Projekt 5 Ocena stopnia zużycia hamulca tarczowego i klocków firmy ATE.doc

(1439 KB) Pobierz
BADANIA EKSPLOATACYJNE

BADANIA EKSPLOATACYJNE i OPERACYJNE

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT: Ocena stopnia zużycia hamulca tarczowego i klocków firmy ATE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonał:

 

 

1.     Cel pomiaru:

Wstępna ocena układu hamulcowego ma na celu określenie stopnia zużycia elementów układu oraz przyczyn stwierdzonych objawów jego niesprawności.

Kontrola stanu technicznego hamulców tarczowych obejmuje następujące czynności:

— pomiar zużycia klocków hamulcowych;

— ocenę stanu i grubości tarczy hamulcowej;

— pomiar bicia tarczy hamulcowej;

— ocenę stanu zacisku hamulcowego i łatwości ruchu tłoczka cylinderka.

 

2. Charakterystyka obiektu badanego:

Obiektem badań jest układ hamulcowy w samochodzie VOLKSWAGEN Passat 1.6 a w szczególności dwa elementy które się na niego składają:

1)klocki hamulcowe ATE przód o numerze katalogowym - 13.0460-7110.2

2)tarcze hamulcowe ATE na przód numer katalogowy - ATE 24.0125-0105.1

 

 

 

 

 

 

3.     Sposób wyboru ustalonej liczby obiektów i rejestracja wyników:

Tarcze i klocki hamulcowe będą kontrolowane w warsztatach samochodowych podczas rutynowych przeglądów. Liczba badanych obiektów powinna wynosić około 100. Otrzymane wyniki badań będą wprowadzane do komputerowej bazy danych.

 

4. Potrzebne przyrządy i narzędzia

— suwmiarka lub mikrometr,

— czujnik zegarowy z uchwytem, na przykład magnetycznym,

— narzędzia do demontażu koła jezdnego i wyjęcia klocków hamulcowych,

— podnośnik samochodowy.

 

5.     Przebieg badania:

·        Zabezpieczyć samochód przed przetoczeniem.

·        Podnieść jedną stronę samochodu, zabezpieczyć podstawką i zdjąć koło, a następnie oczyścić z błota i kurzu zacisk hamulca.

·        Wyjąć klocki hamulcowe z zacisku i zmierzyć grubość materiału ciernego

·        Ocenić stan tarczy hamulcowej i zmierzyć jej grubość w czterech punktach na obwodzie, w pewnej odległości od zewnętrznej krawędzi tarczy (w miejscu działania klocków hamulcowych) w tym celu zaleca się przyklejenie do szczęk suwmiarki odpowiednich ostrzy pomiarowych lub przyłożenie dwóch podkładek, ewentualnie monet.



 

Pomiar grubości tarczy hamulcowej

za pomocą mikrometru.

 

 

 

 

 



Pomiar grubości tarczy hamulcowej

za suwmiarki i dwiema przyłożonymi

monetami.

 

 

 

 

 

 

 

·        Pomiar bicia tarczy hamulcowej należy rozpocząć od sprawdzenia i ewentualnego wyregulowania luzu łożyska piasty. Następnie należy zamocować czujnik zegarowy do zacisku hamulcowego lub łatwo dostępnego elementu zawieszenia. Sworzeń pomiarowy czujnika powinien być oddalony od krawędzi zewnętrznej tarczy hamulcowej na odległość ok. 10 mm. Kontrolę bicia osiowego przeprowadza się wykonując ręcznie przynajmniej jeden pełny obrót tarczy hamulcowej i obserwując największe oraz najmniejsze wychylenie wskazówki na tarczy czujnika.

 



 

Pomiar bicia tarczy hamulcowej

1-drążek kierowniczy,

2-uchwyt mocowania czujnika,

3-tarcza hamulcowa,

4-czujnik zegarowy,

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Po włożeniu nowych lub używanych klocków hamulcowych sprawdzić łatwość przesuwania się tłoczków. W tym celu, korzystając z pomocy drugiej osoby, nacisnąć na pedał hamulca z nieznaczną siłą (najlepiej uczynić to ręką). Działanie na pedał powinno spowodować dosunięcie klocków hamulcowych do tarczy. Po puszczeniu pedału i obróceniu piastą koła klocki powinny cofnąć się odhamowując tarczę. Jeżeli tak się nie stanie, będzie to świadczyło o zanieczyszczeniu gniazd w zacisku hamulca.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.     Wnioski:

              Klocki hamulcowe nie nadają się do dalszego użytkowania, jeżeli grubość materiału ciernego wynosi mniej niż 1,5mm. Należy je wymienić parami, jednocześnie po obu stronach osi. Jeżeli klocki hamulcowe nie osiągnęły jeszcze granicznego zużycia, to z pomierzonej grubości materiału ciernego można wyciągnąć wniosek co do możliwości dalszego ich użytkowania. Na przykład, jeśli kontrola była przeprowadzona po 20 000 km przebiegu i wykazała 50% zużycie klocków (przy wyjściowej grubości wkładki ciernej 10 mm), to z ich wymianą należy się liczyć po przejechaniu dalszych 10...12 tyś. km, oczywiście przy zachowaniu dotychczasowego stylu jazdy.

Dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej może wynosić maksymalnie 0,20 mm. W przypadku stwierdzenia, że bicie tarczy przekracza tę wartość i nie jest to spowodowane poluzowaniem się śrub mocujących tarczę do piasty koła, należy tarczę przeszlifować lub wymienić na nową. Wymiana tarczy jest również konieczna po stwierdzeniu zmiany jej kształtu na stożkowaty. W wyniku obróbki mechanicznej grubość tarczy nie może zmniejszyć się o więcej niż 0,5-1 mm w porównaniu z nową tarczą, tzn. 0,25...0,5 mm na stronę.

 

Przykłady zużycia tarczy hamulcowej

 



Zgłoś jeśli naruszono regulamin