ps_spoleczna_egzamin_sciaga.doc

(37 KB) Pobierz
1

1.   Wpływ stereotypu na spostrzeganie konkretnych osób:

a - Rośnie, gdy spada motywacja do przetwarzania informacji o tej osobie

2.   Fałszywe alarmy są przejawem:

b - generatywnego działania pamięci

3.   Które z dokończeń tego twierdzenia jest fałszywe: Ograniczenie zasobów poznawczych prowadzi do

c - nasilenia efektu facylitacji społecznej

4.   Efekt negatywności w spostrzeganiu innych ludzi dotyczy:

d - głównie moralności

5.   Odrzucanie osób z grup kulturowo obcych a akceptacja z grupy własnej to:

b - etnocentryzm

6.   Stereotypy prowadzą do abstrakcyjnego (a nie konkretnego) kodowania informacji:

a - negatywnej o członkach grupy obcej, pozytywnej o członkach grupy własnej

7.   Uprzedzenia prowadzą do następujących atrybucji osób z grupy obcej:

d – sukcesy czynnikom zewnętrznym porażki czynnikom wewnętrznym

8.   Warunkiem wystąpienia efektów akcentuacji jest:

c?- systematyczny związek kategorii jakościowej z natężeniem cechy ciągłej

9.   Spostrzegając cudze zachowania ludzie najpierw interpretują je w kategoriach cech, a potem wprowadzają poprawkę na naciski sytuacyjne, Prowadzi to do:

a – podstawowego błędu atrybucji

10. Spostrzegana jednorodność członków grupy jest:

b?- duża dla grupy własnej, mała dla grupy obcej

11. Które ze stwierdzeń jest prawdziwe:

c – żal podecyzyjny wywołany jest reaktancją, a zamrożenie decyzji dysonansem

12. Które z dokończeń  tego zdania jest fałszywe? Natężenie dysonansu poznawczego rośnie wraz:

d – z upływem czasu

13. Teoria dysonansu przewiduje, że po podjęciu decyzji:

a?- rośnie atrakcyjność możl. wybranej, a spada atrakcyjność odrzuconej (odwrotn?)

14. Wielkość reaktancji rośnie wraz z ze:

b – wzrostem liczby zablok. opcji działania

15. Które z dokończeń tego twierdzenia jest fałszywe? Dysonans poznawczy wywołuje

a – ogólną reaktancję

16. Zgodnie z teorią wpływu społecznego (Latane’a), siła wpływu społecznego jest funkcją:

d – iloczynu siły, dystansu i liczby osób wywierających wpływ

17. Różnice między płciami w zakresie podatności na nacisk społeczny polegają na tym, że:

c – w niektórych sytuacjach kobiety częściej ulegają naciskowi niż mężczyźni

18. Obecność innych wpływa na poziom wykonania zadań tak, że:

b – poprawia wykon. zad. łatwych i obniża trudn.

19. Typowy odsetek osób do końca ulegających autorytetowi w eksperymencie Milgrama wynosi:

c – ok.60% (dokładnie 65%)

20. Skuteczność techniki darmowej próbki opiera się na:

d – regule wzajemności

21. Wzmocnienia (kary i nagrody) słabe są skuteczniejsze, gdy:

a?- wzmocnienia dostarczają informacji o kontroli, nie zaś o kompetencji

22. Które z dokończeń jest fałszywe? Skuteczność techniki dobrego i złego gliniarza opiera się na:

b?– motywacji reaktancji

23. Teoria relatywnej deprywacji przewiduje, że skłonność do wybuchu niezadowolenia jest:

c?- największa przy umiarkowanie wysokim poziomie zaspokojenia potrzeb

24. Oddziaływanie za pomocą kar i nagród jest najskuteczniejsze, kiedy:

d – nagrody i kary są natychmiastowe

25. Porównanie informacyjnej zawartościkar i nagród wskazuje na to, że:

a – nagrody wskazują co robić należy, kary – czego nie należy

26. Niska piłka to technika manipulacji, która opiera się na:

b – mechanizmie zaangażowania w działanie

27. Ogólnie rzecz biorąc, psychologia społeczna wskazuje, że ludzkie zachowanie:

a – silnie zależy od czynników sytuacyjnych, słabo zależy od czynników osobowościowych

28. Badanie w którym mierzy się natężenie 2 lub więcej zmiennych i ocenia siłę związku między nimi to:

d – badanie korelacyjne

29. Metoda badawcza umożliwiająca wykrywanie kierunku zależności przyczynowo – skutkowych to:

a – eksperyment

30. Która z wymienionych metod jest najmniej podatna na wykrywanie zależności pozornych?

c?- eksperyment

 

Wzmocnienia społeczne nie mają charakteru transsytuacyjnego.

Ludzie nie reagują na wartość obiektywną wzmocnień, ale na subiektywną.

RELATYWNA DEPRYWACJA – względne niezaspokojenie występujące gdy człowiek:

-    pragnie jakiegoś dobra

-    wierzy, że może je osiągnąć

-    widzi, że inni je mają

-    sam go nie ma (nie z własnej winy)

Skuteczne wzmocnienia:

-    natychmiastowe

-    spostrzegane jako kontrolowane podmiotowo (Rotter – poczucie kontroli wewn. vs zewn)

-    niewielkie (dające niewystarczające uzasadnienie zachowania)

-    ASPEKT KOMPETENCJI: im większa nagroda tym lepiej

-    ASPEKT KONTROLI: im mniejsza tym lepiej

KONFORMIZM:

-    spada wskutek anonimow. i małej atrakc. grupy

-    wzrasta wraz z liczebnością grupy (owczy pęd)

dysonans poznawczy (Festinger)

-    sprzeczność m. 2 uznanymi przekonaniami

-    redukowany przez:  zmianę 1 z elem. lub opinii

DYSONANS PODECYZYJNY:

-    wzrost atrakcyjności możliwości odrzuconej – długotrwały, przychodzi później

REAKTANCJA:

-    nieprzyj. nap. emocjonalne wskutek odebrania swobody wyboru

-    rośnie wraz z ważnością i liczbą zablokowanych działań

-    konsekwencje:

·    motywacja do podjęcia działań zabronionych

·    zakazany owoc

·    awersja do osoby zabraniającej

DECYZJA

reaktancja                   → DYSONANS POZNAW.

żal podecyz. (sht) zAMROŻ. DECyzji(lng)

ZAMROŻENIE DECYZJI

-    upewnienie się co do wyboru

-    obniżenie atrakcyjności altern. wyboru

MODEL WARTMANA I BREHMA

RzeczywBrakKontroli→CzasTrwaniaBraku

→długo – brak persp. →WYOUCZONA BEZRAD.

→krótko – nadzieja →REAKTANCJA

INFORM. MODEL WYUCZ. BEZRADNOŚCI

-    bezradność intelektualna – specyficzna (fiza only), nie zależy od IQ, obniża sprawność intelektualną

REGUŁY BUDOWY SCHEMATÓW:

-    prototypowość

-    hierarchiczność

ZJAW. RINGELMANa=PRÓŻNIACTWO SPOŁECZNE

-    dotyczy działań addytywnych

ROLA SCHEMATÓW ROŚNIE gdy:

-    dany schemat był niedawno użyty

-    schemat jest nieskomplikowany wewnętrznie

-    sąd jest wydawany w pośpiechu

-    los ocenianego nie zależy od decyzji ocenianego

INKLINACJA:

-    skłonność do formułowania raczej ocen pozytywnych niż negatywnych

EFEKT NEGATYWNOŚCI:

-    ocena globalna silniej zależy od info. negat. niż pozyt.

-    negatywna wymaga wyjaśnień

-    najsłabszy – sprawność, najsilniejszy - moralność

-    u siebie – sprawność

-    u innych – moralność

ATRYBUCYJNA RÓŻNICA AKTOR-OBSERWATOR:

-    aktor – własne zachowanie uzasad. czyn. zewn.

-    obserwator – cudze zach. uzasadnia czyn. wewn.

2-FAZOWOŚĆ INTERPRETACJI ZACHOWANIA:

1 – początkowe rozpoznanie treści wymaga rozpoznania celu (znaczenie teleologiczne) - automatyczne

2 – uwzględnia poprawki na kontekst – świadome

TEORIA AKCENTUACJI

Nałożenie się kategoryzacji obiektów (ich przynależności do kategorii) na ich zmienność względem jakiejś cechy prowadzi do:

·    wzrostu spostrzegania różnic międzykategorialnych

·    spadku spostrzegania różnic wewnąrzkategorialnych

AUTOPERCEPCJA:

-    o swoich opiniach wnioskujemy na podstawie własnego zachowania

-    zwracamy najpierw uwagę na czynniki sytuacyjne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin