PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
NA MIESIĄC MARZEC 2006
GR. V „SŁONECZKA” mgr Marzena Sadurska
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Poznajemy nasze stolice – Kraków
2. Jestem częścią przyrody – poznaję siebie i innych
3. Przyśpieszamy wiosnę – zakładamy ogródek w naszej sali.
4. Porozmawiajmy o wiośnie.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
1. Rozwijanie zainteresowań historycznych i uczuć patriotycznych. Rozumienie znaczenia stolicy dla każdego państwa.
2. Stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą, która będzie stanowić źródło obserwacji roślin. Kształtowanie umiejętności w
zakresie uprawy (od nasionka do rośliny).
3. Tworzenie sytuacji umożliwiających wsłuchiwanie się w swój własny organizm, odczuwanie jego potrzeb i niepokoi, doświadczanie jego
możliwości oraz ograniczeń.
4. Rozwijanie wrażliwości na przejawy budzącej się do życia przyrody, zachęcanie do samodzielnych obserwacji zjawisk przyrody.
5. Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego miasta i jej związkach z kulturą narodową.
Poznawanie i rozumienie siebie
i świata
Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Odnajdywanie swojego miejsca w grupie
Słuchanie legend ilustrowanych obrazkami o Orle białym i pierwszej stolicy.
- przypomnienie wyglądu flagi, godła.
Słuchanie wiersza „Katechizm dziecka polskiego” W. Bełza – nauka wiersza na pamięć.
Teatrzyk chińskich cieni na podstawie legendy „ O królu Kraku i smoku Wawelskim”
Legendy i prawdy historyczne związane z Krakowem - postać Lajkonika, Hejnalisty, Smoka Wawelskiego, Królów rządzących na Wawelu.
Zaznaczenie na mapie Polski miasta Krakowa oraz herbu miasta, rzeki Wisły.
Zapoznanie na podstawie zdjęć, ilustracji, albumów z charakterystycznymi dla tego miasta budowlami tj.: Wawel _ dom królów, Barbakan, Kościół Mariacki z hejnałem, Sukiennice, rynek.
Poznanie stroju ludowego charakterystycznego dla regionu krakowskiego.
Twórcze zabawy dzieci – inscenizowanie legendy o Smoku Wawelskim.
Wprowadzenie litery „ s ”na podstawie metody M. Bogdanowicz. Od piosenki do literki
Wprowadzenie w świat matematyki – poznajemy cyfrę i liczbę 8.
Wykonanie owieczek z wyciętych elementów, łączenie elementów tworzących owieczkę i naklejanie na karton tworzenie otoczenia, malowanie, wyklejanie.
Wykonanie serwetek – wycinanki – składanie kolorowej kartki, wycinanie różnorodnych elementów (po śladzie lub według własnego pomysłu)
Umuzykalnienie:
Piosenka do słuchania „ Przyszedł nocą miś”
„Do widzenia panie bałwanie”
„Marzec czarodziej”
Gdzie można szukać muzyki? – uświadamianie dzieciom, że wszystko co wydaje jakiś dźwięk – to muzyka. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki.
Ćwiczenia poranne Nr
Ćwiczenia gimnastyczne Nr
Ćwiczenia grafomotoryczne
H. Tymichowej cz. – ćw.
Cele: Ćw. Służą osiągnięciu przez dziecko gotowości do nauki pisania oraz do korygowania nieprawidłowej techniki rysowania i pisania
Praca w książkach pomocniczych ABC 4,5 latki, indywidualny dobór ćwiczeń dla każdego dziecka.
Utrwalenie poznanej litery i cyfry na kartach ćw.
Praca z dzieckiem zdolnym – Czytanie wyrazów, zdań i tekstów ze zrozumieniem ich treści. Wykonanie rysunków do odczytanych wyrazów i zdań.
Dopasowywanie napisów ( wyrazów i zdań ) do obrazków.
Rozwiązywanie prostych działań matematycznych w zakresie 10 i więcej.
Praca z dziećmi o specyficznych wymaganiach edukacyjnych – ćwiczenia zawarte w kartach pracy.
Spacery w okolice przedszkola - cel zdrowotny
Zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi” – dzieci stoją w parach, dotykają się – ręce do rąk itd. Na hasło „ludzie do ludzi” zmiana partnerów.
Zabawy z wykorzystaniem kolorowej chusty – zabawy Klanzy.
Rozbudzanie zainteresowań historia naszej ojczyzny, postaciami i wydarzeniami historycznymi mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju.
Poznaje siebie i innych – poznawanie siebie jako człowieka.
Wygląd człowieka - wyodrębnianie i nazywanie części ciała człowieka: czoło, głowa, ręce, nogi, szyja, broda, ramię, paznokcie, itp. Wykorzystanie ilustracji przedstawiających człowieka i jego części ciała. Globalne czytanie podpisów – nazw części ciała.
Dostrzeganie różnic w wyglądzie kobiet ( dziewczynek) i mężczyzn (chłopców).
Poznawanie podstawowych wiadomości na temat wybranych narządów wewnętrznych np. .serce żołądek – odnajdywanie w przybliżeniu miejsca tych narządów. Słuchanie bicia serca swojego i innych. Rozumienie znaczenia tych narządów dla człowieka.
Dostrzeganie podobieństw i różnic w potrzebach różnych ludzi – dorosły –dziecko a także różnorodnych potrzeb człowieka (nie tylko fizjologicznych) np. potrzebę akceptacji chciałbyś aby lubiły cię inne dzieci.
Wykorzystanie Encyklopedii – ciało człowieka, Jak zbudowany jest człowiek.
Wprowadzenie litery „ n ”na podstawie metody M. Bogdanowicz. Od piosenki do literki
Wprowadzenie w świat matematyki – poznajemy cyfrę i liczbę 9.
Obrysowywanie na szarym papierze sylwetki człowieka – koleżanki, kolegi – dorysowywanie części ciała – oczy, nos itp. Ubieranie sylwety wykorzystanie różnorodnych materiałów. Praca w zespołach.
- Uczenie się współdziałania w zespole.
Łączenie właściwych części ciała w całość – postać człowieka, naklejenie lub narysowanie serca we właściwym miejscu, włosów itp. doklejanie elementów garderoby, zwrócenie uwagi na dobór garderoby do płci.
Praca na przykładzie wzoru - wykonanie tulipanów, łączenie wcześniej wyciętych elementów, składanie, sklejanie, naklejanie na patyczek
Piosenka do nauki „Marzec - czarodziej”
Słuchanie piosenek „Jestem sobie ogrodniczka”, „ Kasza marcowa”
Reagowanie na kilka sygnałów dźwiękowych – wyrabianie pamięci i orientacji przez wykonywanie kilku umówionych czynności w określonej kolejności.
Praca z dzieckiem zdolnym –Odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych.
Wstawianie liter lub sylab do wyrazów z lukami.
Ćwiczenia na zegarze tarczowym określanie godzin pełnych i minut, rozumienie znaczenia kwadrans ( ile to minut)
Aktywny wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu
Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania.
Uświadamianie dziecku iż każda istota może zrozumieć swojego bliźniego, ponieważ doświadcza tej samej ludzkiej egzystencji.
Budowanie systemu wartości
Zajęcia w kąciku przyrody z czynnym udziałem dzieci:
umieszczenie w wazonie gałązek forsycji, czereśni, kasztanowca oglądanie pąków na gałązkach szukanie odpowiedzi na pytanie dlaczego w sali na gałązkach pojawiły się pąki a w ogrodzie jeszcze nie?
Założenie hodowli roślin: eksperymentowanie:
wysiewanie nasion do skrzynek (kwiaty, rzeżucha)
wysadzanie fasoli, grochu, cebuli, pietruszki.
Przewidywanie co wyrośnie?
Codzienna pielęgnacja roślin – poznawanie w drodze doświadczeń czynników niezbędnych do wzrostu roślin (zasłanie, nie podlewanie). Dostrzeganie różnic w rozwoju roślin w zależności od warunków, jakie im zapewnimy.
Umożliwienie dzieciom prowadzenia codziennej obserwacji wzrostu roślin, dokonywanie porównań i spostrzeżeń.
Słuchanie wiersza „Nasionko”
Wprowadzenie litery „ c ”na podstawie metody M. Bogdanowicz. Od piosenki do literki
Wprowadzenie w świat matematyki – poznajemy cyfrę i liczbę 10.
Zabawy z kukiełka i pacynką – wykonanie ich z cebulek, skrawków materiału, wełny, sznurka itp.
· rozwijanie fantazji i wyobraźni dziecięcej
· nadawanie imion swoim wytworom
· nabywanie wiary we własne umiejętności.
Składanie kwiatu: korzeń, łodyga, kwiat z rozsypanki – poznanie i nazywanie podstawowych części roślin.
Utrwalenie piosenki „Marzec - czarodziej”
Słuchanie piosenek „Jestem sobie ogrodniczka”, „Kasza marcowa” – wykorzystanie naturalnych efektów dźwiękowych, aby ilustrować zmiany atmosferyczne.
„Budzenie ziemi na wiosnę” – aktywność muzyczno ruchowa ( wykorzystanie drewnianych pałeczek)
Ćwiczenia słuchowe – liczenie dźwięków.
H. Tymichowej cz. – ćw
Praca z dzieckiem zdolnym – Przekształcanie sylab i wyrazów – poprzez różnorodne łączenie sylab w wyrazy ( np. sama – masa) i zmianę liter w wyrazach ( np. las – lis)
Ćwiczenia w czytaniu – czytanie fragmentu bajki.
Spacery w okolice przedszkola – dostrzeganie pierwszych zwiastunów wiosny.
Wymyślanie i budowanie „żywych posągów” w kilkuosobowych zespołach.
Liczenie się z innymi w czasie tworzenia, zabawy.
Działanie zgodnie ze wspólnie wymyślonym pierwotnym projektem – zastosowanie metody prób i błędów w poszukiwaniu sposobu realizacji postawionego zadania.
(str. 32 „Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej).
Zbliżanie dzieci do świata przyrody – ksz...
justyna.k62