miasto_w_ruchu_ebook.pdf

(37896 KB) Pobierz
55428271 UNPDF
Jacek Wesołowski
miasto w ruchu
Przewodnik po dobrych praktykach
w organizowaniu transportu miejskiego
Instytut Spraw Obywatelskich
Łódź 2008
55428271.001.png
Redakcja: Remigiusz Okraska
Współpraca: Michał Sobczyk
Korekta: Karolina Bielenin
Skład i redakcja techniczna: Agnieszka Surmacz
Projekt okładki: Jan Worpus
© Copyright by Jacek Wesołowski and Instytut Spraw Obywatelskich
Przedruki fragmentów dozwolone wyłącznie za zgodą wydawcy.
Fotograie dostępne są na licencjach Creative Commons,
zgodnie z oznaczeniami przy każdej ilustracji.
ISBN 978-83-926007-0-1
Wydawca:
Instytut Spraw Obywatelskich
ul. Więckowskiego 33/127
90-734 Łódź
tel/fax: 042 630 17 49
iso@iso.edu.pl
www.iso.edu.pl
Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein, i Norwegię poprzez doinansowanie ze środków Mecha-
nizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
a także ze środków budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych
jest programem Instytutu Spraw Obywatelskich
55428271.002.png
3
Spis treści:
Od wydawcy
5
Wstęp
7
Przestrzeń społeczna czy przestrzeń dla transportu
43
Uspokojenie ruchu, czyli pokój zamiast wojny
58
„Tramwaj upiększa miasto”, czyli jak to robią we Francji
67
„Model Karlsruhe”, czyli przełamywanie barier
79
Między zabytkiem a potrzebą dnia codziennego
88
Metro na przełomie wieków
97
Dworzec przyjazny miastu
124
Rower – formuła tylko dla młodych?
138
Myto śródmiejskie XXI wieku
148
Bazylea – metoda na miłe miasto
155
Posłowie
164
 
5
Od wydawcy
praktyki”. Jak łatwo zauważyć, żaden jej z rozdziałów nie mówi o tym, jak
zwiększyć komfort jazdy samochodem w mieście. Wręcz przeciwnie – w roz-
działach poświęconych samochodowi czytamy o systemach pobierania opłat za
wjazd do centrum czy o zminimalizowaniu wpływu samochodu na otoczenie, za po-
mocą technik uspokojenia ruchu. Jesteśmy bowiem przekonani, że stawianie na in-
dywidualny transport samochodowy nie ma nic wspólnego z dobrą praktyką, o czym
zaświadczają historie wielu miast opisanych na kolejnych stronach.
Książka ukazuje się w okresie, gdy nieustannie rosnące ceny ropy dały nam
odczuć, że kończą się czasy taniej benzyny i takiegoż transportu samochodowego.
Będzie to miało duży wpływ na kształt miast w przyszłości. Uczyni je bardziej zwar-
tymi. Energochłonne sposoby przemieszczania znajdą się w odwrocie. Rozwiązania
opisane przez Autora książki, pomogą przygotować nasze miasta do tych zmian, któ-
re jeszcze niedawno wydawały się tak odległe.
Pracę tę wydajemy w ramach projektu, który wspiera koordynatorów kampa-
nii Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz Europejskiego Dnia
bez Samochodu. Kampania ta, w której co roku we wrześniu biorą udział dwa tysiące
miast, w tym około 100 z Polski, pokazuje bardziej przyjazne dla środowiska i spo-
łeczeństwa modele mobilności, niż te oparte na indywidualnej motoryzacji. „Miasto
w ruchu” dedykujemy właśnie miejskim koordynatorom, aby mieli odwagę propo-
nować ambitne działania w ramach Tygodnia i aby działania te przyniosły trwałe
zmiany. Nade wszystko zaś dedykujemy książkę miejskim decydentom odpowie-
dzialnym za politykę transportową, by zrozumieli, że miernikiem sukcesu ich dzia-
łań nie jest liczba wybudowanych kilometrów dróg dla samochodów, lecz efektywne
zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców – a te można zaspokoić bardzo
różnorodnymi środkami.
Z radością prezentujemy pracę „Miasto w ruchu. Transport miejski – dobre
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin