Magazyn WRC 26 (Pazdziernik 2003).pdf

(17952 KB) Pobierz
147357745 UNPDF
WRC 1
147357745.021.png 147357745.022.png 147357745.023.png 147357745.024.png 147357745.001.png 147357745.002.png 147357745.003.png
SPIS TRECI
Trochê
optymizmu
Rozmaitoci
Samochody
6 Z kraju...
Czy Sebastiana Frycza zobaczymy
w przysz³ym roku na trasach
mistrzostw wiata?
12 ...i ze wiata
Hyundai zrezygnowa³ ze startów w
RSM. Ma wróciæ w 2006 roku.
46 A-grupowe
Renault Clio Williams
Tym autem Bogdan Herink w 1994 roku
zdoby³ mistrzostwo Polski w Formule
2000.
48 Opel Speedster
Mocniejsza wersja Speedstera
przyspiesza do setki w nieca³e 5 sekund.
50 Peugeot 206
Super 1600
Kto ostatnio zwróci³ mi uwagê, ¿e moje
wstêpniaki robi¹ siê coraz bardziej ponure,
¿e zaczynam pisaæ jak starsi i zas³u¿eni
dziennikarze na dy¿urny temat, o tym,
jaka to w rajdach nêdza i mizeria, no i
oczywicie, ¿e wszystkiemu winien jest
PZM. S³usznie. Odnotujmy wiêc to co
ciekawe i pozytywne.
Wycigi na 1 / 4 mili. Temat z rajdami
nie ma wiele wspólnego, ale na mnie te
zawody (by³em na ostatniej eliminacji)
zrobi³y du¿e wra¿enie. Nie pod wzglêdem
sportowych emocji, ale rozmachu z
jakimi s¹ zorganizowane. Widaæ, ¿e kto
z gwodzia potrafi³ ugotowaæ zupê i to
ca³kiem smaczn¹.
Druga rzecz to chorzowskie Kryterium
Asów. Tu chyba nie wszystko wysz³o tak jak
zaplanowano, ale pierwsze koty za p³oty.
Pomys³ na prywatny rajd w centrum miasta
by³ naprawdê fajny, i trzymam kciuki, aby
w przysz³ym roku w Chorzowie zjawi³o siê
du¿o wiêcej za³óg.
A tym czasem nasz PZM
OK, tym razem mia³o o nim nie byæ.
Grzegorz Krajewski
Imprezy
14 Rajd Warszawski
Faworyt by³ tylko jeden.
20 Rajd nie¿ki
By³oby ca³kiem mi³o, gdyby nie zgrzyty
po zakoñczeniu zawodów.
22 Rajd San Remo
O tym jak Loeb wygra³ rajd,
a Panizzi uratowa³ honor.
26 Rajd Korsyki
Petter Solberg po raz pierwszy
wygra³ na asfalcie.
32 Orlen Team w akcji
Ods³aniamy tajemnice najszybszej
oki w Polsce.
54 Subaru Impreza
- 10 lat w rajdach
37 wygranych rajdów oraz 5 mistrzow-
skich tytu³ów oto dotychczasowy
dorobek samochodu, który ju¿ za ¿ycia
zdoby³ miano kultowego.
Technika
Redakcja
ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice
tel./fax (032) 251-70-86 - Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski: e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego
Wojciech Garbarz: e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespó³
Renata Niezbecka, £ukasz Kañski-Chmielewski,
Micha³ Niezbecki, Marcin Kosiñski
Biuro Reklamy
tel. (032) 251-70-86
e-mai: reklama@wrc.net.p l
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska
Adamczyk & Szandar, www.as.net.pl
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Zdjêcie g³ówne na ok³adce: Dominik Kalamus
Komornicki i Marton s¹ w cis³ej
wiatowej czo³ówce rajdów
cross-country.
57 Sterownoæ
O tym dlaczego auta s¹ nadsterowne i
podsterowne, i co z tym fantem zrobiæ.
60 Katalizatory
Wcale nie zmniejszaj¹ mocy silnika.
Varia
wiat rajdów
62 Król oki
Waldemar Doskocz opowiada o swej
25-letniej przygodzie z rajdami.
64 Gie³da sprzêtu
rajdowego
65 Colin McRae Rally 04
To jest to! Colin 3 zapewne szybko
pójdzie w niepamiêæ.
66 Strefa zgniotu
Sztuka kochania
34 Galeria WRC
Grzyb/Mazur zwyciêzcy
Trofeum 1600 sezonu 2003.
36 Wywiad:
Tomasz Czopik
i £ukasz Wroñski
Mamy nie tylko szczêcie.
38 Jecha³am z Kuzajem
w Imprezie WRC
Cisza trwa³a przez 3 sekundy i³up!
40 Wycig na 1/4 mili
czyli szybcy i wciekli po polsku.
UWAGA !!!
Kolejny numer
uka¿e siê w pi¹tek
21 listopada.
44 Czopik odpowiada
Chcia³em siê dowiedzieæ jak to jest
z seryjnymi oponami na KJS
WRC 3
147357745.004.png 147357745.005.png 147357745.006.png 147357745.007.png 147357745.008.png
Podobno ci, którzy potrafi¹
siê cieszyæ, maj¹ w ¿yciu
wiêcej szczêcia. Petter Solberg
nie mo¿e na nie narzekaæ.
Przed Rajdem Korsyki zaliczy³ solidny
dzwon i nie by³ w ogóle pewien startu.
Szczêliwie serwisowi uda³o siê
reanimowaæ auto. Póniej zajmowa³
odleg³e lokaty, ale na szczêcie
dla niego spad³ deszcz, a najgroniejsi
rywale pope³niali b³êdy. I w koñcu
przysz³o zwyciêstwo. Mi³o popatrzeæ
jak Solberg wygrywa.
4 Relacja z Rajdu Korsyki:
strona 26
4 WRC
WRC 5
147357745.009.png
ROZMAITOCI: Z kraju
Dytko pobi³
Frycza
fot. Dominik Kalamus
fot. G. Krajewski
Pawe³ Dytko wygra³ dwie ostatnie
rundy Górskich Samochodowych
Mistrzostw Polski, które rozegrano 11 i
12 padziernika na Górze wiêtej Anny.
Pod nieobecnoæ Mariusza Steca, do
zdobytego w sierpniu w Rociszowie
tytu³u w klasyfikacji generalnej Dytko
dorzuci³ równie¿ mistrzostwo w grupie
H. Co wiêcej, 3750 metrów trasy przeby³
on w czasie 1:49:36. To oznacza³o, ¿e
pobi³ rekord toru bêd¹cy od zesz³ego
roku w posiadaniu Sebastiana Frycza.
Warto zaznaczyæ, ¿e w obu elimina-
cjach Dytko startowa³ samochodem
A-grupowym, a nie H-grupowym.
By³oby zbyt ma³o czasu, aby na Rajd
Warszawski ca³kowicie przebudowaæ
silnik dla Tomka Czopika wyjani³
nyski kierowca.
Po¿yjemy,
zobaczymy
WRC: Podobno jedzi³e w Anglii
Focusem WRC?
Leszek Kuzaj: Tak, to prawda.
Czy takim samochodem bêdziesz
startowa³ w przysz³ym sezonie?
To zbyt daleko id¹ce wnioski. Po prostu
zosta³em zaproszony przez M-Sport do
odbycia próbnych jazd, wiêc grzechem
by³oby z tej okazji nie skorzystaæ.
Jakim autem mia³e okazjê
kierowaæ?
Focusem w pe³nej specyfikacji 2002. W
Rajdzie Finlandii jecha³ nim Jari-Matti
Latvala.
Wra¿enia z jazdy?
Fantastyczne. Silnik Forda dysponuje
niewiarygodn¹ moc¹.
Czy twoje Subaru jest gorsze?
Wydaje mi siê, ¿e Ford lepiej przy-
spiesza nawet od Imprezy WRC S9,
któr¹ mia³em okazjê jedziæ w Prodrive.
Zaznaczam jednak, ¿e nie jest to opinia
poparta jakimi pomiarami, a jedynie
odczuciami z jazdy.
Czy chcia³by takim Focusem jedziæ
w przysz³ym roku?
Kto by nie chcia³. Ale pewnie domylasz
siê, co mo¿e staæ na przeszkodzie.
Zapewne finanse. Jakie s¹ wiêc twoje
plany na nastêpny sezon?
Nie s¹ one jeszcze sprecyzowane,
bo zale¿¹ od zbyt wielu rzeczy, na
które nie zawsze mam wp³yw. Nie
wykluczam nawet rocznej przerwy
w startach.
Jeli nie uda siê zebraæ wiêkszego
bud¿etu, to nie lepiej wsi¹æ do
tañszego auto N-grupowego i takim
siê cigaæ?
To rozwi¹zanie raczej nie wchodzi w
rachubê, szczególnie w odniesieniu
do polskich rajdów. Po prostu nie lubiê
cofaæ siê wstecz.
Jeli mia³by nie startowaæ to
to mylê o zorganizowaniu rajdowej
stajni.
Kolejna wypo¿yczalnia Lancerów?
Nie, projekt chcia³bym oprzeæ na dwóch
N-grupowych Subaru Imprezach, w
których startowa³aby para m³odych
zawodników. Otrzyma³aby ona nie
tylko samochody, ale du¿o szersze
wsparcie.
Pomys³ ciekawy, ale ja wola³bym
widzieæ ciê na oesach.
Nic nie jest wykluczone. Po¿yjemy,
zobaczymy.
W rodzinnym Chorzowie na rajdowe trasy powróci³ Waldemar Doskocz.
Chorzów pod oblê¿eniem
(wg)
W czasach gdy rodków na organiza-
cjê rajdów jest jak na lekarstwo, znalaz³a
siê osoba - nie zwi¹zana z ¿adnym
automobilklubem - która postanowi³a
zorganizowaæ prywatny rajd. Robert
Mikrut, bo o nim mowa, pod sztanda-
rem agencji ProArt w ostatni¹ niedzielê
wrzenia zamkn¹³ Chorzów i urz¹dzi³
imprezê pod nazw¹ Kryterium Asów.
Jeszcze na krótko przed zawodami nie
wiadomo by³o czy w ogóle siê odbêd¹.
W³adze PZM, którym nie spodoba³a siê
idea organizowania zawodów poza ich
patronatem, grozi³y nawet odebraniem
startuj¹cym zawodnikom licencji
sportowych. Wszystko zosta³o jednak
za³atwione polubownie i zapad³a decy-
zja, ¿e rajd siê odbêdzie.
Kibice odwiedzaj¹cy internetow¹ stronê
zawodów www.go.com.pl/kryterium
mogli ze zdziwieniem przeczytaæ, ¿e listê
zg³oszeñ, zawieraj¹c¹ 17 za³óg, otwiera
sam Leszek Kuzaj w Subaru Imprezie WRC.
Atrakcj¹ mia³ byæ te¿ Bohdan Ludwiczak
w 600-konnym Fordzie Focusie i znany
z torów wycigowych Maciej Stañco w
Porsche GT2. Smaczku imprezie mia³
dodaæ wystêp powracaj¹cego do sportu
Waldemara Doskocza w N-grupowym
Mitsubishi Lancerze. Co w polskich rajdach
jest niemal zupe³nie niespotykane, na
zwyciêzcê czeka³a nagroda 10 tys. z³
ufundowana przez g³ównego sponsora
- firmê Dospel.
Niestety do Chorzowa nie dotar³o a¿
szeciu zg³oszonych wczeniej zawodni-
ków z Ludwiczakiem i Stañco na czele.
W tej sytuacji nie trudno by³o wskazaæ
faworyta. Dysponuj¹cy najlepszym
sprzêtem Kuzaj nie zawiód³ kibiców.
Niemal 16-kilometrow¹ trasê sk³adaj¹c¹
siê z dwóch czterokrotnie przeje¿d¿anych
oesów pokona³ najszybciej. Druga lokata
niespodziewanie przypad³a Bart³omiejowi
Steinhoffowi w Lancerze Evo VI. Trzeci na
mecie zameldowa³ siê Doskocz.
Kibiców zdziwi³ fakt, ¿e organizatorom
uda³o siê wy³¹czyæ z ruchu niemal ca³e
centrum Chorzowa, w tym tak¿e miêdzy-
narodow¹ drogê z Krakowa do Wroc³awia.
Ten ostatni fakt podró¿uj¹cy przez l¹sk
kierowcy nie przyjêli z entuzjazmem, bo
drogach objazdowych tworzy³y siê korki.
Jak zapowiadaj¹ organizatorzy, chc¹ aby
zawody odby³y siê tak¿e w przysz³ym roku.
Ale co na to powie krajowy monopolista w
organizacji rajdów?
Fot. Marcin Kaliszka - www.RallyFoto.pl
Tanie
rajdowanie
Dla wielu kierowców posiadaj¹cych
rajdowe licencje nawet eliminacje
Pucharu PZM s¹ zbyt drogimi impre-
zami. Dla nich w³anie organizuje siê
mini-rajdy, w których ³¹czny koszt
uczestnictwa mo¿na zamkn¹æ w
kwocie kilkuset z³otych (jeli posiada
siê w³asne auto). Jedn¹ z takich imprez
by³o rozegrane 20 wrzenia Kryterium
Kamionki. 23 zawodników mia³o trzy
razy do pokonania niespe³na 7-kilome-
trow¹ trasê znanego z mistrzostw Polski
oesu prowadz¹cego z Kamionek do
Prze³êczy Jugowskiej. Koszt wpisowego
dla kierowców we Fiatach 126p wynosi³
80 z³, a dla pozosta³ych 130 z³.
(wg)
Blokada g³ównej arterii komunikacyjnej
Chorzowa nie
wszystkim siê
podoba³a.
(wg)
fot. G. Krajewski
fot. P.Bramer
(gk)
W mini-rajdach startuj¹ tak¿e
czynni kierowcy. Kryterium Kamionki
wygra³ Tomasz Ratajczyk
w Volkswagenie Golfie.
6 WRC
fot. G. Krajewski
147357745.010.png 147357745.011.png 147357745.012.png 147357745.013.png 147357745.014.png 147357745.015.png 147357745.016.png
ROZMAITOCI: Z kraju
Frycz i Karnabal
w Junior WRC?
W sierpniowym numerze WRC informowalimy,
¿e Micha³ Kociuszko planuje w przysz³ym sezonie
starty w pe³nym cyklu mistrzostw Junior WRC. Jak
siê okazuje, nie on jedyny. Coraz wiêcej mówi siê o
planach Sebastiana Frycza , który mia³by wystartowaæ
za kierownic¹ Suzuki Ignis Super 1600. Jak powiedzia³
Marcin Zoll - dyrektor marketingu Suzuki Motor Poland,
szczegó³y ewentualnego kontraktu bêd¹ znane najpó-
niej pod koniec padziernika: Je¿eli wszystko pójdzie
zgodnie z planem, Sebastian zaliczy w przysz³ym roku
trzynacie rajdów. Prócz mistrzostw wiata, wyst¹pi
tak¿e w Polsce wyjani³ Zoll. Koordynatorem projektu
jest znany producent telewizyjny Marcin Kwiatkowski.
Nale¿y siê wiêc spodziewaæ, ¿e startom Frycza bêdzie
towarzyszy³a dobra oprawa medialna.
Do startów w S1600 przymierza siê tak¿e Stefan
Karnabal . W jego przypadku nie jest jednak znane a¿
tyle konkretów. Kierowca z Sopotu powiedzia³, ¿e choæ
negocjacje z potencjalnymi sponsorami id¹ w dobrym
kierunku, to nic nie jest jeszcze przes¹dzone.
Pelikan:
oka czy Lancer?
Prawdopodobne po zdobyciu Mistrzostwa Polski w
Pucharze Peugeota Mariusz Pelikañski przesi¹dzie siê
do mocniejszego samochodu. Za zapowied tego mo¿na
uznaæ planowany start Pelikana w Barbórce Cieszyñskiej
za kierownic¹ Mitsubishi Lancera Evo VI ze stajni Janusza
Kuliga. - Trudno w tej chwili mówiæ o konkretach. Póki co
nasze wstêpne plany na przysz³y sezon zacienilimy
do krajowych startów w kategorii Super 1600 lub klasie
N4. Liczymy, ¿e z pomoc¹ Maæka Szczepanika, który
do³¹czy³ do zespo³u w charakterze drugiego mened¿era,
uda nam siê zgromadziæ potrzebny bud¿et - wyjani³
Pelikañski.
(wg)
(mn)
WRC 3 nadchodzi
Fot. Grzegorz
Chmielewski
Frycz planuje starty w najnowszym, 5-drzwiowym
modelu Suzuki Ignis Super 1600, zaprezentowa-
nym niedawno we Frankfurcie.
Ju¿ nied³ugo rozpocznie siê sprzeda¿ trzeciej
edycji rajdowej gry WRC. Jako ¿e produkt bêdzie mia³
wielkiego konkurenta w postaci Colin McRae Rally 04,
programici z brytyjskiej Evolution Studios obiecuj¹
wiele atrakcji. Maj¹ nimi byæ m.in. charakterystyczne
dla ka¿dego rajdu znaki, tablice, budynki, tunele oraz
oczywicie zakrêty. Tak¿e grafika ma wspi¹æ siê na
wy¿yny. W przeciwieñstwie do CMR 04, WRC 3 ma
pe³n¹ licencjê FIA, a co za tym idzie, mo¿liwoæ u¿ycia
autentycznych nazwisk kierowców, wszystkich pojaz-
dów startuj¹cych w sezonie 2003 (³¹cznie 21) oraz
wszystkich 14 eliminacji. Na podstawie pierwszych
filmów demonstracyjnych mo¿na s¹dziæ, i¿ WRC 3
ma usprawniony model jazdy. Wyraniej widaæ wp³yw
nierównoci drogi na samochód, intensywniejsza jest
te¿ reakcja na uderzenia czy ró¿nego rodzaju obtarcia.
Przed wyruszeniem na trasê bêdziemy musieli zdobyæ
licencjê pozwalaj¹c¹ na rywalizacjê w mistrzostwach.
Wed³ug wstêpnych informacji w grze pojawi siê tryb
umo¿liwiaj¹cy równoczesne wspó³zawodnictwo
czterech graczy. Nie wykluczone tak¿e, ¿e bêdzie
udostêpniona mo¿liwoæ gry przez internet. Premiera
planowana jest na listopad. Nie wiadomo jednak,
kiedy WRC 3 pojawi siê w Polsce.
Duda najszybszy
w Czechowicach
Micha³ Duda jad¹cy Mitsubishi Lancerem Evo VI
wygra³ IV Rajd Czechowicki. Impreza zorganizowana
w dniach 3-4 wrzenia przez Automobilkub l¹ski
stanowi³a drug¹ rundê Rajdowych Samochodowych
Mistrzostw l¹ska. Jak wyjani³ dyrektor zawodów Piotr
Glinka, mistrzostwa rozgrywane s¹ w zastêpstwie tzw.
OS Super Sprintów, które mia³y w tym sezonie stanowiæ
now¹ formê rajdowania na l¹sku, ale nie zyska³y
popularnoci. W mistrzostwach l¹ska mog¹ wystar-
towaæ kierowcy z ca³ej Polski posiadaj¹cy licencjê
krajow¹ lub miêdzynarodow¹. W sk³ad czempionatu
wchodz¹ trzy rajdy: AC Pokale, Rajd Czechowicki oraz
Cieszyñska Barbórka.
BÊDZIE
NOWA
(wg)
(loser)
WRC 03, podobnie jak jej poprzednicy,
bêdzie dostêpna jedynie na konsolê PlayStation.
WRC 7
147357745.017.png 147357745.018.png 147357745.019.png 147357745.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin