Tematyka:
§ „Ostatnie podmuchy zimy” - 5.03.07 – 9.03.07
§ „Witaminy, witaminy…” - 12.03.07 – 16.03.07
§ „Witamy wiosnę” - 19.03.07 – 23.03.07
§ „ Zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi” 26.03.07 –30.03.07
Cele główne:
1.Prowokowanie do stawiania pytań, poszukiwania odpowiedzi.
2.Organizowanie działań umożliwiających poznawanie pogody marcowej.
3.Kształtowanie prawidłowych nawyków warunkujących zdrowie.
4.Stwarzanie warunków do rozwijania ekspresji słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej. w sferze językowej,
5.Wyrażanie siebie –własnych uczuć
1.Organizowanie działań sprzyjających kultywowaniu zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
2.Kształtowanie prawidłowych nawyków warunkujących zdrowie.
3.Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza oraz potrzeby stałego kontrolowania i leczenia zębów.
Plan opracowano na podstawie:
Podstawy programowej
Programu autorskiego – „Potrafię sam”
Literatury:
1. U.Smoczyńska- Nachtman –Rozśpiewane przedszkole.
2. I. Salach- Nasza pani opowiada.
3. E. Gruszczyk-Kolczyńska- Dziecięca matematyka.
4. H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.
5. Edukacja w przedszkolu.
6. Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć dla dzieci pięcioletnich.
7. M. Arndt, Przyroda przeżywana i obserwowana z dzieckiem przedszkolnym.
8. E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko
9. Demel- Minimum logopedyczne
10. K. Wlażnik- Wychowanie fizyczne
11. M.Kownacka-Wesołe przedszkole
Tytuł bloku tematycznego i data „Ostatnie podmuchy zimy” - 5.03.07 – 9.03.07
Zajęcia w
ranku
Zajęcia
główne
Sfera aktywności
dzieci
Cele operacyjne zajęć
głównych
Zajęcia popołudniowe
popołudniowych
„Słonko świeci- deszcz pada”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.
„Jaka może być pogoda ?” - zachęcenie do interesowania się światem pogody i przyrody w trakcie rozmowy kierowanej na podstawie książki „Razem ze słonkiem”, historyjki obrazkowej „Bałwankowe wędrówki” oraz własnych spostrzeżeń. Nawiązanie do aktualnych warunków pogodowych.
Zestaw gimnastycznych wg W. Sherborne- ruch kreatywny i prowadzący do współdziałania.
językowa
społeczna
przyrodni-cza
zdrowotna
Dziecko:
-wypowiada się na temat własnych obserwacji ,wymienia kilka charakterystycznych cech przedwiośnia, tworzy wypowiedź kilkuzdaniową na podstawie historyjki, czyta tekst w chmurkach
-ćwiczy wg pokazu i instrukcji nauczyciela, tworzy własny ruch z kolegą, przestrzega zawartych umów
„W krainie alfabetu” –utrwalenie poznanych liter w trakcie rozwiązywania różnorodnych zadań umysłowych.
Kształcenie spostrzegawczości wzrokowej; doskonalenie techniki czytania.
„Śpiewaj dalej”- zabawa muzyczna. Kształcenie umiejętności podjęcia wspólnego zadania w zespole rozwijanie poczucia rytmu oraz umiejętności wokalnych.
-zna wprowadzone litery, odczytuje ich połączenia, rozwiązuje rebusy i zagadki
-podejmuje śpiew w określonej kolejności, zna poznane piosenki o tematyce zimowej
„Przejście po kamieniach”- zabawa ruchowa z elementem równowagi (z krążkami).
Na podstawie wierszy: „Dziewięć bałwanków” - A. Łady- Grodzickiej (s.104) i „Bałwan i wiosna” (103) utrwalenie poznanych liczb, znaków, wprowadzenie znaku matematycznego: „-„ .
„W marcu jak w garncu” – wykonanie ilustracji do przysłowia.
matematy-czna
plastyczna
-przelicza zbiory wzrastające i malejące, porównuje ich liczebność, prawidłowo stosuje znaki matematyczne, doskonali umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 9
-zna charakterystyczne cechy pogody marcowej i potrafi je zilustrować w formie ekspresji malarskiej
„Co się dzieje na przedwiośniu?” -wyjście do ogrodu przedszkolnego. Obserwacja środowiska przyrodniczego.
„Wierzbowe kotki” słuchanie wiersza T. Kubiaka.
-dostrzega zmiany w przyrodzie, dzieli się uwagami na temat własnych spostrzeżeń
-dz. wie jak wyglądają bazie, rozumie wieloznaczność wyrazu „kotki”
„Język na defiladzie” –ćwiczenie narządów mowy.
.
„Pierwsze kwiaty” –wprowadzenie głoski i litery „F” , f” w oparciu MDS M. Bogdanowicz w trakcie rozwiązywania zagadek I wykonywania różnorodnych zadań.
Zestaw zabaw ruchowych nr 17(Wlaźnik) – kształtowanie i utrzymanie równowagi ciała, sprawności ruchowej takiej jak zwinność i szybkość
ruchowa
graficzna
-wykonuje ćwiczenia słuchowo-wzrokowo- ruchowe, zna literę f, F, układa nową literę z tasiemek, czyta połączenia sylabowe z poznanych liter, odczytuje wprowadzone wyrazy
-doskonali ogólną sprawność ruchową
„Zakładamy zielony ogródek” – sianie i sadzenie z dziećmi nasion -kwity, trawa itp., warzyw – pietruszka, cebula, burak
„Echo rytmiczne” – zabawa muzyczna.
-zna sposoby sadzenia roślin, rozróżnia i segreguje różnorodne nasiona, bierze czynny udział w pracach poznają warunki potrzebne do rozwoju roślin;
-uwzględnia zmiany dynamiczne, chętnie śpiewa poznane piosenki w tym roku, śpiewa indywidualnie lub w grupkach
„Wiatr i wiaterek”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych i oddechowych.
„Pierwsze kwiaty” – zapoznanie z nazwami kwiatów chronionych oraz fazą rozwoju rośliny na podstawie wiersza „Pierwiosnek”. Praca z książką s. 76.
„Kwiaty chronione” – składanka papierowa.
przyrodnicza
techniczna
-zna fazy rozwoju rośliny, potrafi nazwać poszczególne części rośliny, zauważa różnice w wyglądzie rośliny w różnych fazach jej rozwoju
-dobiera właściwe kolory papieru, dba o estetykę pracy, zna nazwy kwiatów chronionych
„Szukamy ukrytych roślin i ptaków” – zabawa dydaktyczna.
„Wiosna lubi porządek”- prace porządkowe w kącikach tematycznych..
-umie wypowiadać się całym zdaniem, potrafi rozwiązywać zagadki, zna pierwsze zwiastuny wiosny
-układa i segreguje zabawki, rekwizyty w kącikach tematycznych
„Przejdź przez okienko”- zabawa ruchowa
„Wiosna tuż, tuż”- nauka piosenki (Kalendarz muzyczny w przedszkolu)
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem woreczków, oraz ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
muzyczna
-potrafi określić o czym jest piosenka, wie, że na wiosnę przylatują do nas bociany, zna znaczenie słowa: ozimina
-przyjmuje prawidłową postawę w trakcie różnorodnych ćwiczeń i zabaw
„Tajemnicze rysunki”- praca z komputerem w programie Paint.
„Termometr”- poszerzenie zakresu pojęcia miary o mierzenie temperatury w stopniach.
-posiada umiejętności rysowania w programie
-wie, jakie zastosowanie ma termometr, wie jak wygląda termometr pokojowy i zaokienny
justyna.k62