Mahanirwana-Tantra.pdf

(43 KB) Pobierz
Mahanirwana-Tantra
MahānirvānaTantra
ROZDZIAŁPIERWSZY
1. Na szczycie Pana Gór – Kajlasy, uroczym, ozdobionym wszelkimi klejnotami, poro ś ni ę tym rozmaitymi
drzewami i pn ą czami, wype ł nionym ś piewem najprzeró Ŝ niejszych ptaków,
2. upajaj ą cym woni ą kwiatów wszystkich pór roku, zachwycaj ą cym, owiewanym ch ł odnymi, wonnymi, lekkimi
wietrzykami,
3. rozbrzmiewaj ą cym s ł odkimi d ź wi ę kami pie ś ni ś piewanych przez grono niebia ń skich dziewic, okrytym cieniem
wiecznie cienistych drzew, wilgotnym i pi ę knym,
4. gdzie w le ś nej g ę stwinie rozbrzmiewa ś piew stad kuku ł ek upojonych mi ł o ś ci ą , gdzie nieustannie mieszka
Królowa pór roku – Wiosna w otoczeniu swej ś wity,
5. gdzie przebywa grono siddhów, czaranów i gandharwów wraz z orszakiem Ganesi tam to, pogr ąŜ onego w
milczeniu Boga, Guru istot ruchomych i nieruchomych,
6. Wiecznie Ł askawego (Sadasiw ę ) i Wiecznie Szcz ęś liwego (Sadanand ę ), ocean nektaru mi ł osierdzia, bia ł ego
jak ja ś min i kamfora, b ę d ą cego czyst ą sattw ą , wszechprzenikliwego,
7. odzianego w przestwór, pana n ę dzarzy, Indr ę w ś ród joginów, umi ł owanego przez joginów, ozdobionego
w ę z ł em spl ą tanych w ł osów wilgotnych od kropel wytryskuj ą cej ze ń Gangi,
8. maj ą cego za ozdob ę moce jogiczne, cichego, z girland ą w ęŜ ów i czaszek, trójokiego, w ł adc ę trzech ś wiatów,
trzymaj ą cego trójz ą b i b ł ogos ł awi ą cego,
9. którego ł atwo Uradowa ć 10. , który ma posta ć 11. poznania, dawc ę wyzwolenia, niewyobra Ŝ alnego,
niewzruszonego, niezró Ŝ nicowanego, niewidzialnego dla niewiedz ą cych,
12. dobroczy ń c ę wszystkich, Boga nad bogi, wolnego od chorób, o promiennym obliczu ujrzawszy, w trosce o
dobro ludzi w kornym pok ł onie przemówi ł a Bogini Parwati do Siwy.
ŚwiętaParwatirzekła:
11. Bo Ŝ e nad bogi, Panie Ś wiata, M ęŜ u mój, Oceanie Mi ł osierdzia! Poddana Ci jestem, W ł adco bogów, i zawsze
spe ł niam Twe polecenia!
12. Nic rzec nie mog ę bez Twego rozkazu. Je ś li masz cho ć 13.
odrobin ę lito ś ci i je ś li mnie kochasz,
przed ł o Ŝę Ci, co wprawia mój umys ł w w ą tpliwo ść 14.
.
15. Któ Ŝ inny w trzech ś wiatach, o Wielki W ł adco, mocen jest rozstrzygn ąć 16. t ę w ą tpliwo ść 17.
, je ś li nie
Ty, wszechwiedz ą cy i znawca wszystkich nauk?
ŚwiętySadasiwaodparł:
14. O co pytasz? Powiedz, o Przem ą dra, nad Ŝ ycie mi dro Ŝ sza! To, czego nie rzek ł em ani Ganesi, ani nawet
genera ł owi Kartikeji,
15. powiem Tobie, cho ć 16. by by ł o najtajniejsze. Czy jest co ś w trzech ś wiatach, co móg ł bym przed Tob ą
zatai ć 17.
?
18. Ty ś jest mym kszta ł tem, o Bogini, nie ma ró Ŝ nicy mi ę dzy mn ą a Tob ą . Wszechwiedz ą ca, czegó Ŝ nie wiesz, Ŝ e
pytasz jak niewiedz ą ca?
19. S ł ysz ą c te s ł owa Boga, uradowana Parwati z kornym pok ł onem spyta ł a, cnotliwa, Siankar ę .
ŚwiętaAdjarzekła:
18. O B ł ogos ł awiony, Panie wszystkich istot, najlepszy spo ś ród znawców wszelkiej dharmy! Ty ś ongi, w
mi ł osierdziu swym, poprzez Brahm ę – Wewn ę trznego Zarz ą dc ę )
19. objawi ł by ł cztery Wedy, b ę d ą ce ostoj ą wszystkich dharm, gdzie ustanowione zosta ł y zasady post ę powania dla
poszczególnych stanów i okresów Ŝ ywota itd.
20. Podan ą w nich jog ą , ofiar ą i innymi obrz ę dami ludzie na ziemi zadowalali bogów i przodków, pobo Ŝ ni, w
Z ł otym Wieku.
21. Dzi ę ki zg łę bianiu Wed, kontemplacji i ascezie, "przez mi ł osierdzie i szczodrobliwo ść 22. opanowali swe
zmys ł y – pot ęŜ ni i waleczni, m ęŜ ni i bohaterscy.
23. Cho ć 24. ś miertelni – równi bogom, do boskiej szli siedziby, wierni ś lubom, oddani prawdzie i dharmie,
wszyscy prawi i prawdomówni.
25. Królowie byli wierni postanowieniom, a g ł ównym ich celem by ł a troska o poddanych.
26. Jak na matk ę – na cudze Ŝ ony, jak na synów- na cudzych synów,
27. jak na grudk ę b ł ota – na cudze mienie patrzyli wówczas ludzie, oddani swej dharmie, pod ąŜ aj ą cy zawsze drog ą
dobra.
28. Nie by ł o w ś ród nich k ł amców, nie by ł o pijaków ani z ł odziei, z ł oczy ń ców ani z ł o ś liwych,
29. nie by ł o zawistnych ni gniewnych, chciwych ni po Ŝą dliwych, wszyscy byli dobroduszni, wiecznie w swych
sercach szcz ęś liwi.
30. Ziemia obficie rodzi ł a zbo Ŝ e wszelkiego rodzaju, chmury zsy ł a ł y deszcze W porze deszczowej, krowy hojnie
darzy ł y mlekiem, drzewa pe ł ne by ł y owoców.
31. Nie by ł o tam ś mierci niewczesnej ani g ł odu, ani chorób szcz ęś liwi i bogaci, zawsze zdrowi, obdarzeni byli
urod ą i innymi przymiotami. Kobiety nie zbacza ł y z drogi cnoty i m ęŜ om swym by ł y oddane.
32. Bramini, kszatrijowie, waj ś jowie i siudrowie przestrzegali dobrych obyczajów, cze ść 33.
oddawali Bogu,
spe ł niaj ą c swoj ą dharm ę , i weszli na drog ę wyzwolenia.
34. Gdy Z ł oty Wiek min ął , widz ą c, Ŝ e w Wieku Treta dharma jest naruszana, Ŝ e ś miertelni nie s ą w stanie przy
pomocy obrz ę dów wedyjskich osi ą gn ąć 35.
upragnionego celu,
36. Ŝ e ludzie o niespokojnych, pe ł nych trosk umys ł ach nie s ą zdolni do spe ł niania wielce uci ąŜ liwych obrz ę dów
wedyjskich, wymagaj ą cych wielu przygotowa ń ,
37. i w wiecznej rozterce ani zaniecha ć 38. ich, ani te Ŝ spe ł nia ć 39. nie mog ą , z tre ś ci ą Wed powi ą zane nauki w
postaci przekazu ( smrti ) na ziemi
40. wówczas objawiwszy, s ł abych w ascezie i studiowaniu Wed ludzi od z ł a, daj ą cego cierpienie, smutek i choroby,
wybawi ł e ś .
41. Gdyby nie Ty, któ Ŝ by ł by dla Ŝ yj ą cych w tym straszliwym oceanie wciele ń opiekunem, obro ń c ą ,
wybawicielem, ojcem, dobroczy ń c ą i panem?
42. A i potem, gdy nasta ł Wiek Dwapara, kiedy to ludzie zarzucili dobre czyny zalecane w przekazach i zaniechali
po ł owy obowi ą zków religijnych, gdy dr ę czy ł y ich troski i choroby, Ty ś w ł a ś nie ich wybawi ł poprzez
wskazówki zawarte w sanhitach i innych.
43. Gdy nadszed ł grzeszny Wiek Kali – niszczyciel wszelkich powinno ś ci, pe ł en z ł ych obyczajów i fa ł szu,
powoduj ą cy grzeszne dzia ł ania,
44. Wedy straci ł y moc, przekazy zosta ł y zapomniane, a pe ł ne rozlicznych opowie ś ci, wskazuj ą ce ró Ŝ ne drogi
45. liczne purany zagin ą , o Wszechprzenikliwy! Wówczas ludzie odwróc ą si ę od religii i moralno ś ci,
46. stan ą si ę wyuzdani, uniesieni pych ą , zawsze sk ł onni do wyst ę pku, po Ŝą dliwi, zach ł anni, okrutni, grubia ń scy,
prostaccy, nieuczciwi,
47. krótkowieczni, leniwie my ś l ą cy, dr ę czeni smutkiem i chorobami, nieszcz ęś liwi, s ł abi, n ę dzni, oddani niskim
obyczajom;
48. przebywa ć 49. b ę d ą w towarzystwie nikczemnych, si ę ga ć 50. po cudze mienie, ur ą ga ć 51.
innym,
krzywdzi ć 52. ich, obmawia ć 53.
, toczy ć 54.
wojny.
55. Nie zwa Ŝ a ć 56. b ę d ą na grzech, wstyd i strach, uwodz ą c cudze Ŝ ony, ubodzy, brudni, udr ę czeni, Ŝ yj ą cy w
n ę dzy, chorowici.
57. Kap ł ani stan ą si ę równi siudrom pod wzgl ę dem obyczajów, zaniechaj ą sandhji i wandany, sk ł ada ć 58.
b ę d ą ofiary w imieniu niegodnych, zach ł anni i grzeszni, nikczemni, wyst ę pni,
59. mówi ą cy k ł amliwe s ł owa, g ł upi, ob ł udni i fa ł szywi, sprzedaj ą cy swe córki, odst ę pcy, odwróceni od ś lubów i
ascezy.
60. Aby ludzi omami ć 61. , odprawia ć 62. b ę d ą nabo Ŝ e ń stwa i odmawia ć 63.
modlitwy hipokryci,
uwa Ŝ aj ą cy si ę za uczonych, pozbawieni wiary i pobo Ŝ no ś ci.
64. Je ść 65. b ę d ą nieczyste po Ŝ ywienie, ho ł dowa ć 66. z ł ym obyczajom, wys ł ugiwa ć 67. si ę siudrom i spo Ŝ ywa ć 68.
ich pokarm, okrutni, po Ŝą daj ą cy kobiet z niskich kast.
69. Dla pieni ę dzy oddadz ą swe Ŝ ony nisko urodzonym, a oznak ą brami ń skiego stanu b ę dzie u nich jedynie
noszenie ś wi ę tego sznura,
70. nieumiarkowani w jedzeniu i piciu, nie rozró Ŝ niaj ą cy mi ę dzy po Ŝ ywieniem dozwolonym a zakazanym, wci ąŜ
szydzi ć 71.
b ę d ą z nauk o dharmie i nieustannie prze ś ladowa ć 72.
dobrych,
73. a pobo Ŝ ne opowie ś ci mie ć 74. b ę d ą tylko na ustach, nigdy za na my ś li. Aby ludzi wybawi ć 75. , u ł o Ŝ y ł e ś
tantry
76. i zbiór nigam i agam daj ą cych rozkosz i wyzwolenie, zawieraj ą cych sadhan ę bogów i bogi ń wraz z mantrami i
jantrami, gdzie podano liczne njasy, okre ś lane jako "wy ł onienie" ( srsti ), "trwanie" ( sthiti ) i "zanik" ( samh ā ra ).
77. Opisa ł e ś równie Ŝ rozmaito ść 78. asan, takich jak baddha i padma, itd.; natury: "bydl ę c ą " ( pa ś u ), "m ęŜ n ą "
( v ī ra ) i "bosk ą " ( divya ), oraz bóstwa nadaj ą ce mantrom skuteczno ść 79.
;
80. poda ł e ś na tysi ą c sposobów praktyki, takie jak siedzenie na trupie ( ś av ā sana ), na cia ł opalnym stosie ( cîta ) i
czaszce ( munda ), jak te Ŝ obrz ę dy ś cie Ŝ ki kobiecej ( lat ā s ā dhan ā ).
81. Ty sam zakaza ł e ś natury bydl ę cej i boskiej – je ś li w epoce Kali nie istnieje natura bydl ę ca, jak Ŝ e by mog ł a
istnie ć 82.
boska?
83. W ł asnor ę cznie zebrane li ś cie, kwiaty,. owoce i wod ę winien ofiarowywa ć 84.
pasiu, nie wolno mu
spojrze ć 85.
na siudr ę ani pomy ś le ć 86.
o kobiecie.
87. za ś diwja podobny jest bóstwu, o wiecznie czystym sercu, ponad parami przeciwie ń stw, wolny od nami ę tno ś ci,
jednaki dla wszystkich istot, wyrozumia ł y.
88. Jak jest mo Ŝ liwa taka czysto ść 89.
uczu ć 90.
u naznaczonych pi ę tnem Wieku Kali, o wiecznie
niespokojnych umys ł ach, skorych do snu i lenistwa?
91. Obrz ę dy ś cie Ŝ ki m ęŜ ów ( v ī ras ā dhan ā ), do których przepisa ł e ś pi ęć 92. sk ł adników ( pañcatattva ), jak: wino
( madya ), mi ę so ( m ā msa ), ryba ( matsya ), ziarno ( mudr ā ) i gody ( maithuna ), jak te Ŝ owe pi ęć 93.
sk ł adników Ty podarowa ł e ś , o Siankaro!
94. Urodzeni w Wieku Kali ludzie s ą po Ŝą dliwi, zaj ę ci swym cz ł onkiem i brzuchem – z Ŝą dzy wpadn ą w grzech i
spe ł nia ć 95.
nie b ę d ą sadhany.
96. Pij ą c dla zmys ł owej uciechy du Ŝ o wina, upoj ą si ę nim, wyzuci z poczucia dobra i z ł a.
97. Jedni gwa ł ci ć 98. b ę d ą cudze Ŝ ony, wielu zostanie rabusiami na tej ziemi, i nie zwa Ŝ a ć 99. b ę d ą w
upojeniu na grzeszne ł ona.
100.
Z przepicia i innych grzechów wielu chorowa ć 101.
b ę dzie na ziemi, straciwszy si ł y i rozum i
os ł abiwszy zmys ł y.
102.
Ludzie podnieceni winem wpada ć 103. b ę d ą do stawów, w do ł y, dziuple, spada ć 104.
z tarasów i
z górskich szczytów i gin ąć 105. .
106.
Jedni k ł óci ć 107. si ę b ę d ą z rodzicami i krewnymi, inni milcze ć 108.
b ę d ą jak mumie, jeszcze
inni papla ć 109. bez ustanku.
110.
Wyst ę pni, okrutni, gwa ł c ą cy dharm ę . O Pot ęŜ ny! Praktyki, jakie poda ł e ś dla dobra,
111.
mniemam, o Wielki Bo Ŝ e, i Ŝ obróc ą si ę na z ł e w cz ł owieku! Kto b ę dzie uprawia ł jog ę , stosowa ł liczne
njasy,
112. ś piewa ł hymny, rysowa ł jantry, odprawia ł pura ś czaran ę , o Panie Ś wiata? Pod wp ł ywem pi ę tna epoki,
jak te Ŝ z racji swej natury, ludzie w Wieku Kali stan ą si ę nikczemni i na wszelkie sposoby z ł o czyni ć 113.
b ę d ą .
114. Podaj im, przez swe mi ł osierdzie, o Panie Uci ś nionych, ś rodek na uzyskanie zdrowia i d ł ugiego Ŝ ycia,
na wzrost si ł y i m ę stwa,
115.
obdarzaj ą cy ludzi wiedz ą i rozumem i zapewniaj ą cy ł atwo pomy ś lno ść 116.
, dzi ę ki któremu
stan ą si ę mocarni i waleczni,
117. O czystych sercach, dobrzy dla innych, raduj ą cy rodziców, a m ęŜ czy ź ni wierni b ę d ą swym Ŝ onom i
odwróc ą si ę od cudzych, oddani bóstwu i guru, troskliwi dla synów i krewnych,
118. znaj ą cy Brahmana, posiadaj ą cy wiedz ę o Brahmanie, sercem i my ś l ą przebywaj ą cy w Brahmanie. Aby
si ę to spe ł ni ł o i dla dobra ludzkiej egzystencji, powiedz, co
119. czyni ć 120. nale Ŝ y, a czego nie, stosownie do stanu i okresu Ŝ ycia! Kto w trzech ś wiatach wybawi
wszystkich ludzi, je ś li nie Ty?
OtopierwszyrozdziałwŚwiętejTantrzeWielkiegoWyzwolenia
przewyŜszającejwszystkietantry
esencjiwszystkichdharm
będącejrozmowąŚwiętejAdjizSadaśiwą
zatytułowany:
Pytanieośrodekdoocalenialudzi
rozdz: 2,3,4 w przygotowaniu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin