TEMATY TYGODNIOWE
I. KTO SIĘ DLA NAS CO DZIEŃ TRUDZI?
II. URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W MOIM DOMU
III. WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY
IV. POZNAJEMY ZWIERZĘTA DOMOWE: PIES I KOT
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej oraz na elementach ćwiczeń „Kinezjologii edukacyjnej” P. Dennisona. Kontynuowanie zabaw z wizytówkami.
Zadania
Ø wdrażanie dzieci do ufnego i bezpośredniego odnoszenia się do wychowawczyni oraz do innych pań troszczących się o ich dobro;
Ø zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą w żywieniu dzieci w przedszkolu;
Ø sprawianie radości domownikom oraz innym osobom poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami;
Ø nabywanie i opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków;
Ø zapoznanie z działaniem i obserwowanie posługiwania się przez dorosłych urządzeniami elektrycznymi codziennego użytku np. odkurzacz, pralka, lodówka, żelazko itd.;
Ø przestrzeganie zakazu samodzielnego obsługiwania urządzeń elektrycznych;
Ø wyrabianie nawyku uprzejmego witania się z kolegami i koleżankami spotkanymi w przedszkolu i poza nim;
Ø wdrażanie dzieci do szanowania wspólnego mienia przedszkolnego;
Ø kontynuowanie prowadzonej obserwacji „zielonego ogródka”;
Ø uczenie dzieci umiejętności dbania o własne zmysły i higienę układu nerwowego poprzez opanowywanie własnych gwałtownych reakcji emocjonalnych np. głośny, gwałtowny krzyk lub histeryczny płacz;
Ø uczenie dzieci „otwierania oczu” i „nadstawiania uszu” na wszystko, co dzieje się w przyrodzie w okresie nowej pory roku – wiosny;
Ø poznawanie i nazywanie niektórych zwiastunów wiosny – pierwsze wiosenne kwiaty, pąki na drzewach i krzewach, śpiew ptaków;
Ø uczestniczenie dzieci w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;
Poniedziałek - POZNAJEMY PRACĘ PANI KUCHARKI (aktywność umysłowa i muzyczno-ruchowa)
v zestaw ćwiczeń porannych nr 12 według K. Wlaźnik;
v wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Na straganie”; manipulowanie sylwetami warzyw do tekstu wiersza; zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą dla właściwego żywienia dzieci w przedszkolu; zwiedzanie kuchni i obserwacja pracy pani kucharki; podziękowanie za jej trud i ciężką pracę; karta pracy – jakie to warzywa? Wypełnianie właściwym kolorem;
v słuchanie piosenki „Dzień Kobiet”; przypomnienie na podstawie treści piosenki w jakich zawodach pracują kobiety; ćwiczenia umiejętności marszu po kole z użyciem instrumentów perkusyjnych; utrwalenie nazw: bębenek, tamburyn, kołatka, grzechotka; przypomnienie kroku dosuwanego – przygotowanie do cwału bocznego;
Wtorek - GOTOWANIE ZUPY (aktywność umysłowa, ruchowa)
v obserwacje przyrodnicze w kąciku przyrody; zwrócenie uwagi na wzrost szczypioru, rzeżuchy, fasoli i grochu;
v na podstawie zabawy „Będzie zupa kolorowa” utrwalenie nazw warzyw; określanie barw i smaku warzyw krojonych przez nauczycielkę i podawanych do spróbowania dzieciom; podkreślenie ich wartości odżywczych; próba odpowiedzi na pytanie problemowe: jakie będą warzywa po ugotowaniu? zaniesienie miseczki z pokrojonymi warzywami do kuchni w celu ugotowania zupy jarzynowej przez panią kucharkę;
v zestaw ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych nr 6 wg H. Trawińskiej.
Środa - CO JEST POTRZEBNE W KUCHNI? (aktywność umysłowa i ruchowa)
v zabawa dydaktyczna „Co będzie mi potrzebne?”; doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonej cechy – przeznaczenia; utrwalenie nazw naczyń i przyborów kuchennych, określanie ich przeznaczenia; poszerzenie zasobu słownictwa dotyczącego najbliższego otoczenia; zabawa „Zaczarowany worek” rozpoznawanie dotykiem naczyń kuchennych;
v karta pracy – ćwiczenie spostrzegawczości podczas składania obrazka w całość i przyklejenia go na kartkę papieru;
v zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Dzieci do domu” oraz z elementami wspinania „Rośniemy”.
Czwartek - ŚPIEWAMY PIOSENKI DLA PAŃ (aktywność muzyczno – ruchowa)
v zabawa kołowa ze śpiewem do piosenki „Dzień Kobiet” – dzieci w kole maszerują i śpiewają piosenkę, na pauzę w akompaniamencie dzieci tworzą dwa koła – dziewczynki i chłopcy; śpiewanie piosenek znanych dzieciom dla pań – śpiew solo, w duecie i chórem; zabawa ruchowa „Wielkoludy i krasnale”- muzyka głośna marsz na palcach z rękoma uniesionymi do góry; muzyka cicha marsz w pochyleniu, ręce oparte o kolana; pauza w muzyce – leżenie na plecach;
v inscenizacja „Rozmowa z misiem”; kształtowanie umiejętności określania cech smakowych słodki – kwaśny; zachęcanie do ograniczenia jedzenia słodyczy.
Piątek - KOLOROWE TULIPANY (aktywność plastyczna, ruchowa)
v wydzieranka z kolorowej bibuły; wypełnienie dużego konturu kwiatka – tulipana; praca w małych zespołach – wdrażanie dzieci do umiejętności współdziałania w grupie, wspólnej pracy i podejmowania decyzji co do sposobu wykonania pracy; umożliwienie dzieciom wyboru koloru wykonywanego kwiatka – tulipana;
v zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Dzieci do domu” oraz z elementami wspinania „Rośniemy”;
v uroczyste obchody Dnia Kobiet w naszej grupie – wręczenie dziewczynkom przygotowanych wcześniej przez chłopców prezentów – laurek i małej niespodzianki.
Poniedziałek - ZACZAROWANE URZĄDZENIA
v zestaw ćwiczeń porannych nr 13 wg K. Wlażnik;
v zgaduj – zgadula „Co to za urządzenia?” odgadywanie zagadek o urządzeniach zasilanych prądem; określanie ich wyglądu, przeznaczenia i pomocy w codziennym życiu; uświadomienie konieczności zachowania ostrożności w kontakcie z prądem; wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Pstryk” – omówienie z dziećmi skąd płynie prąd;
v wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki; sprawne poruszanie się i ustawianie na zbiórki; utrwalenie kroku dosuwanego – przygotowanie do cwału bocznego; utrwalenie śpiewu ostatnio poznanych piosenek – ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie piosenki po usłyszanym fragmencie melodii zagranej na pianinie lub zanuconej przez nauczyciela;
Wtorek - MARCOWA POGODA
v wyjaśnienie dzieciom przysłowia „W marcu jak w garncu” – raz pada deszcz, raz śnieg, a za chwilę świeci słońce na podstawie wiersza W. Słobodnik z tomiku „Czary – mary”; uzupełnianie karty pracy; spacer w okolicach przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. Zwrócenie uwagi na piękno budzącej się do życia przyrody (śpiew ptaków); określenie stanu pogody;
v zestaw ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych nr 6 wg H. Trawińskiej;
v zabawy aktywizującej obie półkule mózgowe „Witaj ósemeczko” – ćwiczenia w rysowaniu palcem po śladzie „leniwej ósemki”
Środa - ROBIMY PORZĄDKI
v na podstawie wiersza M. Szyszko „Odkurzacz” poznanie funkcji odkurzacza; poznawanie rzeczy niezbędnych do wykonywania prac porządkowych w domu; zabawa dydaktyczna „Co mi jest potrzebne?” klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy – przeznaczenia; doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie liczby 3; uzupełnianie karty pracy;
v zabawa ruchowo – naśladowcza „Pokaż do czego do służy?” oraz zabawa z elementami skłonu „Robimy porządki”;
v zabawy z imionami „Zgadnij, kto tu siedzi?” oraz „Ukryte imiona”.
Czwartek - DOMOWE SMOKI
v ćwiczenia słuchowo-ruchowe – podczas marszu po obwodzie koła reagowanie klaskaniem w dłonie, tupaniem nogami, obrotami dokoła siebie oraz uderzaniem palcami o dywan na melodie poznanych piosenek w przedszkolu; wprowadzenie piosenki „Domowe smoki” – osłuchanie się z melodią i treścią piosenki; zabawa ruchowa z imionami dzieci „Karuzela”.
v zabawa ortofoniczna „Urządzenia” – ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach „szsz”, „wrrr”, „rzrz” podczas naśladowania urządzeń elektrycznych;
v słuchanie opowiadań z czasopisma dla dzieci „Kubuś Puchatek”; uważne słuchanie opowiadania i dzielenie się wrażeniami.
Piątek - ZACZAROWANE PLAMY
v zabawa zabawkami na baterie; próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego zabawki się poruszają? Pokaz baterii zasilającej zabawki i wyjaśnienie skąd płynie „mały prąd”; wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci;
v malowanie farbami plakatowymi zainspirowane zabawą; mieszanie kolorów farb przez nakładanie ich na papier i zginanie kartki w połowie celem uzyskania kolorowych plam; domalowywanie szczegółów przy pomocy pędzla; nazywanie odciśniętych wzorów;
Poniedziałek - WITAMY MARCOWE SŁONECZKO
v zestaw ćwiczeń porannych nr 14 wg K. Wlaźnik;
v wprowadzenie wiersza do nauki na pamięć „Marcowe słoneczko” Cz. Janczarskiego; zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy wiosny; wzbogacenie wiedzy na temat wiosny, rozwijanie wyobraźni; doskonalenie pamięci poprzez powtarzanie treści wiersza z wykorzystaniem gestu i ruchu; karta pracy – wypełnianie plasteliną kształtu słońca; spacer wokół przedszkola – obserwacja budzącej się do życia przyrody: drzewa, krzewy, trawa;
v słuchanie piosenki „Wiosna” – zapoznanie z melodią i nastrojem piosenki; rozmowa na temat tekstu z wykorzystaniem ilustracji przedstawiającej wiosenny krajobraz; zabawy rytmiczne przy piosence z równoczesnym klaskaniem, uderzaniem rękami o kolana, stukaniem o podłogę; reagowanie odpowiednim ruchem na dźwięki niskie i wysokie.
Wtorek - KTO NA SPACER WYRUSZY OTWIERA OCZY I USZY!
v oglądanie książek i czasopism dla dzieci – wyszukiwanie ilustracji i rozpoznawanie oznak wiosennych; zachęcanie do samodzielnych, swobodnych wypowiedzi;
v wiosenny spacer dokoła przedszkola oraz do pobliskiego parku w celu obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie; dostrzeganie zwiastunów wiosny – śpiew ptaków, pierwsze pąki na drzewach lub krzewach oraz pierwsze wiosenne kwiaty;
v zestaw ćwiczeń ruchowych w terenie z wykorzystaniem drzew i krzewów; bezpieczne poruszanie się w terenie zgodnie z poleceniem nauczycielki, sprawne omijanie przeszkód.
Środa - WIOSNA PRZEBIŚNIEGI I KROKUSY PRZYNIOSŁA
v porównywanie liczebności zbiorów na podstawie wiersza B. Formy „Przybycie wiosny” oraz emblematów wiosennych kwiatów - przebiśniegi i krokusy; stosowanie określeń dużo – mało, tyle samo; próba łączenia elementów zbioru w pary; przeliczanie elementów w zakresie liczby 3 poprzez wyliczanki; karta pracy – porównywanie zbiorów: dorysowywanie takiej samej ilości kwiatów; wprowadzenie koloru fioletowego;
v zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”
v wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Wiosenny dzwonek” ; zapoznanie dzieci ze skowronkiem, ptakiem zwiastującym nadejście wiosny.
Czwartek - PŁYŃ DO MORZA MARZANNO, ZIMOWA PANNO!
v zapoznanie dzieci z ludowym obyczajem pożegnania zimy i powitania wiosny w czasie zabawy ruchowo – naśladowczej „Topienie Marzanny” z wykorzystaniem rekwizytów (słomiana kukła, niebieski materiał)
v utrwalenie piosenki „Wiosna’; wprowadzenie elementów rytmicznych zaznaczających pierwszą miarę taktu; doskonalenie poczucia rytmu i słuchu; opowieść ruchowa „Wiosna” – imitowanie zabaw wiosennych np. skoki przez kałuże, ucieczka przed deszczem; uważne słuchanie sygnałów muzycznych;
v doskonalenie ruchów naprzemiennych – zabawa z małymi grupami dzieci w celu precyzyjnego wykonywania ćwiczeń w pozycji siedzącej i stojącej.
Piątek - CZY JUŻ PRZYSZŁA WIOSNA?
v zgaduj – zgadula – rozpoznawanie oznak wiosennych (bocian, żaba, rośnięcie kwiatów) na podstawie czynności naśladowczych wykonywanych przez kolegów; wyszukiwanie ilustracji jako odpowiedzi;
v rysowanie kredkami ołówkowymi na temat ‘Wiosna” zainspirowane zabawą, ilustracjami oraz wierszem D. Gellnerowej „Sasanka’; samodzielna interpretacja pracy plastycznej; doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem malarskim – kredką; zwrócenie uwagi na dobór kolorów;
v zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”.
Poniedziałek - JAK ROZMAWIAĆ TRZEBA Z PSEM?
v zestaw ćwiczeń porannych nr 15 wg K. Wlażnik;
v rozmowa przy ilustracji na temat charakterystycznych cech w wyglądzie psa, jego budowa ciała, sierść, sposób poruszania, odżywiania, porozumiewania; zabawa ortofoniczna na zgłoskach: „hau”, „wrrr”; wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Jak rozmawiać trzeba z psem”; nauka właściwego obchodzenia się z psem;
v słuchanie piosenki „Jak Mruczek uczył się pływać” m. K. Kwiatkowski, sł. T. Dobrska; omówienie treści i charakteru piosenki; zabawa ilustracyjna do piosenki – odzwierciedlanie ruchem rytmu i treści piosenki; wyklaskiwanie pierwszej miary taktu; utrwalenie piosenki „Marzec”, „Wiosna’
Wtorek -PIES I KOT NA PODWÓRKU
v zorganizowanie wystawy przyrodniczej „Pies i kot wśród nas” z wykorzystaniem widokówek, zdjęć, ilustracji, plakatów przyniesionych przez dzieci; oglądanie wystawy i dzielenie się spostrzeżeniami;
v wycieczka w okolicach przedszkola w celu obserwacji psa i kota na podwórku, w czasie spaceru z panem; zwrócenie uwagi na zachowanie się zwierząt, a także na ich wygląd i znaczenie w życiu człowieka;
v zestaw ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych nr 7 wg H. Trawińskiej.
...
justyna.k62