Diagnozowanie sterowania pracą silnika Daewoo Matiz.pdf

(379 KB) Pobierz
110310227 UNPDF
Diagnozowanie sterowania pracą silnika Daewoo Matiz
Jednostka sterująca ECM ( Electronic Control Modul ) na podstawie sygnałów otrzymywanych z czujników
steruje pracą silnika tak, aby zapewnić optymalne osiągi.
Do jednostki ECM są przekazywane następujące informacje wejściowe:
z czujnika ciśnienia bezwzględnego MAP;
z czujnika temperatury powietrza w kolektorze dolotowym MAT;
z czujnika położenia wału korbowego CPS;
z czujnika prędkości samochodu VSS;
z czujnika temperatury płynu chłodzącego CTS;
z sondy lambda;
z czujnika położenia przepustnicy TPS;
z czujnika spalania stukowego.
ECM na podstawie tych informacji wejściowych ustala następujące parametry pracy silnika:
kąt wyprzedzenia zapłonu: przekazując odpowiedni impuls do cewki zapłonowej wywołuje przeskok
iskry na elektrodach świec zapłonowych;
obroty biegu jałowego silnika: sterując zaworem regulacji powietrza IACV zubaża bądź wzbogaca
mieszankę paliwowo-powietrzną na wolnych obrotach;
dawkę paliwa: sterując zaworem elektromagnetycznym wtryskiwacza określa czas otwarcia wtryski-
wacza.
Jednostka ECM steruje pracą następujących elementów:
pompy paliwa: po włączeniu zapłonu uruchamia pompę paliwa na dwie sekundy, natomiast w przy-
padku braku impulsów z czujnika obrotów wału korbowego CPS podczas pracy silnika odcina zasila-
nie pompy, co ma istotne znaczenie, np. podczas kolizji samochodu;
wentylatorów chłodnicy: sygnał otrzymany z czujnika temperatury płynu chłodzącego powoduje włą-
czenie wentylatora chłodnicy na wolnych bądź wysokich obrotach;
- sprzęgła sprężarki klimatyzacji: włączenie klimatyzacji, jeśli samochód jest w nią wyposażony, po-
woduje jednoczesne włączenie wentylatora; w przypadku zbytniego obciążenia ECM rozłącza sprzę-
gło sprężarki klimatyzacji;
zaworu pochłaniacza par paliwa CCP: gdy spełnione są odpowiednie warunki podczas pracy silnika,
ECM otwiera zawór umożliwiając przepływ par paliwa do cylindrów silnika i ich spalenie;
zaworu recyrkulacji spalin EGR: kierując gazy spalinowe do kolektora dolotowego ogranicza emisję
szkodliwych związków azotu (NO x ).
Charakterystyczne fazy pracy silnika w powiązaniu z działaniem jednostki sterującej ECM prze-
biegają następująco:
1. Faza rozruchu: po włączeniu zapłonu jednostka ECM na dwie sekundy włącza przekaźnik pompy
paliwa, odczytuje sygnał z czujnika temperatury płynu chłodzącego CTS i czujnika położenia prze-
pustnicy TPS; po uruchomieniu zimnego silnika układ pracuje w trybie „pętli otwartej", ustalając sto-
sunek powietrza do paliwa na podstawie danych otrzymanych z czujników ciśnienia bezwzględnego
MAP oraz CTS, ignorując sygnał z sondy lambda.
2. Faza normalnej pracy (praca w trybie pętli zamkniętej): po osiągnięciu przez sondę lambda wła-
ściwej temperatury (powyżej 316°C) jednostka sterująca ECM ustala skład mieszanki (stosunek po-
wietrza do paliwa) na podstawie sygnałów z sondy lambda; do pamięci ECM są wprowadzone war-
tości odpowiadające składowi mieszanki bogatej i ubogiej, na podstawie ich analizy ECM steruje
dawką paliwa dobierając odpowiedni czas otwarcia wtryskiwaczy (optymalny stosunek powietrza do
paliwa wynosi 14,7 : 1).
3. Faza przyspieszania: analizując informacje z czujnika położenia przepustnicy o wzroście kąta
otwarcia przepustnicy oraz czujnika ciśnienia o zmianie podciśnienia w kolektorze dolotowym, ECM
zwiększa czas otwarcia wtryskiwaczy, powiększając dawkę paliwa sprzyjającą wzrostowi prędkości
obrotowej wału korbowego silnika.
4. Faza zmniejszania prędkości: sygnał z czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym informujący
o zmianie podciśnienia i sygnał z czujnika położenia przepustnicy o jej zamknięciu sprawiają, że jed-
nostka ECM skraca czas otwarcia wtryskiwaczy redukując dawkę paliwa dostarczaną do cylindrów.
