MAN Mechanizmy sprzęgowe TG.pdf

(493 KB) Pobierz
Mechanizmy sprzęgowe TG
MECHANIZMY SPRZĘGOWE TG
84602757.041.png 84602757.042.png 84602757.043.png 84602757.044.png 84602757.001.png 84602757.002.png 84602757.003.png 84602757.004.png 84602757.005.png 84602757.006.png 84602757.007.png 84602757.008.png 84602757.009.png 84602757.010.png 84602757.011.png 84602757.012.png 84602757.013.png 84602757.014.png 84602757.015.png 84602757.016.png 84602757.017.png
 
Wydawca
MAN Nutzfahrzeuge AG
Oddział ESC
Engineering Services
Consultation (dawniej TDB)
Dachauer Str. 667
D - 80995 München
E-Mail:
esc@man.eu
Fax:
+ 49 (0) 89 1580 4264
Ze względu na ciągły rozwój zastrzega się prawo do wprowadzania zmian technicznych.
© 2008 MAN Nutzfahrzeuge S.A.
Dodrukowywanie, powielanie lub tłumaczenie, również fragmentów, bez pisemnej zgody MAN Nutzfahrzeuge AG jest zabronione.
MAN zastrzega sobie wszelkie prawa, w szczegolności prawa autorskie.
Trucknology ® i MANTED ® są zarejestrowanymi markami MAN Nutzfahrzeuge AG.
Jeśli oznaczenia określają markę, są uznawane za chronione także bez specjalnych oznakowań ( ® ™).
Mechanizmy sprzęgowe TG
1.
Wiadomości ogólne
1
3
4
6
18
18
21
2.
Zaczep, wielkość D
3.
Przyczepy z dyszlem sztywnym i centralnoosiowe, wielkość D c , wielkość V
4.
Tylne belki poprzeczne i zaczepy
5.
Zaczep kulowy
6.
Sprzęg siodłowy
7.
Przebudowa samochodu ciężarowego na ciągnik siodłowy i odwrotnie
Mechanizmy sprzęgowe TG I
84602757.018.png 84602757.019.png 84602757.020.png 84602757.021.png 84602757.022.png
1.
Wiadomości ogólne
Jeśli samochód ciężarowy ma ciągnąć ładunki, musi dysponować koniecznym, dostępnym i dopuszczonym wyposażeniem.
Spełnienie określonych przez ustawodawcę warunków dotyczących minimalnej mocy silnika i/lub zamontowanie właściwego zaczepu
nie stanowią jeszcze gwarancji, że pojazd nadaje się do ciągnięcia ładunków.
Wymaganymi elementami do uzupełniającego wykonania wyposażenia sprzęgowego są:
właściwa tylna belka poprzeczna (patrz tabela 1 / 2 ) i odpowiedni zaczep
przyłącze hamulcowe z podwójną instalacją
instalacja elektryczna sprzęgu wraz z gniazdem ABS
zamontowany moduł sterujący mechanizmami przyczepy (ASM) i/lub jego aktywacja za pomocą parametryzacji.
Dopuszcza się stosowanie wyłącznie zaczepów zgodnych z dyrektywą 94/20/EG.
Podczas manewrowania nie może dojść do kolizji z przyczepą. W związku z tym należy dobrać odpowiednią długość dyszla.
Powinny być uwzględnione wymagane wielkości przestrzeni swobodnej (w Niemczech wg. DIN 74058 oraz dyrektywy 94/20/EG).
Zasadniczo producent konstrukcji jest zobowiązany do takiego jej zaprojektowania i wykonania, aby obsługa sprzęgania lub jego
nadzorowanie mogły się odbywać bezpiecznie i bez przeszkód.
Swoboda ruchów dyszla musi być zapewniona. W przypadku bocznego montażu główek sprzęgów i gniazd
(np. na wsporniku tylnych lamp pozycyjnych po stronie kierowcy) producent przyczep i ich użytkownik powinni zwracać szczególną
uwagę na długość przewodów, która musi być wystarczająca do jazdy na zakrętach.
Ilustracja 1: Przestrzeń swobodna dla zaczepów wg. 94/20/EG ESC-006
≤ 420
≥ 60
≤ 420
Mechanizmy sprzęgowe TG 1
84602757.023.png 84602757.024.png 84602757.025.png 84602757.026.png 84602757.027.png 84602757.028.png 84602757.029.png
Ilustracja 2: Przestrzeń swobodna dla zaczepów kulowych wg. DIN 74058 ESC-152
15°max.
100max.
100max.
300max .
300max.
250max.
65min.
A
A
30°max.
Do montażu zaczepów powinno się stosować tylne belki poprzeczne fi rmy MAN włącznie z właściwymi płytami wzmacniającymi.
Układ otworów na tylnych belkach poprzecznych odpowiada właściwym dla nich zaczepom.
W żadnym wypadku nie wolno zmieniać układu otworów w celu zamontowania innego zaczepu.
Należy przestrzegać zaleceń zawartych w dyrektywach montażowych producentów zaczepów (np. momenty pociągowe i ich kontrola).
Obniżenie zaczepu bez jednoczesnego obniżenia tylnej belki poprzecznej jest niedopuszczalne! Przykłady obniżania przedstawiono
na ilustracji 3 i 4. Przykłady zostały celowo przedstawione schematycznie i nie stanowią wskazówki konstrukcyjnej.
Odpowiedzialność za konstrukcję leży zawsze po stronie montującego/przerabiającego.
Ilustracja 3: Obniżony zaczep ESC-515
Mechanizmy sprzęgowe TG 2
84602757.030.png 84602757.031.png 84602757.032.png 84602757.033.png 84602757.034.png 84602757.035.png 84602757.036.png 84602757.037.png 84602757.038.png 84602757.039.png 84602757.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin