Kaminski Bogdan - Obraz cyfrowy - Teoria obrazu.txt

(56 KB) Pobierz
Obraz Cyfrowy. Teoria obrazu.
Bogdan Kami�ski
Wydawca:
Multimedia Vision sp. j.
Copyright � 2003 by Multimedia Vision sp. j.
Wszelkie prawa zastrze�one!
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszej publikacji
lub jej cz�ci w jakikolwiek spos�b (w tym elektroniczny) bez
zgody Wydawcy zabronione.

Spis tre�ci
1. Wprowadzenie 	5
2. Istota orygina�u analogowego	6

2.1. Tonalno��	6
2.2. Ci�g�otonalno��	8
2.3. Kreska 	8
3.	Istota obrazu cyfrowego	9
3.1. Piksel 	9
3.2. Kana� obrazowy  	11
3.3. Budowa kana�owa obrazu kreskowego  .. .12
3.4. Budowa kana�owa obrazu w skali szaro�ci .13
3.5. Budowa kana�owa obrazu barwnego	14
3.6. G��bia bitowa	15
4.	Rozdzielczo��	18
4.1. Poj�cie rozdzielczo�ci	18
4.2. Rozdzielczo�� orygina�u analogowego ... .18
4.3. Rozdzielczo�� obrazu cyfrowego 	19
4.4. Rozdzielczo�� interpolowana obrazu   	21
5.	Rejestrowanie obrazu cyfrowego   	23
5.1. Czujniki fotoelektryczne  	23
5.2. Przetwornik analogowo-cyfrowy	24
6.	Zapis obrazu cyfrowego 	25
6.1. Format TIFF	25
6.2. Format JPEG   	26
6.3. Format GIF	28
3

Spis tre�ci
7. Obj�to�� obrazu cyfrowego	28
7.1. Obliczanie obj�to�ci obrazu  	29
7.2. Przeliczenia wielko�ci obrazu	30
7.3. Ograniczanie wielko�ci obrazu	31
7.1. 
1. WPROWADZENIE
Obraz cyfrowy mo�e powstawa� m.in. w wyniku skanowania lub fotogra-
fowania cyfrowego. Mimo, �e na naszym rynku jest dost�pna (chocia�
niewielka) literatura na temat powy�szych zagadnie�, to okazuje si�, �e
teoria i praktyka tych zagadnie� s� stosunkowo ma�o znane. �wiadcz� o
tym chocia�by reprodukcje, wykonane ze �le zeskanowanych lub cyfrowo
sfotografowanych orygina��w.
Niek�trzy uwa�aj�, �e skoro kupili nowoczesne urz�dzenie, np. skaner
lub cyfrowy aparat fotograficzny, to wszystko �samo si� dobrze zrobi".
Niestety, nie jest to takie proste. Aby uzyska� cyfrowy obraz optymalnej
jako�ci, trzeba potrafi� w pe�ni wykorzysta� wszystkie mo�liwo�ci urz�-
dze�, z kt�rymi mamy do czynienia.
Celem niniejszego podr�cznika jest przybli�enie u�ytkownikowi zagadnie�
zwi�zanych z tworzeniem, budow� i parametrami obrazu cyfrowego, aby
przy jego pozyskiwaniu (w wyniku skanowania czy fotografowania cyfro-
wego) m�c �wiadomie i maksymalnie wykorzysta� mo�liwo�ci oferowane
przez urz�dzenie. Zdobyta wiedza pozwoli tak�e podejmowa� w przysz�o-
�ci w�a�ciwe decyzje dotycz�ce nabycia analogicznego sprz�tu, ale o pa-
rametrach bardziej nam odpowiadaj�cych. Zagadnienia b�d� przed-
stawione zar�wno od strony teoretycznej jak i praktycznej.
Tworzenie obrazu cyfrowego w wyniku skanowania lub fotografowania cyf-
rowego wynika z analogicznych przebieg�w tych proces�w i z tych samych
teoretycznych podstaw. R�nica tkwi tylko w odmiennych urz�dzeniach
realizuj�cych powy�sze procesy. Dla procesu skanowania adekwatnymi
urz�dzeniami s� skanery, a dla fotografowania cyfrowego - cyfrowe
aparaty fotograficzne, o kt�rych b�dziemy m�wili aparaty cyfrowe1'.
Najwa�niejsze, �e w obu procesach z orygina��w analogowych (tzw. ory-
gina��w) powstaj� obrazy cyfrowe (tzw. obrazy).
Podr�cznik wprowadza pewn� terminologi�, kt�ra jest naturalna w oma-
wianych procesach. Niekt�re nazwy nie maj� polskiego pochodzenia, ale
przyj�y si� w naszym j�zyku i funkcjonuj�. B�d� jednak podawane zna-
czenia termin�w obcych. Podr�cznik nale�y czyta� kolejno, gdy� zrozumie-
nie kolejnych tre�ci bazuje na podanych wcze�niejszych wiadomo�ciach.
1. W odniesieniu do aparatu cyfrowego funkcjonuje te� nazwa kamera cyfrowa,
ale nazwa ta mo�e by� myl�ca z nazw� kamera cyfrowa wideo, dlatego b�dziemy
unikali tego nazewnictwa.
5

Obraz cyfrowy

Teoria obrazu



2. ISTOTA ORYGINA�U ANALOGOWEGO
Orygina�y analogowe (orygina�y) s� to materialne obiekty, kt�re mog� wy-
st�powa� pod r�nymi postaciami. Dla procesu skanowania orygina�ami
s� najcz�ciej p�askie odbitki i negatywy fotograficzne, przezrocza, obra-
zy malarskie, rysunki i grafiki wykonane odr�cznie. Dla fotografowania
cyfrowego orygina�ami s� najcz�ciej tr�jwymiarowe przedmioty i osoby
wyst�puj�ce w okre�lonym otoczeniu.
Okazuje si� ponadto, �e niekt�re orygina�y,
charakterystyczne dla fotografowania cyfrowe-
go, mog� by� tak�e orygina�ami dla skanowa-
nia. Oznacza to, �e na niekt�rych skanerach
(p�askich), wyposa�onych w tzw. uk�ady CCD,
mo�na otrzymywa� obrazy cyfrowe z obiekt�w
tr�jwymiarowych, odstaj�cych od szyby skane-
ra na kilka centymetr�w. Skaner pe�ni wtedy
rol� fotograficznego aparatu cyfrowego.
Rys. 2.1 Obraz malarski zna-
komicie nadaje si� zar�wno
do fotografowania jak i ska-
nowania
Przyk�adowe orygina�y analogowe powszech-
nie u�ywane w skanowaniu lub fotografowaniu
cyfrowym przedstawiono na rysunkach od 2.1
do 2.5.
2.1. TONALNO��
Cech� charakterystyczn� orygina��w s� tonal-
no�ci, czyli wyst�powanie tego samego koloru
w r�nych odcieniach. Tonalno�� orygina�u po-
winna zosta� odwzorowana w obrazie cyfro-
wym uzyskanym -zar�wno przy pomocy skanera
jak i aparatu cyfrowego. Skanery i aparaty cyf-
rowe realizuj� t� funkcj� w identyczny spos�b,
o czym powiemy dalej.
Rys. 2.2 Je�li s� to realne
obiekty, wtedy nadaj� si�
do fotografowania, a gdy
odbitka - do skanowania
Na przedstawionych ilustracjach 2.1 - 2.4 to-
nalno�ci wyst�puj� we wszystkich orygina�ach,
Ale tonalno�ci nie wyst�puj� na oryginale zna-
czka (rysunek 2.5), mimo �e efekt tonalno�ci
dostrzegamy ogl�daj�c rzeczywisty znaczek
pocztowy. Dzieje si� tak dlatego, �e reprodukc-
ja (tak�e i ten podr�cznik) wykonana jest z ma-
6

I

Istota orygina�u analogowego
Rys. 2.3 Typowy orygina� do fotografowania, ale
tak�e (niezbyt wysoki obiekt) mo�na go bezpo-
�rednio skanowa� skanerem z uk�adem CCD
                                     
                                     
Rys. 2.4 Typowe orygina�y do skanowania (negatywy i
slajdy), z kt�rych obrazy b�d� mia�y jako�� odpowiada-
j�c� parametrom skanera i skanowania

Rys. 2.5 Orygina� (znaczek
pocztowy) mo�liwy do ska-
nowania stosuj�c spec-
jalne procedury

le�kich punkt�w rastrowych, wydrukowanych tylko 4 farbami, o kolorach
CMYK (cyan, magenta, yellow, black).
Jak to si� dzieje, �e postrzegamy tonalno��, kt�rej w rzeczywisto�ci nie
ma? Tonalno�� z obrazu cyfrowego zostaje odwzorowana na wydruku po
zastosowaniu procedur, kt�re zale�� od techniki drukowania. I tak, przy
drukowaniu cyfrowym, np. na drukarkach atramentowych lub laserowych,
tonalno�� odwzorowana jest w postaci sta�ej wielko�ci (sta�ej �rednicy)
male�kich punkt�w, kt�rych ilo�� na jednostkowej powierzchni zmienia
si�. Natomiast przy drukowaniu na klasycznej maszynie drukarskiej to-
nalno�� odwzorowuje si� przez analogiczne punkty rastrowe pokryte far-
b�, lecz, w tym przypadku, to ich wielko�� (�rednica) jest zmienna przy
zachowaniu sta�ych odleg�o�ci pomi�dzy punktami.
W obu przypadkach biel niezadrukowanego pod�o�a rozja�nia po�o�ony
na punktach kolor barwnika, tonera lub farby, daj�c z�udzenie ja�niejsze-
go odcienia (z�udzenie tonalnosci). Je�eli punkty rastrowe maj� wi�ksz�
g�sto�� na jednostkowej powierzchni (z drukarki komputerowej) lub s�
wi�ksze (z maszyny drukarskiej), wtedy odwzorowujemy ciemniejszy ton
koloru, a je�li maj� mniejsz� g�sto�� lub s� mniejsze - ton ja�niejszy.
Na rysunku 2.6 przedstawiono odwzorowanie kilku ton�w koloru czar-
nego punktami rastrowymi w sta�ych odleg�o�ciach, ale o r�nej wielko�-
ci (wydruk z maszyny drukarskiej). S� to odcienie szaro�ci. Rysunek za-
wiera obszary jednolitych tonalnosci, a pod nimi powi�kszone 10 razy
fragmenty tych obszar�w, aby mo�na by�o zaobserwowa� zmian� wielko�-
ci punkt�w rastrowych symuluj�cych na wydruku powy�sze tonalnosci.

Obraz cyfrowy

Teoria obrazu



10%         20%         30%


60%        70%        80%        90%       100%

Rys. 2.6 Ta sama barwa (czarna) odwzorowana na maszynie drukarskiej z r�nymi tonal-
no�ciami, g�ra: odcienie szaro�ci i d�: powi�kszone fragmenty tych odwzorowa�
2.2.	Cl�G�OTONALNO��
Dla orygina��w fotograficznych i wi�kszo�ci obiekt�w naturalnych cech�
charakterystyczn� s� ci�g�otonalno�ci, czyli ci�g�e, a nie skokowe, prze-
chodzenie od jednej do innej barwy (w tym od jednej tonalnosci do innej
dla tej samej barwy). M�wi�c o ci�g�otonalno�ciach nie dotykamy zagad-
nie� mikrostruktury, kt�ra
dla �nieuzbrojonego" oka
jest niezauwa�alna. Na ry-
sunku 2.7 przedstawiono
przechodzenie od jednej bar-
wy do innej w spos�b ci�g�y Rys 2 7 Ci�g�otonalno�� (g�ra) ,? skoki tonalne
i skokowy.	(d�) dla barw widma �wiat�a bia�ego
�wiat�oczu�e materia�y fotograficzne utworzone s� z substancji chemicz-
nych, zwanych halogenkami srebra. Podczas procesu tworzenia warstwy
�wiat�oczu�ej halogenki mog� grupowa� si�, tworz�c tzw. struktur� ziar-
nist� materia�u. Podczas wykonywania zdj�cia w klasycznym aparacie fo-
tograficznym, co nazywa si� ekspozycj� materia�u, a nast�pnie procesu
wywo�ywania, uwalniane jest srebro, kt�re odwzorowuje obraz. Srebro
mo�e tak�e grupowa� si�, tworz�c ziarnist� budow� wywo�anego mate-
ria�u. Ziarnisto�� mo�e by� wi�c r�na i jest zale�na zar�wno od u�ytego
materia�u �wiat�oczu�ego, jak i proces�w jego wywo�ywania. Tworzy to
wspomnian� mikrostruktur�, w kt�r� nie b�dziemy si� wg��bia�.
Wa�ne jest, �e wywo�ane srebro w r�nym stopniu zaciemnia prze�witu-
j�c� klisz� lub bia�y papier fotograficzny. Czym srebra jest wi�cej, tym
ciemniejszy punkt jest odwzorowany. Te r�ne zaciemnienia daj� na kliszy
lub papierze odwzorowanie fotografowanej ci�g�otonalno�ci.
2.3.	KRESKA
Mog� tak�e wyst�powa� orygina�y, kt�re s� zbudowane tylko z jednej lub
kilku barw. Nie wyst�puj� �adne odcienie kolor�w tworz�cych obraz. Ma-
8

Istota orygina�u analogowego. Istota obrazu cyfrowego
my wtedy do czynienia z obrazami monobarwnymi (np. czarno-bia�ymi) lub
kilkukolorowymi (np. obszary tylko niebieskie, pomara�czowe i z�ote).
Wtedy nie wyst�puje tonalno��, czy ci�g�otonalno��, i m�wimy, �e jest to
kreska. Na rysunku 2.8 przedstawiono orygin...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin