Test kamer internetowych.pdf

(3966 KB) Pobierz
8468890 UNPDF
FOTO  |  AUDIO  |  WIDEO
Test kamer internetowych
CD 9/2006
Grupa: UZUPEŁNIENIA
Zestaw zdjęć wykonanych za pomocą
testowanych kamer
Twarzą w twarz
Masz dostęp do internetu i program Skype, możesz więc odbywać telekonferencje
nawet z rozmówcą z antypodów. Będziesz mógł patrzeć mu w oczy podczas takich
dialogów, jeśli zaopatrzysz się w kamerę internetową. Warto kupić takie urządzenie,
zwłaszcza że nie kosztuje dużo, a pozwala prowadzić wideorozmowy na żywo, nawet
z bardzo dużej odległości.
Spis zawartości
Twarzą w twarz 2 62
Opisy kamer internetowych:
Creative WebCam Live! 2 64
Logitech QuickCam
Connect 2 64
A4Tech View Cam PK-335 2 65
Canyon Platinum
CN-WCAM33 2 65
Labtec Webcam Pro 2 65
Avacs Internet Camera
Vision 2 65
Apollo AC-909 2 65
Tracer Internet Camera
Web Eye XLP-11S 2 65
Genius VideoCAM
Messenger 2 65
Media-Tech Seth 2 65
Wyniki testu – tabela 2 66
Ú Podstawowe informacje
W artykule znajdziesz:
Podstawowe cechy kamer
internetowych
Wskazówki i porady dla
kupujących
Spostrzeżenia testujących
kamery
Wyniki testu 10 urządzeń
Podstawowym wymogiem sta-
wianym kamerze internetowej jest
rejestrowanie obrazu twarzy oso-
by prowadzącej rozmowę. Do tego
wystarczy niewielka rozdzielczość
ilmu, nawet 320x240 pikseli i od-
powiednia płynność rejestrowane-
go obrazu (wyrażana w liczbie kla-
tek na sekundę). Przesyłając obraz,
oprócz dźwięku uzyskujemy nowy
standard komunikacji.
Jakie cechy powinna
mieć dobra kamera
Obraz rejestrowany za pomocą ka-
mery jest przesyłany przez internet,
a łącze ma ograniczoną przepusto-
wość. Rozdzielczość rzędu 320x240
jest praktycznie maksymalną, w ja-
kiej uda się przesłać ilm, więc naj-
większą uwagę trzeba zwracać na
pracę kamery właśnie w tym trybie.
Wyższe rozdzielczości można trak-
tować tylko jako dodatek – pomocny,
gdy chcemy użyć kamery do zapisu
wideo na dysk twardy, np. w celu
wysłania obrazu e-mailem.
Od maksymalnej rozdzielczości
ważniejsza jest płynność i jakość
przechwytywanego obrazu. Decy-
dujący wpływ na te parametry ma
matryca 2 63>01 oraz układ optycz-
ny kamery. To, ile klatek na sekundę
zarejestruje sprzęt, zależy głównie
od ustawienia czasu ekspozycji
2 63>02 . Im krótszy, tym obraz jest
ciemniejszy, ale kamera rejestruje
więcej klatek na sekundę. Sterownik
powinien oferować opcję ręcznej
regulacji czasu ekspozycji, jednak
ustawienie tej samej wartości (np.
1/30 sekundy) na poszczególnych
kamerach może dać obraz o różnej
jasności, inna jest bowiem czułość
matryc i zastosowana optyka.
Szczegóły, o których
warto pamiętać
Jeśli kamery będziesz używał głów-
nie w połączeniu z laptopem, upew-
nij się, czy ma odpowiedni klips
Kamery internetowe nie są urzą-
dzeniami do profesjonalnej rejestra-
cji ilmów i nie należy spodziewać
się po nich doskonałej jakości ob-
razu. Znajdują zastosowanie głów-
nie podczas wideokonferencji, przy
niewielkich rozdzielczościach.
62
PC Format 9/2006
SOFTWARE
8468890.051.png 8468890.062.png 8468890.064.png
Test kamer internetowych
FOTO | AUDIO | WIDEO
umożliwiający jej zamocowanie
na obudowie ekranu. W przeciw-
nym razie, pracując poza domem,
będziesz mieć problemy z od-
powiednim ulokowaniem kamery
i przeprowadzeniem rozmowy.
Gdy kamerę zamierzasz postawić
na biurku przy domowym kompute-
rze, ważniejsze jest, aby miała sta-
bilną podstawkę i duże możliwości
obrotu obiektywu. Jest to ważne,
gdy kamerę chcesz zamocować na
monitorze CRT 63>03 .. Upewnij
się, czy np. zbyt sztywny kabel sa-
moczynnie nie ściągnie jej z mo-
nitora. Sprawdź również, czy kamera
umożliwia ustawienie obiektywu w
pionie, w przeciwnym razie będzie
„patrzyła” zbyt nisko lub wysoko i
nie obejmie twarzy użytkownika.
Niestandardowym, choć coraz
popularniejszym sposobem wy-
korzystania kamery jest użycie jej
jako detektora ruchu, np. elementu
systemu zabezpieczenia przed wła-
maniem. Dobrze jest sprawdzić, czy
sterownik i oprogramowanie dołą-
czone do kamery oferują opcje wy-
krywania ruchu – pozwoli to za-
oszczędzić na kupnie programów
komercyjnych i wykorzystać tę cie-
kawą funkcję.
Wyposa enie dodatkowe
i wygoda u ytkowania
Chociaż podstawowym zastosowa-
niem kamer jest rejestrowanie ob-
razu, to jednak do przeprowadzenia
wideokonferencji potrzebna będzie
też funkcja przesyłania dźwięku.
Niektórzy producenci, zdając sobie
z tego sprawę, wyposażają kamery
we wbudowany mikrofon. Jest to
wygodne rozwiązanie, bo na biurku
nie plączą się dodatkowe kable, ale
jakość dźwięku często nie należy do
najlepszych. Dotyczy to głównie ka-
mer z mikrofonem niepodłączonym
do karty dźwiękowej, a przesyłają-
cym dźwięk razem z obrazem przez
kabel USB 63>04 . Użytkownik po-
zbawiony jest wtedy jakiejkolwiek
możliwości kontroli parametrów
dźwięku.
Zdecydowanie lepszym rozwią-
zaniem jest wykorzystanie osobnych
słuchawek z mikrofonem. Zwykle
trzeba taki zestaw dokupić osobno,
jednak z droższymi kamerami jest
już w komplecie (ewentualnie jed-
na słuchawka z mikrofonem). Takie
rozwiązanie w zupełności wystarczy
do prowadzenia rozmów przez in-
ternet.
Cechy dobrej kamery internetowej
MATRYCA WYSOKIEJ JAKOŚCI
Od matrycy wykorzystanej w kamerze
zależy jakość i szybkość rejestrowania
obrazu. W zupełności wystarczy, gdy
będzie miała rozdzielczość 0,3 me-
gapiksela, ale musi się cechować du-
żą szybkością. Pozwoli to na rejestrację
płynnego, dobrze doświetlonego, po-
zbawionego szumów obrazu.
DOBRY UKŁAD OPTYCZNY
To, jakie soczewki zastosował producent
w układzie optycznym, decyduje o geo-
metrii obrazu, ale także o jego jasności
i ostrości. Dobry układ powinien da-
wać obraz o małych zniekształceniach
beczkowych i poduszkowych, ostrych
krawędziach obiektów, a także od-
powiedniej jasności.
FUNKCJONALNA I STABILNA
PODSTAWKA
Dobra kamera powinna być przystoso-
wana do zamocowania niemal wszędzie,
zwłaszcza jeśli ma być używana w po-
dróży razem z laptopem. Dlatego mu-
si mieć stabilną podstawkę oraz funk-
cjonalny i w miarę uniwersalny klips
mocujący, a kabel USB nie może być
zbyt sztywny.
STEROWNIK BOGATY W OPCJE
Programowo można zatuszować wiele
niedoskonałości sprzętowych, np. złe
odzwierciedlenie barw czy zbyt małą
jasność obrazu. Im więcej funkcji ko-
rekcji obrazu oferuje sterownik, tym
większa szansa na uzyskanie dobrej
jakości przekazu wideo.
Istotną rolę odgrywa też dołą-
czany do kamery zestaw oprogra-
mowania. Kupując droższe modele
kamer, często otrzymujemy war-
tościowe programy znanych fi rm,
umożliwiające np. zaawansowaną
obróbkę obrazów wideo lub zdjęć.
Jednak wśród dołączonych do kame-
ry programów powinniśmy znaleźć
przede wszystkim taki, który po-
zwala w pełni wykorzystać możliwo-
ści sprzętu, czyli korygować wszyst-
kie parametry obrazu: jasność, kon-
trast czy balans bieli, a także użyć
kamery do rejestracji wideo, prze-
syłania fi lmów na zdalny serwer lub
adres e-mail. Jeśli jednak kamery
potrzebujesz tylko do prowadzenia
rozmów przez Skype’a, dodatkowe
oprogramowanie jest zbędne.
Podsumowanie testu kamer internetowych
Producenci wszystkich przetestowa-
nych kamer zapewniają, że ich sprzęt
umożliwia zarejestrowanie i prze-
słanie obrazu z prędkością „do 30
klatek na sekundę”. Rzeczywistość
nie jest jednak tak wspaniała, bo ob-
raz zazwyczaj nie jest tak płynny, jak
być powinien.
Jako obrazu
Wszystkie kamery pozwalają na prze-
chwycenie fi lmu i zrobienie zdję-
cia w rozdzielczości VGA 63>05
(640x480, czyli 0,3 mln pikseli) i jest
to maksymalny rzeczywisty tryb reje-
stracji. W niektórych modelach moż-
liwe jest uzyskanie interpolowanego
(sztucznie powiększonego) obrazu
o rozdzielczości 800x600 punktów.
Producent kamery Apollo AC-909
zapewnia, że model ten pozwala
przechwytywać obraz nawet w try-
bie 1280x960 bez interpolacji, jed-
nak wyniki naszego testu przeczą
tym zapewnieniom.
Okazało się także, że klu-
czową rolę w teście odegrała
szybkość matrycy. Największe
różnice między kamerami
zaobserwowaliśmy właśnie
pod tym względem. W opty-
malnym trybie 320x240 tyl-
ko połowa urządzeń prze-
chwytywała względnie płyn-
ny obraz z szybkością po-
nad 15 klatek na se-
kundę. Lepsze mo-
dele umożliwiają
manualną kon-
trolę szybkości.
Po ręcznym do-
braniu parame-
trów model Ca-
nyon Platinum
pracował przy rozdzielczości 640x480
z doskonałą szybkością 30 klatek na
sekundę, zachowując popraw-
ną kolorystykę obrazu. Pod
tym względem kamera ta
okazała się zdecydowa-
nie najlepsza. Tylko tro-
chę gorzej wypadły mo-
dele A4Tech, Labtec, Lo-
gitech i Avacs. Natomiast
najgorsze rezultaty osiągnęła
kamerka Apollo: uzyskanie szybko-
ści ponad 5 klatek na sekundę, nie-
zależnie od rozdzielczości, wymagało
skrócenia czasu ekspozycji do takich
wartości, przy których obraz stawał
się zdecydowanie za ciemny. Oczy-
wiście wszystko zależy od oświe-
tlenia, być może w określonych wa-
runkach kamera pracuje tak, jak za-
kłada producent.
Co poprawi sterownik
Sterowniki każdej kamery pozwalają
na znaczną regulację jasności, kon-
trastu czy barw, zatem nawet więk-
sze błędy ustawień domyślnych nie
mają zbyt dużego znaczenia – uda-
je się je skorygować.
Za pomocą sterownika nie da się
usunąć błędów układu optycznego,
takich jak zniekształcenia beczkowe
(występujące w większości kamer),
Kamera Media-
-Tech Seth została
wyposażona
w zaczep, który
pozwala zamocować
ją na monitorze LCD
o dowolnej grubości,
a jednocześnie
może służyć jako
podstawka.
Słownik: trudne terminy
01 matryca
półprzewodnikowy prze-
twornik rejestrujący ob-
raz i przetwarzający go na
dane cyfrowe; składa się
z wielu elementów świa-
tłoczułych, najczęściej jest
wykonany w tańszej tech-
nologii CCD lub lepszej
CMOS
02 czas ekspozycji
czas otwarcia migawki
aparatu fotografi cznego
lub kamery, czyli czas re-
jestrowania pojedynczej
klatki; obraz z kamery po-
winien być rejestrowany z
szybkością 30 kl./s, czyli
czas ekspozycji nie powi-
nien przekroczyć 1/30 s
03 CRT
ang. Catode Ray Tube,
lampa kineskopowa sto-
sowana w tradycyjnych
monitorach lub telewizo-
rach; nazwą tą określa
się również monitory wy-
posażone w kineskop,
cechujące się dużymi wy-
miarami i masą
04 USB
ang. Universal Serial Bus,
port komunikacyjny po-
zwalający na podłączenie
do 127 urządzeń; obec-
nie jest dostępnych kilka
odmian złączy USB, z któ-
rych najszybsze w wersji
2.0 oferuje przepustowość
na poziomie 480 Mb/s
05 VGA
standard grafi czny ofe-
rujący rozdzielczość
640x480 (stąd roz-
dzielczość VGA oznacza
właśnie 640x480), a po-
tocznie także analogowe
złącze wideo stosowane
w niemalże każdej karcie
grafi cznej
06 DivX
metoda kompresji ob-
razu wideo, pozwalająca
zapisać na płycie CD fi l-
my o długości i jakości
porównywalnej do moż-
liwości formatu DVD; nie-
wielka utrata jakości po-
zwala zakodować dźwięk
w formacie Dolby Digital
PC Format 9/2006
63
8468890.065.png 8468890.001.png
FOTO | AUDIO | WIDEO
Test kamer internetowych
1. miejsce
Kamera Creative wyróżnia się przede wszystkim do-
brym wyposażeniem, m.in. dopracowanym sterownikiem
i oprogramowaniem, a także zestawem słuchawkowym z
mikrofonem. Również jakość obrazu została bardzo dobrze
oceniona, ale wadą jest stosunkowo niewielka jasność.
Ręczna poprawa skutkuje spadkiem szybkości.
Creative WebCam Live!
2. miejsce
Logitech QuickCam Connect
Przemyślana obudowa i klips pozwalają na niemal dowolne
(z wyjątkiem LCD) mocowanie kamerki. Układ optyczny daje
szczegółowy obraz niemal pozbawiony zniekształceń, ale o
sporych szumach. Dopracowany program do obsługi po-
zwala na łatwy dostęp do wszystkich funkcji i ustawień,
do zestawu dołączono też program do obróbki zdjęć.
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Jakość/cena
Dostateczny
Najlepsza jakość zdjęć
Słuchawki z mikrofonem
Bardzo bogaty zestaw
oprogramowania
Zdalny monitoring
Widoczne smużenie
Wysoka cena
Jakość/cena
Dostateczny
Dobry
Ogólnie bardzo dobra
jakość obrazu
Niewidoczna kompresja
Duża szybkość
Mikrofon i słuchawki
Brak możliwości instalacji
na monitorze LCD
Wysoka cena
Cena
Cena
149 zł
149 zł
Dostarczył: Creative, www.creative.pl
Dostarczył: Logitech, www.logitech.pl
szumy czy rozmycia obrazu. Nie-
które modele generowały bardzo po-
prawny obraz (zwłaszcza Creative
WebCam Live!), a niektóre wypadły
zdecydowanie za słabo (jak choćby
Media-Tech Seth, którego matryca
miała kilkadziesiąt martwych pik-
seli, czy Tracer Internet Camera Web
Eye, który dawał bardzo zaszumiony
obraz).
Warto też zwrócić uwagę na ne-
gatywne skutki złej lub nadmiernej
kompresji obrazu. Co prawda, nie
da się jej uniknąć, ale czasami skut-
ki uboczne są fatalne. Przykładem
może być kamera Geniusa, której
obraz – choć o poprawnej geome-
trii – jest fatalnej jakości: wyraźnie
widać efekty kom-
pełną kontrolę. To jedyne takie roz-
wiązanie wśród testowanych kamer.
Oprogramowanie
mo e zaszkodzi
Aż cztery modele kamer mają jako
podstawowe oprogramowanie apli-
kację VP-EYE. Oferuje ona dostęp
do wszystkich ustawień sterownika,
w tym do efektów specjalnych ob-
razu (np. sepii, fantazyjnych rozmyć,
dodania obramówki itp.), a także
oferuje wiele opcji dodatkowych, np.
wideomail, monitoring (wykrywanie
ruchu) czy tworzenie albumów fo-
tografi cznych. Niestety, nie pozwala
na podgląd obrazu w rozdzielczości
większej niż 320x240 pikseli, a sam
interfejs może przeszkadzać – prze-
rost w nim formy nad treścią; razi
nadużywanie piktogramów.
Jeszcze gorszy interferjs ma pro-
gram dołączony do kamery Ge-
nius VideoCAM – jest on nie-
intuicyjny, a aplikacja ma
błędy (niedopracowane ko-
munikaty, niekiedy złe po-
zycjonowanie obrazu wzglę-
dem okna programu).
Na plus wyróżniają się
aplikacje dołączane do ka-
mer Creative, Logitech i Labtec
– ze wszystkich najczęściej uży-
wanych opcji można korzystać po
jednym kliknięciu myszą. Oczy-
wiście wyróżnia je nie tylko ła-
twość obsługi, ale także zestaw
oferowanych funkcji.
Dodatkowe wyposa enie
Cztery testowane kamery mają wbu-
dowany mikrofon, do kolejnych
dwóch dołączony jest osobny zestaw
słuchawkowy – taka konfi guracja po-
zwoli w pełni wykorzystać kamerę
na przykład do wideokonferencji
czy rozmów przez Skype’a.
Każda kamera ma także pokrę-
tło do regulacji ostrości, przy czym
większość daje ostry obraz już z od-
ległości 1 cm, wychwytując nawet
drobne chropowatości klawiszy
klawiatury komputerowej. Jednak
w dwóch modelach (Genius i Avacs)
pokrętłem ciężko się porusza, na-
wet trudno je uchwycić.
Wszystkie kamery (z wyjątkiem
A4Tech) mają osobny przycisk do ro-
bienia zdjęć, ale w kolejnych dwóch
modelach przycisk taki okazał się
bezużyteczny. Po jego wciśnięciu
nie dzieje się nic (Canyon) albo
uruchamiana jest aplikacja wi-
deo (Media-Tech).
W wielu modelach szwan-
kuje też mechanizm mocowa-
nia sprzętu – nie wszystkie da
się zamontować na monitorze
LCD czy notebooku, a kamery
Labteca, po ustawieniu na mo-
nitorze CRT, nie można skierować
na twarz użytkownika. Kabel od
Canyona jest zaś bardzo sztywny
i ściąga kamerę na boki, przez co
jest ona bardzo niestabilna.
Najlepsza kamera
Najlepsze wyniki w teście uzyska-
ła kamera Creative WebCam Live!
Daje ona ostry, niemal pozbawiony
zniekształceń obraz. Jedyną wadą
jest jasność matrycy – obraz jest
nieco zbyt ciemny, a ręczna po-
prawa skutkuje spadkiem szybko-
ści (jednak do akceptowanego po-
Niektóre kamery, jak Tracer Internet
Camera Web Eye, mają pokrętło
bardzo ułatwiające ustawianie
ostrości.
widać efekty kom- interfejs może przeszkadzać – prze-
rost w nim formy nad treścią; razi
nadużywanie piktogramów.
Jeszcze gorszy interferjs ma pro-
gram dołączony do kamery Ge-
ziomu). Na wyróżnienie zasługuje
dopracowany sterownik oraz opro-
gramowanie oferujące bardzo dużo
funkcji i mające łatwy w obsłudze,
intuicyjny interfejs.
Oceń lub skomentuj na
www.pcformat.pl/ocena
Kompresja obrazu w kamerach internetowych
Nieskompresowany obraz wideo w roz-
dzielczości 320x240 pikseli przy szyb-
kości 15 klatek na sekundę, przesyłany
przez łącze internetowe, wymaga prze-
pustowości 20 Mb/s. Taki tryb jest zaś
niezbędny, by otrzymać w miarę płyn-
ny i ostry obraz, bez widocznego smu-
żenia obiektów. Dlatego konieczne jest
zastosowanie kompresji obrazu.
W kamerach internetowych kompresja
zachodzi już przed przesłaniem obrazu
do komputera (niezbędna jest zwłasz-
cza w przypadku urządzeń z interfejsem
USB 1.1 o przepustowości 12 Mb/s).
Drugim etapem jest kompresja przy za-
pisie fi lmu na dysk lub przesyłaniu przez
internet – takiej kompresji dokonuje au-
tomatycznie np. Skype.
Dobra kamera powinna stosować takie
algorytmy kompresji, by objętość stru-
mienia wideo była jak najmniejsza, a
zarazem uboczne efekty kompresji jak
najmniej widoczne. Najlepsze pod tym
Bardzo słabo widoczne efekty kom-
presji obrazu w kamerze A4Tech.
Canyon Platinum CN-WCAM33 to jedyna
kamera w solidnej, metalowej obudowie,
która stabilnie stoi na stole, choć mało
elastyczny kabel potrafi ją poruszyć.
presji w postaci kwadratowych ar-
tefaktów. Powoduje to zamazanie
wszystkich szczegółów obrazu.
Na tym tle pozytywnie wyróżnia
się sterownik kamery Creative, po-
zwalający na użycie zewnętrznego
kompresora, np. DivX 63>06 , nad
którego parametrami użytkownik ma
Bardzo widoczne i uciążliwe efekty
kompresji wideo w kamerze Genius.
względem są sterowniki, które umoż-
liwiają użytkownikowi ręczne ustawienie
trybu i stopnia kompresji, np. dzięki uży-
ciu zewnętrznego kodeka wideo.
64
PC Format 9/2006
SOFTWARE
Bardzo dobry
8468890.002.png 8468890.003.png 8468890.004.png 8468890.005.png 8468890.006.png 8468890.007.png 8468890.008.png 8468890.009.png 8468890.010.png
Test kamer internetowych
FOTO | AUDIO | WIDEO
3. miejsce
Canyon Platinum CN-WCAM33
4. miejsce A4Tech View Cam PK-335
Na pochwałę zasługuje solidna, stabilna i funkcjonalna pod-
stawka, ale bardzo sztywny kabel potrafi obrócić stojącą na
stole kamerę. Obraz jest bardzo dobrej jakości, o małych
zniekształceniach. Jako jedyna w teście kamera ma matrycę
pozwalającą na uzyskanie szybkości 30 kl./s, nawet w trybie
640x480 i przy zachowaniu dobrej jakości obrazu.
Opisywany przez producenta pięciowarstwowy układ optyczny
ma pewne wady, bo wprowadza zniekształcenia beczkowe.
Ale rzeczywiście obraz jest ostry i szczegółowy, a przy tym
płynny i niemal pozbawiony efektów kompresji. Do kamery
dołączono oprogramowanie pozwalające na obróbkę zdjęć, ale
podstawowa aplikacja AMCAP ma skromne możliwości.
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Dobry
Ogólnie bardzo dobra
jakość obrazu
Rewelacyjna szybkość
Solidna, metalowa
obudowa
Brak mikrofonu
Ubogi zestaw
oprogramowania
Dobry
Ogólnie bardzo dobra
jakość obrazu
Duża szybkość
Możliwość pochylenia
obiektywu na boki
Brak możliwości instalacji
na monitorze LCD
Zbyt duża rozdzielczość
domyślna
Jakość/cena
Bardzo dobry
Jakość/cena
Celujący
Cena
Cena
73 zł
65 zł
Dostarczył: Asbis, www.asbis.pl
Dostarczył: Megabajt, www.megabajt.com.pl
5. miejsce
Avacs Internet Camera Vision
6. miejsce
Labtec Webcam Pro
Kamera przyciąga uwagę swoją interesującą obudową, jed-
nak małe możliwości pionowej regulacji kąta pochylenia
kamery nie pozwalają na ustawienie jej w dowolnym miej-
scu. Niemożliwy jest też montaż na panelu LCD. Jednak
wyróżnić należy dobrej jakości matrycę, która daje obraz
płynny, o dobrej jakości, choć minimalnie nieostry.
Podstawową wadą jest konstrukcja kamerki – nie da się
jej w żaden sposób wyregulować w pionie, co znacząco
utrudnia jej montaż. W oczy rzuca się też nie najlepsza
kolorystyka obrazu, zbyt dużo fi oletu. Na szczęście bardzo
dobra aplikacja (ta sama co w kamerze Logitecha) i ste-
rownik pozwalają wyeliminować większość wad obrazu.
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Dobry
Monitoring wideo
Możliwość pochylenia
obiektywu na boki
Brak mikrofonu
Brak możliwości instalacji
na monitorze LCD
Trudne ustawianie
ostrości
Dobry
Duża szybkość
Stosunkowo długi kabel
Brak możliwości instalacji
na monitorze LCD
Brak możliwości regulacji
pochylenia obiektywu
Jakość/cena
Celujący
Jakość/cena
Dobry
Cena
Cena
63 zł
99 zł
Dostarczył: Megabajt, www.megabajt.com.pl
Dostarczył: Labtec, www.labtec.pl
7. miejsce
Apollo AC-909
8. miejsce
Tracer Internet Camera Web Eye XLP-11S
Tracer Internet Camera Web Eye XLP-11S
Jedyna kamera o matrycy 1,3 mln pikseli. Zdjęcia są sto-
sunkowo ostre i szczegółowe, ale kamera nie jest w stanie
osiągnąć szybkości nawet 5 kl./s, również w rozdzielczości
160x120 pikseli, co praktycznie ją dyskwalifi kuje. Dodat-
kowo, dołączone oprogramowanie nadmiernie kompresuje
zdjęcia, choć kamera daje dobry obraz.
Kamera ma dobrą obudowę i stabilną podstawkę, ale nie
da się jej zamocować na notebooku czy panelu LCD, zaś
postawioną na monitorze CRT trudno skierować na twarz.
Obraz z kamery jest poprawnej jakości, choć minusem
jest szybkość matrycy. Dołączona aplikacja VP-EYE po-
zwala wykorzystać wszystkie opcje kamery.
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Dobry
Monitoring wideo
i śledzenie twarzy
Duża liczba trybów pracy
(rozdzielczości)
Mała szybkość
Bardzo widoczne
smużenie
Zawiła instalacja
oprogramowania
Dobry
Monitoring wideo
Możliwość pochylenia
obiektywu na boki
Brak mikrofonu
Słaba współpraca
ze Skype
Brak możliwości instalacji
na monitorze LCD
Jakość/cena
Dobry
Jakość/cena
Celujący
Cena
Cena
98 zł
53 zł
Dostarczył: Apollo Electronics, www.apollo.pl
Dostarczył: Megabajt, www.megabajt.com.pl
9. miejsce
Genius VideoCAM Messenger
10. miejsce
Media-Tech Seth
Kamera o przeciętnych możliwościach. Na niską pozycję
wpłynęło głównie niedopracowanie dołączonej aplikacji do
obsługi sprzętu – zapisuje bardzo skompresowane fi lmy
(bez możliwości ręcznej poprawy) i ma mało intuicyjny, pik-
togramowy interfejs. W innych aplikacjach daje jednak ob-
raz przyzwoitej jakości.
Główna zaleta tej kamery to funkcjonalny mechanizm mo-
cujący. Niektórzy jednak mogą uznać go za wadę, bo zbyt
łatwo go rozmontować, a stojąca na stole kamera jest dość
niestabilna. Najsłabszym elementem jest jednak matryca z
dużą liczbą martwych pikseli, dająca nieostry, blady obraz.
Prędkość 5 kl./s powoduje duże smużenie obiektów.
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Wynik testów PLUSY
MINUSY
Dobry
Słuchawki i mikrofon
w zestawie
Łatwe mocowanie
na monitorze LCD
Mała szybkość
Trudne ustawianie
ostrości
Widoczne smużenie
Wysoka cena
Dobry
Możliwość pochylenia
obiektywu na boki
Łatwe mocowanie na
monitorze LCD
Mała szybkość
Brak mikrofonu
Słaba współpraca
ze Skype
Bardzo duże smużenie
Jakość/cena
Dostateczny
Jakość/cena
Dostateczny
Cena
Cena
121 zł
100 zł
Dostarczył: Yamo, www.yamo.pl
Dostarczył: Media-Tech, www.media-tech.pl
PC Format 9/2006
65
8468890.011.png 8468890.012.png 8468890.013.png 8468890.014.png 8468890.015.png 8468890.016.png 8468890.017.png 8468890.018.png 8468890.019.png 8468890.020.png 8468890.021.png 8468890.022.png 8468890.023.png 8468890.024.png
FOTO  |  AUDIO  |  WIDEO
Test kamer internetowych
Objaśnienia
i procedura
Skala wskaźnika
powyżej 5,49 celujący
od 4,50 do 5,49 bardzo dobry
od 3,50 do 4,49 dobry
od 2,50 do 3,49 dostateczny
od 1,50 do 2,49 dopuszczający
poniżej 1,50 niedostateczny
1. miejsce
2. miejsce
3. miejsce
4. miejsce
Marka 
i model
Waga Creative 
WebCam Live!
Ocena Logitech 
QuickCam Connect
Ocena Canyon
Platinum CN-WCAM33
Ocena A4Tech 
View Cam PK-335
Ocena Avacs 
Jakość obrazu
Tryby rejestracji obrazu 5,0% 160x120, 176x144, 320x240,
352x288, 640x480
5,00 160x120, 320x240, 640x480 4,50 160x120, 176x144, 320x240,
352x288, 640x480, 800x600
(interpolacja)
6,00 160x120, 176x144, 320x240,
352x288, 640x480, 800x600
(interpolacja)
6,00 160x120, 176x144, 320x240,
Domyślna rozdzielczość obrazu
przechwytywanego/podglądu
3,0% 320x240/320x240 5,00 320x240/320x240 5,00 320x240/320x240 5,00 800x600/800x600 3,00 320x240/320x240 5,00 320x240/320x240 5,00 640x480/320x240 4,50 800x600/800x600 3,00 320x240/320x240 5,00 320x240/320x240 5,00
1 Ostrość obrazu na żywo
Różnice pomiędzy ostrością ob-
razu w testowanych kamerach
są bardzo duże. By obiektyw-
nie ocenić ten parametr, wy-
korzystaliśmy standardową plan-
szę ISO 12233 i porównaliśmy
ilość szczegółów rejestrowanych
przez kamery.
1
2
Ostrość obrazu na żywo 6,0% całkiem dobra
4,50 całkiem dobra 4,50 bardzo dobra 5,00 bardzo dobra 5,00 przeciętna
Jasność i kontrast 6,0% obraz nieco za ciemny, możliwa re-
gulacja ręczna
4,50 minimalnie za ciemny obraz,
ale duże możliwości korekty
4,50 bardzo dobre, duże możliwości
regulacji
5,00 obraz nieco przejaskrawiony,
możliwość regulacji ręcznej
4,50 obraz nieco blady, możliwość re-
Nasycenie kolorów 6,0% dobre, możliwość regulacji ręcznej 5,00 żywe, naturalne kolory, moż-
liwość poprawy ręcznej
5,00 nieco blade kolory, możliwości
regulacji ręcznej
4,50 poprawne, duże możliwości
regulacji
4,50 trochę zbyt mało nasycone barwy,
Balans bieli
4,0% poprawny, możliwość regulacji ręcz-
nej
5,00 poprawny, możliwość regula-
cji ręcznej
5,00 poprawny, możliwość regula-
cji ręcznej
5,00 poprawny, możliwość regula-
cji ręcznej
5,00 poprawny, możliwość regulacji
3
Uboczne efekty kompresji 4,0% małe, możliwy wybór zewnętrznego
kodeka kompresji
4,50 bardzo małe 5,00 widoczne
4,00 małe
4,50 małe
2 Jasność, kontrast, kolory
Poprawność parametrów obrazu
rejestrowanego przez kamery
sprawdziliśmy przy ustawieniach
domyślnych oraz po korekcji
wad obrazu za pomocą opro-
gramowania. Ostateczna ocena
uwzględnia optymalny obraz, jaki
udało się nam uzyskać.
4
Szybkość przy rozdzielczości
640x480/320x240
10,0% 12/19 klatek na sekundę, średnie
smużenie
3,75 14/25 klatek na sekundę,
małe smużenie
5,00 22/29 klatek na sekundę, bar-
dzo małe smużenie
5,75 21/21 klatek na sekundę,
małe smużenie
5,00 19/19 klatek na sekundę, małe
Maks. rzeczywista
rozdzielczość zdjęć
3,0% 640x480 (interpolowana 1024x768) 5,00 640x480 (interpolowana
1280x960)
5,00 640x480 (interpolowana
800x600)
5,00 640x480 (interpolowana
800x600), ale za pomocą ze-
wnętrznego oprogramowania,
AMCAP nie potrai robić zdjęć,
a Ulead Photo Express prze-
chwytuje tylko 160x120
5,00 640x480 (interpolowana
Jakość zdjęć
3,0% bardzo małe zniekształcenia geo-
metrii; widoczne szumy (w tym od
martwych pikseli), niewielkie efekty
kompresji; dobre kolory, z możliwo-
ścią modyikacji ustawień
4,67 niewielkie zniekształcenia geo-
metrii; dość widoczne szumy,
widoczne artefakty; obraz zbyt
ciemny i nieco rozmyty, ale
spore możliwości poprawy
4,33 małe zniekształcenia beczko-
we; małe szumy, ale wyraźnie
widoczne efekty kompresji;
przeciętna kolorystyka, ale
duże możliwości poprawy
4,33 zniekształcenia beczkowe;
małe szumy i efekty kompre-
sji; dobre kolory z dużą moż-
liwością poprawy
4,50 niewielkie zniekształcenia beczko-
 3 Uboczne efekty kompresji
By obraz z kamery mógł być
przesłany przez internet, mu-
si być mocno skompresowany.
W niektórych kamerach efekty
uboczne mogą być tak duże, że
obraz jest ledwie czytelny. Dla-
tego oceniliśmy, w jaki sposób
producent skonigurował kamerę
i czy użytkownik ma możliwość
wykorzystania zewnętrznego pro-
gramu kompresującego obraz.
Jakość obrazu  suma 50,0% ocena pośrednia 4,57 ocena pośrednia 4,79 ocena pośrednia 5,07 ocena pośrednia 4,79
5
Wyposażenie i możliwości
Łatwość instalacji kamery 5,0% możliwość instalacji na monitorze
LCD (choć dość niestabilny zaczep)
lub CRT; stabilnie stoi na stole; sto-
sunkowo długi kabel (190 cm)
4,75 możliwa instalacja na mo-
nitorze CRT (mało użyteczny
klips); brak możliwości insta-
lacji na LCD; stabilnie stoi na
stole; stosunkowo długi kabel
(180 cm)
3,50 możliwa instalacja na monito-
rze LCD, CRT lub postawienie
na stole, ale mało elastyczny
kabel przekręca kamerę
4,38 możliwość instalacji na mo-
nitorze CRT; brak możliwości
instalacji na LCD; stabilnie
stoi na stole; zbyt krótkie roz-
gałęzienie kabla USB i mikro-
fonowego
3,88 możliwa instalacja na monitorze
Instalacja sterowników
i oprogramowania
5,0% bardzo łatwa instalacja i konigu-
racja
5,00 bardzo łatwa instalacja i kon-
iguracja
4,83 bardzo łatwa instalacja i kon-
iguracja, ale brak specjalizo-
wanego oprogramowania
4,67 bardzo łatwa instalacja i kon-
iguracja
5,00 bardzo łatwa instalacja i kon-
Regulacja kąta widzenia
w pionie/poziomie
5,0% 100°/360°
4,25 90°/360°
4,25 90°/360°
4,25 150°/360°, dodatkowo po-
chylenie na boki o 170°
4,50 50°/360°, dodatkowo pochylenie
 4 Szybkość
Płynność obrazu nie idzie w parze
z jakością, szczególnie w ka-
merach rejestrujących ciemny ob-
raz. Podczas testów, za pomocą
programu AMCAP, zmierzono
szybkość kamer przy stałych
warunkach oświetleniowych
i automatycznej konfiguraji
sterownika.
Pokrętło do ustawiania ostrości 5,0% tak
5,00 tak (trochę ciężko go uchwy-
cić)
4,50 tak
5,00 tak
5,00 tak, ale bardzo ciężko się kręci 2,00 tak (nieco oporne) 4,50 tak, dość ciężko się obraca 4,00 tak, ale ciężko się kręci 3,00 tak, ale strasznie ciężko nim krę-
Wykrywanie ruchu 5,0% zdalny monitoring
5,00 nie
1,00 nie
1,00 nie
1,00 monitoring wideo na żywo 5,00 nie
Dołączone oprogramowanie 5,0% sterowniki; program WebCam Center
do obsługi kamery, VideoFX (efek-
ty obrazu i możliwość pobrania do-
datkowych z internetu), Creative
PhotoManager (do albumów, upload
FTP do galerii na stronę WWW); moż-
liwość zapisu ilmu na dysk, przesyła-
nie zdjęć i ilmów na konto pocztowe;
SightSpeed do wideokonferencji (wy-
maga założenia konta i rejestracji)
6,00 sterowniki; program do obsługi
(Logitech WebCam), HP Pho-
tosmart Essential 1.9, moż-
liwość zapisu ilmu na dysk,
przesyłanie zdjęć i ilmów na
konto pocztowe
4,00 sterowniki; tylko program AM-
CAP do przechwytywania wi-
deo; dodawanie efektów do
obrazu, możliwość zapisu il-
mu na dysk
3,50 sterowniki; program do obsługi
kamery (AMCAP), Ulead Photo
Express, Cool 360 (tworzenie
panoram), możliwość zapisu
ilmu na dysk
4,00 sterowniki; program do obsługi
 5 Łatwość instalacji kamery
Niektórych kamer nie można
instalować na ekranie notebooka,
inne postawione na monitorze
CRT nie obejmują obiektywem
twarzy użytkownika. Kilka prostych
testów miało na celu wykrycie
wszystkich takich słabości.
 6
Współpraca ze Skype 5,0% bezproblemowa regulacja ustawień;
dobra jakość obrazu
4,50 bezproblemowa regulacja;
dobra jakość obrazu
4,50 bezproblemowa regulacja;
dobra jakość obrazu
4,50 bezproblemowa regulacja usta-
wień; dobra jakość obrazu
4,50 bezproblemowa regulacja usta-
Mikrofon i słuchawki 5,0% osobny zestaw słuchawkowy z mi-
krofonem
5,00 mikrofon i zestaw słuchaw-
kowy
5,00 brak mikrofonu i słuchawek 1,00 wbudowany mikrofon, brak słu-
chawek
3,00 brak mikrofonu i słuchawek 1,00 wbudowany mikrofon, brak słu-
Kontrolka aktywności/przycisk do
robienia zdjęć
5,0% jest/jest
5,00 jest/jest
5,00 jest/jest, ale nie działa 3,50 jest/nie ma 3,00 jest/jest
Interfejs
USB 2.0
USB 2.0
USB 1.1
USB 2.0
 6 Współpraca ze Skype
Skype to jedna z najpopular-
niejszych aplikacji komunika-
cyjnych, obsługująca również
transmisję wideo. Sprawdziliśmy,
czy program ten bez problemu
wykrywa kamery i jak wbudowane
w kamery mechanizmy kompresji
wpływają na jakość obrazu.
Wymiary (szerokośćxwysokośćx
głębokość)
63x104x81 mm
45x68x80 mm
56x70x51 mm
68x87x84 mm
Wyposażenie 
i możliwości  suma 45,0% ocena pośrednia 4,94 ocena pośrednia 4,06 ocena pośrednia 3,53 ocena pośrednia 3,76
Gwarancja i serwis
Okres gwarancyjny 3,0% 2 lata
3,50 2 lata
3,50 2 lata
3,50 2 lata
3,50 1 rok
Realizacja napraw
gwarancyjnych
1,0% dostarczenie do lokalnego sprze-
dawcy
5,00 dostarczenie do lokalnego
sprzedawcy
5,00 dostarczenie do lokalnego
sprzedawcy
5,00 dostarczenie do lokalnego
sprzedawcy
5,00 dostarczenie do lokalnego sprze-
Adres WWW pomocy technicznej 1,0% pl.europe.creative.com 5,00 www.logitech.pl 5,00 www.canyon-tech.com 3,00 www.a4tech.pl 5,00 www.avacs.com.pl 5,00 www.labtec.pl
Gwarancja i serwis  suma 5,0%
ocena pośrednia 4,10 ocena pośrednia 4,10 ocena pośrednia 3,70 ocena pośrednia 4,10
Wszystkie testy kamer wykonano
w systemie Windows XP SP2, na
komputerze z płytą główną Abit
AS8 i procesorem Intel Pentium
4 3,2 GHz.
Wyniki testu
Ocena końcowa: jakość 100% bardzo dobry 4,72 dobry 4,43 dobry 4,31 dobry 4,29 dobry 4,21 dobry 4,20 dobry 4,14 dobry 4,02 dobry 3,86 dobry 3,67
Ocena końcowa: jakość/cena dostateczny 2,89 dostateczny 2,71 bardzo dobry 5,39 celujący 6,00
ç
ç
ç
ç
Cena dostawcy
149 zł
149 zł
73 zł
65 zł
Najniższa cena znaleziona przez redakcję nie znaleziono niższej ceny
139 zł (digitronik.pl) nie znaleziono niższej ceny 50 zł (www.dccomp.pl)
Obliczanie stosunku jakości do ceny 4,72/(149/91)=2,89=dostateczny 4,43/(149/91)=2,71=dostateczny 4,31/(73/91)=5,39=bardzo dobry 4,29/(65/91)=6,00=celujący
66
PC Format 9/2006
SOFTWARE
8468890.025.png 8468890.026.png 8468890.027.png 8468890.028.png 8468890.029.png 8468890.030.png 8468890.031.png 8468890.032.png 8468890.033.png 8468890.034.png 8468890.035.png 8468890.036.png 8468890.037.png 8468890.038.png 8468890.039.png 8468890.040.png 8468890.041.png 8468890.042.png 8468890.043.png 8468890.044.png 8468890.045.png 8468890.046.png 8468890.047.png 8468890.048.png 8468890.049.png 8468890.050.png 8468890.052.png 8468890.053.png 8468890.054.png 8468890.055.png 8468890.056.png 8468890.057.png 8468890.058.png 8468890.059.png 8468890.060.png 8468890.061.png 8468890.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin