Zabawy fundamentalne - program.pdf
(
1358 KB
)
Pobierz
Colin Rose & Katarzyna Lotkowska
Program wychowania przedszkolnego z przewodnikiem
transfer
LEARNING
solutions
www.transferlearning.pl
English edition Copyright© Accelerated Learning Systems Ltd.
Copyright© for polish edition by Transfer Learning Solutions Sp. z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Żadna część niniejszej publikacji nie może być powielana ani rozpowszechniana
w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób, tak elektroniczny, jak mechaniczny,
włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów,
bez pisemnej zgody wydawcy.
Tłumaczenie:
Redakcja merytoryczna:
Projekt okładki: Piotr Szymanowicz
Skład graiczny: Piotr Szymanowicz
Ilustracje: Mick Davis (za wydaniem oryginalnym)
Transfer Learning Solutions Sp. z o.o.
www.zabawyfundamentalne.pl
www.transferlearning.pl
ISBN 978-83-62209-12-5
Spis treści
Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Metody pracy z dzieckiem ............................................... 7
Baza dydkatyczna ..................................................... 9
Piramida szczęścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Miłość, bezpieczeństwo i zabawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Pojemność mózgu .................................................... 14
Pięć zmysłów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Zdrowie i rozwój izyczny ............................................... 19
Poczucie własnej wartości .............................................. 22
Osiem rodzajów inteligencji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Inteligencja językowa .................................................. 27
Inteligencja logiczno-matematyczna ....................................... 34
Inteligencja ruchowa ................................................... 39
Inteligencja przyrodnicza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Inteligencja muzyczna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Pamięć i koncentracja ................................................. 45
Myślenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Twórczość .......................................................... 50
Charakter ........................................................... 53
Wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Współpraca z rodzicami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Komunikacja z dzieckiem – podstawą sukcesu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Zasady skutecznego nauczania i wychowania ............................... 58
3
WSTĘP
Program Zabawy FundaMentalne Dla Przedszkoli skierowany
jest do kreatywnych i twórczych nauczycieli pracujących z dzieć-
mi w wieku od 2 do 6 lat. Oparty został na teoriach poznania i
nauczania opracowanych między innymi przez Lwa Wygotskiego,
Marię Montessori, Janusza Korczaka, i wielu innych pedagogów,
którzy przyczynili się do rozwoju osobowości małego człowieka.
Program jednak jest przede wszystkim oparty na teorii inteligencji
wielorakich Howarda Gardnera.
Głównym zadaniem w realizacji programu jest przygotowanie
dziecka do korzystania ze swojego potencjału umysłowego w naj-
bardziej optymalny sposób, a tym samym osiągnięcie dojrzałości
szkolnej we wszystkich sferach rozwojowych i pełnym znaczeniu
tego słowa. Ważne jest CO, ale tylko wówczas, kiedy wiemy JAK.
Warto zdawać sobie sprawę, że to przede wszystkim narzędzia
umysłowe umożliwiają odniesienie sukcesu i dają satysfakcję
uczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Jed-
nak narzędzia umysłowe najlepiej rozwijają się w połączeniu z
doświadczeniem i ruchem. Świadome posługiwanie się nimi w
sytuacjach sprzyjających uczeniu pozwoli dziecku umiejętnie po-
znawać świat, zdobywać wiedzę i umiejętności w określony i wy-
brany przez siebie sposób zawsze dochodząc do celu i osiągając
sukces.
Program Zabawy FundaMnetalne dla przedszkoli pozwala na
pełne osiąganie przez dziecko wyzwań, których realizacja spra-
wia przyjemność i motywuje do dalszej pracy. Tworzy on pra-
4
widłowe warunki, by umysły dzieci otworzyły się na wiedzę, by
nauka stała się zabawą, a dzieci cechowały się kreatywnością i
pomysłowością.
Poprzez realizację wybranych modułów opisanych w kolejnych
rozdziałach, nauczyciel wspiera dziecko w jego rozwoju bez po-
trzeby sztucznego przyspieszania. Przygotowuje także do wy-
zwań edukacyjnych, z jakimi zmierzy się w szkole i dorosłym ży-
ciu.
Okazuje się, że już najm
ł
odsze dzieci wprowadzane w odkrywa-
nie świata za pomocą programu robią b
ł
yskawiczne postępy, z
ł
atwością uczą się konkretnych umiejętności, dużo szybciej rozu-
mieją świat symboli i znaczeń, w którym funkcjonuje wspó
ł
czesny
cz
ł
owiek, potraią analizować i wyciągać wnioski, zrozumieć po-
wody takiego, a nie innego postępowania innych ludzi i przy tym
wszystkim kreatywnie rozwiązują problemy.
Podstawą efektów realizacji programu jest ścisła współpraca na-
uczyciela z rodzicami, kierowanie procesem wychowania i na-
uczania dziecka w domu dzięki stałym kontaktom dorosłych oraz
materiałom edukacyjnym z zestawem zabaw edukacyjnych dla
dzieci opartych na inteligencjach wielorakich.
Sukces programu Zabawy FundaMentalne i olbrzymie zaintere-
sowanie, z jakim spotka
ł
się w środowisku specjalistów edukacji
dziecięcej sprawi
ł
y, że program został opublikowany i skierowany
do wszystkich nauczycieli przedszkoli i rodziców.Rodzic dziecka
uczęszczającego do przedszkola stanowi integralną i podstawo-
wą jednostkę w realizacji głównych zadań programu.
5
Plik z chomika:
bcc1
Inne pliki z tego folderu:
ZF_2_Gry i zabawy słowne.pdf
(6288 KB)
Rymowana gimnastyka dla smyka.pdf
(2738 KB)
Zabawy fundamentalne - program.pdf
(1358 KB)
1 i 2.pdf
(89 KB)
3 i 4.pdf
(84 KB)
Inne foldery tego chomika:
aparat fotograficzny
Budowa
Dokumenty
egzekucja
Elektrya
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin