Marzec 3-l.doc

(78 KB) Pobierz
TEMATY TYGODNIOWE

   TEMATY TYGODNIOWE

I.                                  KTO SIĘ DLA NAS CO DZIEŃ TRUDZI?

II.                                URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W MOIM DOMU

III.                             WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY

IV.                                POZNAJEMY ZWIERZĘTA DOMOWE: PIES I KOT

 Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod”    E. Arciszewskiej oraz na elementach ćwiczeń  „Kinezjologii edukacyjnej”  P. Dennisona. Kontynuowanie zabaw z wizytówkami.

Zadania

Ø             wdrażanie dzieci do ufnego i bezpośredniego odnoszenia się do wychowawczyni oraz do innych pań troszczących się o ich dobro;

Ø                zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą w żywieniu dzieci w przedszkolu;

Ø             sprawianie radości domownikom oraz innym osobom poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami;

Ø             nabywanie i opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków;

Ø             zapoznanie z działaniem i obserwowanie posługiwania się przez dorosłych urządzeniami elektrycznymi codziennego użytku np. odkurzacz, pralka, lodówka, żelazko itd.;

Ø             przestrzeganie zakazu samodzielnego obsługiwania urządzeń elektrycznych;

Ø             wyrabianie nawyku uprzejmego witania się z kolegami i koleżankami spotkanymi   w przedszkolu i poza nim;

Ø             wdrażanie dzieci do szanowania wspólnego mienia przedszkolnego;

Ø             kontynuowanie prowadzonej obserwacji „zielonego ogródka”;

Ø             uczenie dzieci umiejętności dbania o własne zmysły i higienę układu nerwowego poprzez opanowywanie własnych gwałtownych reakcji emocjonalnych np. głośny, gwałtowny krzyk lub histeryczny płacz;

Ø             uczenie dzieci „otwierania oczu” i „nadstawiania uszu” na wszystko, co dzieje się  w przyrodzie w okresie nowej pory roku – wiosny; 

Ø             poznawanie i nazywanie niektórych zwiastunów wiosny – pierwsze wiosenne kwiaty, pąki na drzewach i krzewach, śpiew ptaków;

Ø             uczestniczenie dzieci w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;

I.                     KTO SIĘ DLA NAS CO DZIEŃ TRUDZI?

Poniedziałek - POZNAJEMY PRACĘ PANI KUCHARKI (aktywność umysłowa i muzyczno-ruchowa)

v      zestaw ćwiczeń porannych nr 12 według K. Wlaźnik;

v      wysłuchanie wiersza  J. Brzechwy „Na straganie”; manipulowanie sylwetami warzyw do tekstu wiersza; zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą dla właściwego żywienia dzieci w przedszkolu; zwiedzanie kuchni i obserwacja pracy pani kucharki; podziękowanie za jej trud i ciężką pracę; karta pracy – jakie to warzywa? Wypełnianie właściwym kolorem;

v      słuchanie piosenki „Dzień Kobiet”; przypomnienie na podstawie treści piosenki w jakich  zawodach pracują kobiety; ćwiczenia umiejętności marszu po kole z użyciem instrumentów  perkusyjnych; utrwalenie nazw: bębenek, tamburyn, kołatka, grzechotka; przypomnienie kroku dosuwanego – przygotowanie do cwału bocznego;

 WtorekGOTOWANIE ZUPY (aktywność umysłowa, ruchowa)

v      obserwacje przyrodnicze w kąciku przyrody; zwrócenie uwagi na wzrost szczypioru, rzeżuchy, fasoli i grochu;

v      na podstawie zabawy „Będzie zupa kolorowa” utrwalenie nazw warzyw; określanie barw i smaku warzyw krojonych przez nauczycielkę i podawanych do spróbowania dzieciom; podkreślenie ich wartości odżywczych; próba odpowiedzi na pytanie problemowe: jakie będą warzywa po ugotowaniu? zaniesienie miseczki z pokrojonymi warzywami do kuchni w celu ugotowania zupy jarzynowej przez panią kucharkę;

v      zestaw ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych nr 6 wg H. Trawińskiej.

 ŚrodaCO JEST POTRZEBNE W KUCHNI?  (aktywność umysłowa i ruchowa)

v      zabawa dydaktyczna „Co będzie mi potrzebne?”; doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonej cechy – przeznaczenia; utrwalenie nazw naczyń i przyborów kuchennych, określanie ich przeznaczenia; poszerzenie zasobu słownictwa dotyczącego najbliższego otoczenia; zabawa „Zaczarowany worek” rozpoznawanie dotykiem naczyń kuchennych;

v      karta pracy – ćwiczenie spostrzegawczości podczas składania obrazka w całość i przyklejenia go na kartkę papieru;

v      zabawa ruchowa  orientacyjno – porządkowa „Dzieci do domu” oraz z elementami wspinania „Rośniemy”.

 Czwartek - ŚPIEWAMY PIOSENKI DLA PAŃ (aktywność muzyczno – ruchowa)

v      zabawa kołowa ze śpiewem do piosenki „Dzień Kobiet” – dzieci w kole maszerują i śpiewają piosenkę, na pauzę w akompaniamencie dzieci tworzą dwa koła – dziewczynki i chłopcy; śpiewanie piosenek znanych dzieciom dla pań – śpiew solo, w duecie i chórem;  zabawa ruchowa „Wielkoludy i krasnale”- muzyka głośna marsz na palcach z rękoma uniesionymi do góry; muzyka cicha marsz w pochyleniu, ręce oparte o kolana; pauza w muzyce – leżenie na plecach;

v      inscenizacja  „Rozmowa z misiem”; kształtowanie umiejętności określania cech smakowych słodki – kwaśny; zachęcanie do ograniczenia jedzenia słodyczy.

 Piątek - KOLOROWE TULIPANY (aktywność plastyczna, ruchowa)

v      wydzieranka z kolorowej bibuły; wypełnienie dużego konturu kwiatka – tulipana;  praca w małych zespołach – wdrażanie dzieci do umiejętności współdziałania w grupie, wspólnej pracy i podejmowania decyzji co do sposobu wykonania pracy; umożliwienie dzieciom wyboru  koloru wykonywanego kwiatka – tulipana;

v      zabawa ruchowa  orientacyjno – porządkowa „Dzieci do domu” oraz z elementami wspinania „Rośniemy”;

v      uroczyste obchody Dnia Kobiet w naszej grupie – wręczenie dziewczynkom przygotowanych wcześniej przez chłopców prezentów – laurek i małej niespodzianki.

II.                  URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W MOIM DOMU

Poniedziałek - ZACZAROWANE  URZĄDZENIA

v      zestaw ćwiczeń porannych nr 13 wg K. Wlażnik;

v      zgaduj – zgadula  „Co to za urządzenia?” odgadywanie zagadek o urządzeniach zasilanych prądem; określanie ich wyglądu, przeznaczenia i pomocy w codziennym życiu; uświadomienie konieczności zachowania ostrożności w kontakcie z prądem; wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Pstryk” – omówienie z dziećmi skąd płynie prąd;

v      wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki; sprawne poruszanie się i ustawianie na zbiórki; utrwalenie kroku dosuwanego – przygotowanie do cwału bocznego; utrwalenie śpiewu ostatnio poznanych piosenek – ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie piosenki po usłyszanym fragmencie melodii zagranej na pianinie lub zanuconej przez nauczyciela;

 Wtorek - MARCOWA POGODA

v      wyjaśnienie dzieciom przysłowia „W marcu jak w garncu” – raz pada deszcz, raz śnieg, a za chwilę świeci słońce na podstawie wiersza W. Słobodnik z tomiku „Czary – mary”; uzupełnianie karty pracy; spacer w okolicach przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. Zwrócenie uwagi  na piękno budzącej się do życia przyrody (śpiew ptaków); określenie stanu pogody;

v      zestaw ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych nr 6 wg H. Trawińskiej;

v      zabawy aktywizującej obie półkule mózgowe „Witaj ósemeczko” – ćwiczenia w rysowaniu palcem po śladzie „leniwej ósemki”

 Środa - ROBIMY PORZĄDKI

v      na podstawie wiersza M. Szyszko „Odkurzacz”  poznanie funkcji odkurzacza; poznawanie rzeczy niezbędnych do wykonywania prac porządkowych w domu; zabawa dydaktyczna „Co mi jest potrzebne?” klasyfikowanie przedmiotów  według jednej cechy – przeznaczenia; doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie liczby 3; uzupełnianie karty pracy;

v      zabawa ruchowo – naśladowcza  „Pokaż do czego do służy?” oraz zabawa z elementami skłonu „Robimy porządki”;

v      zabawy z imionami „Zgadnij, kto tu siedzi?” oraz  „Ukryte imiona”.

 

Czwartek - DOMOWE SMOKI

v      ćwiczenia słuchowo-ruchowe – podczas marszu po obwodzie koła reagowanie klaskaniem w dłonie, tupaniem nogami, obrotami dokoła siebie oraz uderzaniem palcami o dywan na melodie poznanych piosenek w przedszkolu; wprowadzenie piosenki „Domowe smoki” – osłuchanie się z melodią i treścią piosenki; zabawa ruchowa z imionami dzieci „Karuzela”.

v      zabawa ortofoniczna  „Urządzenia” – ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach „szsz”, „wrrr”, „rzrz” podczas naśladowania urządzeń elektrycznych;

v      słuchanie opowiadań z czasopisma dla dzieci „Kubuś Puchatek”; uważne słuchanie opowiadania i dzielenie się wrażeniami.

 Piątek - ZACZAROWANE  PLAMY

v      zabawa zabawkami na baterie; próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego zabawki się poruszają? Pokaz baterii zasilającej zabawki i wyjaśnienie skąd płynie „mały prąd”; wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci;

v      malowanie farbami plakatowymi zainspirowane zabawą; mieszanie kolorów farb przez nakładanie ich na papier i zginanie kartki w połowie celem uzyskania kolorowych plam; domalowywanie szczegółów przy pomocy pędzla; nazywanie odciśniętych wzorów;

v      zabawa ruchowo – naśladowcza  „Pokaż do czego do służy?” oraz zabawa z elementami skłonu „Robimy porządki”;

 III.              WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY

Poniedziałek - WITAMY MARCOWE SŁONECZKO

v      zestaw ćwiczeń porannych nr 14 wg K. Wlaźnik;

v      wprowadzenie wiersza do nauki na pamięć „Marcowe słoneczko” Cz. Janczarskiego; zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy wiosny; wzbogacenie wiedzy na temat wiosny, rozwijanie wyobraźni; doskonalenie pamięci poprzez powtarzanie treści wiersza  z wykorzystaniem gestu i ruchu; karta pracy – wypełnianie plasteliną kształtu słońca; spacer wokół przedszkola – obserwacja budzącej się do życia przyrody: drzewa, krzewy, trawa;

v      słuchanie piosenki „Wiosna” – zapoznanie z melodią i nastrojem piosenki; rozmowa na temat tekstu z wykorzystaniem ilustracji przedstawiającej wiosenny krajobraz; zabawy rytmiczne przy piosence z równoczesnym klaskaniem, uderzaniem rękami o kolana, stukaniem o podłogę; reagowanie odpowiednim ruchem na dźwięki niskie i wysokie.

Wtorek - KTO NA SPACER WYRUSZY OTWIERA OCZY I USZY!

v      oglądanie książek i czasopism dla dzieci – wyszukiwanie ilustracji i rozpoznawanie oznak wiosennych; zachęcanie do samodzielnych, swobodnych wypowiedzi;

v      wiosenny spacer dokoła przedszkola oraz do pobliskiego parku w celu obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie; dostrzeganie zwiastunów wiosny – śpiew ptaków, pierwsze pąki na drzewach lub krzewach oraz pierwsze wiosenne kwiaty;

v      zestaw ćwiczeń ruchowych w terenie z wykorzystaniem drzew i krzewów; bezpieczne poruszanie się w terenie zgodnie z poleceniem nauczycielki,  sprawne omijanie przeszkód.

 Środa - WIOSNA  PRZEBIŚNIEGI  I  KROKUSY  PRZYNIOSŁA

v      porównywanie liczebności zbiorów na podstawie wiersza B. Formy „Przybycie wiosny” oraz emblematów wiosennych kwiatów - przebiśniegi i krokusy;  stosowanie określeń dużo – mało, tyle samo;  próba łączenia elementów zbioru w pary; przeliczanie elementów w zakresie  liczby 3 poprzez wyliczanki; karta pracy – porównywanie zbiorów: dorysowywanie takiej  samej ilości kwiatów; wprowadzenie koloru fioletowego;

v      zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”

v      wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Wiosenny dzwonek” ; zapoznanie dzieci ze skowronkiem, ptakiem zwiastującym nadejście wiosny.

 Czwartek - PŁYŃ  DO MORZA MARZANNO, ZIMOWA PANNO!

v      zapoznanie dzieci z ludowym obyczajem pożegnania zimy i powitania wiosny w czasie zabawy ruchowo – naśladowczej „Topienie Marzanny” z  wykorzystaniem rekwizytów (słomiana kukła, niebieski materiał)

v      utrwalenie piosenki „Wiosna’; wprowadzenie elementów rytmicznych zaznaczających pierwszą miarę taktu; doskonalenie poczucia rytmu i słuchu; opowieść ruchowa „Wiosna” – imitowanie zabaw wiosennych np. skoki przez kałuże, ucieczka przed deszczem; uważne słuchanie sygnałów muzycznych;

v      doskonalenie ruchów naprzemiennych – zabawa z małymi grupami dzieci w celu precyzyjnego wykonywania  ćwiczeń w pozycji siedzącej i stojącej.

Piątek - CZY JUŻ  PRZYSZŁA WIOSNA?

v      zgaduj – zgadula – rozpoznawanie oznak wiosennych (bocian, żaba, rośnięcie kwiatów) na podstawie  czynności naśladowczych wykonywanych przez kolegów; wyszukiwanie ilustracji jako odpowiedzi;

v      rysowanie kredkami ołówkowymi na temat ‘Wiosna” zainspirowane zabawą, ilustracjami oraz wierszem  D. Gellnerowej „Sasanka’; samodzielna interpretacja pracy plastycznej; doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem malarskim – kredką; zwrócenie uwagi na dobór kolorów;

v      zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”.

     IV.  POZNAJEMY ZWIERZĘTA DOMOWE:  PIES  I  KOT

Poniedziałek - JAK ROZMAWIAĆ TRZEBA Z PSEM?

v      zestaw ćwiczeń porannych nr 15 wg K. Wlażnik;

v      rozmowa przy ilustracji na temat charakterystycznych cech w wyglądzie psa, jego budowa ciała, sierść, sposób poruszania, odżywiania, porozumiewania; zabawa ortofoniczna na zgłoskach: „hau”, „wrrr”; wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Jak rozmawiać trzeba z psem”; nauka właściwego obchodzenia się z psem;

v      słuchanie piosenki „Jak Mruczek uczył się pływać” m. K. Kwiatkowski, sł. T. Dobrska; omówienie treści i charakteru  piosenki; zabawa ilustracyjna do piosenki – odzwierciedlanie ruchem rytmu i treści piosenki; wyklaskiwanie pierwszej miary taktu; utrwalenie piosenki  „Marzec”,  „Wiosna’

Wtorek -PIES I KOT NA PODWÓRKU

v      zorganizowanie wystawy przyrodniczej „Pies i kot wśród nas” z wykorzystaniem widokówek, zdjęć, ilustracji, plakatów przyniesionych przez dzieci; oglądanie wystawy i dzielenie się spostrzeżeniami;

v      wycieczka w okolicach przedszkola w celu obserwacji psa i kota na podwórku, w czasie spaceru z panem; zwrócenie uwagi na zachowanie się zwierząt, a także na ich wygląd i znaczenie w życiu człowieka;

v      zestaw ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych nr 7 wg H. Trawińskiej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin