sciaga kierunki 2.doc

(60 KB) Pobierz
EGOFUT:CZASOP

EGOFUT:CZASOP. Piterurgskij głasztaj”- 1912-1914„Oczarowanyj strannik” 1913-1916;„Graniota” 1914

Iskusstwo Komuny 1918 - zalążek późniejszego LEF-u.MANIFESTY: „Prolog egofuturyzmu” 1911;„Program akademii egopoezji” 1913.PRZEDSTAWICIELE: I. Siewierianin, W.G. Szerszeniewicz,R.Iwniew.CECHY: Postrzeganie świata przez intuicję, Pryzmat własnego „ja”;Nawiązania do symbolistów;Poezja to wysławienie egoizmu;Odrzucenie Kubo-futurystycznej rezygnacji z wszelkiej treści

Zaimek „ja” pisane wielką literą- skrajny indywidualizm;Intuicja głównym fundamentem sztuki –intuicjonizm.

Eksperymenty ze słowem;Neologizacja języka;Motywy dekadenckie;Luźno związany z założeniami;Marinettiego.GRUPA Hilea, założona w Moskwie 1911: (m.in. D.D. Burluk ;W. Chlebnikow;A.J. Kruczonych;W.W. Majakowski.

KUBOFjut-cechy: Urbanizm;Prymitywizm;Anarchizm;Antyestetyzm;Deformacja;Rozbijanie tradycyjnych miar wersyfikacyjnych;Brutalnoś;Poezja gazetowa;Publikacje. PRZEDSTAWICIELE:A.Kruczonych;W.Majakowski ;W.Chlebnikow ;Lifszyc ;J.Guto;Burlukowie. PUBLIKACJE: manifesty : „Sadzawka sędziów”1909,1913 Burluk,Kruczonych.;„Policzek powszechnemu smakowi” 1912-Chlebnikow,Majakowski,Kruczonych.;„Zdechły księżyc” 1913. Grupa 41 stopni (1918 -1921) grupa poetycka założona przez Kruczynocha w Tyflisie, zakładali koncepcję „słów na wolności”, język pozarozumowy.Grupa Centryfuga.

 

FUTURYZM POLSKI:warszawa-Stern,Wat. Anatol Stern , Aleksander Wat – 1918 „Ulotka”;1920 „Gga” –almanach poezji;1921 „Jednodniówka uturystów”;1922 „Nuż w brzuchu”;1921-22 „Nowa sztuka”- czasopismo redagowane przez Anatola Sterna przy współpracy T.Peipera;1921 –„Do narodu polskiego” –manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia-Bruno Jasieński.;1921- „Hymn do maszyny mojego ciała” T.Czyżewski;Kraków:Jasieński,Młodożeniec,Witkacy,Czyżewski,Pronaszkowie,Zamoyski.

„Katarynka”1920,od 21 „Gałka Muszkatułowa”.MANIFESTY: Do Narodu Polskiego. Manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia” Jasieński, Manifest w sprawie krytyki artystycznej –Jasieński 1921, Manifest w sprawie ortografii fonetycznej –jasieński 1921, Manifest w sprawie poezji futurystycznej : Jasieński 1921, Prymityw , Gga, O zielonym oku – o swoim malarstwie, autokrytyka, autoreklama,POSTULATY:pochwała wszelkich bytów materialnych, od gwoździ do gwiazd;pisownia fonetyczna, konstrukcje onomatopeiczne;sztuka jest degeneracją stereotypów;sztuka musi być ludzka,;masowa, demokratyczna powszechna;zastąpienie ortografii rytmem i rymem;futuryzm był stylem życia;artyści na ulice, każdy może być artystą, artysta to przedstawiciel narodu;technika jest sztuką, maszyna jest dziełem sztuki;hasła: maszyna, demokracja, tłum;porzucenie tradycji , przyzwyczajeń;cywilizacja, kultura na śmietnik –wybieramy prostotę ,ordynarność, wesołość, śmiech

sztuka jest nietrwała, ma wartość 24 h;wolność sexualna, równouprawnienie w stosunkach erotycznych;wartość książki to format i druk, a nie treść;pochwała osiągnięć techniki;odwołanie do folkloruPorzucenie zasad ortografii i gramatyki;próba naśladowania fal radiowych np. Młodożeniec: „Radio romans”;brak zdań;powrót do ludowości;prymitywizm.

