Stefan Żeromski - Na probostwie w Wyszkowie.pdf

(81 KB) Pobierz
Na probostwie w Wyszkowie
Na probostwie w Wyszkowie
Podczas srogiego deszczu, który lał, w istocie, jak z cebra, pomknął z pustych
ulic Warszawy automobil należący do Oddziału Drugiego Inspektoratu Generalnego
Armii Ochotniczej, dając w swym wnętrzu schronienie przed ulewą prof.
Ferdynandowi Ruszczycowi, p. Adamowi Grzymale-Siedleckiemu, p. Modzelewskiemu
wraz z jego aparatem kinematograficznym, niżej podpisanemu oraz dwu szoferom.
Papiery podróżne wyznaczały kierunek na teren operacyjny frontu północnego.
Skacząc, jak piłka, po kamiennych bulwach przedmieść Pragi, doskonały pojazd
wydostał się na szosę radzymińską, na ów niepozorny szlak, co przed dwoma
tygodniami ściągał na siebie oczy całej Polski, a nawet oczy całego świata.
Miałem już był zaszczyt poznać tę drogę przed dwoma dniami, wśród podrygów
sroższego rodzaju w automobilu ciężarowym wraz z korespondentem pism
francuskich, p. Genty, p. Irzykowskim, Pilarzem i Mierzyńskim, bez dotarcia do
zamierzonego celu, gdyż popsuta rurka motoru udaremniła wówczas wyprawę. Ślad
krótkotrwałych walk można było dostrzec tuż za ostatnimi umocnieniami z drutu i
szeregiem rowów na pobrzeżu lasów, a przed szerokimi błotnymi rozlewiskami:
wzdłuż traktu ciągnęły się ciemne znaki schronów ziemnych równolegle i
symetrycznie wykopanych przez żołnierzy bolszewickich. Raz wraz przerywały jazdę
popsute mosty. Gdy jeden z takich byłych mostów wypadło objechać, zbaczając z
traktu na łąkę, automobil zarznął się w rozmiękłe od ulewy pastwisko i w oczach,
niemal, coraz głębiej zapadał. Trzeba było opuścić jego suche wnętrze i podczas
najzacieklejszej nawałnicy windować ciężkie pudło do góry. Na szczęście
żołnierze, zatrudnieni przy naprawie mostu, przyszli z pomocą panom szoferom.
Zapadnięte koła, przy użyciu lewara, który los szczęśliwy tam zesłał, wydobywano
z błota i podsuwano pod nie deski, aż cały samochód wydźwignięto na grunt
stalszy. Nim jednak to nastąpiło, ulewa przemoczyła nas wszystkich do szpiku
kości. Stojąc wśród mokradła, mieliśmy wrażenie, iż sami na wzór samochodu, w
topiel się zanurzamy. Nieskończone wozy trenu, oddziały konnicy i piechoty,
ciężkie automobile ze sprzętem wojennym, pojazdy wracające z rannymi utrudniały
dalszą drogę, gdy już stanęliśmy znowu na bitym trakcie. Gdy wreszcie ruszyliśmy
dalej, dosyć zgodnym chórem, mimo przekonaniowych różnic, szczękaliśmy zębami.
Wkrótce ukazał się Radzymin ze zgliszczami w środku rynku jeszcze dymiącymi, z
domami poprzewiercanymi od pocisków i cmentarną pustką, która legła w
zbombardowanych placach i zaułkach. Z Radzymina posunęliśmy się już żywiej do
Wyszkowa. Zbliżając się do tego miasteczka, spostrzegliśmy most na Bugu w stanie
opłakanego zniszczenia. Trzeba było przeprawić się za rzekę przez most kolejowy,
a więc znowu windować samochód po głębokim piasku i przepaścistych wybojach. Gdy
wreszcie dotarliśmy do środka miasta, objaśniono nas w wojskowej komendzie, iż
generał Józef Haller bawi właśnie na probostwie. Zziębnięci i zmoczeni,
postanowiliśmy szukać gościny u proboszcza. Indywidua z nogami gruntownie
przemoczonymi i z bielizną, która przejmuje dreszczem za każdym poruszeniem
ciała, nie są w stanie przykładać należytej wagi do czci najwyższych
dostojeństw, tytułów najbardziej zasłużonych, a nawet w sposób godziwy szanować
cudzego prawa do posiadania domu i jego ciszy. Co gorsza, w każdym z takich
przemarzlaków budzą się niezdrowe i surowo zakazane rojenia o natychmiastowości
kielicha tęgiej gorzałki, gdyby nawet był, jak niżej podpisany, wieloletnim i aż
do znudzenia wytrwałym antyalkoholikiem. Na szczęście drzwi mieszkania
proboszcza w Wyszkowie, księdza kanonika Mieczkowskiego, same się gościnnie
otwarły, gdy zameldowano gospodarzowi ludzi przemokniętych. Zastaliśmy w dużym
pokoju, oprócz wiekowego plebana i jego wikariusza, księdza Modzelewskiego,
generała Hallera i ambasadora francuskiego, p. Jusseranda.
Trafiliśmy właśnie na sam środek relacji kanonika o pobycie w jego domu w ciągu
ubiegłego tygodnia "rządu polskiego" z ramienia Rosyjskiej Republiki Rad,
złożonego z rodaków naszych dr. Juliana Marchlewskiego, Feliksa Dzierżyńskiego i
Feliksa Kohna. Trudno było wśród zagadnień tak wysokiego poziomu, jak zmiana
rządu, systemu społecznego i natury rządzenia w Polsce, jak wywrócenie do góry
nogami całego administracyjnego współżycia warstw społecznych, wyjeżdżać z
poziomą prośbą o wyżej wzmiankowany kieliszek kminkówki, a choćby "czystej". Na
szczęście ksiądz wikary, powodowany starą zasadą gościnności, której tak wielkie
fenomeny wojny nie zdołały wywrócić, zarządził postawienie przed każdym z nas
szklanki gorącej herbaty. Co więcej - w cukiernicy, która, jak ziszczenie
pięknego marzenia, z ręki do ręki krążyć poczęła, oczy nasze ujrzały na jawie
cukier kostkowy w najlepszym gatunku i pokaźnej obfitości kawałków. Ksiądz
wikary, nie przerywając bynajmniej poważnego dyskursu ambasadora Jusseranda z
księdzem kanonikiem Mieczkowskim, zdołał szepnąć nam, przybyszom, do ucha:
- Proszę brać, proszę śmiało!... To cukier p. Marchlewskiego, zostawiony przezeń
w popłochu ucieczki...
O, dziwna, przedziwna niekonsekwencjo wszystkiego pod utwierdzeniem! O,
śmieszności rzeczy wysokich, gdy nie mogą ustać własną swoją przyrodzoną
Potęgą!...
Wejrzawszy na ów cukier, tak doskonały, poczułem się oto nagle jego prawowitym
właścicielem i trzy co najgrubsze kawałki wrzuciłem odruchowo, ku zgorszeniu
obecnych, do szklanki. Zapijając gorącą herbatę, jak przez sen przypomniałem
sobie postać dra Juliana Marchlewskiego. Pierwszy raz widziałem go niegdyś,
przed wieloma laty w pracowni bibliotekarskiej Rapperswylu, w izbie na drugim
piętrze, o prastarym, niskim sklepieniu, ciasnej i zapchanej mnóstwem książek,
katalogów i rękopisów. Pewnego zimowego dnia przyjmowałem i obsługiwałem, jako
bibliotekarz, Różę Luxemburg i Juliana Marchlewskiego. Czyż można było wówczas
przypuścić, że w tych niepokaźnych figurach dwojga wywołańców, zbiegów,
emigrantów obsługuję przyszłą męczennicę spartakowskiej rewolucji, zamordowaną w
bestialski sposób na ulicach Berlina przez rozjuszoną ludność, oraz przyszłego
wielkorządcę naszej biednej ojczyzny krótko, co prawda, sprawującego swą nad
nami władzę i, jak dotychczas, w niepokaźnym Wyszkowie. Nasycając się
niezrównanym gorącem i zatapiając z lubością w smak bolszewickiego cukru,
przypomniałem sobie nadto, że przecież dr Julian Marchlewski to jest mój
szanowny wydawca. Posiadam stos jego listów, w których na licznych arkuszach
spisane są statuty, umowy, kontrakty co do tłumaczenia pewnych moich pisanin na
język niemiecki. Ponieważ, mimo owych statutów i wieloparagrafowych kontraktów,
zapewniających mi nie byle jakie korzyści materialne, mimo iż przekład
niektórych utworów został wyczerpany, gdyż nabywca imprezy wydawniczej dra
Juliana Marchlewskiego, Petzold, zwracał się do mnie z prośbą o prawo wydania
nowej edycji tegoż przekładu, z owych szeroko opisanych i solennie
zapowiedzianych korzyści materialnych mam w zysku tylko cenne autografy dra
Juliana Marchlewskiego, poczułem się, jak powiadam, prawowitym właścicielem
cukru, zostawionego przezeń w Wyszkowie i, na rachunek ewentualnych, da Bóg
doczekać, honorariów, wpakowałem do drugiej szklanki herbaty łaskawie podanej
przez domowników księdza Mieczkowskiego nowe trzy kawały bolszewickie. Opiły i
rozgrzany przypomniałem sobie drugiego z wielkorządców - Feliksa Kohna.
Widywałem go na procesie Stanisława Brzozowskiego w Krakowie, jako jednego z
sędziów. Postać wywiędła, zniszczona, człowiek jak gdyby ze mgły, o twarzy
sympatycznej nerwowego utopisty, bohater warszawskiego "Proletariatu". Jeden z
tych, których dumne cienie w kajdanach widywało się na zbiorowej fotografii
"proletariatczyków" w izbach socjalistów. Trzeciego - Feliksa Dzierżyńskiego -
mam szczęście nie znać osobiście. Nigdy nie byłem w promieniu jego jurysdykcji i
cieszę się świadomością, iż nigdy nie widziałem ani jego twarzy, ani nie
dotykałem ręki krwią obmazanej po łokieć, ani słyszałem wyrazów z jego ust
wychodzących. Wyznaję, iż to imię i nazwisko, wymówione w mej obecności, sprawia
na mnie obmierzłe wrażenie duszności i jakby torsji. Ci tedy trzej mężowie,
gotujący się w cichym domu ustronnego probostwa do odegrania wielkiej roli na
placach, tylekroć przez obcy najazd zdeptanych i w gmachach Warszawy, tylekroć
znieważonych przez cudzoziemca byli przedmiotem ożywionej rozmowy. Generał
Haller tłumaczył ambasadorowi Jusserandowi na francuski opowieść księdza
kanonika. Proboszcz wyszkowski poznał był całkowitą ideologię bolszewizmu z jego
strony zasadniczej, dogmatyczno-ideowej, jakby teologicznej, "pryncypialnej".
Ponieważ miał możność prowadzenia z trzema dyktatorami i n s p e długich rozmów,
zdawał tedy sprawę z ich przebiegu. Pan Jusserand troskliwie notował sobie co
ważniejsze szczegóły i najbardziej soczyste wyrzeczenia. Trudno by tu było
powtarzać te lokucje i dyskusje na temat wolnej woli, rewolucji, moralnego
posłannictwa siły jednostek obdarzonych świadomością i wiedzą dobra, zwłaszcza
iż podane z ust do ust mogłyby stracić na prawdziwości i dokładności. Zresztą
tyle już razy o tych rzeczach pisano! Przyszli władcy Polski i Warszawy, według
relacji wszystkich obecnych, byli otoczeni silną strażą, która z nabitą bronią
pilnowała ich kwatery na plebanii, jeździli znakomitym i wytwornym automobilem,
jedli i pili doskonale, spali wygodnie. (Zawsze zadaję sobie pytanie, czym też
ludzie tego rodzaju zarabiają na to dostatnie życie? Głosząc zasady prawa,
opartego jedynie na pracy, sami stoją na poziomie wszystkich zwyczajnych
władców, którzy swe stanowiska odziedziczyli lub posiedli na mocy takiej lub
owakiej intrygi.)
Szyby okien na probostwie były powybijane przez kule. Stojąc przy jednym z tych
okien i przez dziurę w szkle patrząc w cichy ogród, dziwiłem się, ile to w tym
zaciszu w ciągu krótkiego czasu dokonało się przemian. Ludzie, o których była
mowa, jakby żywe kształty abstrakcyjnych idei, przychodzili i odchodzili,
przeciągali przez to mieszkanie, przynosząc ze sobą istne kłęby inwektyw, skarg,
marzeń, złudzeń, obłąkań - mówili o tyranii, krzywdach, morderstwach, torturach,
przekleństwach i śmierci w rozpaczy, nie spostrzegając wcale, iż sami wdrapują
się na tę samą wyniosłość, wyślizganą przez męczeńskie kolana i że zemsta
cierpiących wpycha im znowu w ręce berło tyranii...
Któż to byli ci trzej goście, którzy w tych izbach mienili się rządem polskim?
Czy ich lud polski wybrał, czy ich ktokolwiek na tej ziemi mianował? Lud polski,
czy naród polski, tak rozumiany, jak to jest w ich zwyczaju, nie naznaczał
żadnego z nich na godność, którą sobie wybrali. Naznaczeni zostali przez kogoś z
wyższa, w obcym kraju, w swym zespole, w swej partii. Jako takich można by ich
nazwać tylko komisarzami w znaczeniu, jakiego ten wyraz nabrał w opinii ludowej
polskiej podczas długoletniej działalności komisarzy "p o k r e s t j a ń s k i
m d i e ł a m", za poprzedniej inwazji carów moskiewskich na ziemię polską. I
tamci stawali przecie w obronie ludu polskiego wobec ucisku szlachty. Tamci
także opierali pomoc swoją dla chłopów polskich na nieprzeliczonej ilości
bagnetów. Jedna tylko różnica: tamci komisarze nie byli z naszego rodu. Krew
polska nie płynęła w ich żyłach. Ci rodacy dla poparcia swej władzy
przyprowadzili na nasze pola, na nasze nędzne miasteczka, na dwory i chałupy
posiedzicieli, na miasta przywalone brudem i zdruzgotane tyloletnią wojną - obcą
armię, masę złożoną z ludzi ciemnych, zgłodniałych, żądnych obłowienia się i
sołdackiej rozpusty. W pierwszym dniu wolności, kiedyśmy po tak strasznie
długiej niewoli ledwie głowy podnieśli, całą Moskwę na nas zwalili. Na ich
sumieniu leżą zgwałcenia przez dzicz sołdacką naszych dziewcząt i kobiet. Na ich
sumieniu leży zniweczenie nie zasobów i skarbów materialnych, bo te mają wartość
względną i mogą być powetowane, lecz zniszczenie zabytków przeszłości, unikatów,
pamiątek po pradziadach, ojcach, dzieciach, potłuczenie kulami witraży i dzieł
sztuki, bezmiernym trudem artystów wykonanych w kamieniu, drzewie, metalu,
malowideł i tworów ludzkiego marzenia, utrwalonych w opornym materiale, które
rzesza ciemna z moskiewskich rozłogów tutaj przygnana zdruzgotała, rozkradła,
uszkodziła i uniosła, a które już nigdy ludzkich oczu cieszyć nie będą. Są
bowiem przedmioty nie zbytku, lecz czystego artyzmu, które mają wartość wyższą,
niż wszystko, które winny być niedotykalne, niedostępne, ponieważ mówią do nas z
wieczności o wieczności, zamkniętej w nas samych. Za zniszczenie tych
przedmiotów ci komisarze są odpowiedzialni. Oni to te wszystkie pisma, druki,
zabytki i rzeczy sztuki podali do rąk nic nie wiedzącego motłochu.
Zachodzi pytanie, jakim się to mogło stać sposobem, że, jak niegdyś carscy
komisarze, tak obecnie sowieccy komisarze, znaleźli drogę do naszych miast i
wsi, do naszych kościołów, domów i skarbów sztuki? Jakim się to stało sposobem,
że zarówno tamci, jak ci, to tu, to tam znaleźli posłuch u naszego ludu? Trzeba
to wyznać otwarcie i bez osłony, że lenistwo ducha Polski, cudem z martwych
wskrzeszonej, ściągnęło na tego ducha batog bolszewicki. Polska żyła w lenistwie
ducha, oplątana przez wszelakie gałgaństwo, paskarstwo, łapownictwo,
dorobkiewiczostwo kosztem ogółu, przez jałowy biurokratyzm, dążenie do kariery i
nieodpowiedzialnej władzy. Wszystka wzniosłość, poczęta w duchu za dni niewoli,
zamarła w tym pierwszym dniu wolności. Walka o władzę, istniejąca niewątpliwie
wszędzie na świecie, jako wyraz siły potęg społecznych, partii, obozów i
stronnictw, w Polsce przybrała kształty monstrualne. Nie ludzie zdolni,
zasłużeni, wykształceni, mądrzy, których mamy dużo w kraju, docierali do steru
władzy, lecz mężowie partii i obozów, najzdolniejsi czy najsprytniejsi w partii
lub obozie. Jak po spuszczeniu wód stawu, ujrzeliśmy obmierzłe rojowisko gadów i
płazów. Gdy to dostrzec mógł każdy na widowni publicznej, w głębiach pozostało
to samo, co było za dni niewoli. W samym Królestwie żyje ogromna armia ludzi
bezrolnych i bezdomnych. Rocznik Statystyczny Królestwa Polskiego z roku 1914,
opracowany pod kierunkiem Władysława Grabskiego, obecnego ministra skarbu, mówi
(str. 60): - "kategoria ludności, zwanej bezrolną, stanowiąca warstwę robotników
rolnych, wyrobników wszelkiego rodzaju i służbę, ludność pochodzenia
włościańskiego bez roli i fachu... stanowiła w r. 1901-18,1 % wśród ludności wsi
i miasteczek. Ludność bezrolna we wsiach tylko w okresie czasu od roku 1891 do
1901 wzrosła od 13,2% do 17,2% ludności wiejskiej". To nie sto tysięcy parobków
mających bądź co bądź pracę, zarobek i legowisko w czworakach, lecz półtora
miliona (wówczas, w r. 1901) mieszkańców błąkało się wśród naszych wsi i
miasteczek, żyjąc z dnia na dzień na komornym, nie mając gdzie by głowę skłonić.
Wówczas 500 000 ludzi chodziło rokrocznie na roboty sezonowe do Niemiec, a
przemysł fabryczny odciągał ze wsi i osad znaczną ilość bezrolnych. W przeciągu
dziewiętnastu lat dorosło nowe pokolenie wydziedziczeńców. Emigracja sezonowa
zatamowana jest przez powojenny stan rzeczy, a przemysł fabryczny nie istnieje.
Cóż uczyniliśmy dla tego olbrzymiego narodu bez roli i dachu, przykutego do
roli, dla tych komorników, wyrobników, dla tego najistotniejszego proletariatu,
którego pełno jest w naszych wsiach i mieścinach, gdy mieliśmy ręce rozwiązane z
pęt niewoli i możność czynienia, co chcemy? Oto do nich przyjechali w goście
trzej komisarze wyszkowscy! Daremne były głosy, żeby szerokie, wieczyste,
najbardziej nowoczesne i najbardziej w owoc wydajny bogate prawo do ziemi
postawić w pierwszym dniu nowego świata pracy we wskrzeszonej ojczyźnie. Nikt
nie wysłuchał tych głosów. Gdyby nie było na ziemiach w jedno złączonych, przez
los szczęśliwy nam danych, tych rzesz bez roli, które na miliony się liczą w
samym tylko Królestwie, które do ziemi są przykute, gdyż odejść od niej nie mogą
nigdzie, w prawo ni w lewo - chyba w głąb ziemi tej, w mogiłę ziemską, jakże by
był do naszych drzwi znalazł drogę nieprzyjaciel, co walkę o dolę bezrolnych i
bezdomnych za hasło swoje wypisał na sztandarze? Nie zostały wysłuchane głosy,
ażeby na sztandarze Polski nowej wypisane zostało hasło nie niższe od
bolszewickiego, lecz wyższe, świętsze, sprawiedliwsze, mądrzejsze, ponad śnieg
bielsze. Śmiano się z głosów tych. I oto teraz na ostrzu bagnetu Chińczyka, w
świście nahajki Kozaka, wśród turkotu kulomiotów, nastawionych przez Łotysza
przeciwko niewinnej, najzacniejszej w Polsce krwi, przeciwko krwi młodzieńczej,
miało się nam objawiać nowe prawo, narzucone z zewnątrz, prawo wyższe, głębsze i
sprawiedliwsze, niż nasze. Stał między nami i tym wojskiem z zewnątrz
przychodzącym wielomilionowy bezrolny i bezdomny lud i miał między ojczyzną i
przychodniami wybierać.
O, Polacy! Niech wasze ręce składają się do modlitwy, albowiem ci bezrolni i
bezdomni Polskę wybrali. To nic, że tam i sam ten i ów poszedł z rozpaczy za
wrogiem. Cały bowiem lud polski poszedł w bój za ojczyznę. Opasali się pasem
żołnierskim nędzarze, którzy na własność w ojczyźnie mają tylko grób, i z
męstwem, na którego widok oniemiał z zachwytu świat, uderzyli w wojska
najeźdźców. Od krańca ziemi polskiej do drugiego krańca, gdziekolwiek brzmi
nasza mowa, jeden się podniósł krzyk: niech żyje ojczyzna! Alboż nie było tak?
Alboż nie widział świat tego nieopisanego zjawiska? Zapomniane zostały wszelkie
czyjekolwiek winy i, jak Grecy pod Maratonem, zniweczyliśmy wroga. Kto w chwili
najazdu Moskali na kraj stawał do obrony swego pałacu, dworu, domu w mieście,
swej posiadłości, mieszkania pełnego mebli, obrazów i pamiątek, swej chaty na
działku ziemi, zagrody i dobytku, swej posady i stanowiska, wiedział, czego
broni, broniąc ojczyzny. Lecz ten, kto nie posiadał nic zupełnie, stając do
obrony ojczyzny, nie wiedział, o co walczy. Bronił przyszłego dobra w ojczyźnie.
Bronił dóbr cudzych, bronił nietykalności pałacu, szczęśliwego prosperowania
Zgłoś jeśli naruszono regulamin