ochrona metali przed korozją.pdf

(539 KB) Pobierz
2783817 UNPDF
Rozdział XVI: Czasowa ochrona metali przed korozją
Rozdział XVI
CZASOWA
OCHRONA METALI
PRZED KOROZJĄ
16.1 Korozja
Korozja elektrochemiczna – korozja będąca wynikiem reakcji
elektrochemicznych towarzyszących działaniu elektrolitów lub
zawilgoconych gazów na metale w warunkach, w których two-
rzą się ogniwa galwaniczne.
Korozja jest przyczyną niszczenia wielu wyrobów. Szczegól-
ny problem stanowi korozja metali, a w tym korozja wyrobów
żeliwnych i stalowych. Skorodowane przedmioty tracą swoje
właściwości użytkowe i muszą być zastąpione nowymi. Elemen-
ty konstrukcji budowlanych, części maszyn oraz inne wykonane
z metali wyroby ulegają korozji, ze względu na niestabilność
metalu. Istnieje zależność między szybkością korozji a wpływem
środowiska. Duża wilgotność, znaczne wahania temperatury,
tropikalny klimat, kwaśne opary, pot z rąk i inne szkodliwe sub-
stancje powodują przyśpieszenie procesów korozji. Czynnikami
wpływającymi na przebieg procesów korozji są także: jakość po-
wierzchni, stopień przetworzenia metalu i jego skład chemiczny
oraz warunki magazynowania.
Zjawisko korozji występuje także w przypadku wyrobów wy-
konanych z materiałów niemetalowych, takich jak: beton, tworzy-
wa sztuczne, ceramika, kamień itp.
W przypadku korozji elektrochemicznej powstają tzw. ogniwa
korozyjne, w których anoda ulega niszczeniu korozyjnemu (utle-
nieniu), a na katodzie zachodzi stechiometrycznie odpowiedni
proces redukcji.
Przykładowo, w przypadku ogniwa wytworzonego ze stali
i miedzi zanurzonego w elektrolicie (np. wodzie morskiej), korozji
będzie ulegała stal (anoda), a na miedzi będzie wydzielał się wo-
dór lub będą zachodziły inne procesy redukcji.
Poszczególne metale mają różne potencjały elektrochemiczne.
Wyróżnia się metale szlachetne o bardzo małym potencjale elek-
trochemicznym oraz metale nieszlachetne, o dużym potencjale
elektrochemicznym. Spośród powszechnie stosowanych metali
najmniejszym potencjałem elektrochemicznym odznacza się zło-
to, a największym magnez. Skłonność do korozji elektrochemicz-
nej w istotny sposób zależy od potencjału elektrochemicznego
metalu, co ilustruje rys. 16.1.
Korozja metali ( corrodere – gnicie, toczenie przez organizmy )
– stopniowe niszczenie metalu pod wpływem chemicznego
lub elektrochemicznego oddziaływania czynników środowi-
skowych, w wyniku czego metal ze stanu wolnego przechodzi
w stan chemicznie związany. Ogólnie: korozja jest to nieodwra-
calna reakcja materiału z otoczeniem.
Korozja chemiczna – reakcja materiału (metalu) bezpośrednio
z substancją agresywną bez udziału wody, np.: korozja zacho-
dząca w środowisku suchych gazów lub w nieelektrolitach.
Jest ona wynikiem reakcji chemicznych na granicy faz metal
środowisko.
Pod pojęciem korozji rozumie się określenie przyczyn i skut-
ków zjawiska oraz dodatkowe zjawiska związane z wpływem
różnych czynników na przebieg procesu korozji.
Ze względu na rodzaj reakcji chemicznych towarzyszących
procesowi korozji rozróżnia się:
q korozję elektrochemiczną,
q korozję chemiczną.
Ze względu na rodzaj zniszczenia korozyjnego (rys.16.2) wyróż-
nia się:
q korozję powierzchniową, występującą na całej powierzchni me-
talu,
q korozję miejscową, występującą w określonych miejscach metalu.
Oba rodzaje korozji mają liczne odmiany.
Rys. 16.1 Skłonność do korozji metali, w zależności od potencjału elektrochemicz-
nego
W przypadku korozji powierzchniowej (rys. 16.2a) wyróżnia się
korozję:
q równomierną, pokrywającą powierzchnię metalu równomierną
warstwą,
q nierównomierną, występującą w pewnych miejscach po-
wierzchni metalu lub na różnej głębokości.
W przypadku korozji miejscowej wyróżnia się korozję:
q punktową (rys. 16.2b), występująca w postaci rozsianych punk-
tów w różnych miejscach na powierzchni metalu,
q plamową (rys. 16.2c), tworząca plamy na powierzchni metalu,
q wżerową (rys. 16.2d), jest to tzw. atak korozyjny skoncentrowany
w niektórych miejscach powierzchni metalu, powodujący two-
rzenie się głębokich wżerów, spowodowanych zróżnicowanym
XVI
1
2783817.042.png 2783817.043.png 2783817.044.png 2783817.045.png 2783817.001.png 2783817.002.png 2783817.003.png 2783817.004.png
Rys. 16.2 Wybrane rodzaje korozji metali
a) powierzchniowa, równomierna, b) punktowa, c) plamowa, d) wżerowa, e) pod-
powierzchniowa, f) szczelinowa, g) nitkowa, h) międzykrystaliczna, i) śródkrysta-
liczna
q radiacyjna, wywoływana jed-
noczesnym oddziaływaniem na
metal czynników korozyjnych
oraz promieniowania,
q spoin, wywoływana oddziały-
waniem na metal czynników
korozyjnych i zmianami struk-
tury metalu w miejscach spoin
spawalniczych,
q wodorowa, wywoływana w wy-
niku przenikania wodoru w głąb
metalu i tworzeniu kawern we
wnętrzu metalu oraz powodu-
jąca kruchość metalu,
q glebowa, wywoływana agre-
sywnym oddziaływaniem skład-
ników gleby na metal.
W procesach korozji środo-
wiskiem agresywnym są najczę-
ściej: faza gazowa, faza ciekła lub
mieszanina fazy gazowej i ciekłej.
Z tego względu, biorąc pod uwa-
gę stan skupienia agresywnego środowiska wyróżnia się:
q korozję gazową,
q korozję atmosferyczną,
q korozję w cieczach, w szczególności w wodzie.
działaniem czynników korozyjnych w różnych miejscach po-
wierzchni metalu,
q podpowierzchniową (rys. 16.2e), rozwijającą się pod powierzch-
nią metalu lub pod naniesioną na metal powłoką ochronną,
q szczelinową (rys. 16.2f), wywoływaną wnikaniem elektrolitu
w szczeliny konstrukcji, w rezultacie tworzenia się tzw. szczeli-
nowych ogniw korozyjnych,
q nitkową (rys. 16.2g), występuje na powierzchniach metalu po-
krytych powłoką ochronną (lakier), w postaci nie krzyżujących
są charakterystycznych nitek wychodzących z jednego punktu,
zwykle miejsca uszkodzenia powłoki ochronnej wykonanej z in-
nego materiału,
q międzykrystaliczną (rys. 16.2h), występuje na granicach ziaren
kryształów, jest najczęściej powodowana wydzielaniem się od-
rębnej fazy, zmieniającej skład chemiczny kryształu w miejscu
styku ziaren kryształów,
q śródkrystaliczną (rys. 16.2i), rozprzestrzeniającą się w głąb mate-
riału poprzez ziarna kryształów metalu.
W zależności od oddziaływań mechanicznych na materiał stano-
wiący materiał konstrukcyjny wyróżnia się korozję:
q naprężeniową, wywoływaną jednoczesnym oddziaływaniem na
metal czynników korozyjnych i statycznych naprężeń rozciąga-
jących,
q zmęczeniową, wywoływaną jednoczesnym oddziaływaniem
na metal czynników korozyjnych i szybkozmiennych naprężeń
mechanicznych,
q cierną, wywoływaną jednoczesnym oddziaływaniem na metal
czynników korozyjnych i tarcia.
Obok tych podstawowych rodzajów korozji, wyróżnia się wiele
rodzajów szczególnych, jak korozja:
q biologiczna, wywoływana działaniem produktów procesów
izjologicznych, organizmów żywych (roślin lub zwierząt),
q mikrobiologiczna, wywoływana oddziaływaniem na materiał
produktów przemiany materii mikroorganizmów (bakterii, grzy-
bów, drożdży),
q gazowa, wywoływana chemicznym oddziaływaniem agresyw-
nych gazów,
q kawitacyjna, wywoływana zjawiskiem kawitacji, niekiedy z jedno-
czesnym korozyjnym oddziaływaniem agresywnego środowiska,
q kontaktowa, występująca na styku dwóch różnych metali,
q morska, powstająca w miejscach kontaktu metalu z wodą mor-
ską,
Czynnikami wpływającymi na procesy korozyjne są:
q właściwości metalu: skład pierwiastkowy, potencjał elektroche-
miczny, zanieczyszczenia, sposób otrzymywania, sposób obrób-
ki, gładkość powierzchni i inne,
q otoczenie z jakim metal ma kontakt: natężenie czynników wy-
wołujących korozję (tlenu, wody, kwasów itp.),
q warunki pracy metalu: czynniki zmęczeniowe, tarcie, kształt
wyrobu, sposób łączenia (spawanie, zgrzewanie, lutowanie)
q temperatura – procesy korozyjne najczęściej ulegają przyśpie-
szeniu wraz ze wzrostem temperatury, czynnikiem szkodliwym
może być także częsta zmiana temperatury metalu lub środowi-
ska,
q czas i związane z nim procesy starzenia metalu i powłok ochron-
nych, a także występujące naprężenia (zmęczenie metalu).
Charakter zmian szybkości procesu korozyjnego stali kon-
strukcyjnej, w zależności od agresywności środowiska przedsta-
wia rys. 16.3.
Rys. 16.3 Charakter zmian szybkości procesu korozji w zależności od korozyjności
środowiska (powietrza)
1 – suche, czyste, 2 – wilgotne, czyste, 3 – morskie, 4 – wilgotne, chemicznie koro-
zyjne
2 XVI
2783817.005.png 2783817.006.png 2783817.007.png 2783817.008.png 2783817.009.png 2783817.010.png 2783817.011.png 2783817.012.png 2783817.013.png 2783817.014.png 2783817.015.png 2783817.016.png 2783817.017.png 2783817.018.png 2783817.019.png 2783817.020.png 2783817.021.png 2783817.022.png 2783817.023.png 2783817.024.png 2783817.025.png
Rozdział XVI: Czasowa ochrona metali przed korozją
Do ilościowej oceny odporności metali na korozję są stosowane
następujące parametry:
q szybkość korozji V c , określana ubytkiem masy próbki metalu
w stosunku do powierzchni próbki i czasu, obliczana wg wzo-
ru (16.1):
W praktyce przemysłowej i eksploatacji pojazdów i maszyn pro-
blemy związane z korozją najczęściej powstają w następujących
przypadkach:
q długotrwałego magazynowania detali i maszyn, w korozyjnie
agresywnym środowisku,
q stosowania do obróbki detali cieczy chłodząco-smarujących lub
cieczy hartowniczych, zawierających wodę,
q wykonywania ręcznych operacji,
q transportu detali.
M 1 M 2
V c =
(16.1)
w którym:
M 1 – masa próbki przed badaniem, [g],
M 2 – masa próbki po badaniu, [g],
A – czynna powierzchnia próbki, [m 2 ],
t – czas [doby lub lata].
q liniowa szybkość korozji V p , stanowiąca ubytek przekroju
próbki, określany w milimetrach w odniesieniu do jednostki
czasu, obliczana wg wzoru (16.2):
16.2 Metody przeciwdziałania korozji metali
Do trwałych sposobów ochrony korozyjnej należą procesy
chemicznej obróbki powierzchni metali: oksydowanie, fosfatowa-
nie lub powlekania farbą przeciwkorozyjną, czy też galwaniczne
pokrywanie metaliczną powłoką. Takie traktowanie powierzchni
– zwane też stałą ochroną przed korozją – ma wadę polegającą
na tym, że usunięcie tych pokryć nie jest możliwe bez naruszenia
powierzchni materiału.
Podczas produkcji wyrobów metalowych: łożysk, kół zębatych,
przyrządów pomiarowych, narzędzi, części do pojazdów, broni
i innych precyzyjnych części maszyn, blach kształtowników, szyn
itp. powstaje problem ich ochrony czasowej przed korozją i rdze-
wieniem. Problem ten występuje również w przypadku transportu
części metalowych (zwłaszcza drogą morską, a także podczas
długotrwałego magazynowania, w szczególności w warunkach
tropikalnych. Ochrona przed korozją musi być także zagwaranto-
wana w przypadkach gdy wyroby metalowe są używane okresowo,
a następnie długotrwale magazynowane (np. broń).
Podstawowe sposoby przeciwdziałania korozji i rdzewienia
metali:
q dobór odpowiedniego metalu, w zależności od właściwości
(agresywności) środowiska,
q modyikacja składu pierwiastkowego metalu, poprzez wprowa-
dzenie domieszek metali lub innych pierwiastków powodują-
cych lepszą odporność na korozję,
q nanoszenie na powierzchnię metalu metalicznych powłok
ochronnych, odpornych na korozję (np.: niklowanie, chromowa-
nie, złocenie itp.),
q nanoszenie na powierzchnię metalu niemetalicznych powłok
ochronnych, odpornych na korozję (lakierowanie, emaliowanie,
cementowanie oraz nakładanie: asfaltu, smoły, parainy, smarów
plastycznych, olejów itp.,
q zmiana struktury powierzchni metalu lub składu chemicznego
warstwy powierzchniowej przez wytworzenie na jego po-
wierzchni związku chemicznego (najczęściej tlenku, fosforanu
chromianu itp.), na drodze zabiegów chemicznych lub elektro-
chemicznych (nawęglanie, oksydowanie, utlenianie anodowe,
fosforanowanie, chromianowanie, pasywacja itp.),
D 1 D 2
V p =
(16.2)
w którym:
D 1 – grubość próbki przed badaniem, [mm],
D 2 – grubość próbki po badaniu, [mm],
t – czas [lata].
q trwałość korozyjna T r , określana przez odniesienie czasu
działania środowiska korozyjnego do ubytku przekroju próbki,
określana wzorem (16.3):
D 1 – D 2
w którym:
D 1 , D 2 , t – jak we wzorze (16.2).
Parametry: V c , V p , T r stanowią podstawę opracowania tzw. skali
odporności metali na korozję, przytoczonej w tabeli 16.1. Skala ta
powinna być uwzględniana przy doborze środków ochrony czaso-
wej metali.
Ze względu na znaczenie ekonomiczne, ważnym szczególnym
przypadkiem korozji jest tzw. rdzewienie żelaza i jego stopów.
(16.3)
Rdzewienie – proces korozji żelaza i jego stopów (w tym stali)
w rezultacie oddziaływania tlenu i wody, w wyniku którego na
powierzchni metalu tworzą się warstewki produktów korozji.
Rdza, powstająca w wyniku rdzewienia, tworzy na powierzchni
metalu charakterystyczne warstewki kruchych i porowatych uwod-
nionych tlenków żelaza (Fe 2 O 3 ·H 2 ) i magnetytu (Fe 3 O 4 ), nie zabez-
pieczających metalu przed dalszym rdzewieniem.
Tabela 16.1 Skala odporności metali na korozję
Grupa odporności korozyjnej Stopień
odporności
korozyjnej
Szybkość korozji
Trwałość
korozyjna, T r ,
rok/mm
Określenie Oznaczenie
V p ,mm/rok V c ,kg/(m 2 ·doba)
Określenia
Całkowicie odporne I
1
< 0,001
< 0,00274ρ Nie określa się Całkowicie trwałe
Bardzo odporne II
2 0,001…0,005 0,00274ρ…0,0137ρ Nie określa się Bardzo trwałe
3 0,005…0,01 0,0137ρ…0,0274 ρ Nie określa się Bardzo trwałe
4 0,01…0,05 0,0274ρ…0,137ρ
Odporne
III
10…100 Trwałe
5 0,05…0,1 0,137ρ…0,274ρ
O mniejszej
odporności
6
0,1…0,5 0,274ρ…1,37ρ
IV
1…10 O mniejszej trwałości
7
0,5…1,0 1,37ρ…2,74ρ
8
1,0…5,0 2,74ρ…13,7ρ
Mało odporne V
0,1…1 Mało trwałe
9 5,0…10,0 13,7ρ…27,4ρ
Nieodporne VI 10
> 10,0 > 27,4ρ < 0,1 (36 dni) Nietrwałe
Gdzie ρ - gęstość metalu, w g/cm 3
XVI
3
A · t
t
t
T r =
2783817.026.png 2783817.027.png 2783817.028.png 2783817.029.png 2783817.030.png 2783817.031.png
 
q ochrona katodowa (anodowa), polegająca na tym, że do
chronionej konstrukcji dołącza się zewnętrzną anodę (kato-
dę) w postaci metalu o potencjale elektrodowym niższym
(wyższym) niż metal, z którego jest wykonana chroniona kon-
strukcja (np. cynk w przypadku katodowej ochrony urządzeń
wykonanych ze stali),
q stosowanie inhibitorów korozji, w składzie czynnika agresywne-
go, a także w składzie środków smarowych, paliw, cieczy eksplo-
atacyjnych, cieczy do obróbki metali, gazów,
q osłabienie agresywności środowiska np. poprzez osuszanie po-
wietrza i wiele innych.
Szczególnym przypadkiem ochrony metali przed korozją i rdze-
wieniem jest tzw. ochrona czasowa. Polega ona na konserwacji
wyrobów metalowych łatwo usuwalnymi lub nie wymagającymi
usuwania środkami konserwacyjnymi oraz na pakowaniu ochron-
nym.
Czasowa ochrona metali przed korozją – zespół czynności
zabezpieczających przed korozją i rdzewieniem wyrobów me-
talowych w okresie ich obróbki, montażu, magazynowania,
transportu i użytkowania.
Tabela 16.2 Zastosowania ochrony czasowej
Uzbrojenie
Broń strzelecka
Sprzęt artyleryjski
Amunicja
Pojazdy bojowe
Elektronika
Lotnictwo
Najłatwiejsze do usunięcia są ilmy przeciwkorozyjne, stosowa-
ne jako tymczasowe lub krótkotrwałe pokrycia. Filmy te z reguły
zawierają czynne substancje, które z powodu ich właściwości
chemicznych oddzielają metaliczne powierzchnie od elektrolitów
i w ten sposób chronią przedmioty przed korozją. Odpowiedni
dobór środków przeciwkorozyjnych zależy od wielu czynników. Ma
na to wpływ rodzaj chronionego materiału, niezbędny czas ochro-
ny przeciwkorozyjnej, sposób i trwałość nanoszonych ilmów, kli-
matyczne uwarunkowania, jakość powierzchni itd.
W zakres wykonywanych czynności ochrony czasowej wchodzą:
q ochrona przeciwkorozyjna części podczas ich wytwarzania (sto-
sowanie odpowiednio inhibitowanych cieczy obróbkowych),
q oczyszczanie i osuszanie powierzchni metali,
q stosowanie środków konserwacyjnych,
q pakowanie.
Szczegółowy opis zastosowań dotyczących ochrony czasowej,
przytoczono w tabeli 16.2.
Ważnym elementem czasowej ochrony metali przed korozją
i rdzewieniem jest stosowanie właściwie dobranych środków kon-
serwacyjnych – środków czasowej ochrony metali przed korozją.
Maszyny
Łożyska toczne
Obrabiarki
Silniki
Maszyny ciężkie
Ciągniki
Pojazdy
Narzędzia
Wyroby hutnicze
Blachy
Taśmy
Pręty szlifowane
Proile
Druty
Liny
Galanteria metalowa gwintowana
Galanteria metalowa
Aparatura optyczna precyzyjna
Oprzyrządowanie
Rury
Aparatura chemiczna
Pompy
Silniki elektryczne
Sprzęt elektroniczny
Szafy sterownicze
Aparatura kontrolna
16.3 Środki czasowej ochrony przed korozją
Wyroby różne
Środki czasowej ochrony przed korozją – substancje nakła-
dane na powierzchnie metalowe lub powłoki ochronne nie-
metaliczne, tworzące na powierzchni łatwo usuwalne lub nie
wymagające usuwania powłoki, chroniące metal przed korozją
w określonym środowisku i ograniczonym czasie.
Jako środki ochrony czasowej metali przed korozją najczęściej
są stosowane:
q oleje mineralne z pakietem dodatków – oleje konserwacyjne,
q oleje konserwacyjne z rozpuszczalnikiem,
q smary węglowodorowe lub zawierające zagęszczacz mydlany
z pakietem dodatków – smary konserwacyjne,
q smary konserwacyjne z rozpuszczalnikiem,
q roztwory wosków lub lanoliny z pakietem dodatków,
q substancje syntetyczne tworzące ilm cienki lub ultra cienki bę-
dące zazwyczaj specjalnym inhibitorem korozji roztworzonym
w odpowiednim rozpuszczalniku,
q wodne emulsje zawierające środek konserwacyjny.
Środki ochrony czasowej, obok składników podstawowych,
a w określonych przypadkach rozpuszczalnika, zawierają dodatki:
inhibitory korozji, inhibitory utlenienia, substancje zwilżające,
biocydy, barwniki, a w przypadku smarów konserwacyjnych także
zagęszczacze.
W praktyce rozróżnia się następujące typy środków ochrony
czasowej:
q przeciwkorozyjne nie zawierające rozpuszczalników – typ 1,
q przeciwkorozyjne zawierające rozpuszczalniki – typ 2,
q przeciwkorozyjne mieszające się z wodą lub tworzące z nią
emulsje – typ 3.
Środki ochrony przed korozją typu 1, są to konserwacyjne
(przeciwkorozyjne) oleje ochronne. Zawierają one oleje mineral-
Eksploatacja
Maszyny rolnicze
Samochody osobowe
Autobusy
Samoloty rolnicze
Maszyny budowlane
Maszyny górnicze
Przeznaczenie
Ochrona międzyoperacyjna
Ochrona krótkookresowa
Ochrona długookresowa
Kooperacja
Transport lądowy
Transport morski
Transport w warunkach tropikalnych
Transport otwarty
Magazynowanie w pomieszczeniach
Magazynowanie pod wiatą
Magazynowanie na wolnej przestrzeni
4 XVI
2783817.032.png 2783817.033.png 2783817.034.png 2783817.035.png
Rozdział XVI: Czasowa ochrona metali przed korozją
ne z dodatkiem lub nie inhibitorów korozji. W zależności od wpro-
wadzonych dodatków i lepkości olejów użytych jako baza, tworzą
ilmy o różnej trwałości, o oleistym charakterze. Stosowane są do
długoterminowej konserwacji wewnętrznych powierzchni bar-
dzo małych części, małych maszyn, hydrauliki, części napędów
itd. Konserwowane elementy powinny być zapakowane lub przy-
kryte podczas składowania w zamkniętych pomieszczeniach.
Specjalną odmianą środków ochrony czasowej są oleje ochron-
ne z zawartością inhibitorów korozji, rodzaju VCI (VCI – Volatile
Corrosion Inhibitor – lotny inhibitor korozji), zwanymi inhibitorami
w fazie parowej (gazowej). Inhibitory te powodują dodatkowe
tworzenie kompleksów na powierzchniach metali. Chronią one
powierzchnie elementów konstrukcyjnych, niewystarczająco chro-
nionych przez ilm ochronny.
Do kolejnej grupy środków ochrony przed korozją zalicza
się mineralne oleje emulgujące z wodą, do których najczęściej
wprowadzono substancję ułatwiającą tworzenie emulsji – tzw.
emulgator. Tworzą one z wodą stabilne lub półstabilne emulsje.
Emulsje te mogą być nanoszone przez natrysk lub drogą zanu-
rzenia. Półstabilny typ emulsji rozdziela się bezpośrednio po
zetknięciu z metalem: olej tworzy tu równomierny ilm przeciw-
korozyjny, a woda samoczynnie opuszcza chroniony przedmiot.
Olejowy ilm jest trudno reemulgowany, co chroni przedmiot
przed zmywaniem wodą. Stosowanie tego typu środków ochrony
czasowej zaleca się przy wewnątrzzakładowej konserwacji ma-
łych elementów i półfabrykatów lub ogólnie – do krótkotrwałej
ochrony przed korozją.
W składzie środków ochrony czasowej najistotniejszym dodat-
kiem (składnikiem) są inhibitory korozji. Jako inhibitory korozji są
stosowane różne substancje chemiczne. Najczęściej są to:
q mydła wapniowe, barowe i inne wielkocząsteczkowych kwasów
tłuszczowych,
q sole kwasów naftenowych,
q sole kwasów naftenosulfonowych,
q sole kwasów alkiloarylosulfonowych,
q wielkocząsteczkowe aminy alifatyczne,
q sole amin i kwasów tłuszczowych,
q amidy,
q imidazoliny,
q alkilomerkaptany,
q estry chromianowe IV-rzędowych alkoholi,
q oraz ich odpowiednio dobrane mieszaniny i wiele innych sub-
stancji.
Jako skuteczne inhibitory korozji są także stosowane niektóre
pochodne: fenoli, kwasów alkilo- i arylofosforowych, glicerydy,
estry i inne.
Skład inhibitorów korozji najczęściej jest ściśle chronioną tajem-
nicą producenta i bywa ujawniany, tylko w przypadku, gdy powo-
duje szczególne zagrożenia dla ludzi lub środowiska.
Wyróżnia się inhibitory korozji jonowe i niejonowe (organicz-
ne). W większości przypadków mechanizm działania jonowych
inhibitorów korozji polega na spowolnieniu procesu elektroche-
micznego (katodowego lub anodowego) na powierzchni metalu.
Organiczne inhibitory korozji są natomiast adsorbowane na
powierzchni metalu; tworzą szczelną powłokę, wypierają wodę
i elektrolity, chroniąc w ten sposób przed procesami elektroche-
micznymi. Inhibitory korozji adsorbują się na czystej powierzchni
metalu natomiast nie ulegają adsorpcji na powierzchni utlenio-
nej. Wynika z tego, że środki zawierające inhibitor korozji powin-
ny być nakładane na czystą powierzchnię, możliwie szybko po
obróbce metalu.
Niektóre środki ochrony czasowej zawierają składniki powodu-
jące wypieranie wody z powierzchni metalu. Mechanizm działania
tego typu substancji wynika z większej niż w przypadku wody zwil-
żalności metalu, co ilustruje rys. 16.4.
W praktyce przemysłowej są stosowane następujące metody
nanoszenia środka konserwacyjnego na części, przeznaczone do
ochrony czasowej:
Rys.16.4 Efekt usuwania wody z powierzchni metalu przez substancje o właściwo-
ściach wypierania wody
q zanurzenie detalu,
q natrysk na powierzchnię,
q malowanie pędzlem (smarowanie).
Metoda zanurzeniowa polega na zanurzeniu detalu w ciekłym
środku konserwacyjnym, następnie wyjęciu z tego środka, pod-
daniu procesowi usuwania nadmiaru: obcieknięciu, odwirowaniu,
odparowaniu rozpuszczalnika, a także ostygnięciu. Metodę zanu-
rzeniową stosuje się do czasowej konserwacji detali o niewielkich
gabarytach.
W praktyce przemysłowej środek konserwacyjny jest umiesz-
czony w wannie o odpowiednich rozmiarach. W zależności od
konsystencji środka konserwacyjnego wanna może być podgrze-
wana (konserwacja na gorąco) lub nie (konserwacja na zimno).
Konserwowane części są wsypywane do specjalnego kosza, który
jest następnie zanurzany w wannie zawierającej środek konserwa-
cyjny lub zanurzane kolejno przy użyciu specjalnego podajnika.
Czas zanurzenia wynosi 2 … 10 minut, w zależności od wielkości
i kształtu części oraz właściwości środka konserwacyjnego. Zaleca
się, aby konserwowane detale nie stykały się ze sobą.
Metoda zanurzeniowa jest bardzo dobrym sposobem konser-
wacji. Środek konserwacyjny wnika do wszystkich otwartych części
detalu, pokrywając go w miarę równomiernie.
Metoda na zimno jest stosowana w przypadku konieczności
ochrony międzyoperacyjnej i krótkotrwałej. Jako środki konser-
wacyjne są stosowane oleje o małej lepkości lub środki ochrony
czasowej zawierające rozpuszczalnik. W zależności od lotności roz-
puszczalnika jego odparowanie trwa 3 … 20 minut. Pary rozpusz-
czalnika są odprowadzane poprzez wyciąg, skraplane i zawracane
do procesu.
Metoda na gorąco jest stosowana w przypadku konieczności
zakonserwowania detali na czas dłuższy. W celu odparowa-
nia wody kąpiel jest wstępnie wygrzewana do temperatury
100 … 105°C, przez 20 … 40 minut. Stosowane środki ochrony
czasowej tworzą na powierzchni metalu grubą warstwę środka
konserwacyjnego. Grubość warstwy jest regulowana tempera-
turą kąpieli oraz czasem operacji. W praktyce stosuje się dwie
odmiany tej metody: jednokrotne lub dwukrotne zanurzenie
konserwowanego detalu.
W przypadku jednokrotnego zanurzania, temperaturę kąpieli
utrzymuje się w granicach 60 … 70°C, a konserwowana część jest
w niej utrzymywana przez 3 … 20 minut. W przypadku metody
z zanurzaniem dwukrotnym, temperaturę kąpieli do zanurzenia
pierwszego utrzymuje się w granicach 100 … 105°C, a czas zanu-
rzenia części wynosi 3 … 15 minut. Kolejne zanurzenie wykonuje
się w kąpieli o temperaturze 60 … 70°C a czas zanurzenia części
ustala się na 1 … 3 minut. Zaletą metody na gorąco jest całkowite
odparowanie wody z powierzchni metalu. Po operacjach nanie-
sienia środka konserwacyjnego części są pakowane w paraino-
wany papier, często zawierający lotny inhibitor korozji.
Metoda zanurzeniowa jest najczęściej stosowana w przypadku
nakładania środków dających warstwę cienką lub ultracienką.
XVI
5
2783817.036.png 2783817.037.png 2783817.038.png 2783817.039.png 2783817.040.png 2783817.041.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin