Krąg tematyczny: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
61. Biały, bielszy czy najbielszy?
Zapis w dzienniku:
I. „Śnieżynki” – wysłuchanie wiersza Józefa Ratajczaka, rozmowa o śniegu. „Wirujące śnieżynki” – zabawa naśladowcza, ilustrowanie ruchem treści wiersza. Tworzenie gazetki ściennej.
II. „Rzucamy śnieżkami” – zabawa ruchowa z elementami celowania i rzutu (kulkami z gazet). „Zabawy na śniegu” – nauka piosenki. „Zimowe zabawy” – praca z „Książką”.
III. „Śnieżne krajobrazy” – oglądanie obrazków przedstawiających zaśnieżony krajobraz, omówienie ich wyglądu. „Biały, bielszy, najbielszy” – ćwiczenie słownikowe, określanie koloru śniegu; stopniowanie przymiotników. „Zaprzęgi” – zabawa ruchowa.
Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:
· uważnie słucham wiersza i rozumiem jego treść,
· dzielę się z innymi swoją wiedzą na temat śniegu,
· przedstawiam ruchem treść wiersza,
· wspólnie z grupą tworzę gazetkę ścienną,
· wykazuję się pomysłowością i fantazją,
· coraz lepiej rzucam do celu,
· poznaję słowa i melodię piosenki,
· rozumiem polecenia nauczyciela i wskazuję na ilustracji odpowiednie elementy,
· dostrzegam piękno zimowego krajobrazu,
· znam coraz więcej słów,
· sprawnie poruszam się w parach.
Przebieg dnia:
I. Zajęcia poranne
· „Śnieżynki” – wysłuchanie wiersza J. Ratajczaka.
Śnieżynki
Lecą niezmordowanew czapeczkach futrzanych.Zaciskają piąstki w biegu,miasta i wioski kryją pod śniegiem.Wokół kominów krążą,lecz rozgrzać się nigdy nie zdążą.Zaglądają do okien,niczym gwiazdki wysokie,z rozpłaszczonymi na szybach noskamidrżą i ginąporwane przez zamieć.
J. Ratajczak
Nauczyciel rozmawia z dziećmi o śniegu w oparciu o treść wiersza oraz własne doświadczenia dzieci. Przykładowe pytania:
– Gdzie fruwają śnieżynki?
– Czy przyglądaliście się kiedyś, jak wygląda płatek śniegu? Jaki ma kształt?
– Jakiego koloru jest śnieg?
– Czy z każdego śniegu można ulepić bałwana?
J. Ratajczak, Śnieżynki, [w:] Helena Kruk, Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym, WSiP, Warszawa 1980, s. 89.
· „Wirujące śnieżynki” – zabawa naśladowcza. Nauczyciel ponownie czyta wiersz. Zadaniem dzieci jest zilustrowanie ruchem jego treści (biegają po sali, zaciskają piąstki, kładą się na podłodze itd.)
· „Zimowy krajobraz” – tworzenie gazetki ściennej techniką kolażu. Nauczyciel rozkłada przed dziećmi fotografie, obrazki z krajobrazem zimowym. Dzieci wycinają elementy z obrazków i przyklejają na szary papier. Następnie dorysowują dalszy ciąg rysunku.
II. Zajęcia główne
· „Rzucamy śnieżkami” – zabawa ruchowa z elementami celowania i rzutu. Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel prosi je, by odliczały do dwóch. Wszystkie jedynki stają po jednej stronie, a dwójki naprzeciwko nich. Między zespołami rozciągnięty jest sznurek. Nauczyciel rozdaje dzieciom po 2–3 kartki z gazet, z których robią „kulki śniegowe”, a następnie wyjaśnia zasady zabawy. Na sygnał nauczyciela dzieci rozpoczynają walkę na śnieżki. Ich zadaniem jest szybkie przerzucanie śnieżek na stronę przeciwnika. Gdy nauczyciel krzyknie stop, zespoły siadają naprzeciwko siebie i przeliczają kulki, które znalazły się po ich stronie. Wygrywa ten zespół, który ma mniej kulek.
gazety, sznurek
· „Zabawy na śniegu” – nauka piosenki. Omówienie treści, budowy, charakteru piosenki.
Pytania:
– O czym opowiada piosenka?
– Które słowa piosenki się powtarzają? (refren)
– Z ilu zwrotek składa się piosenka?
– Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?
Śpiewanie piosenki z podziałem na solistę i zespół, np. solista śpiewa zwrotkę, zespół – refren.
Wspólne ustalenie z dziećmi dynamiki śpiewanej piosenki, np. zwrotka – cicho, refren – średnio głośno.
· „Zimowe zabawy – praca z „Książką”. Rozmowa na temat zabaw na śniegu na podstawie ilustracji w „Książce” oraz własnych doświadczeń dzieci. Nauczyciel mówi: Popatrz na obrazek. Jest zima. Dzieci wyszły do parku. Opowiedz, co robią dzieci na śniegu? A co robi dziewczynka na lodzie? Dzieci odpowiadają na zadane pytania.
Nauczyciel: Przyjrzyj się małym obrazkom. Poszukaj ich na dużym obrazku. Dzieci szukają i wskazują.
Nauczyciel: Porozmawiajmy o tym, w co najchętniej lubicie bawić się zimą na śniegu. Dzieci mówią innym o swoich ulubionych zabawach na śniegu.
„Książka” s. 30–31
III. Zajęcia popołudniowe
· „Śnieżne krajobrazy” – nauczyciel rozkłada na dywanie różne ilustracje, zdjęcia przedstawiające zimę. Dzieci przyglądają się im uważnie, a następnie wypowiadają się na temat piękna zimowego krajobrazu.
· „Biały – bielszy – najbielszy” – zabawa słownikowa. Dzieci siedzą w kole na dywanie, nauczyciel pośród nich rozpoczyna opowiadanie, szczególnie akcentując pewne przymiotniki:
Pewnej nocy spadł śnieg i nagle cały świat, mimo ciemności, zrobił się biały. Rano zrobiło się jasno i wydawało się, że śnieg jest jeszcze bielszy. A kiedy wstało słońce i oświetliło wszystko, śnieg był najbielszy na świecie.
Dzieci za nauczycielem powtarzają: Biały – bielszy – najbielszy.
Pewien kominiarz czyścił pełne sadzy kominy i bardzo się przy tym brudził. Pewnego dnia wyczyścił jeden komin i wrócił do domu cały czarny od sadzy. Innego dnia wyczyścił dwa kominy, więc po pracy był czarniejszy. A kiedy wyczyścił trzy kominy, był najczarniejszy.
Dzieci ponownie powtarzają za nauczycielem: czarny – czarniejszy − najczarniejszy.
Na polance pasły się zajączki. Małe zajączki skubały świeżą trawkę, mniejsze skubały świeższą, a najmniejsze najświeższą.
Ponownie dzieci powtarzają za nauczycielem: małe – mniejsze – najmniejsze, świeża – świeższa – najświeższa.
Za każdym razem nauczyciel akcentuje stopniowane przymiotniki i zwraca uwagę na to, by dzieci prawidłowo powtarzały.
W drugiej części zabawy nauczyciel podaje dzieciom same przymiotniki w stopniu równym i wyższym. Zadaniem dzieci jest tworzenie stopnia najwyższego.
Np. smaczny – smaczniejszy – …
zimny – zimniejszy – …
ładny – ładniejszy – … itp.
Z chwilą, kiedy dzieci zaczną w miarę sprawnie tworzyć stopień najwyższy, nauczyciel podaje im przymiotniki tylko w stopniu równym i zachęca do tworzenia stopnia wyższego i najwyższego.
Np. gładki – …. – ….
równy – …. – ….
prosty – …. – …. itp.
· „Zaprzęgi” – zabawa ruchowa. Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko jest koniem, drugie, stojące za nim, jest saniami. Kiedy nauczyciel gra na dzwoneczkach, dzieci biegają po sali, trzymając się za ręce. Dzieci-konie kląskają. Po chwili następuje zmiana ról.
dzwonki
62. Urodziny bałwanka
I. „Znajdź swoją parę” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Koła” – wybieranie z mozaiki geometrycznej elementów w kształcie koła, układanie kompozycji z kół na dywanie, przeliczanie, klasyfikowanie do zbiorów: mały, średni, duży.
II. „Przygody bałwanków” – wysłuchanie opowiadania Iwony Rup; omówienie treści i zachęcenie do wykonania bałwanka. „Bałwanek” – postać bałwanka wykonana z krążków wyciętych z białego papieru (np. tapety strukturalnej) i ozdobiona wydzieranką z kolorowego papieru.
III. „Muzyka zimowa” – słuchanie muzyki, pobudzanie wyobraźni bodźcami słuchowymi. „Toczymy śniegowe kule” – zabawa ruchowa. „Zabawy na śniegu” – zabawa przy piosence.
· właściwie reaguję na sygnał w zabawie,
· wiem, jak wygląda koło, i odnajduję je wśród innych figur,
· liczę koła i układam je w zbiory,
· słucham uważnie opowiadania i wypowiadam się na jego temat,
· wycinam po śladzie proste kształty,
· tworzę ładną pracę plastyczną,
· słucham uważnie muzyki,
· naśladuję w zabawie czynności z życia codziennego,
· czerpię radość z zabawy przy piosence.
I. ...
thorba