Krąg tematyczny styczeń (3)..doc

(200 KB) Pobierz
86

 

Krąg tematyczny: Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka

 

86. Przodkowie

 

Zapis w dzienniku:

 

I. „Koniki” zabawa ruchowa. „Moi przodkowie” – oglądanie albumów ze zdjęciami rodzin dzieci, roz­poznawanie postaci, nazywanie ich. „Moja babcia..., Mój dziadek...” – przedstawienie imion babć i dziadków.

II. „Moja rodzina” – tworzenie schematów rodzinnych drzew genealogicznych, zwrócenie uwagi na ukazanie pokoleniowości, stopnie pokrewieństwa itp. (z dużą pomocą nauczyciela).

III. „Jaworowi ludzie” zabawy ruchowe z czasów dzieciństwa dziadków. „Czego brakuje?” – zabawa ćwicząca spo­strzegawczość; odgadywanie nazwy brakującego przedmiotu.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

 

·        naśladuję ruchy konika,

·        rozpoznaję członków mojej rodziny na zdjęciach,

·        przedstawiam moją rodzinę innym dzieciom,

·        interesuję się historią mojej rodziny,

·        dowiaduję się, czym jest drzewo genealogicz­ne, i wykonuję je,

·        bawię się tak, jak dawniej moi rodzice i dziad­kowie,

·        doskonalę swoją spostrzegawczość.

 

 

 

 

 

Przebieg dnia:

 

I. Zajęcia poranne

·        „Koniki” zabawa bieżna według K. Wlaźnik. Na polecenie nauczyciela koniki wybiegają ze stajni, biegną kłusem – dzieci biegną szybko na palcach, idą stępa – powoli, z podnoszeniem wysoko kolan, galopem – z odbijaniem się kolejno jednej i drugiej nogi, po piaszczystej drodze - cichutko, po drewnianym moście - głośno. Na sygnał wracają do stajni.

 

K. Wlaźnik, Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, JUKA, Warszawa 1999, s. 64.

 

·        „Moi przodkowie” oglądanie albumów ze zdjęciami rodzin dzieci, roz­poznawanie postaci, nazywanie ich. Swobodne rozmowy dzieci o swoich bliskich.

Dzieci z pomocą nauczyciela ustalają, kto jest kim w rodzinie – kto czyim jest dzieckiem, rodzicami, bratem czy siostrą w trzech kolejnych pokoleniach. Np. babcia to mama mamy lub taty.

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom pojęcia typu: wujek (brat mamy lub taty), ciotka (siostra mamy lub taty), cioteczne rodzeństwo (dzieci ciotki lub wujka) itp. Dzieci przedstawiają członków swoich rodzin na fotografiach z rodzinnych albumów ze wskazaniem na pokrewieństwo. Np. to moja ciocia, siostra mojego taty i moja babcia, mama mojego taty.

 

fotografie rodzinne

 

·        „Moja babcia..., Mój dziadek...” przedstawienie imion babć i dziadków. Utrwalanie imion swoich najbliższych. Dzieci siedzą w kole i po kolei mówią imię swojej babci lub dziadka, starając się przedstawić pełne pokrewieństwo. Nauczyciel pomaga dzieciom, zadając pomocnicze pytania:

Babcia (imię) jest mamą taty czy mamy?

Dziadek (imię) jest tatą mamy czy taty?

 

 

II. Zajęcia główne

·        „Moja rodzina” tworzenie schematów rodzinnych drzew genealogicznych, zwrócenie uwagi na ukazanie pokoleniowości, stopnie pokrewieństwa itp. (z dużą pomocą nauczyciela lub jako zajęcia otwarte dla rodziców). Dziecko stara się przedstawić przynajmniej trzy pokolenia w swojej rodzinie.

Każde dziecko dostaje przygotowany przez nauczyciela szablon drzewa, na którym zaznaczone są miejsca na wklejenie przyniesionych wcześniej przez dzieci zdjęć. Dzieci farbami lub kredkami ozdabiają drzewo, następnie z pomocą nauczyciela umieszczają w odpowiednich miejscach zdjęcia swoich bliskich. Zdjęcia możemy również przykleić na wcześniej przegotowanych szablonach w kształcie liści, kwiatów, gwiazdek lub serc, a następnie umocować na drzewie (nauczyciel musi być przygotowany na to, że niektóre z dzieci będą miały zdjęcia prababci lub pradziadka).

 















 

szablon drzewa genealogicznego, fotografie rodzinne dzieci, kartony, papier kolorowy, farby, kredki, klej

 

 

III. Zajęcia popołudniowe

·        „Jaworowi ludzie” zabawy ruchowe z dzieciństwa dziadków.

 

Jawor, jawor

Jawor, jawor,

jaworowi ludzie,

co wy tu robicie?

Budujemy mosty

dla pana starosty.

Tysiąc koni przepuszczamy,

a jednego zatrzymamy.

 

Dwoje dzieci staje naprzeciwko siebie, podnoszą w górę ramiona i chwytają się za ręce. Pod ich uniesionymi rękoma przechodzą parami pozostali uczestnicy zabawy.

Przy słowach: ...a jednego zatrzymamy – dzieci opuszczają ręce, łapiąc jedną z par.

Złapane osoby tworzą nowy most”.

 

CD Utwory… cz. 1 – „Jawor, jawor” (nr 26), W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, oprac. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005, s. 99.

 

·        „Czego brakuje?” zabawa ćwicząca spo­strzegawczość; odgadywanie nazwy brakującego przedmiotu. Dzieci tworzą koło. W środku nauczyciel układa 5 różnych zabawek (lub więcej, w zależności od możliwości grupy). Dzieci przyglądają się zabawkom, następnie kładą się na plecach, a nauczyciel chowa jedną zabawkę. Na znak nauczyciela dzieci siadają i odgadują, czego brakuje.

 

drobne zabawki, małe klocki itp.

 

 

87. Z dziadkiem nigdy nie jest nudno

 

Zapis w dzienniku:

 

I. „Dziadek i wnuczek” zabawa ruchowa. „Dziadek” wysłuchanie wiersza Bożeny Piergi, poszukiwanie od­powiedzi na pytania: „Jaki jest mój dziadek?”, Czy pasuje do opisu zawartego w wierszu?”.

II.                     „Portret dziadka” rysowanie portretu dziadka na małej kartce pasującej do ramki na prezent (realizacja scenariusza ze „Wspomagania rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej). „W ogródku pana Jordana” zestaw ćwiczeń i zabaw gimnastycznych. „Dobrze mi u dziadków” nauka piosenki.

III.                  „Od największej do najmniejszej” układanie zabawek w kąciku lalek według wskazanej cechy. „Pomagamy dziadko­wi” zabawa naśladowcza.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

 

·                    uważnie słucham poleceń nauczyciela,

·                    uważnie słucham wiersza,

·                    próbuję porównać mojego dziadka z postacią z wiersza,

·                    rysuję portret dziadka,

·                    dbam o szczegóły podczas rysowania portretu,

·                    ćwiczę sprawność i zwinność,

·                    poznaję słowa i melodię piosenki,

·                    układam przedmioty według cechy podanej przez nauczyciela,

·                    naśladuję określone czynności.

 

 

Przebieg dnia:

 

I....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin