lesson6.pdf
(
3131 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - lesson1.1stpar
6. LEKCJA SZÓSTA
6. Lekcja
szósta
THE INSTRUMENTAL CASE.
PREDICATE NOUNS.
'BE' SENTENCES.
RELATIVE CLAUSES.
DETERMINATE AND
INDETERMINATE VERBS.
szeÊç
six.
szósty -a -e
sixth
rak
crab, Cancer
Konwersacje:
6.A. Ogród
,
dzia∏ka
Our neighbor's an avid gardener.
6.B. Na emeryturze
My former boss. Being in retirement.
6.C. Przed bramà
Going to a concert. Where to wait for one's ride?
6.D. Tu˝ przed moim domem
Commuting to work.
6.E. Samochodem, pociàgiem
Different ways of travel.
223
6. LEKCJA SZÓSTA
ogród
garden,
w ogrodzie
.
ogród dzia∏kowy
(or
"dzia∏ka")
parcel garden
na dzia∏ce
on the garden-plot
. Many Poles are passionate gardeners and rent
or own garden plots either inside or on the edge of the city where they
spend much of their free time. Most parcel gardens have small cottages with
modest sleeping and cooking facilities.
224
6. LEKCJA SZÓSTA
6.A. Ogród
,
dzia∏ka
Who's that person working in the garden? Our neighbor, Mr. Kwiatkowski.
Version a (male):
Pan X:
Kim jest ten pan
, <który
pracuje tam w ogrodzie>?
Pani Y:
To nasz sàsiad, pan
Kwiatkowski
.
On jest adwokatem.
Pan X:
Widz´, ˝e jest te˝ zapalonym
ogrodnikiem
.
<To sànajpi´kniejsze
ró˝e, jakie kiedykolwiek widzia∏em
(widzia∏am)>.
Pani Y:
Tak. Sp´dza w ogrodzie ca∏y
swój wolny czas
. <Ciàgle zajmuje
si´ swoimi kwiatami.>
Who is that man, <who is working
there in the garden>?
That's our neighbor, Mr.
Kwiatkowski He's a lawyer.
I see he is also an avid gardener.
<Those are the most beautiful roses
I've ever seen.
Yes. He spends all his free time in
the garden. <He's always looking
after his flowers.>
Version b (female):
Pan X:
Kim jest ta pani
, <która pracuje
tam na dzia∏ce>?
Pani Y:
To nasza sàsiadka, pani
Kwiatkowska
.
Ona jest
adwokatkà.
.
Pan X:
Widz´, ˝e jest te˝ wspania∏à
ogrodniczkà
.
Pani Y:
Tak. Sp´dza na dzia∏ce ca∏y
swój wolny czas
.
Who is that woman, <who is
working there in the garden-
plot>?
That's our neighbor, Ms.
Kwiatkowska. She's a lawyer.
I see she is also an excellent
gardener.
Yes. She spends all her free time on
her garden-plot.
For active learning and dictation practice:
Kim jest ta pani?
Kim jest ten pan?
Kto pracuje tam w ogrodzie?
Kto pracuje tam na dzia∏ce?
On jest adwokatem.
On sp´dza ca∏y swój czas w
ogrodzie.
Ona jest adwokatkà.
Ona jest wspania∏à ogrodniczkà.
Ona zajmuje si´ kwiatami.
Czy znasz tego pana, który pracuje
tam w ogrodzie?
Czy znasz t´ panià, która pracuje
tam na dzia∏ce?
To nasz sàsiad.
To nasza sàsiadka.
Widz´, ˝e on jest te˝ ogrodnikiem.
225
6. LEKCJA SZÓSTA
Pytania
1. Jak si´ nazywa ten pan (ta pani)? Co wiemy o nim (o niej)? Kim on(a)
jest? Co on(a) robi?
2. Gdzie i jak on(a) sp´dza wolny czas? Czym on(a) si´ zajmuje?
3. Czy jest dobrym ogrodnikiem (dobrà ogrodniczkà)?
4. Czy masz ogród? Czy lubisz pracowaç w ogrodzie? Czy jesteÊ dobrym
ogrodnikiem (dobrà ogrodniczkà)? Co uprawiasz?
5. Czy dobrze znasz swojego sàsiada (swojà sàsiadk´)? Jaki on (Jaka ona)
jest? Czy wiesz, co on(a) robi, jakie ma zainteresowania?
Uwagi
dzia∏ka
-∏ek f
garden-plot.
na dzia∏ce
on/in the garden-plot
kim jest ten pan?
who is that man?
kim
: Instrumental of
kto
(this
lesson.
o nim
(
o niej
) about him (here)
ogród
garden
.
w ogrodzie
in the
garden
on jest adwokatem
(
ona jest
adwokatkà
). he (she) is a lawyer.
sp´dzaç
-am -asz impf
spend
swój, swoja, swoje
one's own
(reflexive possessive pronoun
uprawiaç
-am -asz impf
cultivate,
raise
widzieç
-dz´ -dzisz impf
see
zajàç si´
-jm´ -jmiesz pf,
zajmowaç
si´
-muj´ -mujesz impf +I
be busy
with, occupy oneself with
In order, left to right, top to bottom:
je˝yna
blackberry,
borówka
bilberry,
poziomka
field strawberry,
borówka czarna
black bilberry,
malina
raspberry,
Êliwka
plum
226
6. LEKCJA SZÓSTA
GRAMATYKA 6.A.
NASAL VOWELS BEFORE CONSONANTS. In its 'pure' state, nasal
à
represents a nasal diphthong "o
w
" (i.e., not "a
w
", as the letter implies), and
nasal
´
represents a nasal diphthong "e
w
". These sounds occur mainly
before continuant consonants (
s, z, Ê, ê, sz, rz, ˝, ch
). Practice:
mà˝
husband,
sàsiad
neighbor,
g´Ê
goose,
m´˝czyzna
man.
Nasal
à
also occurs in final
position; by contrast, nasal
´
occurs in final position only when emphasized,
or in hyper-correct speech. Practice:
sà
they are,
bramà
gate-Isg.,
troch´
a little,
naprawd´
really.
In the last two words, the letter may be pronounced as
either "e
w
" or "e". The consistent nasal pronunciation of word-final
´
sounds
artificial and pedantic.
Before stops (
b, d, g, p, t, k
) and affricates (
c, dz, cz, d˝, ç, dê
), the
nasal vowels
à
and
´
become decomposed into "o" or "e", respectively, plus a
following "n", "m", "ƒ", or "
h
" (the sound of "ng" in
song
). By and large, this
decomposition occurs naturally, according to the nature of the following
consonant:
Before labial stops (
b, p
)
´
:
em
t´py
"tempy"
dull
g∏´bia
"g∏embja"
depth
à
:
om
dàb
"domp"
oak
Before dental stops (
d, t
) and
´
:
en
kr´ty
"krenty"
twisted
hard affricates (
d, dz, cz, dz
)
r´ce
"rence"
hands
à
:
on
kàt
"kont"
corner
pàczek
"ponczek"
bud
Before palatal dental affricates
´
:
eƒ
ch´ç
"cheč"
desire
(
ç, dê
):
à
:
oƒ
bàdê
"boč"
be (imper.)
Before velar stops (
g, k
):
´
:
e
h
r´ka
"re
h
ka"
hand
à
:
o
h
bàk
"bo
h
k"
gadfly
Before palato-velar stops
´
:
e
h
'
r´ki
"re
h
'k'i"
hand-Gsg.
(
g'
,
k'
)
à
:
o
h
bàki
"bo
h
'k'i"
gadflies
INSTRUMENTAL CASE: MAIN USES. The most easily formed of the Polish
cases is the Instrumental. Here are the main uses of the Instrumental case:
1. The Instrumental case takes its name from its use in phrases of
INSTRUMENT
,
MEANS
,
AND PATH
:
Do ¸odzi mo˝na jechaç
pociàgiem
.
One can go to Lodz by train.
Mo˝na pisaç albo
o∏ówkiem
, albo
d∏ugopisem
.
One may write either with
a pencil or a ball-point.
Autobusy nie je˝d˝à
tà ulicà
.
Buses don't go along this street.
227
Plik z chomika:
polskiteacher
Inne pliki z tego folderu:
supp.pdf
(33 KB)
lesson12.pdf
(3670 KB)
lesson11.pdf
(2080 KB)
lesson10.pdf
(3520 KB)
lesson9.pdf
(2325 KB)
Inne foldery tego chomika:
english
Podrecznik do fonetyki
Podreczniki do gramatyki
Polish Lessons
Polski. Worksheets
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin