Warsztaty odkrywcy.doc

(34 KB) Pobierz

Warsztaty odkrywcy

Opracowała: Katarzyna Żelazna

Grupa: 3, 4, 5, 6-latki

Temat warsztatów: Mieszaniny jednorodne i niejednorodne

Cele:

·         Zapoznanie z pojęciem mieszanina jednorodna i niejednorodna;

·         Kształtowanie umiejętności rozdzielania różnego rodzaju produktów;

·          

Środki dydaktyczne:

·         Słoik, szklanka;

·         Ocet,

·         Pisak brązowy,

·         Bibuła,

·         Sól gruboziarnista,

·         Zmielony pieprz;

·         Łyżeczka ze sztucznego tworzywa;

·         Wełniane tworzywo;

·         Sól drobnoziarnista;

·         Piasek;

·         Naczynie z wodą;

·         Kreda;

·         Szpilki;

·         Magnes;

·         Sito;

·         Mąka;

·         Pszenica.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

1.      Wytłumaczenie pojęć: mieszanina jednorodna, mieszanina niejednorodna

2.      Sposoby rozdzielania mieszanin.

3.      DOŚWIADCZENIA

v     Doświadczenie 1 „Atrament”

Z bibuły wycinamy wąski pasek i w niewielkiej odległości od końca paska rysujemy pisakiem kreskę. Umieszczamy taki pasek z bibuły w naczyniu z octem, tak aby końcówka bibuły była zanurzona w occie. Ciecz wędruje ku górze paska bibuły a wraz z nią różne składniki atramentu, z różną szybkością. Na bibule powstała tęcza: czerwono- żółto- niebieska.

v     Doświadczenie 2 „Mieszanina soli i pieprzu”

Sól gruboziarnistą zmieszaj ze zmielonym pieprzem. Łyżeczkę ze sztucznego tworzywa potrzyj o wełnianą tkaninę i zbliż do mieszaniny (nie za nisko). Naelektryzowana łyżeczka zbliżona do mieszaniny powoduje, że pieprz raptownie unosi się
i przylega do łyżeczki.

v     Doświadczenie 3: „Mieszanina soli kuchennej i piasku”

Mieszaninę piasku i soli kuchennej wsyp do naczynia z woda i wymieszaj. Piasek opada na dno, a sól przechodzi do roztworu. Mieszaninę piasku i soli można rozdzielić wykorzystując rozpuszczalność soli w wodzie.

(Roztwór znad piasku należy zlać (dekantacja) do porcelanowej miseczki. Odparować wodę ogrzewając miseczkę, aż pozostanie w niej biała krystaliczna sól).

v     Doświadczenie 4 „Mieszanina wody i sproszkowanej kredy”

Na lejku szklanym umieść sączek bibułowy, wlej „po bagietce” zawiesinę kredy w wodzie. Przesącz (wodę) zbierz do zlewki i wysusz sączek. Po wysuszeniu sączka otrzymujemy kredę.

v     Doświadczenie 5 „Mieszanina piasku i opiłków żelaza”.

Przygotuj niewielką ilość mieszaniny piasku (lub innej substancji sypkiej) z opiłkami żelaza Przybliż do niej magnes. Opiłki żelaza zostały przyciągnięte przez magnes, dzięki czemu oddzieliły się od piasku.

 

v     Doświadczenie 6 „Mieszanina mąki i pszenicy

Przesiewamy przez sito mąkę i pszenicę.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin