· .Dokonując diagnozy, psycholog może przeciwdziałać tendencji konfirmacyjnej we własnym wnioskowaniu szczególnie poprzez: □ poszukiwanie danych, które nie potwierdzają jego hipotez □ poszukiwanie danych, które potwierdzają jego hipotezy □ wydłużenie etapu poszukiwania danych □ skrócenie etapu poszukiwania danych 2.W psychologii klinicznej „zbiór hipotez albo roboczy model, stworzony przez klinicystę w celu wyjaśnienia mechanizmów psychologicznych, leżących u podstaw objawów i trudności pacjenta” to: □ określenie celu badania □ konceptualizacja przypadku □ operacjonalizacja □ żadne z powyższych 3.Paul E. Meehl był to: □ psycholog, metodolog, przekonywał klinicystów do stosowania formuł nieustrukturalizowanych □ psychoterapeuta, autor skali K w MMPI, zwolennik formuł statystycznych w diagnozie □ surowy krytyk dowolnych sposobów wnioskowania klinicystów, behawiorysta □ psycholog, psychoterapeuta, sformułował podstawowe ujęcie wartości granicznej 4.Techniczne umiejętności diagnostyczne (wyróżnione na konferencji Kompetencje 2002) to miedzy innymi: □ konceptualizacja przypadku □ wybór odpowiednich metod diagnostycznych □ opracowanie wyników diagnozy □ wszystkie powyższe 5 „Co muszę o człowieku wiedzieć, by sformułować odpowiedzi na moje pytania? Po czym poznam, jaka jest odpowiedź na moje pytania?”- to pytania z jednego z etapów procedury 5 pytań Teresy Szutrowej, z którego? □ dobór wskaźników □ operacjonalizacja wskaźników za pomocą konkretnych procedur diagnostycznych □ wybór orientacji teoretycznej □ sformułowanie pytań i/lub hipotez diagnostycznych 6Kontrowersja pomiędzy diagnozą „kliniczną” a statystyczną to: □ krytyka nieformalnych sposobów wnioskowania klinicystów, które powinny zostać zastąpione przez sformalizowane, jasne i powtarzalne procedury □ stosowana przez Paula E. Meehla „impresjonistyczna” metoda diagnozy psychologicznej □ powód sprzeciwu środowisk psychiatrycznych wobec diagnostycznych praktyk psychologów □ wszystkie odpowiedzi są poprawne 7Czy pisemny raport jest interwencją terapeutyczną? □ tak, bo jest formą komunikowania diagnozy □ nie, bo nie zalicza się go do form komunikowania diagnozy □ nie, bo pomimo, że jest formą komunikowania diagnozy, to interwencje mogą być tylko ustne □ żadna odpowiedź nie jest prawidłowa. 8.David McClleland był autorem: □ pojęcia kompetencji profesjonalnej □ inicjatywy Europejskiego Dyplomu Psychologa □ listy kompetencji dla różnych typów zawodów □ poprawne są odpowiedzi pierwsza i trzecia
9.Wśród zdyskredytowanych narzędzi diagnostycznych wymienia się: □ test Szondiego (diagnoza osobowości) □ NEO-FFI (diagnoza osobowości) □ STAI (pomiar lęku) □ wszystkie powyższe 10.Przymierze w działaniu obejmuje następujące elementy składowe: □ uzgodnienie celów, wyznaczenie zadań i rozwój więzi □ parafraza, informowanie, interpretowanie, □ uzgodnienie zasad, wzajemna uwaga, konfrontacja, □ wszystkie odpowiedzi są poprawne. 11.Do typowych błędnych strategii diagnostycznych stosowanych przez diagnostów należą: □ nieprawidłowe stosowanie testów psychometrycznych; □ zawężone określenie problemu diagnostycznego; □ konfirmacyjna strategia testowania hipotez □ poprawne są odpowiedzi druga i trzecia 12.„Kryteria Dauberta” dotyczą: □ zaleceń, do których należy się stosować udzielając informacji zwrotnych □ wskazówek, według których należy sporządzić raport z badań □ wyznaczników kompetencji kulturowej □ kryteriów dopuszczenia dowodu z opinii biegłego (np. psychologa) w postępowaniu sądowym 13.Klasyczne standardy praktyki psychologicznej: □ są jednakowe dla wszystkich □ działają dobrze przy założeniu, że psycholog i klient są przedstawicielami Białej większości □ działają tak samo dobrze na wszystkich kontynentach □ są odmienne dla kobiet i mężczyzn 14.Umiejętność stosowania standardów etycznych w praktyce i świadomość różnorodności indywidualnej i kulturowej to dwie wyróżnione przez Judith Kaslow kompetencje: □ fundamentalne □ trzonowe □ specjalistyczne □ wszystkie powyższe 15.Jeżeli test jest w trakcie badań i nie ma jeszcze norm to: □ można na jego podstawie formułować diagnozę indywidualną □ można na jego podstawie formułować diagnozę indywidualną, ale tylko w połączeniu z innymi technikami □ można stosować go w badaniach naukowych □ nie można go stosować w żaden sposób 16.Kiedy rozpoczyna się proces diagnozowania według modelu GAP □ gdy klient zwróci się do diagnosty □ gdy sformułowane zostaną hipotezy badawcze □ gdy określony zostanie cel badania □ gdy rozpoczną się badania 17.Do kategorii wypowiedzi diagnosty opisanych przez Hill nie należy : □ parafraza □ konfrontacja □ pytanie retoryczne □ interpretacja
ale ja nie kumam. bo mi sie te pytania z e-learningu po kliknieciu podświetlają - tzn prawidłowa odpowiedz się podświetla po tym jak klikam normalnie, zeby slajdy przewinąć :o podobno zalezy od oprogramowania. tak czy siak - podaję zgodnie z platformą : 1. wśród zdyskredytowanych.... odp : wzrokowo - motoryczny 2. co muszę zrobić ... odp: operacjonalizacja 3.wśród propozycji nadania... odp: pierwsza i 3. sa poprawne 4.Koncepcje przymierza w działaniu odp: Horvarth i Greenberg
5.Z metaanaliz wynika że .... odp : diagnoza mech bardziej trafna niz kliniczna 6.Badania TAT... odp : sprawcy brutalnych układają opowiesci pozbawione tresci agresywnych
· kurcze faktycznie :D nie wpadłam na to :) więc już chyba wątpliwości rozwiązane koleżanko Olu ? :)
-procedura pięciu kroków szustrowej -kompetencje fundamentalne Kaslow -efekt Galatei - co się składa na parafrazę - kilka pytań dotyczyło pojęć dot trafności diagnostycznej (swoistość itd) -który test inteligencji jest uważany za najbardziej zredukowny kulturowo - jeśli zapytamy badanego o to jak często denerwował się w ostatnim tygodniu, to jakiej odpowiedzi powiiniśmy się spodziewać (Badany powie nam o najwazniejszych, głównych, wyraźnych przejawach gniewu) - czego diagnosta nie może robic - DOTYKAĆ badanego - co zawiera kontrakt - informacje o formie inf. zwrotnych, orzeczeniu, opinii -definicja diagnozy nozologicznej - jak nazywa się połaczenie modelu idograficznego i nomotecznego (idiotetyczny) - pytanie o psychologię pozytywną - czego nie powiino sie uzywac podczas profesjonalnej diagnozy - analizy grafologicznej pisma - "ile Pan musi wypić , żeby się upić?" - jaki to rodzaj pytania (naprowadzające chyba) - coś w stylu: aby potwierdzić diagnozę jednej cechy, trzeba użyć co najmniej dwóch wskaźników (metod) - jak może się przejawiać nieswiadoma akomodacja w zachowaniu badanego -zasady konwersacji Grice'a - zasada jakości - z czego wynika prawo badanego do otrzymania inf zwrotnej – to są pytania do tegorocznego egzaminu najprawdopodobniej „stacjonarnych”
msteacher1979