Historia psychologii - prof Bobryk.doc

(148 KB) Pobierz
1

Historia myśli psychologicznej

Bobryk pytania strona 8

1.        Ambicja jest naturalnym dla każdego człowieka dążeniem do górowania nad otoczeniem i unikaniem poczucia niemocy. Jest to:

a)        teoria „zamykania” pola psychicznego

b)        prawo efektu

c)        podstawowe założenie funkcjonalizmu

d)       podstawowe założenie teorii kratyzmu W.Witwickiego

 

2.        „Spośród różnych reakcji zwierzęcia na tę samą sytuację, te reakcje, którym towarzyszy lub, po których wkrótce następuje zadowolenie, zostaną mocniej związane z sytuacją tak, że przy powtórzeniu się jej ponownie, ich wystąpienie będzie bardziej prawdopodobne”. Jest to:

a)        sformułowane przez Thorndike’a prawo efektu

b)        prawo ćwiczenia

c)        prawo generalizacji bodźca

d)        „zjawisko ?”

 

3.        Viktor E. Frankl był:

a)        twórcą logoterapii

b)        behawiorystą

c)        neobehawiorystą, współpracownikiem G.T.Fechnera

d)        współpracownikiem J.Watsona

 

4.        „Praca marzenia sennego” polega na przeobrażeniu ukrytych myśli śniącego na jawie marzenia senne. Pojęcie „pracy marzenia sennego” jest istotnym elementem:

a)        teorii Z.Freuda

b)        teorii J.Piageta

c)        teorii J.Watsona

d)        teorii D.C.Dennetta

 

5.        „Naukę uprawiają wspólnoty badaczy, które jednoczy dogmatyczna akceptacja paradygmatycznych wyjaśnień pewnych faktów. Opanowując paradygmaty adepci danej dyscypliny zyskują umiejętność zadawania przyrodzie właściwych, z punktu widzenia danej wspólnoty pytań, poszukiwania na nie odpowiedzi i oceniania wyników w społecznie uznany sposób”. Jest to pogląd:

a)        T.S. Kuhna

b)        Wszystkich indukcjonistów

c)        Przedstawicieli Koła Wiedeńskiego

d)        H.Reichenbacha

 

6.        W „okresie heidelberskim” W.Wundt:

a)        Przyjmował istnienie nieświadomych zjawisk psychicznych

b)        Odrzucał istnienie nieświadomych zjawisk psychicznych

c)        Badał eksperymentalnie przyczyny nieświadomych zjawisk psychicznych

d)        Badał eksperymentalnie patologię nieświadomości

 

7.        „Struktury są systemami przekształceń, które kolejno wywodzą się jedne z drugich...”. Stanowisko to nazywane jest:

a)        strukturalizmem genetycznym

b)        asocjacjonizmem

c)        atomizmem

d)        neoasocjacjonizmem

 

8.        Pojęcie intencjonalności odgrywa główną rolę:

a)        w teorii czynności (np. J.Searle’a) i teorii aktów świadomości (np. K.Twardowskiego i F.Brentana)

b)        tylko w teorii czynności

c)        tylko w teorii aktów świadomości

d)        w teoriach klasycznego behawioryzmu

 

9.        Punktem wyjścia rozwijającej się w powojennej psychologii polskiej teorii regulacji, według której „każda czynność człowieka spełnia funkcję regulacyjną”, była:

a)        psychologia szkoły würzburskiej

b)        psychologia introspekcjonistyczna

c)        psychologia postaci

d)       psychologia czynności T.Tomaszewskiego

 

10.     „W żadnym wypadku, żadnej czynności nie należy wyjaśniać jako skutku wyższej zdolności psychicznej, jeśli istnieje możliwość jej wyjaśnienia jako skutku zdolności znajdującej się na niższym poziomie rozwoju”:

a)        jest to pogląd zwany „kanonem Morgana”

b)        jest to pogląd zwalczany przez Lloyda C.Morgana

c)        jest to pogląd przyjęty dopiero w drugiej połowie XX wieku

d)        jest to pogląd zaakceptowany dopiero po powstaniu socjobiologii

 

11.     „Wcale nie trzeba być prorokiem, by powiedzieć, że już niebawem eksperymentalne dziedziny psychologii stracą na znaczeniu w porównaniu z problematyką psychologii historyczno-kulturowej”. Jest to opinia:

a)        W.Wundta

b)        J.Watsona

c)        K.Twardowskiego

d)        W.Witwickiego

 

 

 

12.     „Köhler przedstawił akt inteligencji jako nagłą reorganizację pola spostrzeżeniowego zmierzającego do najlepszej postaci”. Stanowisko W.Köhlera było:

a)        uzasadnione wyłącznie i czysto teoretycznie

b)       sprawdzone w badaniach eksperymentalnych na szympansach

c)        sprawdzone wyłącznie w badaniach eksperymentalnych na ludziach

d)        sfalsyfikowane empirycznie

 

13.     Zgodnie z teorią świadomości K.Twardowskiego Twoja UMYSŁOWA REPREZENTACJA kartki, na którą właśnie patrzysz, jest:

a)        treścią i wytworem aktów świadomej percepcji

b)        „reprezentacją pod nieobecność” przedmiotu

c)        przedmiotem intencjonalnym dowolnego aktu świadomości dowolnego przedmiotu

d)        przedmiotem intencjonalnym aktów świadomości percepcyjnej

 

14.     „Mózg jest narzędziem zróżnicowanym nie tylko, co do swojej budowy, lecz także funkcjonalnie. Składa się z wielu struktur nerwowych o różnej budowie i różnych funkcjach. Struktury te łączą się między sobą w układy funkcjonalne, zabezpieczają realizacje wyższych czynności organizmu dzięki współdziałaniu różnych struktur mózgowych, współdziałaniu mającym charakter dynamiczny i powstającym w wyniku określonych warunków zewnętrznych”. Jest to pogląd:

a)        R. Łurii

b)        F.J.Galla

c)        Zwolenników koncepcji antylokalizacyjnej

d)        Zwolenników koncepcji wąskolokalizacyjnej

 

15.     „Struktura jest systemem przekształceń, który [...] utrzymuje się lub wzbogaca dzięki samej grze owych przekształceń, z tym że przekształcenia nie przestępują granicy systemu, ani też nie wymagają odwołania się do elementów zewnętrznych”. Jest to opinia:

a)        J.Piageta

b)        W.Wundta

c)        W.Jamesa

d)        W.Watsona

 

16.     „To czego nam potrzeba, to rozpoczęcie prac nad psychologią: zrobienie z zachowania, a nie ze świadomości, obiektywnego przedmiotu naszych badań...”. Jest to program psychologii:

a)        J.Watsona

b)        W.Jamesa

c)        G.Allporta

d)        J.Ochorowicza

 

17.     Intencjonalność aktów świadomości oznacza, że mają one zawsze swój przedmiot:

a)        Jest to pogląd K.Twardowskiego i F.Brentana

b)        Jest to pogląd tylko F.Brentana

c)        Jest to pogląd tylko K.Twardowskiego

d)        Nie jest to pogląd F.Brentana ani K.Twardowskiego

 

18.     „Najistotniejszą cechą teorii naukowych jest to, że mogą one okazać się sprzeczne ze zdaniami obserwacyjnymi, zaakceptowanymi na podstawie wyników doświadczeń, co z kolei dowodzi fałszywości teorii”. Stanowisko metodologiczne uznające, ze o naukowości teorii decyduje przede wszystkim jej potencjalna falsyfikacja nazywana jest:

a)        indukcjonizmem

b)       logicznym empiryzmem

c)        probabilityzmem

d)        falsyfikacjonizmem

 

19.     Które z poniższych stanowisk teoretycznych NIE MOŻE być zaliczone do asocjacjonizmu?

a)        stanowisko J.Piageta

b)        stanowisko E.L.Thorndike’a

c)        behawioryzm J.Watsona

d)        poglądy F.B.Skinnera

 

20.     Ludwig Binswanger był:

a)        szwajcarskim psychiatrą, twórcą analizy egzystencjalnej

b)        amerykańskim behawiorystą

c)        amerykańskim przedstawicielem psychologii poznawczej

d)        niemieckim introspekcjonistą

 

21.     Model przetwarzania informacji oparty na metaforze komputerowej wytyczał kierunek rozwoju:

a)        psychologii J.Piageta

b)        psychologii egzystencjalnej i psychologii humanistycznej

c)        podejścia „ekologicznego: w psychologii poznawczej

d)       klasycznej psychologii poznawczej i cognitive science

 

22.     Psychologia humanistyczna była przede wszystkim reakcją:

a)        na ograniczenia behawioryzmu i psychoanalizy

b)        na jednostronność psychologii poznawczej

c)        program cognitive science

d)        nadużywanie w psychologii „metafory komputerowej”

 

23.     „Bardzo szybko zdałem sobie sprawę, że psychologia analityczna dziwnie koresponduje z alchemią [...]. Praobrazy i istota archetypu znalazły się w centrum moich badań”. Są to słowa:

a)        C.G.Junga

b)        Z.Freuda

c)        K.Twardowskiego

d)        W.Witwickiego

 

24.     Wybierz wydarzenia uporządkowane we właściwej kolejności chronologicznej:

a)        Założenie przez Wundta laboratorium psychologicznego w Lipsku, powstanie teorii atrybucji, behawiorystyczny manifest Watsona

b)       Założenie przez Wundta laboratorium psychologicznego w Lipsku, behawiorystyczny manifest Watsona, powstanie teorii atrybucji

c)        powstanie teorii atrybucji,  behawiorystyczny manifest Watsona, założenie przez Wundta laboratorium psychologicznego w Lipsku

d)       powstanie teorii atrybucji,  założenie przez Wundta laboratorium psychologicznego w Lipsku, behawiorystyczny manifest Watsona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin