Już tak wiele wiesz o zarządzaniu, publikowaniu i obsłudze witryny, że teraz skupimy się na efektywnej współpracy z innymi, w celu budowania, publikowania i obsługi witryny.
Poznasz kolejne, nowe w programie Dreamweaver opcje, takie jak paleta Assets i możliwość integracji z oprogramowaniem nadzoru kodu źródłowego, w tym integracji z SourceSafe i WebDAV. Dowiesz się, jak konfigurować Design Notes, aby efektywnie komunikować się ze współautorami, bez konieczności bezpośredniej interakcji. Ponownie przeanalizujemy też system Check In/Check Out, który pozwala kontrolować dostęp do plików. Oto lista niektórych tematów poruszanych w tym rozdziale:
q Zasoby witryny i ich wykorzystanie
q Pobieranie plików do edycji i ich zwrot
q Nadzór nad kodem źródłowym i wersjami plików
q Efektywne wykorzystanie Design Notes
q Raporty witryny
Początek ramki
Uwaga
Abyś mógł efektywnie korzystać z tego rozdziału, przeczytaj dwa wcześniejsze. Omawiają one podstawy tego, czym zajmiemy się w tym rozdziale.
Koniec ramki
Nowością w programie Dreamweaver 4 jest paleta Assets. Pozwala ona przeglądać zastosowane w witrynie zasoby, aktualizować je i korzystać z nich. Znajdziesz w niej takie elementy jak obrazy, kolory, pliki multimedialne (programów Flash, Shockwave i innych) oraz skrypty. Jej użyteczność docenisz szczególnie wówczas, gdy któryś z tych elementów zechcesz zastosować na stronach witryny wielokrotnie. Paleta Assets, pokazana na rysunku 15.1, organizuje zasoby według typów, a nie hierarchicznej struktury katalogów, tak jak jest to w oknie Site. Paleta Assets korzysta z bufora witryny, dzięki czemu gromadzi dosłownie wszystkie elementy z podanych niżej kategorii.
W witrynie są także inne typy „zasobów”, lecz na listach palety Assets pojawiają się tylko zasoby umieszczone na liście wypunktowanej.
q Images – tu są obrazy w formatach gif, jpeg i png, które umieszczono na stronach witryny (informacje na temat korzystania z tych obrazów znajdziesz w rozdziale 6., „Praca z obrazami”). Są to pliki graficzne, które znajdują się w folderach witryny, bez względu na to, czy zdefiniowano w dokumentach połączenia do nich, czy też nie.
q Colors – tutaj zgromadzone są wszystkie kolory użyte przy tworzeniu witryny, w tym kolory tła oraz kolory tekstu i połączeń.
Rys. 15.1.
Paleta Assets
q URLs – są to zewnętrzne adresy URL, użyte w połączeniach zdefiniowanych w dokumentach witryny, w tym w połączeniach HTTP, HTTPS, FTP, JavaScript, do plików lokalnych, e-mail i gopher (w rozdziale 5., „Połączenia i nawigacja” znajdziesz więcej informacji na temat połączeń i ich stosowania w dokumentach).
q Flash – ta kategoria obejmuje wszystkie sekwencje wideo programu Flash znalezione na stronach witryny. Są tu tylko pliki .swf, a nie ma plików .fla oraz szablonów .swt (w rozdziale 18., „Animacje Flash” znajdziesz więcej informacji na temat wykorzystania programu Flash).
q Shockwave – ta kategoria obejmuje wszystkie sekwencje wideo programu Shockwave (rozdział 20., „Wstawianie obiektów multimedialnych” wyjaśnia czym one są).
q Movies – są to sekwencje wideo w formacie Apple QuickTime lub MPEG (rozdział 20. opisuje te pliki multimedialne).
q Scripts – tu pojawiają się pliki JavaScript i VBScript znalezione w Twojej witrynie. Na liście znajdą się tylko skrypty niezależne. Kod JavaScript umieszczony na stronach Twojej witryny zostanie zignorowany (więcej informacji na temat skryptów, a szczególnie tych w języku JavaScript, znajdziesz w rozdziale 19., „Tworzenie skryptów JavaScript w programie Dreamweaver”).
q Templates – ta kategoria gromadzi szablony, budzące tyleż emocji pozytywnych, co negatywnych. Szablony, jeśli stosowane poprawnie, ułatwiają tworzenie i modyfikacje podobnych stron WWW. Zanim jednak oprzesz swoje strony wyłącznie na nich, musisz nauczyć się z nich korzystać (tym zajmiemy się w następnym punkcie).
q Library – pozycje biblioteczne przypominają pod pewnymi względami szablony. Mianowicie zmiana jednej instancji pozwala dokonać aktualizacji wielu instancji. Zazwyczaj są to niewielkie elementy zawartości, często stosowane na stronach witryny (więcej na ich temat znajdziesz w następnym rozdziale). Odpowiednikiem tej kategorii w programie Dreamweaver 3 była paleta Library.
Kategorie Templates i Library palety Assets rządzą się nieco innymi prawami niż pozostałe. Następny rozdział omawia je szerzej. Aby przełączyć się między kategoriami, kliknij po prostu odpowiedni przycisk, z lewej strony palety.
Aby otworzyć okno palety Assets, wybierz pozycję Assets w menu Window lub naciśnij F11. Listy zasobów palety Assets budowane są w oparciu o bufor witryny. Przy każdym uruchomieniu programu i otwieraniu palety Assets, Dreamweaver interpretuje ponownie bufor witryny i tworzy listy. Z tego względu musisz przy definiowaniu witryny włączyć opcję buforowania. W rozdziale 13., „Okno Site i organizacja plików” znajdziesz informacje, jak to zrobić.
Zasoby palety Assets można wyświetlić w dwóch widokach: Site i Favorites. Aby przełączyć się między nimi, kliknij odpowiedni przycisk opcji, u góry palety. Widok Site prezentuje wszystkie zasoby całej witryny. Jest to także widok domyślny palety Assets. Z kolei widok Favourities, jak nazwa wskazuje, gromadzi Twoje ulubione zasoby. Możliwość przełączenia się do widoku Favorites poprawia organizację i pozwala uciec od bałaganu widoku Site, który towarzyszy dużym, skomplikowanym witrynom. Widoki Site i Favorites są dostępne we wszystkich kategoriach zasobów, za wyjątkiem kategorii Templates i Library. Jeśli zasoby Twojej witryny nie są wyświetlane, sprawdź dwie rzeczy:
1. Czy w oknie Site Definiotion zaznaczono pole wyboru Enable Cache.
2. Czy w oknie palety Assets wybrano opcję Site, a nie Favorites.
W widoku Favorites na początku nie pojawiają się żadne zasoby – paleta jest pusta. Widok ten budujesz bowiem w trakcie prac nad witryną. Jest to powolny i mozolny proces, ale wysiłek włożony w tworzenie tej listy zostaje nagrodzony. Widokowi Favorites poświęcony jest jeden następnych punktów tego rozdziału, „Twoje ulubione zasoby”.
Czasami konieczne jest odświeżenie zawartości palety Assets. Co prawda jest ona na nowo tworzona przy każdym uruchomieniu programu, lecz jeśli wyeksportowano obraz z programu Fireworks do witryny lokalnej, gdy Dreamweaver był uruchomiony, paleta Assets musi zostać odświeżona, aby obraz pojawił się na liście.
Jeśli w oknie Site programu Dreamweaver usunąłeś plik lub ostatnią instancję innego zasobu (na przykład kolor lub adres URL), musisz odświeżyć paletę Assets. Sprawdź najpierw, czy wyświetlane są w niej zasoby witryny (czy wybrana jest opcja Site). Następnie kliknij w palecie prawym klawiszem myszki i wybierz z menu kontekstowego pozycję Refresh Site List. Identyczną pozycję znajdziesz w menu palety, które otworzysz klikając przycisk ze strzałką, umieszczony w prawym górnym rogu. Najprostszy sposób odświeżania list zasobów (i najłatwiejszy), polega na kliknięciu przycisku Refresh Site List, w dolnym prawym rogu palety.
Jeśli usunąłeś plik korzystając z narzędzi spoza programu Dreamweaver, takich jak Eksplorator Windows, musisz odświeżyć nie tylko zasoby palety Assets, lecz także bufor całej witryny. W taki sam sposób jak poprzednio wywołaj menu kontekstowe lub rozwiń menu palety Assets i wybierz pozycję Re-create Site List. Jeśli chciałbyś skorzystać z przycisku Refresh Site List palety Assets, zanim go klikniesz, wciśnij klawisz Ctrl. Pamiętaj, że w tym przypadku także jest istotne, aby wyświetlić w palecie Assets zasoby witryny, a nie ulubione.
Paleta Assets pozwala także na przeglądanie zasobów. Jest to prosty sposób podglądania stosowanych obrazów i innych zasobów. Aby dokonać takiego przeglądu zasobów, wskaż po prostu żądany element listy (patrz rysunek 15.2).
Rys. 15.2.
Obraz GIF w panelu podglądu palety Assets
Najprostszym sposobem wstawienia zasobu na stronę WWW jest przeciągnięcie go z palety Assets do okna dokumentu wyświetlanego w widoku projektu (Design View). Druga prosta metoda polega na wskazaniu zasobu i naciśnięciu przycisku Insert, w lewym dolnym rogu okna palety. W przypadku pewnych zasobów istnieją dodatkowe możliwości. Na przykład adresy URL można stosować także do obrazów, a nie tylko do zaznaczonego tekstu. Szablony są stosowane do całej strony.
Aby wstawić zasób:
Wróćmy teraz do wspomnianej już metody przeciągania zasobów do okna dokumentu. Ta metoda polega na kliknięciu zasobu w oknie palety Assets i przeciągnięciu go w to miejsce strony, w którym ma być wstawiony. Jeśli wstawiasz skrypt i chcesz umieścić go w sekcji HEAD dokumentu, sprawdź najpierw, czy obok pozycji Head Content w menu View wyświetlany jest znacznik (jeśli nie, to wybierz tę pozycję).
Aby zastosować kolor lub adres URL do zaznaczonego tekstu:
Rys. 15.3.
Wybieranie zasobu, który ma być wstawiany na stronie dokumentu
Rys. 15.4.
Wstawianie zasobu przy wykorzystaniu menu kontekstowego. Tak, to bardzo proste!
Rys. 15.5.
Do zaznaczonego tekstu zastosowano kolor
Aby zastosować do strony szablon:
Masz wiele możliwości przystosowania palety Assets do własnych potrzeb. W widoku Favorites możesz przechowywać najczęściej stosowane zasoby. I tak na przykład, jeśli na wielu stronach umieszczasz logo firmy, przesuń je do widoku Favorites, a nie będziesz musiał przedzierać się przez wszystkie obrazy, z których skorzystałeś raz czy dwa, by znaleźć ten, którego szukasz. Widok ten jest tak pomocny w pracy, że poświęcono mu w tej książce odrębny podrozdział. Przeczytaj go, a dowiesz się więcej na jego temat.
Inna metoda to zmiana kolejności zasobów. Domyślnie, zasoby są uporządkowane w kierunku wstępującym według nazwy (w kolejności alfabetycznej, od A do Z) lub wartości (od najmniejszej do największej). Kolejność zasobów można zmienić klikając odpowiedni nagłówek. Klikając na przykład nagłówek Name posortujesz zasoby alfabetycznie, od A do Z, według nazwy. Kolejne kliknięcie odwróci kierunek sortowania na zstępujący, od Z do A. Jeśli sortowanie odbywa się względem kolumn zawierających dane liczbowe (na przykład rozmiar pliku), wartości zostaną uporządkowane od najmniejszej do największej.
Szerokość kolumn okna palety Assets także można zmieniać, co pokazano na rysunku 15.6. Umieść po prostu wskaźnik myszki nad linią oddzielającą nagłówki kolumn. Zauważysz, że wskaźnik zmieni się w dwukierunkową strzałkę. Kliknij i przeciągnij tę linię, nadając kolumnom żądaną szerokość. Zasadniczo ta metoda działa we wszystkich oknach z podziałem na kolumny.
Rys. 15.6.
Zmiana szerokości kolumny Type
Ponieważ wiesz już mniej więcej jak korzystać z palety Assets, zastanówmy się nad możliwością przenoszenia zasobów w niej prezentowanych. Istnieje możliwość skopiowania wszystkich zasobów, przez co będzie można z nich korzystać w różnych witrynach, oraz pobrania lub przesłania wybranego zasobu.
Paleta Assets prezentuje zasoby witryny zawierającej aktualnie aktywny dokument. Jeśli w oknie Site wyświetlane są pliki witryny A, lecz Ty akurat pracujesz nad dokumentem witryny B, w palecie Assets będą wyświetlane zasoby witryny B.
Należy także nadmienić, że paleta Assets jest paletą okna dokumentu, a nie okna Site. Oznacza to, że wyświetlane w niej zasoby należą do aktualnie aktywnego dokumentu, a nie do witryny prezentowanej w oknie Site. To może być na początku nieco dezorientujące, ale z czasem stanie się oczywiste.
Aby skopiować zasób z jednej witryny do drugiej:
Wybrane zasoby zostaną skopiowane do wskazanej witryny i umieszczone w folderach, które są odpowiednikami ulokowań w witrynie bieżącej. Brakujące foldery zostaną utworzone automatycznie. I jeszcze jedna ważna uwaga. Zasoby skopiowane w ten sposób są automatycznie umieszczane na listach widoku Favorites danej witryny.
Jeśli chciałbyś znaleźć ulokowanie jakiegoś zasobu w witrynie lokalnej:
Rys. 15.7.
Kopiowanie zasobów do nowej witryny. Nie można skopiować zasobu do witryny, w której jest on zawarty
Rys. 15.8.
Określanie ulokowania zaznaczonych obrazów w witrynie lokalnej
Rys. 15.9.
Szukane obrazy zostały zaznaczo...
Wolf-1