PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
MARZEC GRUPA 3 - LATKÓW
TEMATY TYGODNIOWE
I. KTO SIĘ DLA NAS CO DZIEŃ TRUDZI?
II. URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W MOIM DOMU
III. WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY
IV. POZNAJEMY ZWIERZĘTA DOMOWE: PIES I KOT
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej oraz na elementach ćwiczeń „Kinezjologii edukacyjnej” P. Dennisona. Kontynuowanie zabaw z wizytówkami.
Ø wdrażanie dzieci do ufnego i bezpośredniego odnoszenia się do wychowawczyni oraz do innych pań troszczących się o ich dobro;
Ø zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą w żywieniu dzieci w przedszkolu;
Ø sprawianie radości domownikom oraz innym osobom poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami;
Ø nabywanie i opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków;
Ø zapoznanie z działaniem i obserwowanie posługiwania się przez dorosłych urządzeniami elektrycznymi codziennego użytku np. odkurzacz, pralka, lodówka, żelazko itd.;
Ø przestrzeganie zakazu samodzielnego obsługiwania urządzeń elektrycznych;
Ø wyrabianie nawyku uprzejmego witania się z kolegami i koleżankami spotkanymi w przedszkolu i poza nim;
Ø wdrażanie dzieci do szanowania wspólnego mienia przedszkolnego;
Ø kontynuowanie prowadzonej obserwacji „zielonego ogródka”;
Ø uczenie dzieci umiejętności dbania o własne zmysły i higienę układu nerwowego poprzez opanowywanie własnych gwałtownych reakcji emocjonalnych np. głośny, gwałtowny krzyk lub histeryczny płacz;
Ø uczenie dzieci „otwierania oczu” i „nadstawiania uszu” na wszystko, co dzieje się w przyrodzie w okresie nowej pory roku – wiosny;
Ø poznawanie i nazywanie niektórych zwiastunów wiosny – pierwsze wiosenne kwiaty, pąki na drzewach i krzewach, śpiew ptaków;
Ø uczestniczenie dzieci w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;
Poniedziałek
POZNAJEMY PRACĘ PANI KUCHARKI (aktywność umysłowa i muzyczno-ruchowa)
> zestaw ćwiczeń porannych nr 12 według K. Wlaźnik;
> wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Na straganie”; manipulowanie sylwetami warzyw do tekstu wiersza; zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą dla właściwego żywienia dzieci w przedszkolu; zwiedzanie kuchni i obserwacja pracy pani kucharki; podziękowanie za jej trud i ciężką pracę; karta pracy – jakie to warzywa? Wypełnianie właściwym kolorem;
> słuchanie piosenki „Dzień Kobiet”; przypomnienie na podstawie treści piosenki w jakich zawodach pracują kobiety; ćwiczenia umiejętności marszu po kole z użyciem instrumentów perkusyjnych; utrwalenie nazw: bębenek, tamburyn, kołatka, grzechotka; przypomnienie kroku dosuwanego – przygotowanie do cwału bocznego;
Wtorek
GOTOWANIE ZUPY (aktywność umysłowa, ruchowa)
> obserwacje przyrodnicze w kąciku przyrody; zwrócenie uwagi na wzrost szczypioru, rzeżuchy, fasoli i grochu;
> na podstawie zabawy „Będzie zupa kolorowa” utrwalenie nazw warzyw; określanie barw i smaku warzyw krojonych przez nauczycielkę i podawanych do spróbowania dzieciom; podkreślenie ich wartości odżywczych; próba odpowiedzi na pytanie problemowe: jakie będą warzywa po ugotowaniu? zaniesienie miseczki z pokrojonymi warzywami do kuchni w celu ugotowania zupy jarzynowej przez panią kucharkę;
> zestaw ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych nr 6 wg H. Trawińskiej.
Środa
CO JEST POTRZEBNE W KUCHNI? (aktywność umysłowa i ruchowa)
> zabawa dydaktyczna „Co będzie mi potrzebne?”; doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonej cechy – przeznaczenia; utrwalenie nazw naczyń i przyborów kuchennych, określanie ich przeznaczenia; poszerzenie zasobu słownictwa dotyczącego najbliższego otoczenia; zabawa „Zaczarowany worek” rozpoznawanie dotykiem naczyń kuchennych;
> karta pracy – ćwiczenie spostrzegawczości podczas składania obrazka w całość i przyklejenia go na kartkę papieru;
> zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Dzieci do domu” oraz z elementami wspinania „Rośniemy”.
Czwartek
ŚPIEWAMY PIOSENKI DLA PAŃ (aktywność muzyczno – ruchowa)
> zabawa kołowa ze śpiewem do piosenki „Dzień Kobiet” – dzieci w kole maszerują i śpiewają piosenkę, na pauzę w akompaniamencie dzieci tworzą dwa koła – dziewczynki i chłopcy; śpiewanie piosenek znanych dzieciom dla pań – śpiew solo, w duecie i chórem; zabawa ruchowa „Wielkoludy i krasnale”- muzyka głośna marsz na palcach z rękoma uniesionymi do góry; muzyka cicha marsz w pochyleniu, ręce oparte o kolana; pauza w muzyce – leżenie na plecach;
> inscenizacja „Rozmowa z misiem”; kształtowanie umiejętności określania cech smakowych słodki – kwaśny; zachęcanie do ograniczenia jedzenia słodyczy.
Piątek
KOLOROWE TULIPANY (aktywność plastyczna, ruchowa)
> wydzieranka z kolorowej bibuły; wypełnienie dużego konturu kwiatka – tulipana; praca w małych zespołach – wdrażanie dzieci do umiejętności współdziałania w grupie, wspólnej pracy i podejmowania decyzji co do sposobu wykonania pracy; umożliwienie dzieciom wyboru koloru wykonywanego kwiatka – tulipana;
...
justyna.k62