Edukacja wychowanie poradnictwo.pdf

(2039 KB) Pobierz
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
252705690.001.png
Tytuł: Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Redakcja: Marta Kondracka, Alina Łysak
Recenzja: dr hab. Mirosława Wawrzak - Chodaczek, prof. w UWr
Korekta: Zespół
Projekt okładki i skład: Marcin Szala e-mail: marcinszala@gmail.com
Publikacja została wydana własnym sumptem we współpracy
z Biblioteką Uniwersytecką we Wrocławiu.
Wrocław 2009
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Spis tresci
Daria Zielińska – Pękał
Agnieszka Giedrojć
Marta Kondracka
Samopomoc w Internecie – zjawisko społeczności wirtualnych
Agata Lubieniecka
Alina Łysak
3
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej
Wstęp
Procesy globalizacyjne, rozwój społeczeństwa informacyjnego, a co za tym idzie coraz
szybciej postępujący rozwój mediów: prasy, radia, telewizji czy Internetu (porównywanego
do pajęczyny oplatającej całą ziemię) niosą ze sobą określone konsekwencje. Jedną z tych
konsekwencji jest ciągle rozwijająca się kultura popularna. Nie ma wątpliwości, że ów rodzaj
kultury jest jednym z fenomenów współczesności. Jak pisze Wojciech Józef Burszta „aura
kultury popularnej jest wszechobecna i nie ma przed nią ucieczki” 1 . Warto zatem zastanowić
się, jakie miejsce w owej kulturze popularnej (popkulturze) zajmuje edukacja, wychowanie
czy poradnictwo. Jest to obszar wciąż nie do końca znany i odkryty, a przy tym zmieniający
się w niezwykle szybkim tempie. Dlatego, naszym zdaniem, warto podjąć dyskusję na ten
temat.
Wpływ nauczycielek i nauczycieli, szczególnie w młodszym wieku szkolnym, jest
bardzo duży. Są oni/one osobami, które się podziwia i naśladuje, których punkt widzenia
przejmuje się niejako automatycznie 2 . Jeszcze długo później wychowawcy, doradcy,
mistrzowie obu płci są (mogą być) wzorami, których opinie i zachowanie stają się rodzajem
drogowskazu dla ich podopiecznych. Są to także zawody, których przedstawiciele
i przedstawicielki – aby móc skutecznie wykonywać swoją pracę – powinni cieszyć się
społecznym zaufaniem. W tej sytuacji sposób przedstawiania w mediach i kulturze popularnej
osób zajmujących się wychowaniem, edukacją, poradnictwem, ale także ich klientów
i podopiecznych oraz samego procesu wychowywania, doradzania staje się niezmiernie
ważnym zagadnieniem.
1 W. J. Burszta, „Wszyscy jesteśmy pop!”, „Przegląd Polski on-line”,
http://www.dziennik.com/www/dziennik/kult/archiwum/07-12-02/pp-07-12-01.html
2 „Deprecjonowany i często pogardzany, przytłoczony masą biurokratycznych obowiązków i siatką z zakupami,
jak również encyklopedycznym programem, który należy zrealizować, nauczyciel wydaje się być niewiele
znaczącą mrówką. A jednak w praktyce jest zupełnie inaczej. Nauczyciel – szczególnie we wczesnej edukacji –
jest Wszechmocnym Kreatorem Rzeczywistości, w której dzieci żyją. To on wyznacza granice tego, co jest a co
nie jest dozwolone, on ‘ostatecznie’ stwierdza, co jest dobre, a co złe, co jest prawdą, a co kłamstwem. Jego
wiedza i przekonania na temat rzeczywistości, sensu życia, systemu wartości stają się dla uczniów Prawdziwe,
choćby z racji formalnego autorytetu nauczyciela i jego prerogatyw w zakresie oceniania osiągnięć, a de facto –
‘stanu tożsamości’ uczniów. Większość z nauczycieli z upodobaniem wchodzi w rolę ‘nosiciela’ Prawdy i
Wiedzy. Ich własna tożsamość (wraz z jej meandrami: wartościami, poczuciami, marzeniami) jest praktykowana
i urzeczywistniana w codziennym życiu szkoły. Ich małe, najmniejsze, niekiedy nieuświadomione (często pełne
kompleksów) teorie na temat rzeczywistości stają się dla uczniów obowiązujące. Zmuszeni są oni żyć w świecie,
którego horyzonty wyznaczone są przez horyzonty i dobrą wolę nauczyciela. W odróżnieniu od filozofa, który
spisuje swoje teorie w tomy i błaga los o uzyskanie przywileju i szczęścia ‘kształtowania dusz’ (lub choćby o
czytelnika), nauczyciel teorie swoje praktykuje od zaraz, natychmiast, niekiedy bez cienia refleksji.” – Z.
Melosik, T. Szkudlarek, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń , Kraków 1998, s. 24
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin