prcenty_podwyzki_i_obnizki_wielokrotne.pdf

(402 KB) Pobierz
Kilkukrotne podwyższanie i obniżanie
liczby o różne procenty
Przedmowa
Początek tego opracowania jest napisany z myślą o uczniach szkół podstawowych którzy całkowicie nie rozu-
mieją o co chodzi w procentach, a pozostała część jest przeznaczona dla gimnazjalistów oraz osób starszych
które chcą sobie przypomnieć wszystko na ich temat. Prawie wszystko co tu znajdziesz jest wyjaśnione „na
chłopski rozum” z zachowaniem poprawności matematycznej.
Pełną wersję dotyczącą procentów i promili znajdziesz tu:
http://matematyka.strefa.pl/procenty_i_promile.pdf
Swoje uwagi możesz napisać na: matematyka@amorki.pl
Spis tematów
1. Kilkukrotne procentowe podwyższanie lub obniżanie liczby. .................................................................................... 2
— podwyższanie liczby o różne procenty ............................................................................................................... 2
— obniżanie liczby o różne procenty ...................................................................................................................... 4
— naprzemienne obniżanie lub podwyższanie liczby o różne procenty ................................................................. 5
— obliczanie liczby która po podwyżkach i obniżkach procentowych da ustaloną liczbę ...................................... 9
— obliczanie niewiadomej podwyżki lub obniżki procentowej ............................................................................. 11
— obliczanie o ile procent liczba końcowa jest wyższa lub niższa od liczby początkowej .................................... 20
Wersja z dnia: 27.09.2011 http://matematyka.strefa.pl Procenty — strona 1
Jak oblicza ć cen ę produktu po wielokrotnej podwy ż ce lub obni ż ce o zadany procent? Jak wykonuje si ę dwukrotne i trzykrotne podwy ż szanie i obni ż anie ceny towaru o wskazany procent? Znajdziesz tu zadana i ć wiczenia na kilkukrotne podwy ż ki i obni ż ki procentowe. Jest pokazane tak ż e jak znale źć liczb ę (cen ę towaru) je ś li wiadomo o ile procent nast ą piła obni ż ka lub podwy ż ka. To jest darmowy e-book pdf. Download to opracowanie z matematyki do gimnazjum.
Temat: Kilkukrotne procentowe podwyższanie i obniżanie liczby.
Do tej pory pokazywałem w jaki sposób zwiększa lub pomniejsza się liczbę o zadany procent. Teraz pokażę Ci jak
szybko można obliczyć wynik końcowy jeśli będzie kilka obniżek lub kilka podwyżek lub trochę obniżek trochę pod-
wyżek. Stosowanie proporcji do tego typu zadań zupełnie się nie nadaje, bo obliczanie wyniku za ich pomocą choć
jest poprawne to strasznie czasochłonne. Pokażę Ci oczywiście tę czasochłonność, ale główny nacisk położę na sto-
sowanie najszybszego sposobu, a nie tego z proporcjami proponowanego przez wielu nauczycieli w szkołach.
Podwyższanie liczby o różne procenty
Bierzmy się więc do roboty. Przypuśćmy, że coś kosztuje 800 zł i że sklep cenę tego czegoś podnosi o 10% potem
o 20% tej nowej wartości, a następnie jeszcze o 15% poprzedniej wartości. Jak szybko obliczyć cenę końcową tego
produktu po tych 3-ch podwyżkach? W oparciu o sposoby pokazane na stronie 47 (pełnej wersji) masz takie oblicze-
nia:
Sposób 1
Sposób 2
Obliczasz ile wynosi 10% z 800 zł , czyli o ile złotych
podniesiono cenę za pierwszym razem.
10%
,
Zapisujesz sposób 1 w postaci jednego działania:
[ ( 800 zł + 10%
,
800 zł
ł
z liczby
)+ 20% z liczby
( 800 zł + 10%
,
800 zł
ł
z liczby
) ] +
ż
ż
ż
z liczby
800 zł = 0,1⋅800 zł = 80 zł
ż
+ 15% z liczby
[ ( 800 zł + 10%
,
800 zł
ł
z liczby
)+ 20% z liczby
( 800 zł + 10%
,
800 zł
ł
z liczby
) ] =
ż
ż
ż
ż
Obliczasz cenę po pierwszej podwyżce.
800 zł + 80 zł = 880 zł
= [ 800 zł+80 zł +20%⋅ 800 zł+80 zł ]+15%⋅(800 zł+80 zł+20%⋅ 800 zł+80 zł =
= 880 zł+20%⋅880 zł+15%⋅ 880 zł+20%⋅880 zł = 880 zł+176 zł+15%⋅ 880 zł+176 zł =
Obliczasz ile wynosi 20% z powyższej liczby, czyli o ile
złotych podniesiono cenę za drugim razem.
20%
,
z liczby
880 zł
= 0,2⋅880 zł = 176 zł
ż
= 880 zł+176 zł+15%⋅1056 zł = 1056 zł+158,40 zł = 1214,40 zł
Obliczasz cenę po drugiej podwyżce.
880 zł+176 zł = 1056 zł
Brrr. Aż wstrętu można się nabawić do matematyki jak się widzi takie obliczenia.
Obliczasz ile wynosi 15% z powyższej liczby, czyli o ile
złotych podniesiono cenę za trzecim razem.
Sposób 3
15%
,
z liczby
1056 zł
= 0,15⋅1056 zł = 158,40 zł
ż
800 zł⋅ 110%
,
120%
,
115%
,
= 1214,40 zł
Obliczasz cenę po trzeciej podwyżce.
i od razu masz cenę końcową. Szybko i sprawnie. Zastanawiasz się skąd się wzięło np. 110%? Otóż liczbę wyjściową
(w tym przypadku 800 zł) zawsze przyjmujesz za 100%. Zwiększając ją o 10% dostaniesz 110% tej liczby. Zgadza
się? A skąd się wzięło 120%? Bo druga podwyżka była o 20%. Dlaczego pod liczbą 110% jest napisane 1,1? Bo za-
miana procentów na ułamek dziesiętny polega na przesunięciu przecinka o 2 miejsca w lewo i skasowaniu symbo-
lu % (ostatniego zera za przecinkiem można nie pisać).
1056 zł+158,40 zł = 1214,40 zł
A teraz zobacz sposób wykorzystujący proporcję (uwielbianą przez wielu nauczycieli w szkołach). Będzie ona robiona
dokładnie w takich samych etapach jak powyższy sposób 1.
Wersja z dnia: 27.09.2011 http://matematyka.strefa.pl Procenty — strona 2
Jak oblicza ć cen ę produktu po wielokrotnej podwy ż ce lub obni ż ce o zadany procent? Jak wykonuje si ę dwukrotne i trzykrotne podwy ż szanie i obni ż anie ceny towaru o wskazany procent? Znajdziesz tu zadana i ć wiczenia na kilkukrotne podwy ż ki i obni ż ki procentowe. Jest pokazane tak ż e jak znale źć liczb ę (cen ę towaru) je ś li wiadomo o ile procent nast ą piła obni ż ka lub podwy ż ka. To jest darmowy e-book pdf. Download to opracowanie z matematyki do gimnazjum.
812725616.081.png 812725616.091.png 812725616.102.png 812725616.113.png 812725616.001.png 812725616.012.png 812725616.023.png 812725616.033.png 812725616.036.png 812725616.037.png 812725616.038.png 812725616.039.png 812725616.040.png 812725616.041.png 812725616.042.png 812725616.043.png 812725616.044.png 812725616.045.png 812725616.046.png 812725616.047.png 812725616.048.png 812725616.049.png 812725616.050.png 812725616.051.png
 
Sposób 4
Obliczasz ile wynosi 10% z 800 zł , czyli o ile złotych pod-
niesiono cenę za pierwszym razem. Wypisujesz w po-
prawny sposób dane z zadania:
Obliczasz ile wynosi 20% z obliczonej w poprzednim eta-
pie liczby, czyli o ile złotych podniesiono cenę za drugim
razem. Wypisujesz w poprawny sposób dane z zadania:
Obliczasz ile wynosi 15% z obliczonej w poprzed-
nim etapie liczby, czyli o ile złotych podniesiono
cenę za trzecim razem. Wypisujesz dane:
100% — 800 zł
10%
100% — 880 zł
20%
100% — 1056 zł
15%
Układasz proporcję:
100%
Układasz proporcję:
100%
Układasz proporcję:
100%
10% = 800 zł
20% = 880 zł
15% = 1056 zł
Skracasz symbole % oraz liczbę 100 z liczbą 10 (przez 10).
10
Skracasz symbole % oraz liczbę 100 z liczbą 20 (przez 20).
5
Skracasz symbole % oraz liczbę 100 z liczbą 15
(przez 5).
20
1 = 800 zł
1 = 880 zł
3 = 1056 zł
Mnożysz po skosie.
Mnożysz po skosie.
Mnożysz po skosie.
10 = 800 zł /: 10
5 = 880 zł /: 5
20 = 3168 zł /: 20
= 80 zł
= 176 zł
= 158,40 zł
Obliczasz cenę po pierwszej podwyżce.
Obliczasz cenę po drugiej podwyżce.
Obliczasz cenę po trzeciej podwyżce.
1056 zł+158,40 zł = 1214,40 zł
800 zł + 80 zł = 880 zł
880 zł+176 zł = 1056 zł
Jak widzisz, każdy ze sposobów dał ten sam wynik, choć czas spędzony na obliczenia był bardzo zróżnicowany. Po-
trafisz sobie wyobrazić ile miejsca oraz czasu potrzeba byłoby na obliczenia sposobem 4-tym gdyby takich podwyżek
było np. 9? Jeśli tak, to teraz wyobraź sobie ile miejsca oraz czasu potrzeba byłoby na te same obliczenia sposobem
3-cim. Jeśli nie wiesz, to Ci podpowiem — jedną linijkę (ok. 1 minuty na obliczenia). Teraz widzisz przewagę sposobu
3 nad sposobem 4? Jeśli tak, to nie dziw się, dlaczego wszędzie poniżej będę uparcie stosować tylko sposób 3.
Ćwiczenie: Cenę samochodu kosztującego 100000 zł najpierw podniesiono o 8%, potem tę powiększoną cenę
zwiększono o 6%, a następnie jeszcze o 10% i o 2%. Jak na postawie przedstawionego wyżej sposobu 3
zapisać działanie wyliczające cenę końcową tego samochodu? [Odp. 100000 zł⋅108%⋅106%⋅110%⋅102%.]
Ćwiczenie: Cenę roweru kosztującego 4000 zł najpierw podniesiono o 2%, potem tę powiększoną cenę zwiększono
o 3%, a następnie jeszcze o 5%. Jak na postawie przedstawionego wyżej sposobu 3 zapisać działanie
wyliczające cenę końcową tego roweru? [Odp. 4000 zł⋅102%⋅103%⋅105%.]
Ćwiczenie: Cenę zabytkowego pianina kosztującego 8000 zł najpierw podniesiono o 4,8%, potem tę powiększoną
cenę zwiększono jeszcze o 6,5%. Jak na postawie przedstawionego wyżej sposobu 3 zapisać działanie
wyliczające cenę końcową tego pianina? [Odp. 8000 zł⋅104,8%⋅106,5%.]
Ćwiczenie: Cenę domu luksusowego samochodu kosztującego 600000 zł najpierw podniesiono o 12% jego warto-
ści, potem tę powiększoną cenę zwiększono jeszcze o 4% tej ceny, a po kilku miesiącach zwiększono
jeszcze o 1,6% ostatniej ceny. Ile wynosi cena końcowa tego samochodu? [Podpowiedź. Aby zamienić procenty na
ułamki dziesiętne wystarczy przesunąć przecinek o 2 miejsca w lewo. Odp. 710062,08 zł.]
Ćwiczenie: Cenę książki kosztującej 91 zł najpierw podniesiono o 7,1% jej ceny, potem tę powiększoną cenę zwięk-
szono jeszcze o 3,1% jej ceny, a po 2 miesiącach dodatkowo zwiększono ją jeszcze o 9% jej ceny. Ile
wynosi cena końcowa tej książki? [Podpowiedź. Zastosuj sposób 1. Cenę książki po każdej podwyżce zaokrąglij do 1 gr. Odp. 109,53 zł.]
Ćwiczenie: Cenę bułki kosztującej 88 gr najpierw podniesiono o 4% jej ceny, potem tę powiększoną cenę zwięk-
szono jeszcze o 2% jej ceny, a następnie jeszcze o 15% jej ceny. Ile złotych kosztuje ta bułka po tych
trzech podwyżkach? [Podpowiedź. Zastosuj sposób 1. Cenę bułki po każdej podwyżce zaokrąglij do 1 gr. Odp. 1,08 zł.]
Ćwiczenie: Na 8 sesjach Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie cena akcji firmy X codziennie drożała od-
powiednio o: 2,46%; 1,00%; 3,16%; 5,04%; 6,04%; 0,52%; 0,8%; 4,05%. Ile wynosi cena tej akcji po tych
8 sesjach, jeśli 8 sesji wcześniej była ona warta 5,46 zł? [Podpowiedź. Pamiętaj o każdorazowym zaokrąglaniu jej nowej ceny do
1 grosza. Odp. 6,84 zł.]
Wersja z dnia: 27.09.2011 http://matematyka.strefa.pl Procenty — strona 3
Jak oblicza ć cen ę produktu po wielokrotnej podwy ż ce lub obni ż ce o zadany procent? Jak wykonuje si ę dwukrotne i trzykrotne podwy ż szanie i obni ż anie ceny towaru o wskazany procent? Znajdziesz tu zadana i ć wiczenia na kilkukrotne podwy ż ki i obni ż ki procentowe. Jest pokazane tak ż e jak znale źć liczb ę (cen ę towaru) je ś li wiadomo o ile procent nast ą piła obni ż ka lub podwy ż ka. To jest darmowy e-book pdf. Download to opracowanie z matematyki do gimnazjum.
812725616.052.png 812725616.053.png 812725616.054.png 812725616.055.png 812725616.056.png 812725616.057.png 812725616.058.png 812725616.059.png 812725616.060.png 812725616.061.png 812725616.062.png 812725616.063.png 812725616.064.png 812725616.065.png 812725616.066.png 812725616.067.png 812725616.068.png 812725616.069.png 812725616.070.png 812725616.071.png 812725616.072.png 812725616.073.png 812725616.074.png 812725616.075.png 812725616.076.png 812725616.077.png 812725616.078.png 812725616.079.png 812725616.080.png 812725616.082.png 812725616.083.png 812725616.084.png 812725616.085.png 812725616.086.png 812725616.087.png 812725616.088.png
 
Obniżanie liczby o różne procenty
Przypuśćmy, że coś kosztuje 800 zł i że sklep cenę tego czegoś obniżył o 10% potem o 20% tej nowej wartości, a na-
stępnie jeszcze o 15% poprzedniej wartości. Jak szybko obliczyć cenę końcową tego produktu po tych 3-ch obniż-
kach? W oparciu o sposoby pokazane na stronie 39 (pełnej wersji) masz takie obliczenia:
Sposób 1
Sposób 2
Obliczasz ile wynosi 10% z 800 zł , czyli o ile złotych ob-
niżono cenę za pierwszym razem.
Zapisujesz sposób 1 w postaci jednego działania:
[ ( 800 zł 10%
,
800 zł
ł
z liczby
)− 20% z liczby
( 800 zł 10%
,
800 zł
ł
z liczby
) ]
ż
ż
ż
10%
,
z liczby
800 zł = 0,1⋅800 zł = 80 zł
ż
15% z liczby
[ ( 800 zł 10%
,
800 zł
ł
z liczby
)− 20% z liczby
( 800 zł 10%
,
800 zł
ł
z liczby
) ] =
ż
ż
ż
ż
Obliczasz cenę po pierwszej obniżce.
800 zł 80 zł = 720 zł
Obliczasz ile wynosi 20% z powyższej liczby, czyli o ile
złotych obniżono cenę za drugim razem.
= 800 zł−80 zł −20%⋅ 800 zł−80 zł −15%⋅(800 zł−80 zł−20%⋅ 800 zł−80 zł =
= 720 zł−20%⋅720 zł−15%⋅ 720 zł−20%⋅720 zł = 720 zł−144 zł−15%⋅ 720 zł−144 zł =
20%
,
z liczby
720 zł
= 0,2⋅720 zł = 144 zł
ż
= 720 zł−144 zł−15%⋅576 zł = 576 zł−86,40 zł = 489,60 zł
Obliczasz cenę po drugiej obniżce.
Brrr. Aż wstrętu można się nabawić do matematyki jak się widzi takie obliczenia.
720 zł−144 zł = 576 zł
Obliczasz ile wynosi 15% z powyższej liczby, czyli o ile
złotych obniżono cenę za trzecim razem.
Sposób 3
15%
,
z liczby
576 zł
= 0,15⋅576 zł = 86,40 zł
ż
800 zł⋅ 90%
,
80%
,
85%
,
= 489,60 zł
Obliczasz cenę po trzeciej obniżce.
i od razu masz cenę końcową. Szybko i sprawnie. Zastanawiasz się skąd się wzięło np. 90%? Otóż liczbę wyjściową
(w tym przypadku 800 zł) zawsze przyjmujesz za 100%. Pomniejszając ją o 10% dostaniesz 90% tej liczby. A skąd
się wzięło 80%? Ano stąd, że druga obniżka była o 20%. Odejmując od 100% wysokość drugiej obniżki, dostaniesz
80%. Zgadza się? Tak samo z 3-cią obniżką. Dlaczego pod liczbą 90% jest napisane 0,9? Bo zamiana procentów na
ułamek dziesiętny polega na przesunięciu przecinka o 2 miejsca w lewo i skasowaniu symbolu % (ostatniego zera
za przecinkiem można nie pisać).
576 zł−86,40 zł = 489,60 zł
A teraz zobacz sposób wykorzystujący proporcję (uwielbianą przez wielu nauczycieli w szkołach). Będzie ona robiona
dokładnie w takich samych etapach jak powyższy sposób 1.
Sposób 4
Obliczasz ile wynosi 10% z 800 zł , czyli o ile złotych obni-
żono cenę za pierwszym razem. Wypisujesz w poprawny
sposób dane z zadania:
Obliczasz ile wynosi 20% z obliczonej w poprzednim eta-
pie liczby, czyli o ile złotych obniżono cenę za drugim ra-
zem. Wypisujesz w poprawny sposób dane z zadania:
Obliczasz ile wynosi 15% z obliczonej w poprzed-
nim etapie liczby, czyli o ile złotych obniżono cenę
za trzecim razem. Wypisujesz dane:
100% — 800 zł
10%
100% — 720 zł
0%
100% — 576 zł
15%
Układasz proporcję:
100%
Układasz proporcję:
100%
Układasz proporcję:
100%
10% = 800 zł
20% = 720 zł
15% = 576 zł
Skracasz symbole % oraz liczbę 100 z liczbą 10 (przez 10).
10
Skracasz symbole % oraz liczbę 100 z liczbą 20 (przez 20).
5
Skracasz symbole % oraz liczbę 100 z liczbą 15
(przez 5).
20
1 = 800 zł
1 = 720 zł
3 = 576 zł
Mnożysz po skosie.
Mnożysz po skosie.
10 = 800 zł /: 10
Mnożysz po skosie.
5 = 720 zł /: 5
20 = 1728 zł /: 20
= 80 zł
Obliczasz cenę po pierwszej obniżce.
= 144 zł
Obliczasz cenę po drugiej obniżce.
= 86,40 zł
Obliczasz cenę po trzeciej podwyżce.
576 zł−86,40 zł = 489,60 zł
800 zł 80 zł = 720 zł
720 zł−144 zł = 576 zł
Jak widzisz, każdy ze sposobów dał ten sam wynik, choć czas spędzony na obliczenia był bardzo zróżnicowany. Po-
trafisz sobie wyobrazić ile miejsca oraz czasu potrzeba byłoby na obliczenia sposobem 4-tym gdyby takich obniżek
było np. 9? Jeśli tak, to teraz wyobraź sobie ile miejsca oraz czasu potrzeba byłoby na te same obliczenia sposobem
3-cim. Jeśli nie wiesz, to Ci podpowiem — jedną linijkę (ok. 1 minuty na obliczenia). Teraz widzisz przewagę sposobu
3 nad sposobem 4? Jeśli tak, to nie dziw się, dlaczego wszędzie poniżej będę uparcie stosować tylko sposób 3.
Wersja z dnia: 27.09.2011 http://matematyka.strefa.pl Procenty — strona 4
Jak oblicza ć cen ę produktu po wielokrotnej podwy ż ce lub obni ż ce o zadany procent? Jak wykonuje si ę dwukrotne i trzykrotne podwy ż szanie i obni ż anie ceny towaru o wskazany procent? Znajdziesz tu zadana i ć wiczenia na kilkukrotne podwy ż ki i obni ż ki procentowe. Jest pokazane tak ż e jak znale źć liczb ę (cen ę towaru) je ś li wiadomo o ile procent nast ą piła obni ż ka lub podwy ż ka. To jest darmowy e-book pdf. Download to opracowanie z matematyki do gimnazjum.
812725616.089.png 812725616.090.png 812725616.092.png 812725616.093.png 812725616.094.png 812725616.095.png 812725616.096.png 812725616.097.png 812725616.098.png 812725616.099.png 812725616.100.png 812725616.101.png 812725616.103.png 812725616.104.png 812725616.105.png 812725616.106.png 812725616.107.png 812725616.108.png 812725616.109.png 812725616.110.png 812725616.111.png 812725616.112.png 812725616.114.png 812725616.115.png 812725616.116.png 812725616.117.png 812725616.118.png 812725616.119.png 812725616.120.png 812725616.121.png 812725616.122.png 812725616.123.png 812725616.002.png 812725616.003.png 812725616.004.png 812725616.005.png 812725616.006.png 812725616.007.png 812725616.008.png 812725616.009.png 812725616.010.png 812725616.011.png 812725616.013.png 812725616.014.png 812725616.015.png 812725616.016.png 812725616.017.png 812725616.018.png 812725616.019.png 812725616.020.png 812725616.021.png 812725616.022.png 812725616.024.png 812725616.025.png 812725616.026.png 812725616.027.png 812725616.028.png 812725616.029.png 812725616.030.png 812725616.031.png 812725616.032.png
 
Ćwiczenie: Cenę samochodu kosztującego 100000 zł najpierw obniżono o 8%, potem tę pomniejszoną cenę obni-
żono o 6%, a następnie jeszcze o 10% i o 2%. Jak na postawie przedstawionego wyżej sposobu 3 zapi-
sać działanie wyliczające cenę końcową tego samochodu? [Odp. 100000 zł⋅92%⋅94%⋅90%⋅98%.]
Ćwiczenie: Cenę roweru kosztującego 4000 zł najpierw obniżono o 2%, potem tę pomniejszoną cenę obniżono
o 3%, a następnie jeszcze o 5%. Jak na postawie przedstawionego wyżej sposobu 3 zapisać działanie
wyliczające cenę końcową tego roweru? [Odp. 4000 zł⋅98%⋅97%⋅95%.]
Ćwiczenie: Cenę zabytkowego pianina kosztującego 8000 zł najpierw obniżono o 4,8%, potem tę pomniejszoną
cenę obniżono jeszcze o 6,5%. Jak na postawie przedstawionego wyżej sposobu 3 zapisać działanie wy-
liczające cenę końcową tego pianina? [Odp. 8000 zł⋅95,2%⋅93,5%.]
Ćwiczenie: Cenę domu luksusowego samochodu kosztującego 600000 zł najpierw obniżono o 12% jego wartości,
potem tę pomniejszoną cenę obniżono jeszcze o 4% tej ceny, a po kilku miesiącach obniżono jeszcze
o 1,6% ostatniej ceny. Ile wynosi cena końcowa tego samochodu? [Podpowiedź. Aby zamienić procenty na ułamki dzie-
siętne wystarczy przesunąć przecinek o 2 miejsca w lewo. Odp. 498769,92 zł.]
Ćwiczenie: Cenę książki kosztującej 91 zł najpierw obniżono o 7,1% jej ceny, potem tę pomniejszoną cenę obniżo-
no jeszcze o 3,1% jej ceny, a po 2 miesiącach dodatkowo obniżono ją jeszcze o 9% jej ceny. Ile wynosi
cena końcowa tej książki? [Podpowiedź. Zastosuj sposób 1. Cenę książki po każdej podwyżce zaokrąglij do 1 gr. Odp. 74,55 zł.]
Ćwiczenie: Cenę bułki kosztującej 88 gr najpierw obniżono o 4% jej ceny, potem tę pomniejszoną cenę obniżono
jeszcze o 2% jej ceny, a następnie jeszcze o 15% jej ceny. Ile złotych kosztuje ta bułka po tych trzech
podwyżkach? [Podpowiedź. Zastosuj sposób 1. Cenę bułki po każdej podwyżce zaokrąglij do 1 gr. Odp. 0,70 zł.]
Ćwiczenie: Siostra pani Bogusi w pierwszych 2 tygodniach poprzedniego miesiąca sprzedała 40% sprowadzonego
do swojego sklepu towaru. W następnych 2 tygodniach sprzedała jeszcze 80% tego towaru który pozo-
stał. Jaki procent sprowadzonego towaru pozostał pani Marysi na koniec poprzedniego miesiąca?
[Odp.: 12%.]
Ćwiczenie: Na 8 sesjach Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie cena akcji firmy X, zakupionych przez pana
Czesława codziennie spadała odpowiednio o: 2,46%; 1,00%; 3,16%; 5,04%; 6,04%; 0,52%; 0,8%; 4,05%.
Ile wynosi obecnie ich cena jednostkowa, jeśli pan Czesław kupował je po 5,46 zł za sztukę? [Podpowiedź.
Pamiętaj o każdorazowym zaokrąglaniu jej nowej ceny do 1 grosza. Odp. 4,32 zł.]
Naprzemienne obniżanie lub podwyższanie liczby o różne procenty
Zakładam, że w oparciu o sposób 3 umiesz już podwyższać wielokrotnie cenę o podane procenty oraz wielokrotnie
ją obniżać. Dla formalności przypomnę tylko, że:
— liczbę wyjściową (np. cenę produktu) przyjmujesz zawsze za 100%,
— jeśli zwiększasz liczbę np. o 8% jej wartości, to mnożysz tę liczbę przez 108% czyli przez 1,08
— jeśli zmniejszasz liczbę np. o 8% jej wartości, to mnożysz tę liczbę przez 92% czyli przez 0,92.
W poprzednich podtematach zadania były takie, że albo konsekwentnie występowały podwyżki, albo konsekwent-
nie obniżki. W tym podtemacie będziesz mieć trochę podwyżek trochę obniżek, ale sposób postępowania jest do-
kładnie taki sam jak w sposobie 3 (strony: 36, 47 w pełnej wersji tego opracowania).
Przypuśćmy, że coś kosztuje 380 zł i że sklep cenę tego czegoś najpierw obniżył o 10% wartości, potem tę pomniej-
szoną cenę podniósł o 30% jej wartości, a następnie ponownie obniżył, ale o 20% . Jak szybko obliczyć cenę końcową
tego produktu po tych 3-ch obniżkach? W oparciu o sposoby nr 3 pokazane na stronach 39 oraz 47 (w pełnej wersji
tego opracowania) masz takie obliczenia:
ż
%
,
ż
%
,
ż
%
,
380 zł⋅ 90%
80%
130%
= 355,68 zł
Oj chyba coś nie tak. Błędu w powyższych obliczeniach nie widać, a rozum podpowiada, że:
−10%+30%−20%=0%
Wersja z dnia: 27.09.2011 http://matematyka.strefa.pl Procenty — strona 5
Jak oblicza ć cen ę produktu po wielokrotnej podwy ż ce lub obni ż ce o zadany procent? Jak wykonuje si ę dwukrotne i trzykrotne podwy ż szanie i obni ż anie ceny towaru o wskazany procent? Znajdziesz tu zadana i ć wiczenia na kilkukrotne podwy ż ki i obni ż ki procentowe. Jest pokazane tak ż e jak znale źć liczb ę (cen ę towaru) je ś li wiadomo o ile procent nast ą piła obni ż ka lub podwy ż ka. To jest darmowy e-book pdf. Download to opracowanie z matematyki do gimnazjum.
812725616.034.png 812725616.035.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin