AGRARYZM(2).doc

(65 KB) Pobierz
AGRARYZM

AGRARYZM

Pochodzenie słowa: ager - ziemia, rola, pole

                                    agrarius – dotyczący roli, rolny, rolnik.

 

Albert Eberhard von Schäffle- w latach 90-tych XIX w. pierwszy raz użył tego pojęcia dla określenia ruchu chłopskiego.

              Agraryzm to ideologia wypracowana ostatecznie przez polityczny ruch chłopski w 20-leciu międzywojennym.

Agraryzm poszukiwał „trzeciej drogi” między kapitalizmem indywidualistycznym a komunistycznym kolektywizmem.

 

ODWOŁUJE SIĘ DO:

1.       Liberalizmu – podobny stosunek do własności, wolności osobistej, trójpodział władzy, rozdział państwa i kościoła. Nawiązywali do francuskich fizjokratów (pierwszorzędna rola rolnictwa w gospodarce i drugorzędna rola rzemiosła i, przemysłu i handlu)

2.       Konserwatyzm E. Burkrea – wartości : rodzina, wiara, rola wspólnot lokalnych, tradycja

3.       Nauka społeczna Kościoła – doceniano pracę człowieka, godziwe życie, praca człowieka ubogaca

4.       Protestantyzm – etos pracy, praca powoduje samodoskonalenie

5.       Myśl rosyjskich narodników – uważali, że należy kształcić ludność wiejską.

 

              OKRESY HISTORYCZNE:

1.       koniec XIX w. aż do końca I wojny światowej :

1.1.     kształtują się partie oraz ruch i ideologia

1.2.     zwłaszcza w RFN, Szwajcarii, Skandynawii, Europie Środ.-Wsch. W pewnym sensie w USA

 

2.       okres międzywojenny

2.1 najbardziej prężny ruch (rozkwitł)

2.2 najczęściej wchodzili do parlamentu i rządów

2.3 wypracowali system wartości, w tym koncepcję państwa

2.4 powstaje Zielona Międzynarodówka

 

3.       okres po II wojnie

3.1 odradzają się partie :

              Polska – PSL Mikołajczyka

              Węgry – Niezależna Partia Drobnych Rolników, F. Nagy, Z. Tildy

              Rumunia – Narodowa Partia Chłopska,

              Bułgaria – Bułgarski Ludowy Związek Chłopski im. Petkow

3.2      po 1947 r. Nie ma agraryzmu w Europie Środ.-Wsch

3.3      w Europie Zach. partie agrarne znikają ze sceny politycznej, gdyż elektorat zasilił szeregi elektoratu partii chrześcijańsko-demokratycznych, konserwatywnych, narodowych i socjaldemokracji.

 

4           po 1989 – neoagraryzm i odbudowa partii agrarnych w Europie Środ.-Wch.

4.1 sytuacja w Polsce:

              - partie agrarne są w parlamencie

              -kandydaci w wyborach prezydenckich: w 95’ Pawlak, w 2000r. Kalinowski, w 2005 nie wystawili kandydata

 

Partie agrarne w Skandynawii po II wojnie straciły charakter partii agrarnych i przyjęły elementy z liberalizmu i socjaldemokracji. Zmieniły nazwę partii np. w Szwecji Związek Chłopski w 1957 na Partię Centrum, w Norwegi w 1959 Partia Chłopska na Partię Centrum. Stały się partiami środka.

  

PIONIERZY MYŚLI:

RFN

Albert Eberhard von Schäffle (początkowo zafascynowany agraryzmem póżniej jego krytyk),

Gustaw Ruland ( był pierwszym ideologiem)

SZWAJCARIA

Jan Charls Leonard Sismonde de Simondi (opowiadał się za protekcjonizmem państwa, ekonomiką drobnotowarową, romantyzmem ekonomicznym tzn. krytykował kapitalizm i z rezerwą patrzył na socjalizm)             

Ferdinant Ernst Laur (popiera protekcjonizm państwowy)             

CZECHOSŁOWACJA

Antoni Svehla (przyczynił się do powstania Międzynarodówki)

Milan Hodża (chłopi największą i przodującą siła w życiu politycznym i społecznym, demokratyzacji kapitału tzn. w sferze politycznej polega na stosowaniu zasad liberalizmu parlamentarnego, w sferze ekonomicznej na realizowaniu reformy rolnej, w sferze społecznej na interwencjonizmie państwowym zabezpieczającym potrzeby socjalne)

BUŁGARIA 

Aleksander Stambolijsli (agraryzm radykalny tzn. chłopi powinni przejąć władzę bo 90% ogółu ludności to chłopi oraz gospodarka ma być podporządkowana celom rolnictwa.)

USA

Powstaje Przymierze Farmerów w latach 80-tych XIX w.w Teksasie skupiające farmerów z Greenback Party, zwani greenbackerami i członków z Grange National – grangerami. Obawiali się wielkiej własności ziemskiej toteż postulowali poprawę warunków życia. Ruch ten przekroczył granice Teksasu i powstał ruch zwany ruralizmemâpropagowali związki samopomocowe, pogłębili świadomość polityczną chłopów ich poziom kultury oraz przyczynił się do rozwoju problematyki badawczej zwanej socjologią wsi. Wkrótce ruralizm został wchłonięty przez ruch populistyczny a ten reprezentowała Partia Demokratyczna.

POLSKA

Jan Dąbski :

·         zniesienie pracy najemnej w rolnictwie

·         nadanie chłopom ziemi, która jest warsztatem pracy i przedmiotem miłości

·         prymat w życiu narodowym i państwowym chłopów, wynikający z roli społecznej żywicieli i obrońców

·         rolnictwo najważniejszą gałęzią wytwórczą

·         zasada samorządności i demokracji parlamentarnej

·         Stany Zjednoczone Europy pod przewodnictwem chłopów

W latach 30-tych Związek Młodzieży Wiejskiej Rzeczypospolitej Polskiej „Wici”

·         Krytyka feudalizmu w rolnictwie

·         Idea solidaryzmu chłopskiego

·         Ostrze antykapitalistyczne

Stanisław Miłkowski:

Ø       Idea naturalnego związku chłopa z ziemią

Ø       Własność prywatna ziemi, samorządowa, spółdzielcza i państwowa

Jerzy Kuncewicz (przebudowa ustroju rolnego)

Agraryzm profesorski F. Bujak, W. Styś, S. Inglot, W. Grabski, J. Niećko.

Stronnictwo Ludowe w 1935 uznało agraryzm za oficjalną doktrynę ruchu.

 

1923 r. powstaje Międzynarodówka Chłopska skupiająca 20 partii, podlega jej Międzynarodowy Instytut Agrarny założony w 1926r.

 

Piramida wartości agraryzmu M. Hodży:

1.       ziemia, człowiek, pracz

2.       rodzina, gmina, samorząd

3.       ludzkość.

 

Ziemia:

§         podstawa bogactwa, żywicielka

§         należeć ma do tych co na niej pracują- chłopa

§         prywatna własność ziemi

§         rozwój przemysłu rolno-spożywczego

§         rolnictwo na 1 miejscu a przemysł na 2

człowiek:

§         chłop ma nieskazitelność moralną

§         predysponowany do sprawowania władzy politycznej

§         chłopi to warstwa społeczna najstarsza i najsilniejsza

§         zagwarantowane swobody obywatelskie i równość wobec prawa

§         odpowiedzialność jednostki wobec społeczeństwa, poszanowanie praw współobywateli

praca

§         kryterium miejsca jednostki  w społeczeństwie

§         szacunek dla niej , ona jest wyżywicielką

rodzina

§         cieszy się estymą

§         wielodzietna, patriarchalna, wielopokoleniowa

§         dziedziczenie pozycji społecznej po ojcu

gmina

§         gmina wiejska

§         daje szansę na udział w życiu politycznym

§         podstawowa jednostka samorządu

samorząd

§         przejaw ludowładztwa

§         demokratyczna forma państwa

naród

§         występuje na terytorium gdzie chłop uprawia ziemię

§         chłop jest żywicielem narodu i jego siłą

ojczyzna

§         chłopi są patriotami i biorą udział w zrywach

państwo

§         wartość nadrzędna

§         demokratyczne z trójpodziałem władzy, suwerennością narodu, silny samorząd

§         interwencjonizm państwowy- troska o rolnictwo

§         wielopartyjny system- chłopi muszą mieć przedstawicieli w parlamencie

§         ewolucyjne zmiany.

Ludzkość

§         połowa ludzi to rolnicy

§         człowiek nie może odejść od natury bo się degeneruje i ludzkość może zginąć

 

Ustrój gospodarczy

1.       uspołeczniony indywidualizm

2.       podstawą jest rolnictwo oparte na średnich, rodzinnych gospodarstwach

3.       różne rodzaje własności; prywatna, państwowa spółdzielcza

 

NEOAGRARYZM

Kieruje się historycznymi zasadami: tradycyjna tolerancję i poszanowaniem osobistych przekonań politycznych oraz wyznaniowych. Wartość jednostki ocenia przez pryzmat jej stosunku do pracy i przydatności dla społeczeństwa. Naczelne zasady neoagraryzmu to: dbałość o godność zawodu rolnika i prestiż, troska o wychowanie młodego pokolenia w tradycji ludowej, przeciwdziałanie degradacji wsi i ochrona środowiska naturalnego. Odeszli od tezy że chłopi jako ‘rdzeń narodu” i ich partia są predysponowani do dominacji w państwie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin