OPRACOWANIE 3 rok + moje.doc

(59 KB) Pobierz
Języki programowania

Języki programowania, MECH 2011

 

 

1.       Na czym polega kompilacja, interpretacja

Kompilacja jest to proces tłumaczenia napisanego programy w języku wyższego poziomu na język maszynowy w kompilatorze.

 

2.       Podział języków programowania

a)       Języki wysokiego poziomu :np.:  Basic, C , Pascal.

b)       Języki niższego poziomu : j. maszynowy, asembler.

 

3.       Struktura programu w języku Pascal;

PROGRAM Nazwa_Programu: //nagłówek programu

USES // deklaracja modułów

 

//początek części opisowej

LABEL

CONST – deklaracja stałych

TYPE –deklaracja typów

VAR – deklaracja zmiennych

PROCEDURE/FUNCTION

              BEGIN

              END;

BEGIN

END.

 

4.       W jaki sposób deklaruje się: typy, etykiety, stałe, zmienne?

1)       Typy:

a)       TYPE Dzien = (pon, wt, sr, czw, pt);

b)       TYPE x=Real;

c)       TYPE Number = integer;

2)       Etykiety

a)       LABEL

3)       Stałe

a)       CONST MaxWysokosc = 100;

Mi = pi *4e-7;

4)       Zmienna

a)       VAR

Wynik,y,x: byte;

L : integer;

 

5.       Jakie znasz typy porządkowe? – podaj przykłady.

1)                   Wyliczeniowy                             TYPE Uczniowie=(Antek, Franek, Zenek);

2)                   Całkowity                            TYPE  Xx=integer;  - również shortint, byte, word, longint.

3)                   Logiczny                                (boolean, ByteBool, WordBool, LongBool)

4)                   Znakowy                            CHAR

5)                   Okrojony                            TYPE Litery=’A’ .. ‘Z’;  (ważne są te kropki pomiędzy)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.       Wyjaśnij pojęcie typu rekordowego, łańcuchowego, zbiorowego, plikowego, tablicowego - podaj przykłady.

1)              Typ rekordowy – rekord, złożona struktura danych, której składowe, zwane polami mogą być różnego typu np.:

TYPE Data=rekord

                            Rok:  integer;

                            Miesiąc:  1..12;

                            Dzień:  1..31;

              End;

2)         Typ zbiorowy jest zbiorem potęgowym danego typu porządkowego, tzn. jest zbiorem wszystkich podzbiorów tego typu, w tym typu pustego, np.:

 

TYPE  Klasy=set of(LO_1d, LO_2d, LO_3d);

 

3)       Typ plikowy jest ściśle powiązany z plikami. Plik jest ciągiem elementów tego samego typu, tyle, że liczba tych elementów jest zmienna.

TYPE  Dane=file of integer;

 

4)       Typ tablicowy – tablica, składa się z ustalonej liczby elementów tego samego typu, zwanego typem składowym. Za pomocą tablic są reprezentowane regularne układy danych.

 

TYPE  Macierz = array[1..20,1..30] of real;

 

 

7.       W jaki sposób deklarujemy zmienne?

8.       Wyrażenia w języku Pascal.

 

W=array[1..10,1..11] of real;

VAR

                            x,y,z:real;

                            a,b:W;

 

 

9.       Jakie znasz rodzaje operatorów?

 

1)        := (operator przypisania)

2)        Operatory arytmetyczne:

a)        + (dodawanie)

b)        - (odejmowanie)

c)        * (mnożenie)

d)        / (dzielenie)

e)        DIV (dzielenie całkowite)

f)         MOD (reszta z dzielenia całkowitego)

3)        Operatory relacyjne:

a)        > (większe)

b)        < (mniejsze)

c)        = (równe)

d)        <> (różne)

e)        >= (większe lub równe)

f)         <= (mniejsze lub równe)

4)        Operatory logiczne:

a)        AND (koniunkcja)

b)        OR (alternatywa)

c)        NOT (negacja)

 

 

 

10. Instrukcje proste:

1)       Przypisania (  A:=3 )

2)       Skoku (GOTO A)

3)       Puste (;)

4)       Wywołania procedury - Nazwa_procedury(lista_parametrów);

5)       Inline – (dołączenie do programu krótkich podprogramów napisanych w kodzie maszynowym) – inline (lista_elementów)

 

 

11.  Instrukcje strukturalne:

1)       Złożone

2)       Warunkowe

a)       If .. then

b)       Case .. of

3)       Iteracyjne

a)       For .. do

b)       While .. do

c)       Repeat .. until

4)       Wiążące

a)       With .. do

5)       Asemblerowe

12. Przykłady instrukcji iteracyjnych (pyt. 4)

13. Przykłady instrukcji warunkowych (pyt. 4)

14. Parametry formalne i aktualne

Lista parametrów formalnych określa sposób (kolejność oraz typ) w jaki ta lista ma być zastąpiona listą parametrów aktualnych przy wywołaniu funkcji lub procedury. Np.

              PROCEDURE obl(x,y,z:Real; i:integer);       <- parametry formalne

              Obl (a,y+k, sqrt(w), j+5);                <- parametry aktualne

15. Sposoby przekazywania informacji z (do) procedur (funkcji)

1.       Przekazywanie przez wartość

2.       Przez stałe określonego typu

3.       Przez zmienne określonego typu

4.       Przez stałe nieokreślonego typu

5.       Przez zmienne nieokreślonego typu

6.       Parametry otwarte

16.  Podaj procedury obliczania silni, elementów ciągu fibbonaciego, NWP, działań na liczbach zespolonych, rozwiązywania równania kwadratowego macierzy.

 

17. Typy plików

a. zdefiniowane

b. niezdefiniowane

c. tekstowe

 

18. Instrukcje tworzenia, otwarcia i zamknięcia plików

1)       Tworzenie:

a)       Rewrite (F)

2)       Otwarcie:

a)       Reset (F)

3)       Zamykanie

a)       Close (F)

19. Zapis i odczyt danych z plików tekstowych zdefiniowanych i niezdefiniowanych

1)       Zapis

a)       Write(F)

b)       Writeln

2)       Odczyt

a)       Read(F)

b)       Readln

3)       Dla niezdefiniowanych

a)       BlockWrite, BlockRead

10.    Operacje na plikach i ich przeszukiwanie

Erase(F) – usuwanie

File Pos  - pozycja w pliku

FileSize – rozmiar w bajtach

Eof – koniec pliku

Eoln – koniec wiersza (linii)

Assign – przypisz zmiennej plikowej nazwę pliku

11.    Jakie znasz instrukcje sterujące tokiem obliczeń?

break - wyjście z instrukcji iteracyjnej (podobne do goto)
continue - natychmiastowe rozpoczęcie następnej iteracji w pętli
exit - przerwanie wykonania danego bloku programu (procedury lub programu)
halt - zatrzymanie programu i powrót do systemu bez względu na miejsce wywołania

12.    Struktura modułu.

Unit nazwa_modułu;

Interface

              Definicje stałych, typów, zmiennych, lista nagłówków  procedur i funkcji;

Część opisowa

Implementation

              Deklaracje modułów, stałych, typów, zmiennych wewnętrznych

              Definicje procedur i funkcji ( z części opisowej)

              Definicje procedur i funkcji wewnętrznych

Część implementacyjna

 

End.

13.   

Część inicjująca

14.    Sposób deklaracji modułów. USES ?

15.    Jakie znasz moduły standardowe?

1)       Printer – umożliwia dostęp do drukarki

2)       System – funkcje obsługi zbiorów, konwersji, f. arytmetyczne, porządkowe, wywołujące operacje na łańcuchach.

3)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin