Test osiągnięć uczniów klasy III z zakresu edukacji polonistycznej i przyrodniczej
Anna Senger, Ewa Jaworska, Barbara Jękot,Stefania Kobylińska, Jadwiga Wolak
Imię i nazwisko .........................................................................Klasa ....................................Przeczytaj uważnie polecenia, wykonuj tylko to, o co proszą cię w zadaniu. Sprawdź, czy poprawnie wykonałeś wszystkie polecenia. Życzymy przyjemnej pracy.Uważnie przeczytaj tekst.Mała mysz obudziła się w swojej norce i wyszła szukać wiosny. Na gałązkach wierzby ujrzała małe, puchate bazie. Spytała je, czy nie widziały wiosny, ale w tym samym czasie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała i myszka nie usłyszała, co mówiły. Poszła dalej i zobaczyła na niebie chmurki. Spytała je o wiosnę, lecz chmury zakryły słońce i na myszkę spadł deszcz. Skuliła się nisko i wtedy przy ziemi zauważyła małe, białe przebiśniegi. Spytała je o wiosnę, lecz one były tak malutkie, że nie potrafiły mówić. Spojrzała na krzewy jeżyn i tam zobaczyła rudziki. Chciała je zapytać o wiosnę, ale one były bardzo zajęte budową gniazd. Powędrowała więc dalej w poszukiwaniu wiosny.Wreszcie myszka doszła na łąkę. Tam zobaczyła bociana i powiedziała:- Tego nawet nie warto pytać o wiosnę. Jest tak zmarznięty, że jego nogi i dziób są czerwone.Bocian zaś zaklekotał:- Coś podobnego! Ta żaba ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna - i odleciał.
1. Kogo myszka pytała o wiosnę? Podkreśl prawidłowe odpowiedzi.
listkijeżynyrudzikichmurki
przebiśniegipuchate baziewiatr
2. Tekst, który przeczytałeś jest... Podkreśl prawidłową odpowiedź.
listemzaproszeniemopowiadaniem
3. Podkreśl wydarzenie, które występuje w tekście ostatnie.
budowa gniazdaspotkanie bocianarozmowa z chmurkami
4. Wypisz zwierzęta i rośliny wymienione w tekście.
................................................................................................................................................................................................................................................
5. Rozwiń podane zdania za pomocą przymiotnika i przysłówka.
Mysz śpi .....................................................................Ptaki fruwają ................................................................
6. Uzupełnij tabelę odpowiednimi przymiotnikami w stopniu równym, wyższym i najwyższym.
Równy
Wyższy
Najwyższy
mniejszy
najpiękniejszy
dobry
7. Do podanych nazw zwierząt dopisz wyrazy z ramki, określające ich wygląd.
Bocian ..................................................Żaba ....................................................Mysz ....................................................
uszy
sierść
wilgotna skóra
pióra
dziób
ogon
kończyny
skrzydła
błona pławna
8. Utwórz łańcuch pokarmowy z wymienionych organizmów.
bocian, cukierki, żaba, czekolada, lis, owad, sałata.........................................................
9. Z opowiadania o myszce wypisz po dwie części mowy.
Rzeczownik
Czasownik
Przymiotnik
10. Podane nazwy roślin i zwierząt wpisz do tabeli w odpowiednią rubrykę.
koniczyna, tatarak, kret, sarna, karaś, bocian, konik polny, lin, borowik, sosna, rzęsa, dzięcioł, kaczeńce, buk, sowa, poziomki, grążel, babka zwyczajna
Łąka
Las
Staw
......................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Charakterystyka i budowa testu
Cel ogólny: sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej i przyrodniczej.Wiadomości:- gramatyczne: wyróżnianie części mowy, stopniowanie przymiotników, rozwijanie zdań,- przyrodnicze: rozróżnianie ekosystemów, gatunków roślin i zwierząt występujących w tych ekosystemach.Umiejętności:- rozumienie czytanego tekstu,- pisownia zgodna z zasadami ortografii,- wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.Test jest przeznaczony dla uczniów klasy III szkoły podstawowej. Może być przeprowadzony pod koniec roku szkolnego (początek czerwca). Do testu przystępują wszyscy uczniowie realizujący program klasy trzeciej.Czas rozwiązywania zadań - 45 minut, dzieci z dysleksją - 60 minut.
Plan testu
Nr zad.
Sprawdzana umiejętność
Kategorie taksonomiczne
Liczba pkt
% punktów
Wiadomości
Umiejętności
A
B
C
D
1
Rozumienie czytanego tekstu.
+
aspol