Ksiega uśmiechu część 1.pdf

(9391 KB) Pobierz
1przewodnikCS_.indd
313380247.007.png 313380247.008.png 313380247.009.png 313380247.010.png 313380247.001.png 313380247.002.png
Opracowanie zajęć muzycznych: Joanna Pietrzak
Projekt okładki i strony tytułowej: Adam Bardos
Zdjęcia: Elżbieta Kozłowska
Współpraca redakcyjna: Marzanna Cieśla
Redakcja: Magdalena Marczewska, Ewa Skalska
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ISBN 978-83-7253-589-4
Wydanie pierwsze
Warszawa 2007
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Rejtana 17/40-41
02-516 Warszawa
tel. 022 864 98 22 do 24
faks 022 864 98 26
Skład: Multiserwis
2
313380247.003.png
Spis treści
WSTĘP ..............................................................................................................................5
1. Temat kompleksowy: Poznajmy się .......................................................................11
1.1 Poznajemy Tusię ......................................................................................................11
1.2 Pociąg imion............................................................................................................ 14
1.3 Moja wizytówka...................................................................................................... 15
1.4 Imię i balonik .......................................................................................................... 16
1.5 Wspólne dzieło ........................................................................................................ 18
2. Temat kompleksowy: Rodzina ...............................................................................19
2.1 Moja rodzina ........................................................................................................... 19
2.2 To ja ........................................................................................................................ 20
2.3 Co wiem o sobie...................................................................................................... 22
2.4 Ja i moja rodzina ..................................................................................................... 24
2.5 Urodziny.................................................................................................................. 25
2.6 Jak się zmieniam ..................................................................................................... 27
3a. Temat kompleksowy: Pokój ...................................................................................28
3a.1 Meble .....................................................................................................................28
3a.2 Zabawki ................................................................................................................. 30
3a.3 Czego się boję ....................................................................................................... 33
3a.4 Kołysanki-utulanki ................................................................................................ 36
3a.5 Krzesło ................................................................................................................... 40
3b. Temat kompleksowy: Kuchnia ..............................................................................42
3b.1 Lubimy zabawy kulinarne .................................................................................... 42
3b.2 Bawimy się głoskami ............................................................................................ 44
3b.3 Do pary.................................................................................................................. 45
3b.4 Wycieczka do groty solnej .................................................................................... 48
3b.5 Zabawy badawcze – poznajemy właściwości materiałów sypkich ..................... 48
3b.6 Co rośnie w kuchni ............................................................................................... 50
3c. Temat kompleksowy: Łazienka .............................................................................52
3c.1 Ucieczka „Brudka”................................................................................................ 52
3c.2 Wszyscy do mycia! ............................................................................................... 54
4. Temat kompleksowy: Ogród ..................................................................................56
4.1 Mysia narada ........................................................................................................... 56
4.2 W ogrodzie warzywnym ......................................................................................... 59
3
313380247.004.png
4.3 Co jest zielone ......................................................................................................... 61
4.4 W sieci ..................................................................................................................... 63
4.5 Wycieczka do sadu.................................................................................................. 65
4.6 Deszcz .....................................................................................................................66
4.7 Zabawy badawcze ................................................................................................... 71
4.8 Słodkie i kwaśne ..................................................................................................... 72
5. Temat kompleksowy: Ruch drogowy ....................................................................73
5.1 Wycieczka na skrzyżowanie ................................................................................... 73
5.2 Na ulicy ...................................................................................................................75
5.3 Ścieżka rowerowa ................................................................................................... 77
5.4 Zabawy z kostką – ruch drogowy........................................................................... 79
6. Temat kompleksowy: Przedszkole.........................................................................81
6.1 Wspominam moje pierwsze dni w przedszkolu..................................................... 81
6.2 Moja wizytówka...................................................................................................... 85
6.3 Zabawy i zasady w przedszkolu ............................................................................. 87
6.4 Wewnętrzne oczy .................................................................................................... 90
6.5 Sprzątamy po sobie ................................................................................................. 91
6.6 Do czego potrzebny jest relaks ............................................................................... 94
6.7 Zarozumiała żaba .................................................................................................... 97
6.8 Co potrafi ę, czego się uczę ..................................................................................... 98
6.9 Za co inni Cię chwalą ............................................................................................. 99
6.10 Wstążeczka .......................................................................................................... 100
7. Temat kompleksowy: Park...................................................................................103
7.1 Wycieczka do parku .............................................................................................. 103
7.2 Zabawy w parku.................................................................................................... 104
7.3 Jesienny relaks w parku ........................................................................................ 106
7.4 Ptaki....................................................................................................................... 109
7.5 Zabawy w piaskownicy .........................................................................................110
7.6 Liście i owoce ........................................................................................................111
7.7 Co słyszysz .............................................................................................................113
7.8 Co czujemy.............................................................................................................115
7.9 Jaki to kształt ..........................................................................................................115
7.10 Zabawy ze słowami .............................................................................................117
7.11 Kamienie ..............................................................................................................119
Pomoce dydaktyczne do pracy indywidualnej ...................................................121
Zdjęcia ilustrujące sytuacje edukacyjne proponowane w scenariuszach ........127
4
313380247.005.png
WSTĘP
Proponujemy Państwu pakiet edukacyjny „Księga uśmiechu. Pięciolatek”,
składający się z:
– 4 zeszytów z naklejkami
– 1 zeszytu z wycinankami zawierającymi elementy do wycinania i wyciskania
– 4 przewodników metodycznynch
– rozkładu materiału
– 2 płyt muzycznych oraz materiałów dodatkowych:
– maskotki – pluszowego kotka (dla nauczyciela)
– szkicownika (dla każdego dziecka).
W książkach pojawia się postać Tusi, małej kotki, która przeżywa emocje bliskie każdemu
dziecku, prowadzi je przez świat i go opisuje. Wprowadzenie tej postaci pomaga dziecku
poznać własne uczucia, kształtuje jego relacje w grupie i wpływa na podejmowane działania.
Propozycje zadań w każdym zeszycie obejmują: rysowanie, kolorowanie, naklejanie, wyci-
skanie, wycinanie, rysowanie po śladzie, grupowanie i dopasowywanie elementów, ustalanie
właściwej kolejności zdarzeń, rysowanie szlaczków, szkicowanie, przeliczanie oraz opowia-
danie na podstawie historyjki obrazkowej, czytanie globalne wyrazów i wiele innych.
Przewodnik jest zbiorem scenariuszy sytuacji edukacyjnych. Może on stanowić również
inspirację do podejmowania pracy indywidualnej i w mniejszych zespołach.
Zawiera nie tylko gotowe propozycje zabaw i ćwiczeń, ale również opis prostych pomocy
dydaktycznych, których zdjęcia są zamieszczone w przewodniku.
Scenariusze zawierają ponadto wiele wskazówek ułatwiających pracę nauczyciela,
tj. prowadzenie zajęć na temat uczuć, przeprowadzanie ćwiczeń relaksacyjnych i wyciszają-
cych, opis ćwiczeń rytmiczno-muzycznych oraz realizowania działań twórczych i doświad-
czeń możliwych do przeprowadzenia w przedszkolu.
Zależy nam na zainspirowaniu nauczyciela do pracy z dziećmi, która:
– umocni poczucie własnej wartości
– rozwinie umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów
– umożliwi dobre porozumiewanie się i współpracę z innymi
– dostarczy radości z przeżywania sukcesów edukacyjnych
– rozwinie określone umiejętności i poszerzy wiedzę
– rozwinie aktywność twórczą dzieci.
Zachęcamy nauczycieli do korzystania z przewodnika w sposób twórczy. Propozycje
w nim zawarte są jedynie pretekstem do tworzenia własnej koncepcji pracy wychowawczo-
-dydaktycznej, z uwzględnieniem specyfi ki danej grupy i indywidualnych potrzeb dzieci
oraz predyspozycji pedagoga.
5
313380247.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin