skrzydlo edf.pdf

(97 KB) Pobierz
238113873 UNPDF
modelarstwo
Model Turbinowiec powstał w celu wyprìbowania napędu
tunelowego do napędzania modelu. Jako wzorzec konstruk-
cji i podstawowych wymiarìw posłużyła depronowa Ważka
Jarosława Hajduka. Model miał być oczywiście solidniejszy
od Ważki ze względu na silniejszy napęd.
SKRZYD£A
Skrzyd³a zosta³y wykonane
standardow¹ metod¹ depronow¹.
Do ich zbudowania zosta³ u¿yty
depron 5mm. Skrzyd³a sk³adaj¹ siê
z dwóch po³ówek: górnej i dolnej.
Dolna jest p³aska ze sfazowanymi
KAD£UB
TURBINOWIEC
Kad³ub zbudowany jest z bal-
sy 5 mm. Podzielony jest na dwie
komory: górn¹ przeznaczon¹ na
elektronikê (odbiornik i regulator)
i doln¹ na akumulatory. W czêœci
kad³uba, do której mocuje siê skrzy-
d³a oraz koniec kad³uba (tam gdzie
zamocowany jest napêd), konstruk-
cja zosta³a wzmocniona sklejk¹ 0,6
mm. W celu uatrakcyjnienia wygl¹-
du modelu na dziobie zosta³a wyko-
Marcin Czerwi ń ski
krawêdziami - tak, aby mo¿na by³o
j¹ przykleiæ do czêœci górnej. Górna
jest wygiêta w ³uk metod¹ termicz-
n¹ lub mechaniczn¹ (np. przez
przeci¹gniêcie po krawêdzi sto³u).
Dodatkowo w celu wzmocnienia
i usztywnienia skrzyde³ do dolnej
powierzchni s¹ przyklejone za po-
moc¹ ¿ywicy 5 min. dwie listewki
sosnowe (8x3). Musz¹ one wysta-
waæ poza obrys skrzyd³a na ok. 20
mm - bêdzie to potrzebne do solid-
nego przymocowania ich do kad³u-
ba. Na dolnej czêœci przyklejona
jest jeszcze depronowa œcianka
o wysokoœci 10 mm w celu zacho-
wania sta³ej odleg³oœci miedzy gór-
na a doln¹ czêœci¹. Przed skleje-
niem górnej i dolnej czêœci nale¿y
dolne czêœci po³¹czyæ za pomoc¹
balsowego ³¹cznika (balsa 5 mm).
Skrzyd³o sklejone jest za pomoc¹
kleju polimerowego - skleja siê naj-
pierw krawêdŸ natarcia, a nastêp-
nie sp³ywu. Po sklejeniu nale¿y kra-
wêdŸ natarcia zeszlifowaæ tak, aby
uzyskaæ aerodynamiczny nosek.
KrawêdŸ sp³ywu mo¿e pozostaæ
p³aska, ale nie grubsza ni¿ 5 mm.
Sterolotki wykonane zosta³y
z balsy 5 mm i przymocowane na
ca³ej d³ugoœci krawêdzi sp³ywu.
Lotki mocowane s¹ za pomoc¹ bia-
nana „kabina pilota”. Os³onê stano-
wi wyt³oczona z plastikowego pu-
de³ka kopu³ka. Wykonanie wnêtrza
kabiny pozostawiam wyobraŸni
modelarza.
Kad³ub zosta³ pokryty koloro-
w¹ taœm¹ samoprzylepn¹ (rozwi¹-
zanie tanie i jednoczeœnie efektow-
ne).
68
238113873.012.png 238113873.013.png 238113873.014.png
Charakterystyka modelu
Typ: Lataj¹ce skrzyd³o z napêdem typu EDF (Electic Ducted Fan)
Rozpiêtoœæ: 1060 mm
Profil p³ata: „depronowy”
Powierzchnia noœna: 21 dm 2
Ciê¿ar (bez akumulatorów): 370 g
Liczba kana³ów do sterowania: 3 (w tym mixer do sterolotek)
Napêd:
Silnik: Speed 400 6V
Turbina: GWS EDF-75 X 4
Akumulatory: 8x 1100 NiMH (czas pracy silnika ok. 7 min.)
Serwomechanizmy: 2 x HS-81
Odbiornik: Jeti REX5
Zaawansowani modelarze
mog¹ pokusiæ siê o wykonanie
skrzyd³a z rdzenia styropianowego
oraz ze zwichrzeniem geometrycz-
nym (-3° - koñcówka skrzyd³a).
³ej taœmy pakowej (jej kolor zlewa
siê z kolorem depronu, co poprawia
estetykê modelu). Same sterolotki
równie¿ mo¿na pokryæ taœm¹ w
celu ich wzmocnienia.
Dodatkowo, aby wzmocniæ
krawêdŸ natarcia, mo¿na okleiæ j¹
kolorow¹ taœm¹ pakow¹.
Na koñcach skrzyde³ przykle-
jone zosta³y pionowe powierzchnie
ustateczniaj¹ce wykonane z depro-
nu 5 mm.
Skrzyd³o do kad³uba zamon-
towane zosta³o za pomoc¹ ¿ywicy
5 min. a od góry wzmocnione lami-
natem z tkaniny szklanej.
WYPOSA¯ENIE
Serwomechanizmy do stero-
lotek zosta³y zamontowane bezpo-
œrednio w skrzyd³ach za pomoc¹
taœmy dwustronnej i dodatkowo od
zewn¹trz wzmocnione bia³¹ taœm¹
pakow¹. Jak ju¿ wczeœniej wspo-
mnia³em, regulator i odbiornik
mieszcz¹ siê w górnej komorze ka-
d³uba i zamocowane s¹ rzepem sa-
moprzylepnym. Na taki rzep zamy-
kana jest równie¿ górna komora. Za-
mocowanie akumulatora w dolnej
komorze pozostawiam inwencji mo-
delarzy.
Turbina napêdowa zamoco-
wana jest w tylnej czêœci kad³uba.
Jak wspomnia³em, wzmocniony jest
on sklejk¹ i dodatkowo warto zala-
minowaæ tê czêœæ tkanin¹ szklan¹.
Sam napêd jest przymocowany
przylaminowanym wczeœniej plasti-
kowym paskiem samozaciskowym
(ja u¿y³em takiego z blokad¹, aby
by³a mo¿liwoœæ zdemontowania sil-
nika). Warto równie¿ dodaæ tunel (np.
z depronu) dla uatrakcyjnienia wy-
gl¹du i poprawienia aerodynamiki.
Sterolotki powinny byæ usta-
wione kilka stopni w górê (optymal-
ne wartoœci nale¿y dobraæ ekspery-
mentalnie).
OBLOTY
W powietrzu model zachowu-
je siê poprawnie i stabilnie. Jedno-
czeœnie jest stosunkowo szybki. Nie
poleca³bym go jednak pocz¹tkuj¹-
cym pilotom - wymaga pewnej uwa-
gi w pilota¿u. Start najlepiej wyko-
nywaæ z pomocnikiem - model wy-
maga doœæ du¿ej prêdkoœci pocz¹t-
kowej, wiêc zalecany by³by start
z rozbiegu. L¹dowanie wymaga du-
¿ej iloœci miejsca (œcie¿ka schodze-
nia jest bardzo p³aska).
W powietrzu prezentuje siê
znakomicie. Dodatkowo gwizd tur-
binki dodaje nieczêsto spotykany
efekt dŸwiêkowy.
69
238113873.015.png 238113873.001.png 238113873.002.png 238113873.003.png 238113873.004.png 238113873.005.png 238113873.006.png 238113873.007.png 238113873.008.png 238113873.009.png 238113873.010.png 238113873.011.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin