Analiza - służba celna w 27 krajach UE 2009.pdf

(263 KB) Pobierz
653757984 UNPDF
ISSN 1899‑1114
nr 12 (20)
20 lipca 2009
STATUS I KOMPETENCJE SŁUŻB CELNYCH
W 27 KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
MONIKA KOROLEWSKA, URSZULA SMOŁKOWSKA,
JOANNA STRZELECKA
ABSTRACT
The binding customs procedure are based mainly on the EU’s regulations but many issues in particular those which concern
the functioning of the national customs administrations of the member states are regulated by the national law. The national
regulations not only assures of coherence of the EU’s solutions with the national law but also considering the speciicity of the
national customs administrations, their organisation and structure, a range of competences and the possibility of realisation of
tasks outside the customs supervision system as well. The presented comparative analysis of the status and competences of the
customs services in the European Unions’ states shows that the national customs administrations indeed, difer among them in the
structure and organisation as well as competences and performed tasks, but these diference are not substantial.
WPROWADZENIE
się nowe wyzwania związane z bezpieczeństwem i ochroną
obywateli oraz walką ze zorganizowaną przestępczością i ter-
roryzmem. Strategia rozwoju Unii Celnej deiniuje ramy stra-
tegiczne dla uaktualnienia pracy urzędów celnych. Zadania
i obowiązki administracji celnych w 27 krajach członkowskich
według tej strategii zobowiązują administracje celne do osią-
gnięcia następujących celów:
– ochrona interesów inansowych i społecznych (zdro-
wie obywateli, bezpieczeństwo i ochrona) Wspólnoty
Europejskiej,
– wzmocnienie konkurencyjności europejskich przed-
sięwzięć,
– ułatwienia w handlu,
– kontrolowanie i administrowanie łańcuchami dostaw
w handlu międzynarodowym,
– podtrzymywanie, rozwój i poprawa jakości współpra-
cy między administracjami celnymi Państw Członkow-
skich.
W 2008 r. upłynęło 40 lat od ustanowienia unii celnej w ra-
mach Unii Europejskiej. W tym czasie nastąpił znaczący po-
stęp w zakresie polityki celnej. Obecnie działalność 27 państw
członkowskich opiera się na jednolitym dokumencie admini-
stracyjnym oraz wspólnotowym kodeksie celnym 1 , a trans-eu-
ropejska sieć informatyczna przyczynia się do usprawnienia
procedur związanych z przewozem towarów. Od momentu
powstania unii celnej urzędy celne są z jednej strony główną
barierą ochronną przed nielegalnym handlem międzynarodo-
wym, z drugiej zaś strony odpowiadają za wolność przepływu
towarów w obrębie Wspólnego Rynku. Dodatkowo pojawiły
1 Zob. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 450/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiające Wspólnotowy
Kodeks Celny (Zmodernizowany Kodeks Celny), Dz. Urz. UE nr L 145
z dnia 4 czerwca 2008 r.
Monika Korolewska – specjalista ds. inansów publicznych w Biurze Analiz Sejmowych.
Urszula Smołkowska – specjalista ds. inansów publicznych w Biurze Analiz Sejmowych.
Joanna Strzelecka – specjalista ds. inansów publicznych w Biurze Analiz Sejmowych.
653757984.013.png 653757984.014.png
Analizy BAS nr 12 (20) 20 lipca 2009
2/13
UWAGI OGÓLNE
technicznych, materialnych i formalnych dla działalności ope-
racyjnej prowadzonej przez urzędy celne w terenie. W takiej
formule funkcjonuje służba celna m.in. w Austrii i Holandii oraz
na Cyprze i Litwie. Tylko czasami administracje celne działają
poprzez niezależne instytucje, które przed Ministrem Finan-
sów pozostają odpowiedzialne za swoją działalność. Tak jest
w Finlandii, Wielkiej Brytanii czy Irlandii. W Polsce minister wła-
ściwy do spraw inansów publicznych współdziała w kształto-
waniu polityki celnej państwa i sprawuje nadzór w sprawach,
w których właściwe są organy celne, natomiast jednostki orga-
nizacyjne Służby Celnej realizują politykę celną państwa.
Inną kwestią pozostaje zespolenie administracji celnej z po-
zostałymi administracjami inansowymi, w tym w szczególno-
ści z administracją podatkową. Brak tutaj ogólnych tendencji.
Organizacja, struktura, zadania oraz kompetencje służb
celnych w poszczególnych Państwach Członkowskich Unii Eu-
ropejskiej różnią się między sobą w niewielkim stopniu.
W sferze organizacji i statusu wspólny dla większości ad-
ministracji celnych jest nadzór ze strony Ministra Finansów
(por. tabela poniżej). W niektórych państwach członkow-
skich władze celne składają się z kolei z instytucji centralnej
oraz urzędów celnych dopełniających tą instytucję w terenie.
W tym wypadku instytucja centralna ma zazwyczaj postać de-
partamentu czy też odrębnej dyrekcji ulokowanej w samym
Ministerstwie Finansów. Jej zadaniem przede wszystkim jest
prowadzenie polityki celnej, a także zapewnienie warunków
Tabela 1. Por ównanie statusu administracji celnych w poszczególnych państwach UE
Austria Administracja celna jest podporządkowana Dyrekcji Generalnej IV w Ministerstwie Finansów. Dyrekcję dopełnia 14 urzędów
celnych.
Belgia Belgijski Departament Ceł i Akcyzy podlega Ministerstwu Finansów.
Bułgaria Zadania administracji celnej wykonuje Krajowa Agencja Cła, która podlega Ministerstwu Finansów.
Cypr Administrację celną stanowi Departament Cła i Akcyzy ulokowany w strukturze Ministerstwa Finansów, który dopełniają
4 Regionalne Urzędy Celne.
Czechy Administracja celna jest służbą bezpieczeństwa podległą Ministerstwu Finansów. Składa się z Dyrekcji Generalnej Cła, ośmiu
Dyrekcji oraz podporządkowanych im 54-ch urzędów celnych.
Dania Duńska Służba Celna jest częścią administracji podatkowej, która podlega Ministerstwu Podatków.
Estonia Administracja celna funkcjonuje w ramach Zarządu Podatków i Ceł Republiki Estonii, który jest instytucją państwową nadzo-
rowaną przez Ministerstwo Finansów.
Finlandia Administracja celna działa jako niezależna agencja, podporządkowana Ministerstwu Finansów.
Francja Administracja celna działa w oparciu o trójstopniową strukturę organizacyjną. Na czele hierarchii występuje Dyrekcja
Generalna Ceł i Podatków Pośrednich, którą kieruje Dyrektor Generalny. Podlegają jej dyrekcje ponadregionalne, w terenie
zaś działają regionalne dyrekcje celne. Dyrekcja Generalna Ceł i Podatków Pośrednich jest jedną z dyrekcji Ministerstwa ds.
budżetu, rachunków publicznych i funkcji publicznych.
Grecja Służba Celna Grecji obecnie podlega Ministerstwu Gospodarki i Finansów i funkcjonuje pod nazwą Dyrekcja Generalna Cła
i Akcyzy.
Hiszpania Administracja celna funkcjonuje w ramach Departamentu Cła i Akcyzy, który wchodzi w skład Państwowej Agencji Ad-
ministracji Podatkowej (AEAT). Agencja ta jest przyłączona do Ministerstwa Gospodarki i Finansów poprzez Państwowy
Sekretariat Finansów i Budżetu.
Holandia Służba Celna wchodzi w skład Administracji Celnej i Podatkowej, która jest częścią Ministerstwa Finansów.
Irlandia Administracja celna działa w ramach Urzędu Komisarzy Podatkowych, który jest podporządkowany Ministrowi Finansów.
Litwa Władze celne składają się z: Departamentu ds. Ceł, który jest instytucją zlokalizowaną w Ministerstwie Finansów i który zarzą-
dza działalnością administracji celnej, terytorialnych urzędów celnych, wyspecjalizowanych urzędów celnych.
Łotwa Administracja celna funkcjonuje w ramach Państwowej Służby Dochodów, która jest jednostką bezpośrednio podporządko-
waną Ministerstwu Finansów.
Malta Departament Ceł wchodzi w skład Ministerstwa Finansów Republiki Malty.
Niemcy Administracja celna zachowuje trójwarstwową strukturę w administracji. Federalne urzędy inansowe wdrażają wytyczne
Ministerstwa Finansów i wspierają główne urzędy celne w wykonywaniu ich zadań. Główne urzędy celne są wzmacniane
poprzez koncentrowanie zadań operacyjnych na poziomie lokalnym.
Polska Minister właściwy do spraw inansów publicznych sprawuje nadzór w sprawach, w których właściwe są organy celne. Część
obowiązków w zakresie problematyki celnej realizuje Ministerstwo Finansów przy pomocy odpowiednich departamentów.
Portugalia Administracja Celna podlega Ministerstwu Finansów, w skład którego wchodzi Dyrekcja Generalna Cła i Akcyzy.
Rumunia Krajowa Administracja Celna działa jako wyspecjalizowane ciało centralnej administracji publicznej, z osobowością prawną
podporządkowaną Ministerstwu Gospodarki i Finansów – Krajowy Urząd Administracji Fiskalnej.
Słowacja Słowacka administracja celna jest państwową organizacją budżetową podlegającą Ministerstwu Finansów Republiki Słowacji.
Słowenia Administracja celna wchodzi w skład Ministerstwa Finansów.
Szwecja Mandat Szwedzkiej Służby Celnej pochodzi od Parlamentu (Riksdag) i Rządu.
Węgry Administrację celną stanowi Straż Ceł i Finansów, która jest centralną instytucją budżetową. Straż jest agendą administracji
inansowej, posiada osobowość prawną oraz prowadzi działalność pod kierownictwem oraz nadzorem Ministra Finansów.
Wielka Brytania Władztwo celne pozostaje w gestii Urzędu ds. Poboru Podatków (HM Revenue & Customs), który za swoją działalność jest
odpowiedzialny przed Ministrem Finansów.
Włochy
Administracja celna działa jako odrębna agencja – Agencja ds. Ceł, która jest podporządkowana Ministerstwu Finansów.
www.bas.sejm.gov.pl
653757984.015.png 653757984.016.png 653757984.001.png 653757984.002.png 653757984.003.png 653757984.004.png
 
Analizy BAS nr 12 (20) 20 lipca 2009
3/13
W części państw członkowskich administracja celna funkcjonu-
je w ramach administracji podatkowej (np. w Danii, Estonii, Hisz-
panii, Holandii, Irlandii, Łotwie, Rumunii, Wielkiej Brytanii i na
Węgrzech), a w innych jest wyspecjalizowaną administracją.
Część administracji celnych posiada rozbudowaną trój-
stopniową strukturę organizacyjną. Charakterystyczne jest to
w szczególności dla Francji i Niemiec, ale również agencje celne
w Bułgarii i we Włoszech mają rozwinięte struktury od poziomu
centralnego przez poziom regionalny po szczebel lokalny.
W sferze zadań i kompetencji dla wszystkich służb celnych
państw członkowskich UE wspólnym zadaniem pozostają
działania związane z systemem dozoru celnego prowadzo-
nego w ramach jednolitego obszaru celnego UE. W części
państw członkowskich administracja celna nie zajmuje się
jednak tylko obrotem towarowym z zagranicą, ale też kon-
trolą osób (w ramach zwalczania nielegalnej imigracji). Więk-
szość europejskich służb celnych oprócz zadań kontrolnych
i ochronnych oraz poboru ceł, pełni także głównie funkcję
poborcy podatkowego, zazwyczaj w odniesieniu do podatku
akcyzowego czy też podatków ekologicznych.
Administracje celne wykonują także zadania związane
z walką z przemytem narkotyków, broni, chronionych gatun-
ków fauny i lory, czy też z przeciwdziałaniem naruszeniom
praw ochrony własności intelektualnej. W wielu organizacjach
celnych są rozbudowane służby zarówno kontroli doraźnej, jak
i dochodzeniowej (śledczej), łącznie z tzw. wywiadem celnym.
1. AUSTRIA
Po pierwszej i po drugiej wojnie światowej austriacka ad-
ministracja celna musiała odbudować struktury rządowe
i przez cały ten czas pozostawała integralną częścią Minister-
stwa Finansów. Od przystąpienia Austrii do UE w 1995 roku,
administracja celna uległa licznym przeobrażeniom. Kolejne
zmiany wiązały się z przystąpieniem nowych dziesięciu krajów
do UE w 2004 roku. Jeszcze w 2002 roku przystosowując się do
nowych realiów oraz wskutek spadku zatrudnienia w admini-
stracji celnej (6500 w 1990 r., 4200 w 1996 r., 1750 w 2007 r.)
utworzono jedną Dyrekcję Generalną.
ORGANIZACJA I STRUKTURA
Administracja celna jest podporządkowana Dyrekcji Gene-
ralnej IV w Ministerstwie Finansów, której zadania generalnie
związane są z organizacją administracji podatkowej i celnej,
a także z jej zarządzaniem oraz administrowaniem. Dyrekcja IV
ponadto zajmuje się prowadzeniem polityki celnej i prawem
celnym, a także współpracą międzynarodową. Na szczeblu lo-
kalnym Dyrekcję dopełnia 14 urzędów celnych.
W chwili obecnej 1700 pracowników austriackiej admini-
stracji celnej przyczynia się do rozwoju gospodarczego, gwa-
rancji pracy oraz ochrony społeczeństwa w Austrii i w innych
krajach Unii.
UWAGI SZCZEGÓŁOWE 2
ZADANIA I KOMPETENCJE
Organizacja oraz zadania i kompetencje administracji cel-
nej w poszczególnych państwach członkowskich UE przedsta-
wiają się następująco.
Od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej austriacka
administracja celna prowadzi nową politykę, ukierunkowaną na
potrzeby rynku europejskiego oraz na potrzeby wspólnej polity-
ki unijnych państw w ramach Europejskiej Unii Celnej. Obecnie,
obok podstawowych zadań, takich jak dokonywanie odpraw
towarów importowanych i eksportowanych, poboru należności
celnych i podatkowych, austriacka administracja celna:
– chroni gospodarkę i obywateli przed produktami pod-
rabianymi oraz niebezpiecznymi,
– zarządza zwrotami eksportowymi dla austriackich
produktów rolnych,
– wprowadza w życie międzynarodowe porozumienia,
2 Materiały zostały opracowane na podstawie informacji zawar-
tych w„Wiadomościach celnych”, Nr 7–8 z 2008 r., a także na podstawie
danych dostępnych na stronach internetowych właściwych organów
administracji celnej poszczególnych państw członkowskich UE:
The Austrian Finance Administration. Structure and tax system
(A brief overview), www.bmf.gv.at [dostęp 6 lutego 2009 r.],
Krajowa Agencja Cła Bułgarii, www.customs.bg [dostęp 3 lu-
tego 2009 r.],
– wdraża prawo i rozwiązania, takie jak traktowanie pre-
ferencyjne,
– gwarantuje politykę pokoju oraz chroni środowisko
i dziedzictwo kulturowe.
Departament Cła i Akcyzy Ministerstwa Finansów Republiki
Cypru, www.mof.gov.cy [dostęp 4 lutego 2009 r.],
Czeska Administracja Celna, www.cs.mfcr.cz [dostęp 3 lutego
2009 r.],
Duńskie Ministerstwo Podatków, www.skm.dk [dostęp 3 lute-
go 2009 r.],
Estoński Zarząd Podatków i Ceł, www.emta.ee (Statutes of
the Tax and Customs Board) [dostęp 9 lutego 2009],
2. BELGIA
Fińska Służba Celna, www.tulli.i
Francuska Dyrekcja Generalna Ceł i Podatków Pośrednich,
www.douane.gouv.fr [dostęp 2 lutego 2009],
ORGANIZACJA I STRUKTURA
Łotewska Państwowa Służba Dochodów, www.vid.gov.lv [do-
stęp 9 lutego 2009],
Belgijski Departament Ceł i Akcyzy podlega Ministerstwu
Finansów i zatrudnia ponad 3000 pracowników.
Portugalska Dyrekcja Generalna Cła i Akcyzy, www.dgaiec.
min-inancas.pt (Decreto-Lei n.º 82/2007 de 29 de Março, Por-
taria n.º 349/2007 de 30 de Março) [dostęp 4 lutego 2009 r.],
ZADANIA I KOMPETENCJE
Węgierska Straż Ceł i Finansów, www.vam.hu [dostęp 4 lute-
go 2009 r.],
Włoska Agencja ds. Ceł, www.agenziadogane.it (Regolamen-
to di amministrazione, Statuto) [dostęp 4 lutego 2009 r.].
Departament wykonuje zadania iskalne, jak i związane
z bezpieczeństwem, w zgodzie z prawodawstwem krajowym,
www.bas.sejm.gov.pl
653757984.005.png 653757984.006.png 653757984.007.png
 
Analizy BAS nr 12 (20) 20 lipca 2009
4/13
europejskim i międzynarodowym. Najważniejsze zadania po-
legają na:
– stosowaniu prawa celnego,
– weryikowaniu towarów importowanych pod kątem
bezpieczeństwa zdrowia oraz poborze należności
przywozowych,
– wykrywaniu oszustw i zwalczaniu towarów podrabia-
nych.
– występowanie z oskarżeniem o popełnienie prze-
stępstwa celnego w związku z przeprowadzonym do-
chodzeniem, a także przygotowanie oraz wykonanie
warunków porozumienia z jego sprawcą w ramach
postępowania administracyjnego
– ustanowienie oraz rozwój kontroli po odprawach,
– nadzór nad dostosowaniem wyrobów importowanych
do zasad bezpieczeństwa.
Funkcjonariusze celni kontrolują również przepływ towa-
rów akcyzowych, takich jak alkohol i papierosy oraz pobierają
podatki nałożone na te towary.
W dobie globalizacji i zagrożenia terroryzmem, służba cel-
na zwróciła się w kierunku bardziej aktywnego podejścia do
bezpieczeństwa łańcucha dostaw. Służbie celnej powierzono
nowe obowiązki, które znacznie wzmocniły strukturę admini-
stracji celnej. W ostatnich latach utworzono nowe wydziały,
m.in. specjalizujący się w szkoleniu psów policyjnych wyko-
rzystywanych do wykrywania narkotyków, materiałów wy-
buchowych i fałszywych pieniędzy, a także morskie oddziały
służby celnej i drużyny poszukiwawcze.
Podstawowym zadaniem bułgarskiej służby celnej jest:
– ułatwienie działalności rynku wspólnotowego,
– zapewnienie prawidłowego wdrażania unijnych polityk,
– kontrola granic, w tym zewnętrznej granicy Unii,
– ochrona społeczeństwa przed niebezpiecznymi towa-
rami.
4. CYPR
W republice Cypru funkcjonuje Departament Cła i Akcyzy
Republiki Cypr, który ulokowany jest w strukturze Minister-
stwa Finansów i istnieje od więcej niż 100 lat.
3. BUŁGARIA
ORGANIZACJA I STRUKTURA
ORGANIZACJA I STRUKTURA
Służba celna w Bułgarii jest kierowana przez Krajową Agen-
cję Cła, która podlega Ministerstwu Finansów. Krajowa Agen-
cja Cła jest zarządzana i reprezentowana przez Dyrektora Ge-
neralnego i jego czterech zastępców.
Krajowa Agencja Cła, której zadaniem jest kontrola i nadzór
nad terytorium celnym Bułgarii, składa się z:
– Centralnej Dyrekcji Cła z siedzibą w Soii,
– Regionalnych Dyrekcji Cła (5),
– Izb Celnych (17),
– Urzędów Celnych i Punktów Granicznych (102).
Centrala Departamentu Cła i Akcyzy ma swoją siedzibę
w Nikozji i jej głównym zadaniem jest tworzenie polityki cel-
nej i administracja operacjami technicznymi Departamentu.
Struktury Departamentu dopełniają 4 Regionalne Urzędy
Celne w: Nikozji, Limassol, Larnace i Pahos. Cypr posiada 450
funkcjonariuszy Cła i Akcyzy.
ZADANIA I KOMPETENCJE
Główne funkcje i obowiązki Departamentu Cła i Akcyzy
obejmują m.in.:
– wymiar i pobór cła, akcyzy, oraz VAT-u od towarów im-
portowanych, jak również wymiar i pobór podatku ak-
cyzowego oraz VAT od wyrobów zharmonizowanych
pochodzących z pozostałych państw członkowskich,
– ułatwianie legalnego handlu i działalności gospodar-
czej,
– ochronę obywateli Cypru i UE przed handlem nielegal-
nymi towarami poprzez egzekwowanie zakazów lub
ograniczeń importu, eksportu oraz tranzytu towarów,
takich jak narkotyki, substancje chemiczne czy broń
palna,
– egzekwowanie zakazów lub ograniczeń importu, eks-
portu oraz tranzytu zwierząt i roślin gatunków zagro-
żonych wyginięciem, dzieł sztuki, własności intelektu-
alnej, a także materiałów pornograicznych i innych
o podobnym charakterze,
– ochronę konsumentów przed towarami, które nie
spełniają określonych standardów, a także monitoro-
wanie przepływu niektórych wysoko cenionych wyro-
bów, głównie papierosów,
– kontrola wykorzystania przysługujących subwencji
przy eksporcie produktów rolnych.
Centralna Dyrekcja Cła zajmuje się organizacją, zarządza-
niem, kontrolą, a także przedstawia ogólne sprawozdania
z działalności administracji celnej. Regionalne Dyrekcje Cła
spełniają tę samą rolę w stosunku do Izb Celnych działających
na ich obszarze. Izby Celne zajmują się organizacją, zarządza-
niem, kontrolą oraz sprawozdawaniem z działalności urzędów
celnych oraz punktów granicznych, które wykonują działania
operacyjne związane z dozorem celnym.
W Krajowej Agencji Cła jest zatrudnionych w chwili obec-
nej 3826 funkcjonariuszy celnych i personelu wspierającego.
Z kolei w samej Centralnej Dyrekcji Cła liczba zatrudnionych
sięga 447 osób.
ZADANIA I KOMPETENCJE
Do głównych kompetencji służby celnej należy:
– administrowanie dochodami pochodzącymi z podat-
ku od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym od
wyrobów importowanych, a także administrowanie
opodatkowaniem krajowych wyrobów akcyzowych
– prowadzenie mobilnych kontroli celnych,
www.bas.sejm.gov.pl
653757984.008.png 653757984.009.png
 
Analizy BAS nr 12 (20) 20 lipca 2009
5/13
Główne cele stojące przed Departamentem Cła i Akcyzy to:
– wzrost efektywności i wydajności działań Departa-
mentu,
– zachowanie proporcji pomiędzy efektywną kontrolą
celną a ułatwianiem legalnego handlu, ruchu pojaz-
dów i pasażerów,
– zarządzanie Departamentem w sposób, który czyni
jego działanie przejrzystym i jasnym dla zainteresowa-
nych stron,
– poprawa reputacji zawodowej Departamentu,
– zwiększenie potencjału zasobów ludzkich,
– odgrywanie znaczącej roli w rodzinie administracji cel-
nych Unii Europejskiej.
Administracja celna ma uprawnienia władzy policyjnej
w ściganiu przestępstw celnych.
6. DANIA
ORGANIZACJA I STRUKTURA
Duńska służba celna jest częścią administracji podatkowej
zwanej „SKAT” (PODATEK)1 3 . SKAT podlega Ministerstwu Po-
datków.
Administracja celna jest podzielona na sześć odrębnych
wydziałów: siedzibę główną w Kopenhadze oraz pięć tzw.
centrów podatkowych, w których kompetencji znajdują się
także sprawy celne (SKAT jest w sumie podzielony na trzydzie-
ści centrów podatkowych, jednak tylko pięć z nich odpowiada
za sprawy celne). Ponadto dwa tzw. Centra Klientów odpowia-
dają na telefoniczne zapytania osób prywatnych oraz irm, do-
tyczące spraw podatkowych i celnych. Ze względu na szeroki
zakres zadań i obowiązków władze celne ściśle współpracują
z różnymi duńskimi ministerstwami: Spraw Zagranicznych,
Finansów, Gospodarki i Handlu, Żywności, Rolnictwa i Rybo-
łówstwa oraz z Ministerstwem Obrony. W styczniu 2009 roku
miała zostać dokonana zmiana struktury organizacyjnej SKAT.
5. CZECHY
Czeska administracja celna to służba bezpieczeństwa, któ-
rej działania związane są z systemem dozoru celnego prowa-
dzonego w ramach jednolitego obszaru celnego UE. Od mo-
mentu przystąpienia Republiki Czech do UE podstawę prawną
działania administracji celnej tworzą regulacje unijne, uzupeł-
niane przez prawodawstwo krajowe.
Czeska administracja celna została włączona do krajowe-
go Zintegrowanego Systemu Ratownictwa, jako jednostka
współpracująca w przypadku kryzysów i nagłych wypadków.
ZADANIA I KOMPETENCJE
ORGANIZACJA I STRUKTURA
SKAT jest odpowiedzialna za bieżące administrowanie po-
datkami bezpośrednimi i pośrednimi, a także cłem. Oznacza
to, iż SKAT zajmuje się polityką informacyjną, wymiarem oraz
kontrolą danin publicznych.
Misją SKAT jest zapewnienie inansowania sektora publicz-
nego w Danii. W ramach realizowania tej misji SKAT:
– stara się być atrakcyjnym miejscem pracy,
– stawia na pierwszym miejscu potrzeby irm i obywateli,
– dąży do równego i sprawiedliwego traktowania każdej
osoby.
Czeska administracja celna składa się z Dyrekcji Generalnej
Cła, ośmiu Dyrekcji oraz podporządkowanych im 54 urzędów
celnych (z ograniczonymi kompetencjami na poziomie regio-
nalnym). Czeska administracja celna podlega Ministerstwu
Finansów.
Bardzo ważną rolę w strukturze administracji celnej pełnią
laboratoria celne, które biorą udział w taryfowej klasyikacji
towarów. Służba celna posiada nowoczesny system informa-
tyczny, znacznie ułatwiający wykonywanie wszystkich zadań.
Głównym celem informatyzacji jest upraszczanie procedur
celnych oraz dostarczanie usług w możliwie szybki i wygodny
sposób.
Głównym celem realizowanym w latach 2007–2010 przez
SKAT jest:
– poprawa współpracy między obywatelami a irmami
poprzez lepszą politykę informacyjną,
– doradzanie w zakresie obowiązujących regulacji,
– przeprowadzanie kontroli oraz stosowanie sankcji.
ZADANIA I KOMPETENCJE
Do kompetencji Czeskiej Służby Celnej należy:
– wymiar i pobór należności celnych, podatku akcyzo-
wego i ekologicznego,
– walka z przemytem narkotyków, broni, materiałów
radioaktywnych, chronionych gatunków fauny i lory,
a także przeciwdziałanie naruszeniom praw ochrony
własności intelektualnej,
– kontrola przewoźników (ważenie pojazdów, spraw-
dzanie opłat za przejazd oraz tego, czy kierowcy sa-
mochodów ciężarowych robią obowiązkowe przerwy
w pracy), na mocy specjalnych uprawnień,
– przeprowadzanie kontroli w zakresie unijnej wspólnej
polityki rolnej,
– przeciwdziałanie nielegalnemu zatrudnieniu cudzo-
ziemców.
Ostatnio wdrożono nową strategię dotyczącą cła oraz pod-
jęto odpowiednie kroki w celu promowania cła w obrębie ca-
łej organizacji.
7. ESTONIA
W celu zwiększenia wydajności pracy na początku 2004
roku Zarząd Podatkowy i Zarząd Cła zostały scalone. Estoński
Zarząd Podatkowy i Cła jest w chwili obecnej jedną z bardziej
zintegrowanych służb podatkowych i celnych w Europie. Sta-
3 Do roku 2005 organizacja ta nazywała się „Told og SKAT” (Cło
i PODATEK), po wprowadzeniu nowej struktury zmieniono nazwę na
SKAT.
www.bas.sejm.gov.pl
653757984.010.png 653757984.011.png 653757984.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin