niemiecki_PP klucz 2009.pdf

(164 KB) Pobierz
115240359 UNPDF
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK NIEMIECKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
 
 
 
 
 
 
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
1.1.
D
1.2.
B
Rozumienie
ze słuchu
1.3.
Zdający określa główną myśl tekstu. (II. 1 a)
F
1.4.
C
1.5.
E
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
2.1.
R
2.2.
F
Rozumienie
ze słuchu
2.3.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje.
(II. 1 c)
R
2.4.
F
2.5.
F
Zadanie 3.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
3.1.
A
3.2.
B
Rozumienie
ze słuchu
3.3.
Zdający selekcjonuje informacje. (II. 1 d)
B
3.4.
A
3.5.
C
Strona 2 z 6
115240359.004.png 115240359.005.png
Zadanie 4.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
D
4.2.
C
Rozumienie
tekstu czytanego
4.3.
Zdający selekcjonuje informacje. (II. 2 d)
A
4.4.
B
4.5.
B
4.6.
A
Zadanie 5.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
B
5.2.
E
5.3.
I
Rozumienie
tekstu czytanego
5.4.
Zdający rozpoznaje związki między poszczególnymi
częściami tekstu. (II. 2 f)
G
5.5.
D
5.6.
C
5.7.
F
5.8.
A
Zadanie 6.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
R
6.2.
F
Rozumienie
tekstu czytanego
6.3.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone
informacje. (II. 2 c)
F
6.4.
R
6.5.
R
6.6.
F
Strona 3 z 6
115240359.006.png 115240359.007.png 115240359.001.png
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 7.
Wspólnie z klasą organizujesz w Twojej szkole dzień niemiecki. Twoim zadaniem jest przygotowanie
sałatki do degustacji. Napisz do swojego niemieckiego kolegi/niemieckiej koleżanki maila i poproś go/ją
o wskazówki.
Poinformuj o organizowanym w Twojej szkole dniu niemieckim. (Inf. 1)
Napisz o zaproszonych gościach. (Inf. 2)
Opisz program, jaki zaprezentujecie. (Inf. 3)
Poproś o przepis na sałatkę ziemniaczaną. (Inf. 4)
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji określonych wpoleceniu (4punkty)
oraz poprawność językowa (1 punkt).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń.
(IV. 2 b)
Przyznajemy 1 pkt za każdą informację zgodną z poleceniem.
TREŚĆ
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
0 4
Wymagana jest informacja o organizowanym w szkole zdającego dniu niemieckim.
Inf. 1
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
In meiner Schule werden jedes Jahr andere Länder präsentiert. Bald ist meine Klasse mit
Deutschland dran.
Wir organisieren in unserer Schule einen deutschen Tag.
Wymagana jest informacja o zaproszonych gościach.
Inf. 2
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Wir haben unseren Bürgermeister und andere bekannte Leute eingeladen.
Unsere Familien und Schüler aus einer anderen Schule werden kommen.
Wymagany jest opis prezentowanego przez uczniów programu.
Inf. 3
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Zuerst werden wir deutsche Lieder singen und danach werden wir essen.
Unser Programm betrifft die deutsche Kultur.
Wymagane jest wyrażenie prośby o przepis na sałatkę ziemniaczaną.
Inf. 4
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Ich kann keinen Kartoffelsalat zubereiten. Schreib mir bitte ein Kochrezept.
Könntest du mir bitte ein Rezept für einen Kartoffelsalat schicken?
Zdający poprawnie
stosuje środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji.
(III. 2 e)
1 pkt – błędy stanowiące do 25% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt – błędy stanowiące powyżej 25% liczby wyrazów
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Niezależnie od liczby błędów w pracy zdający otrzymuje
0 punktów, jeżeli uzyskał mniej niż 3 punkty za treść.
0 1
Strona 4 z 6
115240359.002.png
Zadanie 8.
Postanowiłeś/łaś zrealizować swoje marzenie z dzieciństwa i kupić sobie psa. W liście do kolegi/koleżanki
z Niemiec napisz:
jakiego psa chcesz kupić i podaj powód, dla którego chcesz go mieć (Inf. 1a, 1b)
w jaki sposób zamierzasz go nabyć i skąd weźmiesz pieniądze (Inf. 2a, 2b)
jak się będziesz nim opiekować i co zrobisz z nim w czasie wakacji (Inf. 3a, 3b)
co o tym pomyśle sądzą Twoi rodzice i spytaj, jakie zdanie na ten temat ma Twój kolega/Twoja
koleżanka. (Inf. 4a, 4b)
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji (4 punkty), forma (2 punkty), bogactwo językowe
(2 punkty) oraz poprawność językowa (2 punkty).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń.
(IV. 2 b)
Informacje w liście są dwuczęściowe. Za każdą informację
(„kropkę”) przyznajemy:
1 pkt, jeżeli zdający przekazał w tekście obydwie jej części
0,5 pkt, jeżeli zdający przekazał tylko jedną część
0 pkt, jeżeli brakuje obydwu części informacji.
0 4
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
Wymagany jest opis psa lub informacja dotycząca rasy.
Inf. 1a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Ich möchte einen intelligenten Dalmatiner kaufen.
Mir gefallen kleine, pflegeleichte Hunde.
Wymagamy podania powodu decyzji o zakupie psa.
Inf. 1b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Ein Hund war schon immer mein Traum.
Ich möchte unbedingt einen Hund haben, weil ich mich einsam fühle.
Uznajemy każdą informację o sposobie nabycia psa.
Inf. 2a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Ich will ihn von meiner Freundin kaufen.
Ich hole mir einen Hund aus einem Tierheim.
Uznajemy każdą informację o sposobie zdobycia pieniędzy.
Inf. 2b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Das Geld habe ich zum Geburtstag bekommen.
Ich werde in einer Pizzeria arbeiten und sparen.
Uznajemy każdą informację o sposobie opieki.
Inf. 3a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Ich muss meinen Hund füttern und ausführen.
Ich werde ihm das Futter geben und mit ihm spielen.
Uznajemy każdą informację dotyczącą opieki nad psem w czasie wakacji.
Inf. 3b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
In den Sommerferien werde ich mit ihm ans Meer fahren.
Wenn ich in die Ferien fahre, bleibt er bei meiner Oma.
Strona 5 z 6
115240359.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin