zaczynski streszczenie ksiązki.doc

(291 KB) Pobierz
Rozdział l

 

 

 

 

Notatka z książki:

 

 

 

 

Władysław Zaczyński:

Praca badawcza nauczyciela.

Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne, Poznań 1976.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         Magdalena Ciesielska

                                                                            Przyroda i informatyka

                                                Rok I

                                                    Kościan

 

 

Rozdział l. Wstęp do badań pedagogicznych

 

§     Co to jest badanie naukowe?

§        Badanie naukowe jest celowym, obiektywnym, dokładnym i wyczerpującym poznawaniem wycinka rzeczywistości. Wynikiem badania jest określony obraz badanej rzeczywistości. W badaniu należy przestrzegać rygorystycznych szeregów warunków metodologicznych, które chronią nas przed subiektywnym postrzeganiem rzeczywistości Eliminacja działań czynnika subiektywnego zachodzi poprzez stosowania metod poznawania.

§        Etapy badania naukowego

ü     Gromadzenie materiału faktograficznego

ü     Analiza i synteza danych

ü     Sprawdzanie poprawności wniosków

§        Nauka jest systemem prawdziwych społecznie wypracowanych sądów o rzeczywistości.

§     Co bada pedagogika?

§        Pedagogika zajmuje się wykrywaniem związków i zależności miedzy składnikami procesu wychowania w celu formułowania praktycznych wskazań, co do wyboru metod treści i środków wychowawczych.

§     Udział nauczycieli w badaniach pedagogicznych

§        W celu poszerzania wiedzy pedagogicznej należy badać doświadczenia przodujących nauczycieli.

§        Formy badań pedagogicznych

ü     Prowadzony przez nauczyciela proces opiekuńczo-wychowawczy

ü     Badania gdzie praktyk staje się badaczem

ü     Badania gdzie nowator staje się badaczem

§     Co to jest metoda badań pedagogicznych?

§        Metoda- okreslone sposoby poznawania wybranego wycinka rzeczywistości, które cechują się tym ze są

ü     Celowe

ü     Planowe

ü     Obiektywne

ü     Dokładne

ü     Wyczerpujące

§        Metoda musi być dostosowana do przedmiotu badań

§        Najważniejsze metody

ü     Obserwacja

ü     Eksperyment pedagogiczny

ü     Testy pedagogiczne

ü     Metody socjograficzne

*         Wywiad

*         Ankieta

ü     Socjometria

ü     Metody statystyczne

§        Cechy sposobów badania naukowego

ü     Stosowanie środków pomocniczych, ułatwiających poznawanie danej rzeczywistości

ü     Stosowanie równocześnie rożnych metod wzajemnie się uzupełniających

ü     Badanie jest zawsze notowane

ü     W badaniu kierujemy się hipotezami roboczymi.

 

 

Rozdział 2. Etapy badania naukowego

 

§     Etap sytuacji problemowej

§        Postawienie sobie pytania- problemu

§        Określenie charakteru problemu

§     Etap formułowania problemu

§        Słowne sformułowanie dostrzeżonych trudności

§        Pogłębiona i szczegółowa analiza problemu

§        Wyznaczenie zmiennych (grup czynników)

ü     Zmienne związane z osoba nauczyciela

ü     Zmienne ucznia i środowiska

ü     Zmienne procesu dydaktycznego

§     Etap formułowania hipotezy roboczej

§        Hipoteza robocza jest założeniem przypuszczalnych zależności, jakie zachodzą między wybranymi zmiennymi

§        W hipotezie zawarte SA wszystkie elementy procesu badawczego

§        Oznaczony jest przedmiot i podmiot

§        Sposób i etapy postępowania ucznia oraz rodzaje czynności wykonywanych.

§     Etap przewidywania skutków (etap rozumowania)

§        Jest to etap wstępnej weryfikacji hipotezy (wewnętrzna)

§        Szukania zgodności przewidywanych skutków z jej znanymi i stwierdzonymi faktami nauki

§     . Etap wersyfikacji hipotezy roboczej

§        Jest to badanie sugerowanego przez hipotezę wycinka rzeczywistości i konfrontowaniem uzyskanych rezultatów badania z przewidywanymi wynikającymi z założenia roboczego.

§        Wskazane jest stworzenie pisemnego planu badań, będący szczeblowym rozwinięciem badanej hipotezy roboczej.

ü     Bliższe określenie badanej populacji,

ü     Oznaczenie treści, na których mają być realizowane badania,

ü     Ustalenie koniecznego i możliwego czasu badań,

ü     Zdefiniowanie i scharakteryzowanie tych zjawisk, które mają być przedmiotem naszej szczegółowej badawczej uwagi,

ü     Wybór i opisanie metody badania. Przy wyborze metody kierujemy się następującymi kryteriami:

*         Przedmiotem badań,

*         Celem badań

*         Znajomością metod i technik badania przez badacza,

*         Moralnymi granicami,

§        Realizacja badań

ü     Badania próbne –wszystko podlega sprawdzeniu i uzupełnieniu. Nie może być przeprowadzona na grupie pierwotnie przeznaczonej do badań

ü     Badanie zasadnicze – przebiega ściśle według ustalonego planu. W trakcie gromadzenia materiału spełnione muszą być określone warunki:

*         Subiektywne, podmiotowe (badanie musi stać się pasją badacza),

*         Obiektywne, przedmiotowe(badacz musi być bezstronnym obserwatorem rzeczywistości)

§     Sprawdzenie słuszności rozwiązań

§        Na tym etapie wykluczamy możliwość pomyłek i błędów fazy poprzedniej.

§        Kontrola może być jakościowa lub ilościowa, zależnie od tego, czy dane można policzyć i zmierzyć czy tylko opisać.

§     Kontrola jakościowa wyników

§        Polega na grupowaniu danych według pewnych cech dających się opisać i jednocześnie odróżnić od danych o innych cechach. Taka wspólną dla zbioru rzeczy i procesów cechą nazywamy w logice cechą konstytutywną.

§        Obowiązują tutaj zasady logiczne:

ü     Ścisłego i poprawnego definiowanie przypadków dla ich wzajemnego zróżnicowania,

ü     Klasyfikacji- adekwatności i rozłączności podziałów

§     Kontrola ilościowa wyników

§        Przez fakt wprowadzenia do niej operacji matematycznej zyskuje walor obiektywnej i ścisłej.

§     Etap wnioskowania końcowego

§        Wykorzystanie danych do tworzenia uogólnień teoretycznych, bądź formułowania wniosków w postaci wskazań praktycznych.

§        Posługujemy się indukcją, czyli rozumowaniem uogólniającym.

§        Zastosowanie statystyki matematycznej, który podnosi walor poznawczy sposobów rozpoznawania rzeczywistości.

§     Schemat koncepcji badań

§        Koncepcja jest tym dokumentem, który przekłada się właściwemu organowi administracji szkolnej i instytucji sprawującej opiekę naukową,

§        Elementy składowe koncepcji

ü     Temat badań

ü     Cel badań

ü     Analiza literatury

ü     Problemy do badania

ü     Hipoteza robocza

ü     Organizacja i metody badań

ü     Spodziewane wyniki

§        Aby uniknąć daremnych trudów badawczych zaleca się pisanego przygotowania każdego etapu badania

§        Należy przedyskutować własne pomysły z ludźmi biegłymi w danej dziedzinie

§     Opis wyników badań

§        Badanie naukowe staje się społecznie doniosłym faktem z chwilą jego opisania

§        Opis jest rygorystycznie przemyślana i uporządkowana „relacja” pisemną z przebiegu badań i uzyskanych w nim wyników wraz z wnioskami

§        Zasady pisarstwa naukowego

ü     Zasada obiektywności i rzetelności opisu badań

*         W opisie zawarty ma być obraz samych badań i badanej rzeczywistości wolny od subiektywnych zniekształceń

ü     Zasada dostatecznego uzasadnienia twierdzeń

*         Zdania powinny być tak formułowane żeby czytelnik bez trudu odróżnił twierdzenia pewne od tych twierdzeń, które nie legitymują się jeszcze, co najmniej dostatecznym uzasadnieniem.

ü     Zasada ścisłości i dokładności

*         Do opisu nie wolno wprowadzać terminów potocznym w znaczeniu niejasnym i niewyraźnym.

ü     Zasada strukturalizacji opisu badań

*...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin