Wymiany przegubu (lub gumowej osłony) w Daewoo Tico
Przed przystąpieniem do prac należy zgromadzić potrzebne narzędzia i części zamienne (osłony przegubu)
Potrzebne będą następujące narzędzia (absolutne minimum):
Najpierw należy poluzować (tylko poluzować a nie odkręcać) nakrętkę w piaście(licząc ilość obrotów nakrętki). Dzięki temu że auto dociąża koła nie trzeba później blokować piasty. Używamy do tego klucza nasadowego lub oczkowego nr 30. Następnie autko na podnośnik (wystarczy ten ze standardowego wyposażenia, ale dla bezpieczeństwa zabezpieczyć konstrukcję przed upadkiem). Zdejmujemy koło. Zdemontowałem także cały zacisk (dwie śruby od wewnętrznej strony przytwierdzające zacisk do zwrotnicy śruby 17)
Następną czynnością jest odkręcenie tarczy hamulcowej wraz ze zwrotnicą od amortyzatora (2 śruby 17)
Gdy odkręcimy amortyzator pozostaje nam odkręcić zwrotnice od wahacza poprzecznego (śruba 14). Po wyjęciu śruby z tulei należy podważyć cały zwrotnicę najlepiej dużym śrubokrętem albo rączką od klucza typu grzechotka aby go zdjąć aby dalej nie przeszkadzał.
Przygotowany front robót
Po tych czynnościach przyszedł czas na demontaż półosi.
Może to być czynność dość trudna dla osób robiących to pierwszy raz tzn. najgorzej jest znaleźć pierścień zabezpieczający przegub przed spadnięciem z osi. Najlepszym sposobem na zlokalizowanie tegoż pierścienia jest jak najbardziej przechylić przegub jak jest to widoczne na zdjęciu i szukać przy osi napędowej (od skrzyni biegów) podtoczenia w przegubie (miejsce na szczypce segera). Jeśli znajduje się tam dużo smaru może być kłopot z lokalizacją więc radzę wyczyścić ze smaru.
Gdy zlokalizujemy na osi napędowej rowek z pierścieniem zabezpieczającym (wyglądającym mniej więcej tak)
należy go rozciągnąć na tyle aby przeszedł przez wieloklin półosi i umożliwił zdjęcie przegubu.
Umiejscowienie pierścienia w przegubie
Umiejscowienie
Pierścienia
Przegub jeśli nie wymieniamy go na nowy przydałoby się wyczyścić ze starego smaru.
Do tej czynności potrzebna będzie benzyna lakowa która rozpuszcza smar. Cały przegub należy dokładnie wymyć.
Po oczyszczeniu i DOKŁADNYM wysuszeniu można zająć się składaniem zdemontowanych części. Przed założeniem przegubu na oś należy wcisnąć doń smar (grafitowy) dołączony do osłon przegubu. Po włożeniu smaru należy wypchnąć smar np. rękojeścią śrubokręta ewentualnie palcem (tylko sprawdzić czy się nie zablokuje). Nadmiar smaru wprowadzić spowrotem. Gumową osłonę nasunąć na oś napędową. Następnie przyłożyć przegub do półosi (nie rozciągając pierścienia sam powinien się rozciągnąć i wskoczyć na swoje miejsce w podtoczony kanał i zablokować półoś z przegubem).
Po założeniu przegubu przyszedł czas na osłonę. Osłona nie powinna być ani naciągnięta ani ściśnięta (są podtoczenia na osi na zaciski dołączone do osłon).
Po założeniu osłony na miejsce zaciskamy opaski zabezpieczające.
Po tej czynności pozostaje założenie wahacza na miejsce. Przykręcenie śrub (pięć ich było) wcześniej wykręconych i na tym byłby koniec prac.
Przepraszam że nie posługuje się fachowym słownictwem. Moim zdaniem jeśli ktoś ma trochę narzędzi i majsterkuje powinien sobie poradzić.
Ewentualne uwagi i opinie do tekstu proszę kierować na adres andcis@wp.pl
Projekt i opracowanie Andrzej
Maggia