Konspekt zajęć zintegrowanych
Krąg tematyczny: Jesień wokół nas
Temat dnia: jesień w sadzie i ogrodzie
Temat:
Dłuższe wypowiedzi na temat „co dzieje się jesienią w sadzie i ogrodzie warzywnym” na podstawie własnych przeżyć oraz wiersza „Sen drzewa”
Cele:
poz. Wzbogacenie słownictwa o zwroty poetyckie
kszt. Kształcenie umiejętności wypowiadania się płynnymi zdaniami
wych. Budowanie uczuć zachwytu nad pięknem jesieni
Tok pracy:
1. Wysłuchanie piosenki o jesieni.
2. Wchodzi pani Jesień z darami
– Jesień w odpowiednim stroju z koszem darów
– co przyniosła pani jesień?
Dzieci układają dary pod poszczególnymi obrazami.
3. Ustny opis kasztana w łupince
4. W jaki sposób drzewa przygotowują się do zimy?
5. Wysłuchanie muzyki (smutna, przypominająca jesień)
6. Oczytanie przez nauczyciela wiersza „Sen drzewa”
- samodzielne ciche czytanie przez dzieci
- określenie nastroju jaki wywołuje wiersz (wesoły, smutny)
- podkreślenie wyrażeń poetyckich występujących w wierszu
- odczytanie
7. Odsłonięcie lub wypisanie przez nauczyciela na tablicy wyrażeń poetyckich występujących w wierszu
Wyrażenia poetyckie
Zamiana na język potoczny
Kasztan się rozdziera
Kasztany strojnie ubrane
Guziczki, kuleczki kolcem nabijane
Okryje się zimą
Kaszan pęka (gubi łupinkę)
Kasztany, które ładnie wyglądają
Kasztan w kolczastej łupinie
Drzewo okryje się śniegiem
8. Samodzielne wypisanie z wiersza określenia, które mówią o drzewie tak jak o człowieku
9. Przeczytanie wiersza z podziałem na role
10. Praca domowa:
Napisać określenia kasztana.
Jaki jest kasztan?
Opracowała: Barbara Piotrkowska
nauczycielka Zespołu Szkół nr 1 w Iłowie – Osadzie
beata2702