USYTUOWANIE MODUŁU ECM W SAMOCHODZIE
Jednostka sterująca ECM pełni również funkcje diagnostyczną sygnalizując występujące usterki świece-
niem lampki kontrolnej silnika umieszczonej w zestawie wskaźników, jednocześnie je zapamiętując. Do
identyfikacji zapamiętanych usterek służy specjalne urządzenie diagnostyczne Scanner z odpowiednim
oprogramowaniem. Rozpoznanie niedomagań jest możliwe po podłączeniu tego urządzenia do gniazda
diagnostycznego ALDL umieszczonego w samochodzie, za schowkiem pasażera. Jednostka sterująca
ECM zamocowana na lewym przednim słupku, w jego dolnej części, jest nie naprawialna i w przypadku
stwierdzenia uszkodzenia należy ją wymienić na nową.
Programowanie obrotów biegu jałowego
W przypadku odłączenia zasilania, gdy np.: zostanie odłączony przewód akumulatora lub wyjęty bez-
piecznik jednostki ECM (Ef4 lub Ef19 w skrzynce bezpieczników w komorze silnika) po ponownym pod-
łączeniu zasilania.
DIAGNOZOWANIE USTEREK SILNIKA
a - złącze ALDL, b - odczytanie kodu usterki, c - przygotowanie do odczytu kodu na lampce, d - lampka
kontrolna w zestawie wskaźników
110310227.009.png 110310227.010.png 110310227.011.png 110310227.012.png 110310227.001.png
Kody diagnostyczne usterek silnika
Kod
usterki
Element, w obwodzie którego powstała
usterka 1 )
Opis usterki
0105
MAP
niski sygnał
0105
MAP
wysoki sygnał
0110
MAT
niski sygnał
0110
MAT
wysoki sygnał
0115
CTS
niski sygnał
0115
CTS
wysoki sygnał
0120
TPS
niski sygnał
0120
TPS
wysoki sygnał
0130 sonda lambda uszkodzenie wewnętrzne
0201 wtryskiwacz nr 1 zwarcie w obwodzie masy / akumulatora
0202 wtryskiwacz nr 2 zwarcie w obwodzie masy / akumulatora
0203 wtryskiwacz nr 3 zwarcie w obwodzie masy / akumulatora
0320 czujnik prędkości obrotowej silnika niewłaściwe działanie
0325 czujnik spalania detonacyjnego uszkodzenie wewnętrzne
0340 czujnik prędkości obrotowej wałka
rozrządu
niewłaściwe działanie
0400 zawór EGR niski sygnał
0400 zawór EGR wysoki sygnał
0440 zawór CCP zwarcie z masą / akumulatorem
0500
VSS
niewłaściwe działanie
0505
IACV
uszkodzenie zaworu
0560
B(+)
niewłaściwe napięcia zasilania
0601
ECM
usterka wewnętrzna
1100
układ regulacji składu mieszanki
paliwowo-powietrznej
uszkodzenie układu
1500
obwód termistora parownika
(układ A/C)
przerwa w obwodzie
1510 przekaźnik główny przerwa w obwodzie wyjściowym
1510 przekaźnik główny w obwodzie wyjściowym zwarcie z obwodem zasilania
1600
ECM
błąd immobilizera (brak odpowiedzi)
1601
ECM
błąd immobilizera (niewłaściwa odpowiedź)
1602
ECM
błąd immobilizera, zablokowanie ECM
1610 przekaźnik główny zwarcie cewki przekaźnika z obwodem zasilania
1610 przekaźnik główny zwarcie cewki przekaźnika do masy
1620 wyłącznik układu A/C zwarcie z masą / akumulatorem
1630 przekaźnik niskich obrotów wen-
tylatora chłodnicy
przerwa w obwodzie lub zwarcie do masy / akumulatora
przekaźnik wysokich obrotów
wentylatora chłodnicy
1631
przerwa w obwodzie lub zwarcie z masą / akumulatorem
1)
Objaśnienia oznaczeń elementów powodujących usterkę są podane w słowniczku skrótów.
110310227.002.png 110310227.003.png 110310227.004.png
Typowe niedomagania silnika
Objaw niedomagania
Prawdopodobna przyczyna
Silnika nie można uruchomić lub utrud-
nione uruchamianie silnika
- niewłaściwe ciśnienie sprężania w cylindrach;
- zanieczyszczone paliwo;
- usterka w obwodzie czujnika położenia wału korbowego;
- niewłaściwa kolejność podłączenia przewodów do świec
zapłonowych;
- uszkodzenie świec zapłonowych;
- uszkodzenie przewodów zapłonowych;
- niewłaściwe podłączenie przewodów do cewki zapłonowej;
- uszkodzenie cewki zapłonowej;
- uszkodzenie rozdzielacza zapłonu;
- uszkodzenie modułu ECM;
- brak zasilania pompy paliwa;
- brak zasilania wtryskiwaczy;
- uszkodzenie wtryskiwaczy;
- uszkodzony regulator ciśnienia paliwa.
Silnik rozwija za małą moc
- nieszczelny układ dolotowy.
Nierówna praca silnika
- uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego;
- uszkodzony układ recyrkulacji oparów paliwa;
- uszkodzony układ regulacji obrotów biegu jałowego.
Przegrzewanie się silnika
- niewłaściwy poziom płynu chłodzącego;
- uszkodzony wentylator chłodnicy.
Nadmierne zużycie paliwa
- uszkodzony regulator ciśnienia paliwa;
- uszkodzone wtryskiwacze paliwa;
- brak odpowiedniej drożności przewodu powrotnego paliwa;
- zanieczyszczony filtr paliwa;
- zanieczyszczony filtr powietrza.
Okresowe świecenie lampki kontrolnej
silnika
- brak właściwego kontaktu przewodu masowego ECM.
Stuki w silniku po uruchomieniu zani-
kające po rozgrzaniu
- nieodpowiedni gatunek oleju;
- nadmierny luz osiowy wału korbowego;
- nadmierny luz łożysk głównych wału korbowego;
- nadmierny luz tłoków w cylindrach.
Stuki zimnego silnika wzrastające ze
wzrostem obciążenia
- niewłaściwie zamocowane lub uszkodzone koło pasowe
wału korbowego;
- nadmierny luz tłoka w cylindrze;
- zgięty korbowód.
Stuki nagrzanego silnika narastające
ze wzrostem obciążenia
- uszkodzona piasta lub koło pasowe;
- niewłaściwie zamocowany układ wylotowy;
- uszkodzone koło zamachowe;
- nadmierny luz panewek głównych lub korbowych;
- niewłaściwa jakość paliwa;
- niewłaściwe ustawienie rozrządu;
- przedmuchy spod kolektora wylotowego.
Stuki silnika przy obrotach biegu jało-
wego
- niewłaściwy naciąg pasków napędowych;
- niewłaściwy gatunek oleju silnikowego;
- nadmierny luz sworznia tłokowego;
- zgięty korbowód;
- niewłaściwy luz tłok-cylinder.
110310227.005.png 110310227.006.png 110310227.007.png
SŁOWNICZEK SKRÓTÓW
Skrót
Nazwa angielska
Znaczenie polskie
ABS Antilock Brake System Układ zapobiegania poślizgowi kół podczas hamowa-
nia
ACP Aircon Pressure Czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji
ALDL Assembly Line Diagnostic Link Złącze diagnostyczne
API American Petroleum Institut Amerykański Instytut Naftowy
Air Bag Poduszka powietrzna
BATT Battery Akumulator
CCP Controlled Canister Purge Zawór pochłaniacza oparów paliwa
CHMSL Dodatkowa lampa świateł hamowania
CPS Cranckshaft Position Sensor Czujnik położenia wału korbowego
CTS Coolant Temperature Sensor Czujnik temperatury płynu chłodzącego
EBCM Electronic Brake Control Modul Moduł sterujący układu hamulcowego ABS
ECM Electronic Control Modul Elektroniczny moduł sterujący
EGR Exhaust Gas Recirculation Zawór recyrkulacji spalin
EOS Exhaust Oxygen Sensor Czujnik tlenu (sonda lambda)
EST Electronic Spark Timing Układ sterowania iskrą na świecy zapłonowej
GND Ground Masa obwodu elektrycznego
HLLD Head Lamp Levelling Device Korektor ustawienia reflektorów
IACV Idle Air Control Valve Regulator biegu jałowego (silnik krokowy)
1GN Ignition Zapłon
MAP Manifold Absolute Pressure Czujnik ciśnienia bezwzględnego
MAT Manifold Air Temperature Czujnik temperatury powietrza dolotowego
MFR Multi Face Reflector Wielozwierciadłowy reflektor
MPFI Muiti Point Fuel injection Wielopunktowy wtrysk paliwa
P1M Plastic Intake Manifold Kolektor dolotowy z tworzywa sztucznego
PCV Positive Crankcase Ventilation Układ wentylacji skrzyni korbowej
PROM Programmable Read Only Memory Pamięć programowalna
PS Power Steering Wspomaganie układu kierowniczego
SAE Society of Automotive Engineers Stowarzyszenie Inżynierów Amerykańskich (USA)
SDM Sensing and Diagnostic Module Moduł sterujący i diagnozujący układu poduszki po-
wietrznej
SES Service Engine Soon Lampka sygnalizacyjna obsługi układów silnika
SIR Supplemental inflatable Restrains Dodatkowy układ bezpieczeństwa -> SRS
SOHC Single Over Head Camshaft Pojedynczy wałek rozrządu na głowicy
SPI Single Point Injection Jednopunktowy wtrysk paliwa
SRS Supplemental Restraint System Dodatkowy układ bezpieczeństwa -» SIR
TBI Throttle Body Injection Wtrysk paliwa do gardzieli
TCHU Traction Control Modul Układ sterowania automatyczną skrzynką biegów
TCS Traction Control System Moduł zapobiegający poślizgowi kół podczas przy-
spieszania
TIM
Tubular Intake Manifold
Kolektor dolotowy
TPS
Throttle Position Sensor
Czujnik położenia przepustnicy
VGIS Variable Geometry Induction Sys-
tem
Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii
VSN Vehicle Identification Number Numer identyfikacyjny samochodu
VSS Vehicle Speed Sensor
Czujnik prędkości samochodu
110310227.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin