25.pdf

(110 KB) Pobierz
Microsoft Word - Giga_P.doc
kpt.mgrinŜ.AndrzejGIGA
mjrmgrinŜ.PawełŚLASKI
InstytutLogistykiSystemówDowodzeniaiWsparcia
WojskowaAkademiaTechniczna
MODELOWANIEPROCESÓWLOGISTYCZNYCH
NAPRZYKŁADZIESYSTEMUZAOPATRYWANIAWOJSK
WAMUNICJĘ
W artykule przedstawiono wymagania wojsk
wzakresiezaopatrywaniawamunicję.Zidentyfikowano
idokonanoocenysystemówzaopatrywaniawybranych
państw NATO. Przedstawiono główne mankamenty
oraz kierunki modernizacji systemu zaopatrywania
wojskwamunicję.
Pełne i terminowe zaopatrzenie wojsk w rakiety i amunicję jest jednym
z podstawowych czynników decydujących o osiągnięciu powodzenia w walce
i stanowi część działalności słuŜbowej dowódców wszystkich szczebli, sztabów
iszefówrodzajówwojsk.Proceszaopatrywaniawamunicjęnawspółczesnympolu
walki spełnia zasadniczą i pierwszoplanową funkcję w działalności logistycznej.
NaleŜysięliczyćztym,Ŝezaopatrywanietocharakteryzowaćsiębędziewiększą
dynamiką w dziedzinie wzbogacania asortymentu i ilości środków zaopatrzenia,
a zwłaszcza róŜnych rodzajów i typów rakiet. NaleŜy przypuszczać, Ŝe
zapotrzebowaniewojsknaamunicjębędzienadalrosnąćzewzględuna:
Û zwiększeniestopniaautomatyzacjisprzętuuzbrojenia;
Û gwałtowny wyścig między odpornością pancerza, a zdolnością
przebiciagopociskiem;
Û zmniejszeniegabarytówczołgów,BWPutrudniającychtrafienie.
Wojska zaangaŜowane w walce wymagają od słuŜb zabezpieczenia
logistycznego:
Û stałego,bieŜącegozaopatrywaniawamunicjępochodzącązeskładów
izapasówznajdującychsięwugrupowaniutyłówpierwszegorzutu;
Û sukcesywnego i ciągłego uzupełniania zapasów w składach
i magazynach tyłowych poprzez ich dowóz ze źródeł zaopatrywania
rozmieszczonychwstrefiezaplecza.
Współcześnie, mimo rozwoju środków transportowych, mechanizacji prac
przeładunkowych,wykorzystaniatechnikikomputerowejwprocesieprognozowania
i planowania dostaw, system zaopatrywania wojsk w amunicję nadal nie jest
skutecznierozwiązanyzuwaginawystępującewnimmankamenty,takiejak:
25
Wstęp
Û długiczasprzygotowaniadostawamunicjidlawalczącychwojsk;
Û skomplikowanaproceduraprognozowaniazuŜyciaiplanowaniadostaw
amunicji;
Û przestarzałysposóbkompletowania(skrzynkowy);
Û koniecznośćwykorzystywaniasiłyŜywejdopracprzeładunkowych.
1.Systemy zaopatrywania wojsk w amunicję w wybranych
państwachNATO
1.1System zaopatrywania w amunicję w siłach lądowych Stanów
Zjednoczonych(systemATP–wykorzystywanynaszczebluoperacyjnym)
Dobowezapotrzebowanieamunicjiprzezdywizjęamerykańskąwynosiokoło
3100 ton. KaŜda dywizja jest zaopatrywana z trzech punktów rozdziału amunicji
(AmmunitionTransferPointATP)razemokoło1400toni24punktówskładowania
amunicji1500ton,którerozmieszczonesąwpobliŜutylnejgranicyrejonudywizji.
JedenATPmoŜewciągudobyprzyjąćiwydać450tonamunicji,dostarczanejna
specjalnych przyczepach, ale rozładowywanej i ładowanej ręcznie przez obsługę
punktu.MoŜliwościzaopatrywaniaATPwamunicjęprzezpierwsze35dniwynosi
27005400ton,aprzeładunkoweoceniasięna1980tondziennie.Tamasaamunicji
zgromadzona na ATP znajduje się na odkrytym terenie. Uzasadnione jest
wykorzystanie specjalnie zaprojektowanych niskich przyczep amunicyjnych,
przystosowanychdojazdypozadrogamiutwardzonymi,któremogąbyćciągnięte
przez kaŜdy pojazd. Przystosowane są one do wielokrotnego uŜycia, w formie
płaskich platform amunicyjnych na kołach, które są rozładowywane dopiero przez
bezpośredniego uŜytkownika. Takie przyczepy są rozesłane i ukryte
wwyznaczonychrejonachATP,skąddostarczonesąbezpośrednimuŜytkownikom.
Oprócz takich przyczep z amunicją, niezbędne są specjalnie zaprojektowane
kontenery,przeznaczonewyłączniedotransportuamunicji.
Amunicję ogólnego przeznaczenia transportuje się w kontenerach
wyposaŜonych w urządzenia tłumiące wibrację i elementy wewnętrzne
zabezpieczająceprzedprzesuwaniemsięładunkóworazwyposaŜonewuchwytydo
przewozunaprzyczepachamunicyjnych.
Pojazdyzprzyczepamizaładowanymiamunicjąporuszająsiędowojskgłównądrogą
zaopatrzenia, a powracające do rejonów składowania zabierają puste przyczepy.
Ciągnikiwracającezprzedniejliniizpustymiprzyczepamizostawiająjenapunkcie
zbiorczymizabierająnowekontynuującdrogędoliniifrontu.
Obsługa ciągników skierowanych do rejonów wysuniętych po amunicję zna
rzeczywiste potrzeby dywizji w zakresie amunicji. Pojazdy są kierowane do
odpowiednichrejonówwceluzabraniaprzyczepzpotrzebnąamunicją.
DuŜą zaletą takiego systemu jest skuteczne zaopatrywanie w amunicję, przy
większymstopniumobilnościitrwałości.Składowanąamunicjęłatworozśrodkować,
poniewaŜznajdujesięnaprzyczepach.Organiczneśrodkitransportoweniemuszą
przewozićtakduŜejilościamunicji,poniewaŜprzyczepymogąbyćwysuniętebliŜej
przedniego skraju. MoŜliwości załadowcze i wyładowcze rejonów składowania
ipunktówrozdziałuamunicjiniesąwtychwarunkachograniczone.
26
1.2Systemzaopatrywaniawojskwamunicjęwbrytyjskichsiłachzbrojnych
(wykorzystywanynaszczeblutaktycznym)
WokresiepokojuwSiłachZbrojnychWielkiejBrytaniiamunicjagromadzona
wskładachimagazynachjestprzechowywanawspecjalnychpojemnikachtypuULC
(Unit Load Containers – pojemniki na określone zestawy ładunków),
przystosowanychdoszybkiegozaładunku,transportuidostarczaniadowojsk.
WkaŜdymztychpojemnikówznajdujesięokołojednejtonyamunicjiprzygotowanej
do natychmiastowego uŜycia. Pojemniki ULC są przystosowane do transportu
sposobem tradycyjnym, łatwe w uŜyciu i proste w obsłudze. Wśród brytyjskich
ekspertów wojskowych odnotowuje się wiele kontrowersyjnych poglądów co do
wielkości i ładowności pojazdów, którymi amunicja ma być dostarczana do wojsk
bezpośrednio zaangaŜowanych w walce. Zdarzało się bowiem, Ŝe stosowane
powszechnie samochody cięŜarowe trzy – i czterotonowe transportowały ładunek
omasierównejdopuszczalnemuobciąŜeniuwozu,ztym,Ŝezajmowałonjedynie
połowępojemnościskrzyniładunkowej.Winnymskrajnymprzypadkusamochódbył
przeładowany, co wpływało niekorzystnie na jego zwrotność, prędkość,
manewrowość.
ProblemzostałrozwiązanyprzezzastosowaniewsamochodachcięŜarowo–
terenowychoładownościczterechtonszerszychkółisilnikaowiększejmocy,co
zapewniłosprawneprzewoŜenieładunku.
1.3SystemzaopatrywaniawamunicjęFASTARM
System FASTARM zakłada, Ŝe do zaopatrywania w amunicję jednostek są
wykorzystywane samochody cięŜarowe M977 i współdziałające z nimi pojazdy
opancerzoneAFARV.
Samochody M977 dostarczają amunicję ze składów polowych (lub punktów
wyładowczych), do rejonów tyłów oddziałów pierwszego rzutu, gdzie jest
przeładowywana na pojazdy AFARV, lub w razie konieczności wyładowywana na
ziemię.
Następnieamunicjadostarczanajestbezpośredniodowozówbojowych,bądźteŜ
do punktów amunicyjnych jednostek walczących. Przeładowanie amunicji
z samochodu M977 na pojazd opancerzony AFARV odbywa się za pomocą
autonomicznegodźwigu,przystosowanegodoprzenoszeniapaletyzowanejamunicji.
W punkcie przeładunkowym zaleca się unikanie gromadzenia większej liczby
27
W dąŜeniu do skutecznego rozwiązania problemu zaopatrywania jednostek
amerykańskich, przyjęto koncepcję systemu, którego bazę wyjściową stanowią
częściowo istniejące środki techniczne, a który sukcesywnie będzie doskonalony
wmiaręrozwojunowegosprzętu.
SystemFASTARMskładasięzczterechgłównychkomponentów:
Û samochodu cięŜarowego HEMTT M977 (Heavy Expanded Mobility
TacticalTruck)zdźwigiem,oduŜejładownościiruchliwości;
Û gąsienicowego pojazdu opancerzonego AFARV (Armored Forward
Area Rearm Vehicle), przeznaczonego do zaopatrywania
bezpośredniegonapolewalki;
Û zestawu wyposaŜenia MHE (Material Hardling Equipment) dla
pojazdów,przeznaczonychdosprawnegoprzeładunku;
Û nowejkonstrukcjiopakowańnaamunicję.
pojazdóworazskracaniedominimumczasuzaładowaniapojazdówAFARV.Mato
naceluuniknięcieskutkówogniaartyleryjskiegolubmoździerzowegoprzeciwnika.
Załadowane amunicją pojazdy AFARV są kierowane na tyły pododdziałów
pierwszegorzutu,gdziemająznajdowaćsięwstałejgotowości dozaopatrywania
poszczególnychwozówbojowych.Wykorzystującukształtowanieipokrycieterenu,
unikającobserwacjiiogniaprzeciwnika,pojazdAFARVwrejoniedziałańbojowych
stanowiruchomypunktzaopatrywaniawamunicję.Uzupełnienieamunicjinajczęściej
następujewczasieprzerwywwalce.DopojazduAFARVpodjeŜdŜajązwykledwa
czołgiiustawiająsiępojegoobustronach.Załogi,niewyłączającsilników,otwierają
włazy i przyjmują amunicję przechowywaną z pojazdu za pomocą specjalnych
pochylni.Tensposóbskracaczasprzeładowaniaamunicjiiniewymagaopuszczania
czołgów przez załogę. W ciągu kilku sekund od momentu zakończenia
przeładowaniaamunicji,czołgjestgotowydoprowadzeniaognia.Pustepojemnikina
nabojewracająnastępniedorejonutyłów.
Nowe opakowania na amunicję pozwalają na jej szybkie przekazywanie
załogom wozów bojowych, bez naraŜenia Ŝołnierzy na ogień przeciwnika.
Zastosowaniemetalowychpojemnikównanabojeułatwiazadaniezarównoorganom
zaopatrującym, jak i załogom. Dostęp do nabojów jest prosty, wystarczy jedynie
otwarciepojemnikazjednejstrony.
Do transportu pojemniki takie mogą być układane na palecie wielokrotnego
wykorzystania.WrazieuŜyciaprzezprzeciwnikabronichemicznej,pojemnikitakie
mogąbyćłatwoiszybkoodkaŜone.
1.4OcenasystemówzaopatrywaniawamunicjęwybranychpaństwachNATO
Opisane rozwiązania systemów zaopatrywania w amunicję wymagają
masowego wprowadzenia na wyposaŜenie wojsk specjalistycznego sprzętu
przeładunkowo–transportowego.
Na szczególne bariery napotyka konteneryzacja amunicji w amerykańskich siłach
lądowych.Jednąznichjestbrakodpowiedniegosprzętuprzeładunkowegoiśrodków
transportowych w jednostkach operacyjnych, zuŜywających największą ilość
amunicji. Wprawdzie kompanie zaopatrzenia w amunicję dysponują
wyspecjalizowanymsprzętemprzystosowanymdoprzeładunkuiprzewozu,tojednak
ichwyposaŜenieniezabezpieczawpełniprocesuobsługiamunicjitransportowanej
wkontenerach.
W związku z tym podjęto szereg przedsięwzięć przygotowawczo –
organizacyjnych i wypracowano zasady funkcjonowania kontenerowego systemu
zaopatrywaniawamunicję.
Zakłada się, Ŝe będą odpowiednie środki i sprzęt techniczny przystosowany do
rozładunkuizaładunkukontenerów,np.20–tonowykołowypodnośnikwidłowyza
pomocąktóregomoŜnawciągugodzinyprzeładować10kontenerówzamunicją,
niski maszt podnośnikowy o udźwigu 1,8 tony i przewoźna rampa załadowczo –
wyładowcza.
WwojskachbrytyjskichnatomiastwdroŜonoprogramDROPS(DemountableRach
OffLoading and Pickup System), który obejmuje zakup około 1500 samochodów
cięŜarowo – terenowych, 15000 platform i palet transportowych oraz ponad 40
zestawówszynowychurządzeńprzeładunkowychRTE(RailTransferEquipment).
SprzętiśrodkiobjęteprogramemDROPSmająbyćwykorzystaneprzedewszystkim
do transportu amunicji artyleryjskiej ze składów i magazynów, aŜ do rejonów
28
stanowisk ogniowych jednostek artylerii, przy czym zakłada się, Ŝe dowoŜone jej
ilościbędąwystarczającedozabezpieczeniaplanowanychpotrzeb.
2.Mankamenty systemu zaopatrywania wojsk lądowych
wamunicjęorazkierunkijegomodernizacji
Niezwykle długi czas przygotowania dostaw amunicji dla walczących wojsk
wynika ze skomplikowanej procedury prognozowania jej zuŜycia i planowania
dostaw, a szczególnie kompletowania zestawów odpowiedniego asortymentu
amunicji dla poszczególnych odbiorców. JeŜeli mamy mówić o pewnym postępie
w doskonaleniu procesu prognozowania zuŜycia amunicji i planowania jej dostaw
walczącymwojskom,tokompletowanieamunicjidlaodbiorców(naposzczególnych
etapach jej dostarczania) jest rozwiązaniem przestarzałym. Spowodowane jest to
stosowaniem tzw. skrzynkowego sposobu kompletowania dostaw. Nie poprawiła
znaczącotejsytuacjipróbaoperowanianiecowiększąodskrzynkijednostką,jaką
jest paleta i sformowana na jej bazie jednostka ładunkowa, zawierająca kilka
skrzynekzamunicjątegosamegorodzaju.Koniecznesątuinnerozwiązania.
Dokonując analizy systemów zaopatrywania w amunicję wojsk lądowych
NATO naleŜy stwierdzić, iŜ zastosowanie jednostek ładunkowych takich jak:
pojemniki i kontenery zwiększają efektywność ekonomiczno – militarną wojsk
poprzez:
Û racjonalizacjęprocesówzaopatrywania;
Û przyspieszenietempawykonywaniazaopatrywania;
Û obniŜeniewraŜliwościładunkównauszkodzeniaiskaŜenie;
Û usprawnienietransportu;
Û przyspieszenierotacjiładunków;
Û lepszewykorzystaniemagazynówiskładów;
Û zwiększeniemanewrowościdziałaniawojsk;
Û oszczędnościwzuŜyciuopakowań.[5]
WedługautorównowymodelzaopatrywaniawamunicjęwSZRPpowinien
byćopartynazasadzie„JustinTime”(dokładnienaczas),którejsłowamikluczowymi
są:
Û terminowość;
Û precyzja;
Û jakość.
WrozwojutransportupowinnodąŜyćsiędo:
Û zmniejszeniawielkościładunkuamunicji;
Û zwiększeniaczęstotliwościdostaw;
Û zastosowaniapojemników(kontenerów);
Û skróceniaczasutransportu.
29
Zgłoś jeśli naruszono regulamin