KULTURA, JEJ ELEMENTY.
WPŁYW KULTURY NA ŻYCIE SPOŁECZNE.
Kultura nie doczekała się do dziś jednorazowej definicji. Mimo wielości definicji- około 160- badacze kultury sformułowali następujące twierdzenia, wspólne dla wszystkich definicji:
1. kultury się uczymy,
2. kultura wywodzi się z biologicznych, środowiskowych, historycznych i psychicznych elementów ludzkiej egzystencji,
3. kultura jest zorganizowana,
4. kultura jest wieloaspektowa,
5. kultura jest dynamiczna,
6. kultura jest zmienna,
7. w kulturze występują pewne prawidłowości, które pozwalają analizować ją metodami naukowymi,
8. kultura jest elementem przystosowania jednostki do całokształtu otoczenia oraz zdobycia środków dla twórczej ekspresji.
KULTURA wg J. Szczepańskiego
- to ogół wytworów działalności ludzkiej, materialnych i niematerialnych, wartości i uznawanych sposobów postępowania, zobiektywizowanych i przyjętych zbiorowości, przekazywanych innym zbiorowością i innym pokoleniom.
Warstwy kultury:
1. To działanie ludzkie oraz ich wytwory, rezultaty, przedmioty- stanowią one świat zewnętrzny kultury, zobiektywizowany i intersubiektywnie dostępny innym ludziom.
2. To zinternalizowana część kultury, tkwiąca w świadomości ludzi. Są to przede wszystkim wartości, jakimi kierują się ludzie w swoim działaniu, wypływające z nich normy, które ujmują to działanie w pewne ramy, wyznaczając zachowania właściwe i pożądane oraz wzory zachowań, które czynią społeczny świat bardziej zrozumiałym i rozpoznawalnym.
Wyróżnić możemy kulturę:
-osobistą jednostki- ogół jej własnych sposobów postępowania, metod działania, myśli, pojęć, poglądów, które mogą być nieznane innym ludziom.
-zbiorowości- ogół wytworów, myśli, wartości, wzorów działań, które zostały przyjęte przez zbiorowość, nabrały ważności dla jej członków, wyznaczając zachowania uznane za obowiązkowe, na przykład zasady współżycia, kryteria ocen itp.
Składniki kultury:
WARTOŚCI. To dowolny przedmiot materialny lub idealny, idea lub instytucja, przedmiot rzeczywisty czy wyimaginowany, w stosunku, do którego jednostki lub zbiorowości przyjmują postawę szacunku, przypisują mu ważną rolę w życiu i dążenie do jego osiągnięcia odczuwają jako przymus.
NORMY. Normy społeczne są konkretnymi wskazówkami i wzorami określającymi postępowanie właściwe i niewłaściwe. Dzięki normom wiemy, jak się zachowywać wobec innych i czego oczekiwać z ich strony w stosunku do nas. Struktura norm społecznych jest podzielona na zwyczaje, obyczaje i prawa.
· Zwyczaje to rutynowe czynności dnia codziennego, upowszechnione wśród członków określonego społeczeństwa. Przekroczenie tych reguł może spowodować, że uznamy kogoś za dziwaka, ekscentryka- ale nie oceniamy jego postępowania w kategoriach dobra i zła, ani nie karamy.
· Obyczaje są to wytworzone i upowszechnione w danym środowisku pewne wzory zachowań i postępowania w określonych sytuacjach. Są bardzo ważne dla funkcjonowania społeczeństwa i życia społecznego jako całości, ujednolicają bowiem postępowania jednostek i zachowania zbiorowości. Naruszenie norm spotyka się z głębszym postępowaniem społecznym.
· Prawa są normami ustanowionymi i wymuszonymi przez władzę polityczną społeczeństwa, są więc sankcjonowane przez prawo. Niektóre normy prawne są jednocześnie normami, czyli takimi, u których podstaw leżą powszechnie akceptowane wartości. Przekroczenie zarówno norm prawnych, jak i moralnych obwarowane jest przeróżnymi sankcjami, uzależnionymi od szkodliwości społecznej bądź moralnego czynu.
SYMBOLE. Są to tworzone przedstawienia, które nabierają znaczenia dzięki umowie społecznej. Symbole mają ustaloną treść, znaczenie i dzięki temu są zrozumiałe dla innych, gdyż ludzie wcześniej im tę treść i znaczenie nadali.
- język
- gesty
- przedmioty
Kultura wywiera istotny wpływ na życie społeczne poprzez swoje mechanizmy:
- socjalizacji, która daje człowiekowi nawyki, umiejętności, zachowania się w różnych sytuacjach społecznych i naturalnych, i daje możliwość przystosowania się. W wyniku socjalizacji człowieka poznaje nawyki i wzory zachowania się w różnych sytuacjach, które są przyjęte i uznane za dopuszczalne w danej zbiorowości,
-ustanowienie systemów wartości i kryteriów określających wartości. Rozumieć to należy, iż u podstaw każdego wyboru leży system wartości uznawany przez jednostki lub grupy dokonujące wyboru i pewna hierarchia wartości.
Rozróżnia się wartości uznawane przez ludzi za zgodne pożądania, wartości rzeczywiście pożądane oraz wartości realizowane w działaniu.
Te różne kategorie mogą być ze sobą zbieżne, ale mogą się także różnić czy pozostawać w konflikcie. Innym podziałem wartości to podział na wartości autoteliczne, które stanowią cel sam w sobie oraz wartości instrumentalne,
- ustalenie wzorów zachowania się, czyli reagowania na określone sytuacje. Wzory są czynnikiem ujednolicającym postępowanie ludzi, ułatwiającym postępowanie i zrozumienie cudzych zachowań oraz skuteczności wzajemnych oddziaływań. Ustalone wzory kulturowe zachowań stanowią o regularności życia społecznego i jego „porządku”, umożliwiają i ułatwiają wzajemne przystosowanie,
- ustalenie pewnych modeli, czyli ideałów. Model w odróżnieniu od wzoru jest pewnym o którym wiadomo, że w rzeczywistości nie występuje, a który służy do oceny zjawisk i stanów rzeczy zachodzących rzeczywiście. Modele są niemożliwe do realizacji w pełni, ale już samo dążenie do ich realizacji, jest oceniane pozytywnie.
xXxxRuudaaxxXx