MARZEC 2006.doc

(65 KB) Pobierz
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

 

NA MIESIĄC MARZEC 2006

 

GR. V „SŁONECZKA”   mgr Marzena Sadurska

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

1.     Poznajemy nasze stolice – Kraków

2.     Jestem częścią przyrody – poznaję siebie i innych

3.     Przyśpieszamy wiosnę – zakładamy ogródek w naszej sali.

4.     Porozmawiajmy o wiośnie.

 

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

 

1. Rozwijanie zainteresowań historycznych i uczuć patriotycznych. Rozumienie znaczenia stolicy dla każdego państwa.

2. Stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą, która będzie stanowić źródło obserwacji roślin. Kształtowanie umiejętności   w

     zakresie uprawy (od nasionka do rośliny).

3. Tworzenie sytuacji umożliwiających wsłuchiwanie się w swój własny organizm, odczuwanie jego potrzeb i niepokoi, doświadczanie jego 

     możliwości  oraz ograniczeń.

4. Rozwijanie wrażliwości na przejawy budzącej się do życia przyrody, zachęcanie do samodzielnych obserwacji zjawisk przyrody.

5. Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego miasta i jej związkach z kulturą narodową.

 

 

Poznawanie i rozumienie siebie

i świata

Nabywanie umiejętności poprzez działanie

Odnajdywanie swojego miejsca w grupie

Budowanie systemu wartości

Słuchanie legend ilustrowanych obrazkami o Orle białym i pierwszej stolicy.

-          przypomnienie wyglądu flagi, godła.

Słuchanie wiersza „Katechizm dziecka polskiego” W. Bełza – nauka wiersza na pamięć.

 

Teatrzyk chińskich cieni na podstawie legendy  „ O królu Kraku i smoku Wawelskim”

Legendy i prawdy historyczne związane z Krakowem  - postać Lajkonika, Hejnalisty, Smoka Wawelskiego, Królów rządzących na Wawelu.

Zaznaczenie na mapie Polski miasta Krakowa oraz herbu miasta, rzeki Wisły.

Zapoznanie na podstawie zdjęć, ilustracji, albumów z charakterystycznymi dla tego miasta budowlami tj.: Wawel _ dom królów, Barbakan, Kościół Mariacki z hejnałem, Sukiennice, rynek.

Poznanie stroju ludowego charakterystycznego dla regionu krakowskiego.

Twórcze zabawy dzieci – inscenizowanie legendy o Smoku Wawelskim.

 

 

Wprowadzenie litery „ s ”na podstawie metody M. Bogdanowicz. Od piosenki do literki

Wprowadzenie w świat matematyki – poznajemy cyfrę i liczbę 8.

 

 

Wykonanie owieczek z wyciętych elementów, łączenie elementów tworzących owieczkę i naklejanie na karton tworzenie otoczenia, malowanie, wyklejanie.

 

Wykonanie serwetek – wycinanki – składanie kolorowej kartki, wycinanie różnorodnych elementów (po śladzie lub według własnego pomysłu)

 

 

Umuzykalnienie:

Piosenka do słuchania „ Przyszedł nocą miś”

„Do widzenia panie bałwanie”

„Marzec czarodziej”

 

Gdzie można szukać muzyki? – uświadamianie dzieciom, że wszystko co wydaje jakiś dźwięk – to muzyka. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki.

 

Ćwiczenia poranne Nr

 

Ćwiczenia gimnastyczne Nr

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

H. Tymichowej cz.   – ćw.

 

Cele: Ćw. Służą osiągnięciu przez dziecko gotowości do nauki pisania oraz do korygowania nieprawidłowej techniki rysowania i pisania

 

 

Praca w książkach pomocniczych ABC 4,5 latki, indywidualny dobór ćwiczeń dla każdego dziecka.

Utrwalenie poznanej litery i cyfry na kartach ćw.

 

Praca z dzieckiem zdolnym – Czytanie wyrazów, zdań i tekstów ze zrozumieniem ich treści. Wykonanie rysunków do odczytanych wyrazów i zdań.

Dopasowywanie napisów ( wyrazów i zdań ) do obrazków.

Rozwiązywanie prostych działań matematycznych w zakresie 10 i więcej.

 

Praca z dziećmi o specyficznych wymaganiach edukacyjnych – ćwiczenia zawarte w kartach pracy.

 

Spacery w  okolice przedszkola - cel zdrowotny

 

 

Zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi” – dzieci stoją w parach, dotykają się – ręce do rąk itd. Na hasło „ludzie do ludzi” zmiana partnerów.

 

Zabawy z wykorzystaniem kolorowej chusty – zabawy Klanzy.

 

Rozbudzanie zainteresowań historia naszej ojczyzny, postaciami i wydarzeniami historycznymi mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznawanie i rozumienie siebie

i świata

Nabywanie umiejętności poprzez działanie

Odnajdywanie swojego miejsca w grupie

Budowanie systemu wartości

 

Poznaje siebie i innych – poznawanie siebie jako człowieka.

Wygląd człowieka  - wyodrębnianie i nazywanie części ciała człowieka: czoło, głowa, ręce, nogi, szyja, broda, ramię, paznokcie, itp. Wykorzystanie ilustracji przedstawiających człowieka i jego części ciała. Globalne czytanie podpisów – nazw części ciała.

Dostrzeganie różnic w wyglądzie kobiet ( dziewczynek) i mężczyzn (chłopców).

Poznawanie podstawowych wiadomości na temat wybranych narządów wewnętrznych np. .serce żołądek – odnajdywanie w przybliżeniu miejsca tych narządów. Słuchanie bicia serca swojego i innych. Rozumienie znaczenia tych narządów dla człowieka.

Dostrzeganie podobieństw i różnic w potrzebach różnych ludzi – dorosły –dziecko a także różnorodnych potrzeb człowieka (nie tylko fizjologicznych) np. potrzebę akceptacji chciałbyś aby lubiły cię inne dzieci.

Wykorzystanie Encyklopedii – ciało człowieka, Jak zbudowany jest człowiek.

Wprowadzenie litery „ n ”na podstawie metody M. Bogdanowicz. Od piosenki do literki

Wprowadzenie w świat matematyki – poznajemy cyfrę i liczbę 9.

 

 

Obrysowywanie na szarym papierze sylwetki człowieka – koleżanki, kolegi –  dorysowywanie części ciała – oczy, nos itp. Ubieranie sylwety wykorzystanie różnorodnych materiałów. Praca w zespołach.

- Uczenie się współdziałania w zespole.

 

Łączenie właściwych części ciała w całość – postać człowieka, naklejenie lub narysowanie serca we właściwym miejscu, włosów itp. doklejanie elementów garderoby, zwrócenie uwagi na dobór garderoby do płci.

 

Praca na przykładzie wzoru - wykonanie tulipanów, łączenie wcześniej wyciętych elementów, składanie, sklejanie, naklejanie na patyczek

 

Umuzykalnienie:

 

Piosenka do nauki „Marzec - czarodziej”

Słuchanie piosenek „Jestem sobie ogrodniczka”, „ Kasza marcowa”

Reagowanie na kilka sygnałów dźwiękowych – wyrabianie pamięci i orientacji przez wykonywanie kilku umówionych czynności w określonej kolejności.

 

Ćwiczenia poranne Nr

 

Ćwiczenia gimnastyczne Nr

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

H. Tymichowej cz. – ćw.

 

Cele: Ćw. Służą osiągnięciu przez dziecko gotowości do nauki pisania oraz do korygowania nieprawidłowej techniki rysowania i pisania

 

 

Praca w książkach pomocniczych ABC 4,5 latki, indywidualny dobór ćwiczeń dla każdego dziecka.

Utrwalenie poznanej litery i cyfry na kartach ćw.

 

Praca z dzieckiem zdolnym –Odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych.

Wstawianie liter lub sylab do wyrazów z lukami.

Ćwiczenia na zegarze tarczowym określanie godzin pełnych i minut, rozumienie znaczenia kwadrans ( ile to minut)

 

 

Praca z dziećmi o specyficznych wymaganiach edukacyjnych – ćwiczenia zawarte w kartach pracy.

 

Aktywny  wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu

 

 

Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania.

 

Uświadamianie dziecku iż każda istota może zrozumieć swojego bliźniego, ponieważ doświadcza tej samej ludzkiej egzystencji.

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznawanie i rozumienie siebie

i świata

Nabywanie umiejętności poprzez działanie

Odnajdywanie swojego miejsca w grupie

Budowanie systemu wartości

 

Zajęcia w kąciku przyrody z czynnym udziałem dzieci:

umieszczenie w wazonie gałązek forsycji, czereśni, kasztanowca oglądanie pąków na gałązkach  szukanie odpowiedzi na pytanie  dlaczego w sali na gałązkach pojawiły się pąki a w ogrodzie jeszcze nie?

Założenie hodowli roślin: eksperymentowanie:

wysiewanie nasion do skrzynek (kwiaty, rzeżucha)

wysadzanie fasoli, grochu, cebuli, pietruszki.

Przewidywanie co wyrośnie?

 

Codzienna pielęgnacja roślin – poznawanie w drodze doświadczeń czynników niezbędnych do wzrostu roślin (zasłanie, nie podlewanie). Dostrzeganie różnic w rozwoju roślin w zależności od warunków, jakie im zapewnimy.

 

Umożliwienie dzieciom prowadzenia codziennej obserwacji wzrostu roślin, dokonywanie porównań i spostrzeżeń.

 

Słuchanie wiersza „Nasionko”

 

 

Wprowadzenie litery „ c ”na podstawie metody M. Bogdanowicz. Od piosenki do literki

Wprowadzenie w świat matematyki – poznajemy cyfrę i liczbę 10.

 

 

 

Zabawy z kukiełka i pacynką – wykonanie ich z cebulek, skrawków materiału, wełny, sznurka itp.

·         rozwijanie fantazji i wyobraźni dziecięcej

·         nadawanie imion swoim wytworom

·         nabywanie wiary we własne umiejętności.

 

Składanie kwiatu: korzeń, łodyga, kwiat z rozsypanki – poznanie i nazywanie podstawowych części roślin.

 

Umuzykalnienie:

 

Utrwalenie piosenki „Marzec - czarodziej”

Słuchanie piosenek „Jestem sobie ogrodniczka”, „Kasza marcowa” – wykorzystanie naturalnych efektów dźwiękowych, aby ilustrować zmiany atmosferyczne.

„Budzenie ziemi na wiosnę” – aktywność muzyczno ruchowa ( wykorzystanie  drewnianych pałeczek)

Ćwiczenia słuchowe – liczenie dźwięków.

 

Ćwiczenia poranne Nr

 

Ćwiczenia gimnastyczne Nr

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

H. Tymichowej cz.  – ćw

 

Cele: Ćw. Służą osiągnięciu przez dziecko gotowości do nauki pisania oraz do korygowania nieprawidłowej techniki rysowania i pisania

 

 

Praca w książkach pomocniczych ABC 4,5 latki, indywidualny dobór ćwiczeń dla każdego dziecka.

Utrwalenie poznanej litery i cyfry na kartach ćw.

 

Praca z dzieckiem zdolnym – Przekształcanie sylab i wyrazów – poprzez różnorodne łączenie sylab w wyrazy ( np. sama – masa) i zmianę liter w wyrazach ( np. las – lis)

Ćwiczenia w czytaniu – czytanie fragmentu bajki.

 

Praca z dziećmi o specyficznych wymaganiach edukacyjnych – ćwiczenia zawarte w kartach pracy.

 

Spacery w okolice przedszkola – dostrzeganie pierwszych zwiastunów wiosny.

 

Wymyślanie i budowanie „żywych posągów” w kilkuosobowych zespołach.

Liczenie się z innymi w czasie tworzenia, zabawy.

Działanie zgodnie ze wspólnie wymyślonym pierwotnym projektem – zastosowanie metody prób i błędów w poszukiwaniu sposobu realizacji postawionego zadania.

(str. 32 „Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej).

 

Zbliżanie dzieci do świata przyrody – ksz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin