3
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z OBSZARU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
Grupa wiekowa: 6-l
Temat zajęcia: ,, Cała łąka dla mamy” – dodawanie i odejmowanie liczb
naturalnych w zakresie 10. Rozwiązywanie zadań z treścią.
Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności dokonywania działań dodawania
i odejmowania w zakresie 10 i więcej. Zapisywanie działań za
pomocą symboli.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- Tworzy zbiory 10-elementowe
- Rozumie, że liczyć można wszystko, co go otacza
- Rozpoznaje cyfry w zakresie 10 i symbole matematyczne: +, -, =
- Przelicza elementy zbiorów z przekroczeniem progu dziesiątkowego
- Dodaje i odejmuje w zakresie 10
- Samodzielnie rozwiązuje zadania z treścią
- Rozróżnia i przyporządkowuje kolory
- Przestrzega zasad ochrony przyrody.
Metody pracy: ćwiczeń praktycznych, podająca, problemowa.
Formy pracy: zbiorowa , indywidualna
Pomoce edukacyjne: Wiersz ,, Biedronka” B. Lewandowskiej, ilustracja łąki, symbole wiosennych owadów, podkład muzyczny z piosenką ,, W zieleni łąka majowa”, karty pracy dla dzieci.
L.p
Sytuacja edukacyjna
Zadania dla dzieci
Zakładany efekt
Środki edukacyjne
1.
Zespołowy śpiew piosenki ,, W zieleni łąka majowa”
Dzieci śpiewają piosenkę
w tempie szybkim, wolnym
Wiernie odtwarzają treść piosenki, reagują na zmianę tempa
Kaseta
z podkładem muzycznym piosenki
2.
Słuchanie wiersza B. Lewandowskiej
,, Biedronka”
Odpowiadają na pytania
n-lki:
- ile kropek miała biedronka
- od kogo dostała poszczególne kropki
- dla kogo je nosiła
Wskazują prawidłową liczbę kropek(10)
- wyliczają postaci, zwierzęta, wymieniają symbole wiosennej przyrody
- przestrzegają zasad ochrony przyrody
Ilustracja łąki, symbole przyrody
3.
Wyodrębnianie zbiorów 10-elemen.
Spośród różnych owadów
i zwierząt wyszukują tylko te, których jest 10
Tworzą zbiory
o zadanej liczbie elementów
Symbole owadów, zwierząt, wiosenne kwiaty
4.
Zabawa logorytmiczna
,, Wiosenny bal na łące z mamą”
Dobierają się
w dwójki, tańczą zgodnie
z akompaniamentem
Posługują się pojęciem para
Opaski na głowę, podkład muzyczny
5.
Praca w zespołach
I zespół
- Oblicza działania
na dodawanie
i odejmowanie, łączy słoneczka
o takim samym wyniku
,, Arytmetyka
i słoneczka”
II zespół
- Dodaje cyfry
w zakresie 10, właściwy wynik wskazuje dalszą drogę na łąkę.
,, Szukamy drogi na łąkę”.
Poprawnie dodają
i odejmują liczby naturalne
w zakresie 10
i więcej, posługują się symbolami matematycznymi =, +, -
Karty pracy dla dzieci
6.
Wszystko da się policzyć
Obliczanie sumy
i różnicy kropek biedronki, umieszczanie na odpowiednim kwiatku
Spostrzegają różnice
i podobieństwa przyporządkowania jednoznacznego
Symbole owadów
7.
Rozwiązywanie zadań z treścią
Układają działania matematyczne
Karty pracy
dla dzieci
8.
Ewaluacja osiągnięć dzieci
Odpowiadają na zadawane pytania n-lki
Prawidłowo wykonują działania matematyczne na dodawanie
i odejmowanie
i więcej.
Opracowanie: Jolanta Siuda
Marianna Wieczorkowska
Przedszkole Miejskie Nr 17
99-300 Kutno
ul. Wybickiego 1
sani3msie