Zajęcie pokazowe nt. Poznajemy zawody ludzi na podstawie teatrzyku sylwet„ Kaczorkowe buty” D.Gellerowej
ARKUSZ HOSPITACJI DIAGNOZUJĄCEJ
IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA-
GRUPA – IV- czterolatki
ZAJĘCIA EDUKACYJNE – z mowy i myślenia
TREŚCI Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ-
I. Poznawanie i rozumienie siebie i świata
· Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
· Odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
· Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem.
II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie
· Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
· Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań
· Umożliwianie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań.
· Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
· Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
· Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
· Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów.
IV. Budowanie systemu wartości
· Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich
· Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywa-nie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy swojej i innych.
IMIĘ I NAZWISKO HOSPITUJĄCEGO-
ROZMOWA PRZED HOSPITACYJNA
DATA ROZMOWY PRZEDHOSPITACYJNEJ
DIAGNOZA POZIOMUUMIEJETNOŚCI DZIECI POD KONTEM REALIZACJI CELU GŁÓWNEGO (CHARAKTERYSTYKA GRUPY, RELACJE Z NAUCZYCIELEM)
Dzieci posiadają umiejętności –
· Czytania globalnego imion
· Naśladowania
· Porównywania
· Kojarzenia przedmiotów z danym zawodem
· Układania puzzli
· Uważnego słuchania
· Dobra komunikacja między nauczycielem a dziećmi
· Wypracowany system porozumiewania się
· Życzliwy stosunek nauczyciela do dzieci i dzieci do nauczyciela
CELE OPERACYJNE DOTYCZĄCE HOSPITOWANYCH ZAJĘĆ „DZIECKO WIE, POTRAFI, CHARAKTERYZUJE SIĘ ODPOWIEDNIĄ POSTAWĄ W OBSERWOWANEJ DZIEDZINIE”
Dziecko potrafi-
· Rozróżnić i nazwać zawody
· Dopasować charakterystyczne przedmioty do danego zawodu
· Nazwać czynności wykonywane przez np.: krawcową, lekarza itp.
· Odpowiada na zadane pytania
· Samodzielnie złoży obrazek z części
· Dorysować brakujące elementy do rysunku
· Kolorować kredkami dany obrazek
PRZYJĘTE METODY, ŚRODKI DYDAKTYCZNE , STRATEGIE DZIAŁANIA
Metody-
· Zadań stawianych dzieciom
· Słowne żywego słowa- inscenizacje
· Przekazywania wiadomości: objaśnienia , rozmowa
· Porozumiewania się z dziećmi : umowa, tłumaczenia
Formy:
· Zbiorowa-jednolita
· Indywidualnao zróżnicowanym stopniu trudności
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
· Ilustracje
· Przedmioty potrzebne do wykonywania danego zawodu
· Sylwety do teatrzyku , sceneria teatrzyku
· Puzzle
· Karty prac
· okulary
PLANOWANY PRZEBIEG HOSPITOWANEGO ZAJĘCIA
Przebieg:
· Teatrzyk sylwet pt. „Kaczorkowe buty”
· Rozmowa na temat teatrzyku
· Zagadki „Jaki to zawód”- wyszukiwanie ilustracji odpowiedniej do odpowiedzi na zagadkę
· Zabawa ruchowa „zaczarowane okulary”- naśladowanie ruchem dany zawód zaproponowany przez nauczycielkę
· Zabawa dydaktyczne „Zaczarowana torba”dopasowywanie przedmiotów do ilustracji danego zawodu
· Układanie puzzli- próby odczytywania globalnego swoich imion na kopercie z puzzlami
· Kolorowanie obrazka i dorysowanie brakujących elementów do ludzi przedstawiających różne zawody
TEMAT ZAJĘCIA
Poznajemy zawody ludzi na podstawie teatrzyku sylwet „Kaczorkowe buty” D. Gellerowej
DATA HOSPITACJI
Rejestr umiejętności dzieci będących przedmiotem obserwacji (wskaźniki czy umiejętności kluczowe)
Dzieci posiadają umiejętności:
· Rozróżniania i nazywania różnych zawodów
· Słuchania innych i brania czynnego udziału w rozmowach
· Ruchem ciała zaprezentować dany zawód(drama)
· Dopasowania charakterystycznych przedmiotów do danego zawodu
· składania obrazka z części i dorysować brakujące elementy
· Samodzielnego wykonywania zadań
· Dokonywania trafnego wyboru podczas odgadywania nazw zawodów
· Dostrzegania korzyści będącej efektem pracy ludzi
· Nawiazywania bliskiego i serdecznego kontaktu z nauczycielem
Adnotacje osoby hospitującej dot. Poziomu opanowania przez dzieci (mocne i słabe strony według spostrzeżeń).
ROZMOWA POHOSPITACYJNA
Data rozmowy …………………………
DIAGNOZA STANU PO PRZEPROWADZONYM ZAJĘCIU(autorefleksja, wnioski, spostrzeżenia nauczyciela).
· Zajęcia dostosowane były do możliwości i poziomu dzieci
· Dobór form i metod z pracy z dziećmi był prawidłowy
· Zajęcia przebiegały zgodnie z założonymi celami , które zostały w pełni osiągnięte
· Dzieci były zainteresowane podczas zajęć i brały czynny udział
WNIOSKI:
· Kontynuowanie przyjętego kierunku pracy z dziećmi w grupie
WNIOSKI Z OBSERWACJI OSOBY HOSPITUJĄCEJ
lidzbarska