200608_shimano_alfine_caly.pdf

(720 KB) Pobierz
47-57.indd
Sprzęt: test grupy Shimano Alfine Tekst: Piotr Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, Shimano
ALE FAJNE!
Wszyscy, którzy bliżej zetkną się z jakąś tylną piastą wielobiegową, zaczy-
nają kombinować: a może by tak się pozbyć przerzutek, kasety i uprościć
napęd? Opłaca się czy nie, co z masą, kompatybilnością i trwałością?
49
Już po marcowej prezentacji byliśmy ciekawi jak pro-
ducenci wykorzystają potencjał grupy Alfine. Firma
Shimano podkreślała możliwość zastosowania jej
w rowerach górskich, miejskich, trekingowych i szoso-
wych. Na targach widoczne było, że producenci posta-
wili na rowery miejskie. Można powiedzieć, że powsta-
ła nowa podgrupa rowerów: street fightery. Błyska-
wicznie przyspieszyć, mocno i efektywnie zahamować,
sprint od skrzyżowania do skrzyżowania, ciągłe zmiany
kierunku, prędkości i przełożenia to ich żywioł.
Komponenty
W oczy rzucają się dwa komponenty: piasta wielobiegowa i hydrauliczne hamulce
tarczowe. To one są wyznacznikami grupy Alfine i do współpracy z nimi stworzono
resztę. Do testu otrzymaliśmy piastę tylną SG-S500, napinacz łańcucha CT-S500,
manetkę zmiany biegów SL-S500, dźwignie hamulcowe BL-S500, zaciski hydrau-
liczne BR-S500 oraz tarcze hamulcowe. Piasta wyposażona jest
w wewnętrzny mechanizm 8-biegowy. Jej korpus wykonany jest z kutego alumi-
nium. Wysoką sprawność mechaniczną piasta uzyskuje dzięki łożyskom igiełkowym,
a podwójny mechanizm sprzęgła zapewnia płynną i cichą zmianę przełożeń. Piasta
współpracuje z pojedynczą tylną zębatką o 18 lub 20 zębach. Zęby ukształtowa-
bikeBoard #8 październik 2006
131031297.004.png
Idealne połączenie wizualne: manetka + dźwignia hamulcowa. Jednak naszym zdaniem
klamka hamulca jest za długa, a dźwignia redukcji biegu umieszczona nieergonomicznie
Teoretyczne wartości przełożeń uzyskiwanych na rowerach górskich i szosowych z klasycznym napędem
oraz z piastą Alfi ne i tylną zębatką o 20 zębach:
Rower MTB
korba 42/32/22
kaseta 32-11
Rower szosowy
korba 53/39
kaseta 25-12
Rower z Alfi ne
korba 45
piasta 38-12
Rower z Alfi ne
korba 39
piasta 38-12
Rower z Alfi ne
korba 50/34
piasta 38-12
Najwolniejsze przełożenie 22:32= 0,6875
39:23= 1,6956
45:38= 1,1842
39:38= 1,0263
34:38= 0,8947
Najszybsze przełożenie
42:11= 3,8181
53:12= 4,4166
45:12= 3,75
39:12= 3,25
50:12= 4,1666
Z tabeli wynika, że z jednotarczowym mechanizmem korbowym nie uda się uzyskać zakresu zbliżonego do roweru górskiego czy szosowego. Zawsze
trzeba by szukać dużego kompromisu. Jednak do zastosowań miejskich zakres Alfi ne wystarcza z naddatkiem. Natomiast zastosowanie korby
z dwiema tarczami daje odpowiednio szeroki zakres. Przepada jednak zysk na prostocie konstrukcji, masie i łatwości obsługi.
ne są inaczej niż w kasetach, tak aby zapobiegać
spadaniu łańcucha. To samo zadanie pełnią dwie
(wewnętrzna i zewnętrzna) plastikowe osłony zębatki.
Zakres przełożeń piasty wynosi 307%. Jeżeli tylna
zębatka 26” koła ma 20 zębów, to teoretycznie za-
kres ten odpowiada kasecie z kombinacją zębatek
38/31/27/24/20/16/14/12. Jak to się ma do konku-
rencji? Dotychczas znana piasta
Nexusa oferowała zakres przełożeń na poziomie
300%. Nowa 9-biegowa piasta SRAM I-Motion dyspo-
nuje trochę większym zakresem, wynoszącym 340%.
Dobrze znana piasta Rohloff Speed-
hub 500/14 ma zakres 526% przy
czternastu przełożeniach, ale trze-
ba pamiętać,
że jest
przezna-
czona raczej do czegoś innego, a jej cena jest nieporównywalnie wyższa. Podobnie
rzecz się ma z nowym mechanizmem zmiany przełożeń zintegrowanym z mechani-
zmem korbowym produkowanym przez Suntoura. Oferuje wprawdzie aż 610% przy
dziewięciu przełożeniach, ale da się go zamontować tylko w specjalnych ramach,
a jego koszt na pewno jest dużo wyższy. Dla porównania - zakres przełożeń stan-
dardowego zestawu do rowerów górskich wynosi do 580% (w zależności od ilości
zębów) i ma do 17 realnych, nie dublujących się przełożeń.
Do współpracy z grupą Alfine przeznaczone są łańcuchy o szerokości takiej jak do
kaset 9-rzędowych. Zalecanym łańcuchem jest model CN-HG53. Za jego właści-
we napięcie odpowiada specjalny napinacz. Ma on klasyczny wózek wyposażony
w dwa kółeczka i wygląda jak tylna przerzutka, a dzięki niemu piastę można
stosować w ramach z pionowymi hakami. Zmiany przełożeń dokonujemy prawą
manetką działającą w systemie Rapidfire Plus. Działanie przycisków jest jednak
odwrócone - palcem wskazującym redukujemy, a kciukiem multiplikujemy. Nie
testowaliśmy dedykowanej grupie Alfine korby, a Shimano proponuje dwa modele
(FC-S500) z tarczą o 45 lub 39 zębach. Jednak aby uzyskać
najszersze spektrum przełożeń można połączyć piastę
z dwutarczowym mechanizmem korbowym i przednią prze-
rzutką. Shimano proponuje korbę o symbolu FC-4550-S,
która wyposażona jest w zębatki 50/34T. Korby mają ze-
wnętrzne łożyska, prawa zintegrowana jest z osią, a lewa
na tej osi zaciskana. Nie są jednak wykonane w technologii
Hollowtech II. Dla lepszego zobrazowania w tabeli zestawia-
my teoretyczne wartości przełożeń uzyskiwanych na klasycznych
rowerach górskich i szosowych oraz z piastą Alfine.
Zarówno do tylnej (wielobiegowej), jak i do przedniej piasty za pomocą
wielowypustu Center Lock mocowane są standardowe tarcze hamulco-
we o średnicy 160 mm (SM-RT62). Współpracują one z hydraulicznymi
zaciskami identycznymi z grupą Deore LX. W grupie Alfine zastosowano
w nich żywiczne okładziny. Zapewniają porównywalną siłę hamowania, są
jednak cichsze od metalicznych. Są także mniej trwałe, ale w założeniu
firmy Alfine nie będzie wystawione na ekstremalne warunki pracy. Hamulce
uruchamiane są dźwigniami, które w naszej zgodnej opinii nie pasują do stylu tej
grupy. Są za długie! Czteropalcowe klamki są dla staruszków, a nie dla energicz-
nej młodzieży w różnym wieku. Naszym zdaniem, chcąc stworzyć grupę bardzo
uniwersalną, konstruktorzy poszli tu na zbyt duży kompromis.
50
Grupę
Alfi ne
uzupełnia
przednia piasta
z dynamem
wewnętrznym
DH-S500
bikeBoard #8 październik 2006
131031297.005.png
Tylny hamulec tarczowy, zacisk znamy z grupy LX, tarcza jest wspólna dla kilku
grup, w sumie mocny hamulec z dobrą modulacją
Napinacz łańcucha CT-S500. Dzięki niemu można zastosować piastę Alfi ne
w ramie z pionowymi hakami oraz mechanizm korbowy z dwiema zębatkami
Mechanizmy korbowe wyglądem nawiązują do komponentów szosowych. Jednak mimo zastosowania ze-
wnętrznych łożysk i ramienia zaciskanego na osi, nie są wykonane w technologii Hollowtech II. Do wyboru
mechanizmy jednorzędowe z zębatkami 39, 45 lub dwurzędowy 50/34
Działanie
Na początek jedyna wada Alfie, żeby mieć to od razu z głowy. Manetka
zmiany biegów jest nieergonomiczna! Nie znaleźliśmy takiej jej pozycji
na kierownicy, żeby dało się wygodnie naciskać cyngle. W obu kierun-
kach trzeba wykonywać dziwne ruchy palcami i dłonią w nadgarstku.
Szkoda także, że kierunek działania jest zamieniony. Wszystkim, którzy
używali kiedyś Rapidfire, będzie trudno się przestawić. Brakuje również
możliwości redukcji o więcej niż jedno przełożenie. Ale tyle marudze-
nia, teraz plusy. Szybkość zmiany biegów jest rewelacyjna! Niech się
schowa XTR, X.0, Dura-Ace czy Record. Zmieniać biegi można także
pod dużym obciążeniem i nie wpływa to ani na redukcję, ani na przy-
spieszanie. Dodatkową zaletą, szczególnie w rowerze miejskim, jest
możliwość zmiany przełożeń bez kręcenia korbami. Oznacza to, że
możemy dojechać do skrzyżowania nie redukując i stojąc wybrać odpo-
wiedni bieg do ruszenia. To kapitalna sprawa przy dynamicznej jeździe
w mieście. Bardzo ułatwiają ją także hamulce. Są mocne i mają dobrą
modulację. Na szczęście długie klamki nie przeszkadzają w obsługiwa-
niu ich dwoma palcami. Ale ten, kto je ściśnie mocno wszystkimi pal-
cami, wykona efektowny lot nad kierownicą. To hydrauliczne tarczówki
– mocne, a bez modulatora siły - nie ma „przebacz”.
Porównanie mas i cen komponentów grup Alfi ne i Deore LX:
Grupa:
Alfi ne
Deore LX
Komponenty:
Masa
Cena
Masa
Cena
Piasta tylna (Alfi ne z zębatką)
2000
598
453
119
Napinacz / Przerzutka tylna
196
45
311
158
Przerzutka przednia
brak
brak
180
87
51
Manetki (Alfi ne – tylko prawa)
188
88
240
182
Kaseta 11-32
brak
brak
339
126
Dźwignie hamulcowe
290
192
250
202
Korba
ok. 600
265
644
230
SUMY:
3274 g
1188 zł
2417 g
1104 zł
W tabeli pominęliśmy identyczne dla obu grup tarcze, zaciski i przewody
hamulcowe oraz piasty przednie i łańcuchy. Ponieważ do testu nie otrzy-
maliśmy korby Alfi e, w tabeli wzięliśmy pod uwagę ceny i masy korb LX na
Octalink oraz przybliżoną masę korby Alfi ne (bez łożysk)
bikeBoard #8 październik 2006
131031297.006.png 131031297.007.png 131031297.001.png
Podsumowanie
Podeliberujmy nad cenami i masami. Wykorzystanie w Alfine tych samych
zacisków hamulcowych podsunęło nam pomysł porównania z grupą LX.
Rozważamy dwa rowery, które różnią się tylko napędem. Jeden wykorzystuje
kompletną grupę Alfine z korbą o jednej tarczy. Drugi ma klasyczny napęd
i hydrauliczne hamulce tarczowe z grupy LX. Rower z Alfine będzie cięższy
o ok. 850 g i droższy raptem o 84 zł. Co oprócz tego zyskujemy i tracimy?
Rower z Alfine będzie miał mniejszy zakres szybciej przełączanych przełożeń.
Mniejsze koszty eksploatacji, bo piasta jest bezobsługowa, a idealna linia
łańcucha znacznie wydłuży życie i jego, i zębatek. Uproszczone do minimum
regulacje i dużo rzadsze oraz prostsze zabiegi konserwacyjne. Dużo większą
stabilność tylnego koła dzięki wyższym kołnierzom piasty, krótszym szprychom
oraz mniejszym i równo rozłożonym siłom działającym na szprychy. Przy kon-
struowaniu roweru miejskiego, przeznaczonego dla osób, które niekoniecznie
muszą i chcą się nim zajmować, to przewagi niebagatelne. Różnica nawet do
1 kg w rowerze miejskim jest łatwo akceptowalna. Natomiast mikra różnica
w cenie zdecydowanie wskazuje na Alfine. Czyli wiemy już na czym zbudować
nowoczesny rower miejski!
Kontakt: R&P Pawlak, tel. (0-61) 878-73-35, www.rp-pawlak.pl
Ceny detaliczne*: piasta SG-S500: 582 zł
zębatka CS-S500: 16 zł
napinacz CT-S500: 45 zł
mechanizm korbowy FC-S500: 265 zł
manetki SL-S500 kpl.: 176 zł
dźwignie hamulcowe kpl. BL-S500: 192 zł
zacisk hamulcowy BR-S500: 123 zł
piasta przednia z dynamem DH-S500: 259 zł
Masy:
piasta SG-S500 z zębatką: 2000 g
napinacz CT-S500: 196 g
manetka prawa SL-S500: 188 g
dźwignia hamulcowa BL-S500: 146 g
zacisk hamulcowy BR-S500: 134 g
Plusy:
+ błyskawiczna zmiana biegów,
+ dobre hamulce.
Minusy:
- nieergonomiczna manetka.
* - sugerowane ceny detaliczne podane w artykule mogą jeszcze ulec zmianie.
52
Start krótkiego dystansu, Nina Philips (Irlandia)
bikeBoard #8 październik 2006
131031297.002.png 131031297.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin