Języki programowania, MECH 2011
1. Na czym polega kompilacja, interpretacja
Kompilacja jest to proces tłumaczenia napisanego programy w języku wyższego poziomu na język maszynowy w kompilatorze.
2. Podział języków programowania
a) Języki wysokiego poziomu :np.: Basic, C , Pascal.
b) Języki niższego poziomu : j. maszynowy, asembler.
3. Struktura programu w języku Pascal;
PROGRAM Nazwa_Programu: //nagłówek programu
USES // deklaracja modułów
//początek części opisowej
LABEL
CONST – deklaracja stałych
TYPE –deklaracja typów
VAR – deklaracja zmiennych
PROCEDURE/FUNCTION
BEGIN
END;
END.
4. W jaki sposób deklaruje się: typy, etykiety, stałe, zmienne?
1) Typy:
a) TYPE Dzien = (pon, wt, sr, czw, pt);
b) TYPE x=Real;
c) TYPE Number = integer;
2) Etykiety
a) LABEL
3) Stałe
a) CONST MaxWysokosc = 100;
Mi = pi *4e-7;
4) Zmienna
a) VAR
Wynik,y,x: byte;
L : integer;
5. Jakie znasz typy porządkowe? – podaj przykłady.
1) Wyliczeniowy TYPE Uczniowie=(Antek, Franek, Zenek);
2) Całkowity TYPE Xx=integer; - również shortint, byte, word, longint.
3) Logiczny (boolean, ByteBool, WordBool, LongBool)
4) Znakowy CHAR
5) Okrojony TYPE Litery=’A’ .. ‘Z’; (ważne są te kropki pomiędzy)
6. Wyjaśnij pojęcie typu rekordowego, łańcuchowego, zbiorowego, plikowego, tablicowego - podaj przykłady.
1) Typ rekordowy – rekord, złożona struktura danych, której składowe, zwane polami mogą być różnego typu np.:
TYPE Data=rekord
Rok: integer;
Miesiąc: 1..12;
Dzień: 1..31;
End;
2) Typ zbiorowy jest zbiorem potęgowym danego typu porządkowego, tzn. jest zbiorem wszystkich podzbiorów tego typu, w tym typu pustego, np.:
TYPE Klasy=set of(LO_1d, LO_2d, LO_3d);
3) Typ plikowy jest ściśle powiązany z plikami. Plik jest ciągiem elementów tego samego typu, tyle, że liczba tych elementów jest zmienna.
TYPE Dane=file of integer;
4) Typ tablicowy – tablica, składa się z ustalonej liczby elementów tego samego typu, zwanego typem składowym. Za pomocą tablic są reprezentowane regularne układy danych.
TYPE Macierz = array[1..20,1..30] of real;
7. W jaki sposób deklarujemy zmienne?
8. Wyrażenia w języku Pascal.
W=array[1..10,1..11] of real;
VAR
x,y,z:real;
a,b:W;
9. Jakie znasz rodzaje operatorów?
1) := (operator przypisania)
2) Operatory arytmetyczne:
a) + (dodawanie)
b) - (odejmowanie)
c) * (mnożenie)
d) / (dzielenie)
e) DIV (dzielenie całkowite)
f) MOD (reszta z dzielenia całkowitego)
3) Operatory relacyjne:
a) > (większe)
b) < (mniejsze)
c) = (równe)
d) <> (różne)
e) >= (większe lub równe)
f) <= (mniejsze lub równe)
4) Operatory logiczne:
a) AND (koniunkcja)
b) OR (alternatywa)
c) NOT (negacja)
10. Instrukcje proste:
1) Przypisania ( A:=3 )
2) Skoku (GOTO A)
3) Puste (;)
4) Wywołania procedury - Nazwa_procedury(lista_parametrów);
5) Inline – (dołączenie do programu krótkich podprogramów napisanych w kodzie maszynowym) – inline (lista_elementów)
11. Instrukcje strukturalne:
1) Złożone
2) Warunkowe
a) If .. then
b) Case .. of
3) Iteracyjne
a) For .. do
b) While .. do
c) Repeat .. until
4) Wiążące
a) With .. do
5) Asemblerowe
12. Przykłady instrukcji iteracyjnych (pyt. 4)
13. Przykłady instrukcji warunkowych (pyt. 4)
14. Parametry formalne i aktualne
Lista parametrów formalnych określa sposób (kolejność oraz typ) w jaki ta lista ma być zastąpiona listą parametrów aktualnych przy wywołaniu funkcji lub procedury. Np.
PROCEDURE obl(x,y,z:Real; i:integer); <- parametry formalne
Obl (a,y+k, sqrt(w), j+5); <- parametry aktualne
15. Sposoby przekazywania informacji z (do) procedur (funkcji)
1. Przekazywanie przez wartość
2. Przez stałe określonego typu
3. Przez zmienne określonego typu
4. Przez stałe nieokreślonego typu
5. Przez zmienne nieokreślonego typu
6. Parametry otwarte
16. Podaj procedury obliczania silni, elementów ciągu fibbonaciego, NWP, działań na liczbach zespolonych, rozwiązywania równania kwadratowego macierzy.
17. Typy plików
a. zdefiniowane
b. niezdefiniowane
c. tekstowe
18. Instrukcje tworzenia, otwarcia i zamknięcia plików
1) Tworzenie:
a) Rewrite (F)
2) Otwarcie:
a) Reset (F)
3) Zamykanie
a) Close (F)
19. Zapis i odczyt danych z plików tekstowych zdefiniowanych i niezdefiniowanych
1) Zapis
a) Write(F)
b) Writeln
2) Odczyt
a) Read(F)
b) Readln
3) Dla niezdefiniowanych
a) BlockWrite, BlockRead
10. Operacje na plikach i ich przeszukiwanie
Erase(F) – usuwanie
File Pos - pozycja w pliku
FileSize – rozmiar w bajtach
Eof – koniec pliku
Eoln – koniec wiersza (linii)
Assign – przypisz zmiennej plikowej nazwę pliku
11. Jakie znasz instrukcje sterujące tokiem obliczeń?
break - wyjście z instrukcji iteracyjnej (podobne do goto)continue - natychmiastowe rozpoczęcie następnej iteracji w pętliexit - przerwanie wykonania danego bloku programu (procedury lub programu)halt - zatrzymanie programu i powrót do systemu bez względu na miejsce wywołania
12. Struktura modułu.
Unit nazwa_modułu;
Interface
Definicje stałych, typów, zmiennych, lista nagłówków procedur i funkcji;
Część opisowa
Implementation
Deklaracje modułów, stałych, typów, zmiennych wewnętrznych
Definicje procedur i funkcji ( z części opisowej)
Definicje procedur i funkcji wewnętrznych
Część implementacyjna
End.
13.
Część inicjująca
14. Sposób deklaracji modułów. – USES ?
15. Jakie znasz moduły standardowe?
1) Printer – umożliwia dostęp do drukarki
2) System – funkcje obsługi zbiorów, konwersji, f. arytmetyczne, porządkowe, wywołujące operacje na łańcuchach.
3)...
chesschempion