki niemowląt bezpiecznych (wrażliwe na potrzeby dziecka, ciepłe, pozytywne reakcje emocjonalne), matki niemowląt unikających (natarczywe, nadmiernie stymulujące), matki dzieci ambiwalentnych (niewrażliwe i mało zaangażowane, brak konsekwencji w zachowaniu); umiarkowany związek między wrażliwością rodzica na potrzeby dziecka a stopniem oparcia relacji na poczuciu bezpieczeństwa

- międzykulturowa trafność metod oceny przywiązania – nietrafność metody obcej sytuacji np. u dzieci japońskich; nietrafność kategorii unikającego stylu przywiązania np. u dzieci chińskich

- czy bezpieczny styl przywiązania jest optymalny we wszystkich kulturach

o       Niemcy – unikający – samodzielność

o       Izrael – lękowo-ambiwalentny

o       Japonia – lękowo-ambiwalentny – poczucie zależności, lojalność

o       Przywiązanie zjawiskiem uniwersalnym, specyficzne kulturowo są zachowania dzieci będące przejawem bezpiecznego lub nie stylu przywiązania

- przywiązanie a rozwój dziecka

o       Wpływ relacji przywiązania łączącej dziecko z różnymi opiekunami na różne aspekty rozwoju

3.      Rozwój poznawczy

- rozwój poznawczy – kształtowanie się umiejętności myślenia

- teoria Piageta – Szwajcaria

o       Stadium sensoryczno-motoryczne – do 2 lat; rozwój inteligencji przez spostrzeganie i działanie; osiągnięcia: zdolność do posługiwania się symbolami umysłowymi jako reprezentacjami obiektów i zdarzeń (stałość obiektów), naśladownictwo odroczone i opanowanie podstaw języka;

o       Stadium przedoperacyjne – 2 do 6-7 lat; brak stałości wielkości fizycznych (masa objętość liczby), centracja (skupianie się na jednym aspekcie), nieodwracalność (niezdolność do odwracania procesów), egocentryzm (niezdolność rozumienia innego punktu widzenia), animizm

o       Stadium operacji konkretnych – 6-7 do 11 lat; odwracalność procesów; wielość punktów widzenia, stałość wielkości fizycznych; strategia prób i błędów

o       Stadium operacji formalnych – od 11 lat; logiczne myślenie o pojęciach abstrakcyjnych; systematyczne, analityczne podejście do rozwiązywania problemów;

o       Asymilacja (dopasowanie nowych idei do dotychczasowych) i akomodacja (przekształcenie dotychczasowych struktur w celu włączenia nowych niezgodnych)

o       Uniwersalność stadiów rozwoju poznawczego

- teoria Piageta w badaniach międzykulturowych

o       Czy we wszystkich kulturach etapy następują w tej samej kolejności – tak (wielka Brytania, Australia, Grecja, pakistan)

o       Czy we wszystkich kulturach dzieci rozpoczynają kolejne stadia w tym samym wieku – nie; duża zmienność kulturowa 3 i 4 etapu;

o       Czy istnieją różnice kulturowe w ramach stadiów rozwojowych – tak; duża zmienność kulturowa w kolejności nabywania umiejętności w obrębie danego etapu

o       Czy w kulturach niezachodnich rozumowanie naukowe jest uznawane za ostatnie stadium rozwoju poznawczego – nie; społeczeństwa islamskie – wiara, wiedza ogólna, szacunek dla poezji i literatury;

- teoria Piageta – podsumowanie – podważenie uniwersalności ostatniego stadium

4.      Rozumowanie moralne

- moralność pozostaje pod silnym wspływem subiektywnej ukrytej kultury w której jest zanurzona

- teoria rozwoju moralnego autorstwa kohlberga

o       Moralność prekonwencjonalna – przestrzeganie zasad w celu uniknięcia kary

o       Moralność konwencjonalna – przestrzeganie zasad akceptowanych przez innych

o       Moralność postkonwencjonalna – przestrzeganie zasad partych na osobistych zasadach i sumieniu

- badania międzykulturowe dotyczące rozumowania moralnego

o       Część badań wskazuje na uniwersalność teorii kohlberga (2 pierwszych stadiów)

o       Podważanie uniwersalności ostatniego stadium;

 

psychologiczne wymiary kultury: indywidualizm i kolektywizm

Zgłoś jeśli naruszono regulamin