Osnowa: Nauka ataku szybkiego (tradycyjny, pośredni bezpośredni)
Cele główne:
1. Umiejętności: Uczeń potrafi przeprowadzić atak szybki.
2. Sprawność motoryczna: szybkość, orientacja.
3. Wiadomości: różne sposoby rozegrania ataku szybkiego (tradycyjny, pośredni, bezpośredni), sygnalizacja sędziowska.
4. Akcent wychowawczy: rywalizacja, uczciwość.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Ilość uczestników:16
Klasa/płeć: VI/dz.
Czas trwania zajęć:45’ x 4
Przybory i przyrządy:
I – piłki ręczne -8, szarf –8, pachołek
II – piłki ręczne -16, szarfa,
III – piłki ręczne -8, szarfa,
IV –piłki ręczne- 8, szarfa,
TOK LEKCJI
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI I
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI II
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI III
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI IV
1. Część organizacyjna
1. Zbiórka w szeregu
2. Powitanie
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć
Jak obok
2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji
1. Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w zajęciach
Lekcja doskonaląca – kontrolna
- drużyna, która wygra grę szkolną na końcu zajęć, otrzymuje plusy
- podziału na zespoły dokonuje N
3. Rozgrzewka
1. Zabawa ożywiająca: „Berek parami”-para uczniów jest berkiem za złapanego uważa się tego, który zostanie zamknięty w ich RR, teraz biegają w trójkę do momentu złapania kolejnego wtedy, znowu tworzą dwie pary. Wygrywa ostatni złapany.
2. Ćwiczący naprzeciw siebie trzymają piłkę w wyprostowanych RR, starają się wykonać obroty wokół własnej osi tak, aby piłka nie zmieniła swojego położenia
3. PW jak wyżej opad T w przód i skręty T
4. 1-ka tyłem do partnera, piłka między stopami, podrzut piłki w tył w górę do współćwiczącego
5. Jw podrzut w przód w górę
6. Ustawienie tyłem do siebie(odl.1m) podania po ósemce przez skręt T
7. PW jw., podania dołem miedzy NN i górą nad głową
8. 1-ka leżenie przodem z piłką, 2-ka stoi z tyłu za stopami 1-ki, która podaje do niej przez plecy i wykonuje obrót na podłożu o 180 st. W tym czasie 2-ka zostawia piłkę na podłożu i przebiega przed 1-kę, 1- ka podaje itd.
9. Partnerzy podtrzymują piłkę plecami i poruszają się do przeciwległej linii krokiem dostawnym
10. Ust. jeden za drugim, 1-ka przerzuca piłkę nad głową 2-ki, która startuje i stara się ją złapać
11. Ust. jw. 1-ka zostawia piłkę na podłożu i biegnie truchtem w przód, 2-ka zbiera piłkę podaje 1-ce, która znowu zostawia na podłożu itd.
1. Zabawa ożywiająca: ”Berek po liniach z kozłowaniem” można biegać tylko po liniach (zarówno berek jak i uciekający) ciągle kozłując
Ustawienie w parach dwie piłki na parę
2. jak obok, piłki się stykają
3. jak obok, skręty z dotknięciem piłek
4. Tyłem do siebie równoczesny podrzut piłki z boku, półobrót chwyt piłki porzuconej przez partnera
5. jak obok z dotknięciem piłek
6. jak wyżej
7. jak w ćw. 5 piłkę wprowadzamy w kozioł
Ustawienie naprzeciw siebie odległość 3-4m
8. Równoczesne wymiana piłek, 1-ka podaje górą, dwójka toczy piłkę po podłożu
9. Równoczesne podania półgórne, dwoma piłkami
10. Jw. podania w truchcie
11. Żonglerka dwoma piłkami (na przemian podrzut jednej, szybki chwyt i podrzut drugiej)
1. Zabawa ożywiająca: „Berek inicjator” kolejna złapana osoba – nowy berek, wymyśla inny rodzaj biegu np. dostawnym, skokami na jednej nodze itp.
2. Indywidualne ćwiczenia rozciągające.
3. Ćwiczenia z piłką
- podrzut, przysiad podparty, chwyt
- podrzut, siad prosty, chwyt
- rzut piłki o ścianę, jeden(dwa) obroty, chwyt
- ciągłe kozłowanie w miejscu z zmianami pozycji – przechodzenie do siadu, leżenia przodem, tyłem, pozycji stojącej itp.
4. Podania piłki w dwójkach, biegnąc w miejscu
5. Podania w dwójkach z wyjściem do piłki i wycofaniem po podaniu
6. Długie podania w dwójkach- na całą szerokość sali
1. Zabawa ożywiająca: „Berek z obroną”, trzyosobowe zespoły w każdym wyznacza się berka, osobę uciekającą i przeszkadzającego, który stara się zawsze znaleźć między berkiem a uciekającym, co minutę zmiana ról
Ustawienie po obwodzie koła
2. Kolejno każdy uczeń proponuje inne ćwiczenie rozciągające, które następnie jest wykonywane przez całą grupę. Przechodzenie od pozycji wysokich, przez półwysokie do niskich.
3. Szybkie starty z różnych pozycji wyjściowych, ustawienie na linii bramkowej w dwóch szeregach najpierw startuje pierwszy później drugi szereg
4. Ust. jak wyżej szybkie starty na sygnał po wykonaniu następujących czynności w miejscu
- skiking A
- skipping C
- wyskoki do bloku
5. Rozgrzewka z piłkami -dwójkach
- podania zza głowy
- sprzed siebie
- z nadgarstka
- z biodra
-
- z kozła
6. Ust. naprzeciw siebie w odleg. około 3m, 1-ka dobiega do połowy odl. podrzuca piłkę lekko w górę i cofa się na swoje miejsce w tym czasie dobiega do piłki 2-ka wykonuje to samo itd.
4. Kształtowanie umiejętności doskonalenie sprawności
1. „Wyścig do piłek” rys. na sygnał wszyscy gracze rozpoczynają jak najszybciej bieg w kierunku piłek. Rywalizacja w parach.
2. „Start za piłką” ust w parach na linii startu, osoba trzecia wyrzuca piłkę w przód, ćwiczący rywalizując między sobą starają się przejąć piłkę.
3. „Współzawodnictwo par” pary oznaczone numerami ustawiają się w polu bramkowym, na sygn. pary przemieszczają się w polu bramkowym i wymieniają między sobą pilkami, wywołana para biegnie w kierunku przeciwnej bramki z podaniami i kończy rzutem.
4. Ustawienie w szeregu na linii końcowej –starty na sygn.(wzrokowy) z różnych pozycji – klęk, siad, leżenie
5. Ćwiczący poruszają się krokiem dostawnym w bok, na sygn., błyskawicznie startują w przód
6. Ćw. jw. sliping A, C w miejscu na sygn. Start
7. Ćwiczący ustawienie z piłkami na linii bramkowej, podrzucają piłkę w przód, startują chwytają piłkę z powietrza, kozłują do przeciwległej linii końcowej.
8. Ćwiczący ustawienie w dwóch rzędach naprzeciw siebie w odległości około 25m, wymiana piłki między rzędami z zaznaczonym wyjściem do piłki.
9. Ćw. jak na rys.
10. Ćw. jak na rys
11. Rywalizacja w parach. Pary na linii środkowej wykonują skoki obunóż przez linię(później wyskok do bloku – siad prosty), na sygnał N – upuszczenie piłki, jak najszybciej startują i starają się zdobyć piłkę ten, który przejmie piłkę ma prawo do rzutu na bramkę.
Ćwiczenia pomocnicze
1. Ust. jak na rys. szybkie podania w dwójkach, powrót podania długie w przeciwnym kierunku
...
pedagog107