paper.model.Diesel.Locomotive.LS1000.pdf
(
3507 KB
)
Pobierz
Diesel Locomotive LS1000 (6Dd)
SILNIK SPALINOWY
LOKOMOTYWA SPALINOWA Ls1000 (6Dd)
Lokomotywa Ls1000 powsta³a w wyniku modernizacji loko-
motywy manewrowej SM42/Ls800. Lokomotywy serii SM42
(typ 6D) zaczê³y opuszczaæ bramy Fabryki Lokomotyw
w Chrzanowie na prze³omie lat 1963-64. Charakterystyka
pojazdu pozwala na wykonywanie zarówno ciê¿kich prac
manewrowych jak i prowadzenie poci¹gów. Czêœæ lokomo-
tyw tej serii przystosowano do prowadzenia poci¹gów pa-
sa¿erskich stosuj¹c w nich kocio³ grzewczy (seria SP42)
lub urz¹dzenia do ogrzewania elektrycznego (seria SU42)
Du¿a czêœæ lokomotyw tego typu trafi³a tak¿e do przemys³u
(oznaczono je jako SM42 lub Ls800). Jest to najbardziej
popularna seria lokomotyw eksploatowanych w Polsce
(oko³o 1460 sztuk).
Lokomotywê serii SM42 (typ6D) zmodernizowano w Zak³a-
dzie Napraw Taboru Przedsiêbiorstwa Transportu Kolejo-
wego i Gospodarki Kamieniem SA - PTKiGK - w Rybniku.
W trakcie modernizacji zrealizowano nastêpuj¹ce za³o¿enia:
- gabaryty zewnêtrzne lokomotywy mieszcz¹ siê w skrajni
UIC 505-1 oraz PKP typu B wg PN-70/K-02056
- zabudowano nowoczesny, wysokoobrotowy silnik
spalinowy
- pr¹dnicê pr¹du przemiennego z zespo³em prostowników
- sprê¿arkê œrubow¹
- rozwi¹zania techniczne podwy¿szaj¹ce ergonomiê pracy
maszynisty (ca³kowicie nowa kabina a w niej m.in : dwa
przeciwleg³e pulpity sterownicze pozwalaj¹ce na prowa-
dzenie lokomotywy w pozycji siedz¹cej zarówno do przo-
du jak i do ty³u, obni¿enie drgañ i wibracji)
- nowoczesny uk³ad do wstêpnego podgrzewania silnika
- pneumatyczny uk³ad hamulca w wykonaniu tablicowym
sterowany manipulatorami z obu stanowisk maszynisty
- czuwak aktywny
- nowa konstrukcja agregatu ch³odz¹cego obieg wody
silnika z hydraulicznym napêdem wentylatora osiowego
- wyjœcia z kabiny maszynisty do przodu i do ty³u
- nowoczesne zewnêtrzne oœwietlenie halogenowe
- wycieraczki elektryczne z regulowan¹ prêdkoœci¹
- elektryczne syreny dŸwiekowe.
W efekcie prac modernizacyjnych uzyskano doskona³y i ko-
mfortowy pojazd trakcyjny, spe³niaj¹cy wszelkie rygorysty-
czne normy Unii Europejskiej dotycz¹ce ochrony œrodowi-
ska, ergonomii, zu¿ycia paliwa (ni¿sze o oko³o 20-30%)
i emisji spalin i ha³asu.
Typ silnika
Moc znamionowa
Obroty znamionowe
Obroty biegu ja³owego
Sposób do³adowania
8V396TC14
785 kW
1800 obr /min
700 obr /min
dwie turbosprê¿arki
napêdzane spalinami
wewnêtrzne ciecz¹
8V90o
31,5 dcm
205 g/kWh
0,5-1% zu¿ycia paliwa
elektryczny rozrusznikiem (24VDC)
80 l
100 l
2520 kg
CO < 3.0 g/kWh
NO<12,0 g/kWh
CH<0,8 g/kWh
rozrusznik elektryczny
Ch³odzenie powietrza do³adowanego
Liczba i uk³ad cylindrów
Pojemnoœæ ca³kowita
Jednostkowe zu¿ycie paliwa przy mocy znamionowej
Zu¿ycie oleju (przy mocy znamionowej)
Rodzaj rozruchu
Pojemnoœæ p³ynu ch³odz¹cego
Pojemnoœæ oleju smaruj¹cego
Masa silnika
ZawartoϾ substancji szkodliwych w spalinach
3
Rozruch silnika
OPIS BUDOWY MODELU.
Do wykonania modelu potrzebne bêd¹: no¿yczki, no¿yk lub
skalpel modelarski, klej, tektura o gruboœci 0,5 mm. Po skle-
jeniu wszystkie krawêdzie malujemy odpowiedni¹ farb¹.
Dodatkowe oznaczenia czêœci modelu:
- podkleiæ kartonem z modelu
- podkleiæ tektur¹ 0,5 mm
- wyci¹æ
- zagi¹æ
Czêœæ 1 naklejamy na tekturê i sklejamy z cz.2. Do cz.1
przyklejamy kolejno cz. : 3L, 3P, 4L, 4P, 5L, 5P, 6 oraz zbio-
rniki cz.7, 7a, 7b, 8, 8a, 8b, 9, 9a, 9b, 10, 10a,10b. Do zbio-
rników przyklejamy czêœci 8c i 8d, 9c i 9d, 10c i 10d. Do cz.
3L i 3P przyklejamy cz.11L, 11P, 12L, 12P, 13 ( nale¿y
zwróciæ uwagê na prawid³owe u³o¿enie pasków czarno -
¿ó³tych), 14. Dwa jednakowe wózki sklejamy z cz.15, 16,
17, 18 (wykonaæ otwory na osie), 19, 20, W-1 (oœ wykonuje-
my wed³ug podanego wzoru z drutu lub wyka³aczki o œredni-
cy do 2 mm), 21, 22, 23, 24, 24a, 25, W-2 (wykonujemy z
drutu o œrednicy do 1mm). Kabina lokomotywy cz.26 (oraz
czêœci dodatkowe: 26a, 26b) - je¿eli wykonujemy wnêtrze
nale¿y wyci¹æ okna i nakleiæ przeŸroczyst¹ foliê (je¿eli wnê-
trza nie wykonujemy to przechodzimy do cz. 34). Do wnê-
trza wklejamy œcianki cz. 27, 28, dwa pulpity cz.29 i 30. Do
pod³ogi cz.31 przyklejamy fotel cz.32, 33 i ca³y element
wklejamy od do³u do wnêtrza kabiny. Cz.34 sklejamy w pu-
de³ko do wnêtrza wklejamy cz.34a (mo¿na w miejsce cz.
34a przykleiæ do bocznych œcian tekturê 0,5 mm jako wzmo-
cnienie) a z góry sklejki cz.34b oraz cz.34c. Do cz.34 przy-
klejamy starannie uformowan¹ cz. 35 oraz wentylator cz.36,
37. Podobnie sklejamy tylny element nadwozia cz.: 38, 38a,
38b, 34b, 39. Dach kabiny sklejamy z cz. 40 i 41 wklejaj¹c
z przodu cz.42, 42a. Wed³ug rysunków przyklejamy pozo-
sta³e czêœci : stopnie wejœciowe do kabiny 43, dodatkowe
czêœci 44, 45 (¿aluzje), ma³e daszki nad boczne okna 46,
przedni i tylny reflektor 47 i 48, czêœci 49, 49a (na dachu
kabiny), 50, 50a, 50b (tylna czêœæ nadwozia), przednie
i tylne œwiat³a 51 i 52, czêœci 53, 54, 57 (przód i ty³ ostoi),
zderzaki 55, 56, czêœci 58 i 59 przyklejamy do wózka i do
ostoi, czêœæ 60 przyklejamy do cz. 61 a ca³y element wkle-
jamy od do³u w oznaczonych miejscach do cz.1. Wed³ug
wzorów W-3, W-4, W-5 wykonujemy barierki - wszystkie po
2 sztuki (z cienkiego drutu lub kartonu) i malujemy na ko-
lor czerwony.
- zagi¹æ i skleiæ
- rozci¹æ
- zwin¹æ ciasno
- zwin¹æ w rurkê
Z
DANE TECHNICZNE
6Dd/Ls1000
1435 mm
70 Mg
175 kN
90 km/h
785 kW/1800 obr/min
710 kW
14240 mm
4300 mm
3170 mm
2600 mm
10100 mm
7500 mm
80 m
aktywne
elektryczna
Oerlikon
elektryczne za pomoc¹
manipulatorów
samonoœna, podparta elastycznie
240 kN
manipulatory elektryczne
hydrauliczny
¯yczymy udanej zabawy
Kabina maszynisty
Si³a poci¹gowa przy rozruchu
Nastawniki jazdy
Napêd wentylatora ch³odnicy
Opracowanie modelu:
Ryszard Herok
“Œwiat Modeli”
Pl. Wolnoœci 23
44-200 Rybnik
Wszelkie prawa zastrze¿one.
Przedruk i kopiowanie
wy³¹cznie za zgod¹ autora.
http://www.ptkigk.com.pl
K
CHARAKETRYSTYKA OGÓLNA
Typ/seria lokomotywy
SzerokoϾ toru
Masa s³u¿bowa lokomotywy
Nacisk zestawu na tor
Prêdkoœæ maksymalna
Moc silnika spalinowego
Moc na cele trakcyjne
D³ugoœæ ca³kowita
Wysokoœæ ca³kowita od g³ówki szyny
Najwiêksza szerokoœæ
Rozstaw osi wózka
Rozstaw osi skrajnych
Rozstaw czepów skrêtu
Najmniejszy promieñ ³uku
Urz¹dzenie czuwakowe
Przek³adnia
Hamulec
Sterowanie hamulcem
45
36,37
45
34
35
42
49
40,41
46
26
38 39
50
44
W-4
W-5
2
51,52
55
56
13
4L
12L
14
58
3L 7 8 9 10 10d
26b
59
14
21
11L
5L
13
47,48
60
21
61
15
16
22
16
W-3
26a
51,52
23
43
55,56
21
54
W-2
60
22
6
61
53
57
24,24a
23
25
27
50
49
28
30
50a
49a
10
50b
10c
29
W-1
18 20 19
10b
10d
10a
17
31
33
32
Wzory czêœci :
Copyright: PTKiGK SA - www.ptkigk.com
W-1
W-2
W-3
W-4
W-5
26a
44
*
43
45
K
42
42a
*
52
*
51
*
34
26
37
2
26b
4
K
38
40
50b
*
48
47
50
49a
*
50a
*
49
46
36
26
56
Ls1000-002
38
Ls1000-002
34
38a
PTK i GK S.A. Rybnik
Nap.bat.96V
PTK i GK S.A. Rybnik
Nap.bat.24V
54
K
K
53
38
WW
W
28
WW
34
38
35
Z
39
41
W
W
9a
*
9a
*
Z
Z
29
V max 90 km/h
30
29
Z
Z
29
27
30 32
34a
W
W
Z
Z
29
V max 90
km/h
34
7
29
8b
Z
8a
*
8a
*
34
34
1
34b
33
9b
10
Z
Z
31
9
34
38
10b
1
1
1
8c
9c
8
7a
7b
10c
38b*
Paliwo
34c*
2300 l
850kN
850kN
850kN
7
890
15
15
6
1
*
2
850kN
850kN
850kN
LP
12L
12P
Z
61
60
Ciê¿ar s³u¿bowy 72T
( 14.24m )
O-GP
7.50m
PTK i GK S.A. RYBNIK
Napr. rew. 07. 10. 02
3L
14
K
57
13
4P
5L
5P
4L
WW
21
Ls 1000
2.60m
WW
24
16
Ls 1000
2.60m
17
18
19
16
15
21
25
16
55
Ls 1000
2.60m
22
*
55
Ls 1000
2.60m
16
21
20
58
59
23
11
Plik z chomika:
anasko
Inne pliki z tego folderu:
k2011.jpg
(7720 KB)
Parowóz TKt 48.JPG
(3617 KB)
et21waw.pdf
(2584 KB)
03.jpg
(127 KB)
703947a36ec33de2.jpg
(451 KB)
Inne foldery tego chomika:
2009.08
2009.09
2009.10
2009.11
2009.12
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin