Obraz kliniczny dziecka z gimnazjum
1. Myślenie
Ø „nic nie ma sensu”
Ø „na dorosłych nie można polegać”
Ø „mogę liczyć tylko na siebie”
Ø „muszę być taki jak wszyscy”
Ø „nic nie potrafię”
Ø „nic mi nie wychodzi”
Ø poszukiwanie własnego „ja”
Ø mylne postrzeganie świata
2. Emocje
Ø złość
Ø frustracja
Ø smutek
Ø rozżalenie
Ø rozczarowanie
Ø strach
Ø labilność emocjonalna
Ø brak poczucia akceptacji
Ø niska samoocena
Ø kryzys tożsamości
Ø bezsilność
3. Zachowania
Ø przejawianie zachowań problemowych (używki, przedwczesna inicjacja, zachowania dewiacyjne)
Ø bunt przeciw zasadom
Ø nieprzemyślane działania
Ø zaburzone kontakty z rodziną (brak wzorca, autorytetu, brak zasad i jasno sformułowanych poleceń, wartości oraz wzorców do naśladowania)
Ø poszukiwanie grup odniesienia
4. Rozwój
Ø płciowy
Ø destabilizacja hormonalna
Ø emocjonalny (kryzys tożsamości, poszukiwanie własnej osobowości)
1. zmiana sądów urazowych na korekcyjne poprzez:
§ wzorzec socjoterapeuty – „dobry dorosły”,
§ wskazanie autorytetów i wartości,
§ podniesienie samooceny (zadania i działania ucznia zakończone sukcesem)
2. nabywanie umiejętności społecznych poprzez:
§ uświadomienie sobie własnych celów życiowych,
§ naukę pracy w grupie,
§ naukę empatii,
§ współpracę w grupie zadaniowej
§ podniesienie poczucia bezpieczeństwa w grupie
3. odreagowanie napięć poprzez:
§ metody relaksacyjne (wizualizacja, metody oddechowe itd.)
§ przeniesienie emocji
§ umiejętność nazywania i konstruktywnego wyrażania własnych emocji
Cele edukacyjne:
1. poznanie skutków zbyt wczesnego przebywania w sferze wirtualnej
2. opanowanie umiejętności społecznych
3. nauka rozróżniania, nazywania oraz konstruktywnego wyrażania własnych emocji
4. nauka współpracy z grupą i w grupie
5. osiąganie umiejętności bycia asertywnym
6. uzupełnienie deficytów lub trudności edukacyjnych
Cele rozwojowe:
1. wprowadzenie młodzieży gimnazjalnej w tematykę prozdrowotnego trybu życia
2. wyposażenie w wiedzę profilaktyczną dotyczącą zachowań problemowych
3. organizacja dodatkowych zajęć ruchowych
4. poznawanie innych sposobów spędzania wolnego czasu
spodpowieki