DADAIZM:powst.w 16+19Zurychu wraz z Cabaretem Voltaire+PRZEDSTAWICIELE:Ball,braciaJanco,Tzara,Arp,Richter,Huelsenbeck,Serner.CZASOP:Der Zeltweg-19-Tzara.Trójjęzyczny kabaret Voltaire-16-Ball.Dada-17-20.MANIFESTY:Dada-18-Tzara.UTWORY:Poematy i rysunki dziewczyny ur.bez matki,Atleta uroczystości pogrzebowych-16-F.Picabia. „25 wierszy”18 i Pierwsza przygoda pana Antypiryna-16-Tzara,Fantastyczne modlitwy-16-Haulsenbeck,

NIEMCY:Haulsenbeck,Baader.Hausman,Helsfelde.Klub DADA-Haulsenbeck-18-Manifest dadaistyczny.Książka”Na przód Dada.Historia dadaizmu”-Hausenbecka-20r.CZASOP:”Die Action”,Noe Jungend-16-Hesfelde;”Freie strasse” 15-18-Jung i Haulsenbeck; Der Dada-18

NowyYorkStieglitzZakładaGrupęFotoSezession(Davis,Hartley,Schamberg,Russel)CZASOP:Camera Work-03-17;”291”-15-16 –stieglitz. The Rogue-15-Norton, The Riddefield-Gazock-15-Ray.Rongwrong-17. The Blind Man-17-Duchamp, Wood,Roche;F.Picabia-pismo „391”-17-24;Ray(zdjęcia wykonane bez użycia aparatu fotograficznego)

Hanower przedstaw.Schwitters,czasom.Merz-23(merz bilder-konstrukcje wykonane z tego co mamy pod ręka;merzbau-kolumny)

Kolonia -18przedstaw:Max Ernst(wynalazca frottazu-odbijania),Johannes Baargeld,Hans Arp,czasopisma:”Der Ventilator”Baalgerda, „Schammade”

Paryż (koniec 22)przedstawi:Aragon,Soulpault,Breton,Rimbemont-Dessaignes,Eluard,Appolinare,CZASOPISMA:”Literature”19-24Aragon,Breton,Soulpault;”Bulletin Dada”20,Tzara;Picabii”391”,”Sic”Birota;”Nord-Sud”Reverdy’ego, „Proverbe”Eluard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGOFUT:CZASOP. Piterurgskij głasztaj”- 1912-1914„Oczarowanyj strannik” 1913-1916;„Graniota” 1914

Iskusstwo Komuny 1918 - zalążek późniejszego LEF-u.MANIFESTY: „Prolog egofuturyzmu” 1911;„Program akademii egopoezji” 1913.PRZEDSTAWICIELE: I. Siewierianin, W.G. Szerszeniewicz,R.Iwniew.CECHY: Postrzeganie świata przez intuicję, Pryzmat własnego „ja”;Nawiązania do symbolistów;Poezja to wysławienie egoizmu;Odrzucenie Kubo-futurystycznej rezygnacji z wszelkiej treści

Zaimek „ja” pisane wielką literą- skrajny indywidualizm;Intuicja głównym fundamentem sztuki –intuicjonizm.

Eksperymenty ze słowem;Neologizacja języka;Motywy dekadenckie;Luźno związany z założeniami;Marinettiego.GRUPA Hilea, założona w Moskwie 1911: (m.in. D.D. Burluk ;W. Chlebnikow;A.J. Kruczonych;W.W. Majakowski.

KUBOFjut-cechy: Urbanizm;Prymitywizm;Anarchizm;Antyestetyzm;Deformacja;Rozbijanie tradycyjnych miar wersyfikacyjnych;Brutalnoś;Poezja gazetowa;Publikacje. PRZEDSTAWICIELE:A.Kruczonych;W.Majakowski ;W.Chlebnikow ;Lifszyc ;J.Guto;Burlukowie. PUBLIKACJE: manifesty : „Sadzawka sędziów”1909,1913 Burluk,Kruczonych.;„Policzek powszechnemu smakowi” 1912-Chlebnikow,Majakowski,Kruczonych.;„Zdechły księżyc” 1913. Grupa 41 stopni (1918 -1921) grupa poetycka założona przez Kruczynocha w Tyflisie, zakładali koncepcję „słów na wolności”, język pozarozumowy.Grupa Centryfuga.

 

FUTURYZM POLSKI:warszawa-Stern,Wat. Anatol Stern , Aleksander Wat – 1918 „Ulotka”;1920 „Gga” –almanach poezji;1921 „Jednodniówka uturystów”;1922 „Nuż w brzuchu”;1921-22 „Nowa sztuka”- czasopismo redagowane przez Anatola Sterna przy współpracy T.Peipera;1921 –„Do narodu polskiego” –manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia-Bruno Jasieński.;1921- „Hymn do maszyny mojego ciała” T.Czyżewski;Kraków:Jasieński,Młodożeniec,Witkacy,Czyżewski,Pronaszkowie,Zamoyski.

„Katarynka”1920,od 21 „Gałka Muszkatułowa”.MANIFESTY: Do Narodu Polskiego. Manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia” Jasieński, Manifest w sprawie krytyki artystycznej –Jasieński 1921, Manifest w sprawie ortografii fonetycznej –jasieński 1921, Manifest w sprawie poezji futurystycznej : Jasieński 1921, Prymityw , Gga, O zielonym oku – o swoim malarstwie, autokrytyka, autoreklama,POSTULATY:pochwała wszelkich bytów materialnych, od gwoździ do gwiazd;pisownia fonetyczna, konstrukcje onomatopeiczne;sztuka jest degeneracją stereotypów;sztuka musi być ludzka,;masowa, demokratyczna powszechna;zastąpienie ortografii rytmem i rymem;futuryzm był stylem życia;artyści na ulice, każdy może być artystą, artysta to przedstawiciel narodu;technika jest sztuką, maszyna jest dziełem sztuki;hasła: maszyna, demokracja, tłum;porzucenie tradycji , przyzwyczajeń;cywilizacja, kultura na śmietnik –wybieramy prostotę ,ordynarność, wesołość, śmiech

sztuka jest nietrwała, ma wartość 24 h;wolność sexualna, równouprawnienie w stosunkach erotycznych;wartość książki to format i druk, a nie treść;pochwała osiągnięć techniki;odwołanie do folkloruPorzucenie zasad ortografii i gramatyki;próba naśladowania fal radiowych np. Młodożeniec: „Radio romans”;brak zdań;powrót do ludowości;prymitywizm.

DADAIZM:powst.w 16+19Zurychu wraz z Cabaretem Voltaire+PRZEDSTAWICIELE:Ball,braciaJanco,Tzara,Arp,Richter,Huelsenbeck,Serner.CZASOP:Der Zeltweg-19-Tzara.Trójjęzyczny kabaret Voltaire-16-Ball.Dada-17-20.MANIFESTY:Dada-18-Tzara.UTWORY:Poematy i rysunki dziewczyny ur.bez matki,Atleta uroczystości pogrzebowych-16-F.Picabia. „25 wierszy”18 i Pierwsza przygoda pana Antypiryna-16-Tzara,Fantastyczne modlitwy-16-Haulsenbeck,

NIEMCY:Haulsenbeck,Baader.Hausman,Helsfelde.Klub DADA-Haulsenbeck-18-Manifest dadaistyczny.Książka”Na przód Dada.Historia dadaizmu”-Hausenbecka-20r.CZASOP:”Die Action”,Noe Jungend-16-Hesfelde;”Freie strasse” 15-18-Jung i Haulsenbeck; Der Dada-18

NowyYorkStieglitzZakładaGrupęFotoSezession(Davis,Hartley,Schamberg,Russel)CZASOP:Camera Work-03-17;”291”-15-16 –stieglitz. The Rogue-15-Norton, The Riddefield-Gazock-15-Ray.Rongwrong-17. The Blind Man-17-Duchamp, Wood,Roche;F.Picabia-pismo „391”-17-24;Ray(zdjęcia wykonane bez użycia aparatu fotograficznego)

Hanower przedstaw.Schwitters,czasom.Merz-23(merz bilder-konstrukcje wykonane z tego co mamy pod ręka;merzbau-kolumny)

Kolonia -18przedstaw:Max Ernst(wynalazca frottazu-odbijania),Johannes Baargeld,Hans Arp,czasopisma:”Der Ventilator”Baalgerda, „Schammade”

Paryż (koniec 22)przedstawi:Aragon,Soulpault,Breton,Rimbemont-Dessaignes,Eluard,Appolinare,CZASOPISMA:”Literature”19-24Aragon,Breton,Soulpault;”Bulletin Dada”20,Tzara;Picabii”391”,”Sic”Birota;”Nord-Sud”Reverdy’ego, „Proverbe”Eluard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGOFUT:CZASOP. Piterurgskij głasztaj”- 1912-1914„Oczarowanyj strannik” 1913-1916;„Graniota” 1914

Iskusstwo Komuny 1918 - zalążek późniejszego LEF-u.MANIFESTY: „Prolog egofuturyzmu” 1911;„Program akademii egopoezji” 1913.PRZEDSTAWICIELE: I. Siewierianin, W.G. Szerszeniewicz,R.Iwniew.CECHY: Postrzeganie świata przez intuicję, Pryzmat własnego „ja”;Nawiązania do symbolistów;Poezja to wysławienie egoizmu;Odrzucenie Kubo-futurystycznej rezygnacji z wszelkiej treści

Zaimek „ja” pisane wielką literą- skrajny indywidualizm;Intuicja głównym fundamentem sztuki –intuicjonizm.

Eksperymenty ze słowem;Neologizacja języka;Motywy dekadenckie;Luźno związany z założeniami;Marinettiego.GRUPA Hilea, założona w Moskwie 1911: (m.in. D.D. Burluk ;W. Chlebnikow;A.J. Kruczonych;W.W. Majakowski.

KUBOFjut-cechy: Urbanizm;Prymitywizm;Anarchizm;Antyestetyzm;Deformacja;Rozbijanie tradycyjnych miar wersyfikacyjnych;Brutalnoś;Poezja gazetowa;Publikacje. PRZEDSTAWICIELE:A.Kruczonych;W.Majakowski ;W.Chlebnikow ;Lifszyc ;J.Guto;Burlukowie. PUBLIKACJE: manifesty : „Sadzawka sędziów”1909,1913 Burluk,Kruczonych.;„Policzek powszechnemu smakowi” 1912-Chlebnikow,Majakowski,Kruczonych.;„Zdechły księżyc” 1913. Grupa 41 stopni (1918 -1921) grupa poetycka założona przez Kruczynocha w Tyflisie, zakładali koncepcję „słów na wolności”, język pozarozumowy.Grupa Centryfuga.

 

FUTURYZM POLSKI:warszawa-Stern,Wat. Anatol Stern , Aleksander Wat – 1918 „Ulotka”;1920 „Gga” –almanach poezji;1921 „Jednodniówka uturystów”;1922 „Nuż w brzuchu”;1921-22 „Nowa sztuka”- czasopismo redagowane przez Anatola Sterna przy współpracy T.Peipera;1921 –„Do narodu polskiego” –manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia-Bruno Jasieński.;1921- „Hymn do maszyny mojego ciała” T.Czyżewski;Kraków:Jasieński,Młodożeniec,Witkacy,Czyżewski,Pronaszkowie,Zamoyski.

„Katarynka”1920,od 21 „Gałka Muszkatułowa”.MANIFESTY: Do Narodu Polskiego. Manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia” Jasieński, Manifest w sprawie krytyki artystycznej –Jasieński 1921, Manifest w sprawie ortografii fonetycznej –jasieński 1921, Manifest w sprawie poezji futurystycznej : Jasieński 1921, Prymityw , Gga, O zielonym oku – o swoim malarstwie, autokrytyka, autoreklama,POSTULATY:pochwała wszelkich bytów materialnych, od gwoździ do gwiazd;pisownia fonetyczna, konstrukcje onomatopeiczne;sztuka jest degeneracją stereotypów;sztuka musi być ludzka,;masowa, demokratyczna powszechna;zastąpienie ortografii rytmem i rymem;futuryzm był stylem życia;artyści na ulice, każdy może być artystą, artysta to przedstawiciel narodu;technika jest sztuką, maszyna jest dziełem sztuki;hasła: maszyna, demokracja, tłum;porzucenie tradycji , przyzwyczajeń;cywilizacja, kultura na śmietnik –wybieramy prostotę ,ordynarność, wesołość, śmiech

sztuka jest nietrwała, ma wartość 24 h;wolność sexualna, równouprawnienie w stosunkach erotycznych;wartość książki to format i druk, a nie treść;pochwała osiągnięć techniki;odwołanie do folkloruPorzucenie zasad ortografii i gramatyki;próba naśladowania fal radiowych np. Młodożeniec: „Radio romans”;brak zdań;powrót do ludowości;prymitywizm.

DADAIZM:powst.w 16+19Zurychu wraz z Cabaretem Voltaire+PRZEDSTAWICIELE:Ball,braciaJanco,Tzara,Arp,Richter,Huelsenbeck,Serner.CZASOP:Der Zeltweg-19-Tzara.Trójjęzyczny kabaret Voltaire-16-Ball.Dada-17-20.MANIFESTY:Dada-18-Tzara.UTWORY:Poematy i rysunki dziewczyny ur.bez matki,Atleta uroczystości pogrzebowych-16-F.Picabia. „25 wierszy”18 i Pierwsza przygoda pana Antypiryna-16-Tzara,Fantastyczne modlitwy-16-Haulsenbeck,

NIEMCY:Haulsenbeck,Baader.Hausman,Helsfelde.Klub DADA-Haulsenbeck-18-Manifest dadaistyczny.Książka”Na przód Dada.Historia dadaizmu”-Hausenbecka-20r.CZASOP:”Die Action”,Noe Jungend-16-Hesfelde;”Freie strasse” 15-18-Jung i Haulsenbeck; Der Dada-18

NowyYorkStieglitzZakładaGrupęFotoSezession(Davis,Hartley,Schamberg,Russel)CZASOP:Camera Work-03-17;”291”-15-16 –stieglitz. The Rogue-15-Norton, The Riddefield-Gazock-15-Ray.Rongwrong-17. The Blind Man-17-Duchamp, Wood,Roche;F.Picabia-pismo „391”-17-24;Ray(zdjęcia wykonane bez użycia aparatu fotograficznego)

Hanower przedstaw.Schwitters,czasom.Merz-23(merz bilder-konstrukcje wykonane z tego co mamy pod ręka;merzbau-kolumny)

Kolonia -18przedstaw:Max Ernst(wynalazca frottazu-odbijania),Johannes Baargeld,Hans Arp,czasopisma:”Der Ventilator”Baalgerda, „Schammade”

Paryż (koniec 22)przedstawi:Aragon,Soulpault,Breton,Rimbemont-Dessaignes,Eluard,Appolinare,CZASOPISMA:”Literature”19-24Aragon,Breton,Soulpault;”Bulletin Dada”20,Tzara;Picabii”391”,”Sic”Birota;”Nord-Sud”Reverdy’ego, „Proverbe”Eluard.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin