Temat 2 X.doc

(160 KB) Pobierz

Witaminy hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka

26. Co znajdziemy w sklepie z warzywami?

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

-        rozpoznaję i nazywam warzywa,

-        poznaję zapach różnych warzyw,

-        znam części jadalne warzyw,

-        czerpię radość z zabaw ruchowych,

-        reaguję prawidłowo na sygnał,

-        uważnie słucham opowiadania, odpowiednio układając sylwetki,

-        grupuję warzywa według koloru,

-        doskonalę wymowę,

-        usprawniam narządy mowy,

-        rytmicznie wypowiadam nazwy jarzyn,

-        odpowiednio reaguję na umówione hasło.

Przebieg dnia:

I.                   Zajęcia poranne

·                     „Co to za warzywo?” – ekspozycja warzyw w kąciku przyrody; nazywanie poszczególnych okazów i ich czę­ści. Zachęcanie dzieci do odwoływania się w wypowiedziach do własnych doświadczeń. Przykładowe pytania:

-        Jak się nazywa to warzywo?

-        Którą część zjadamy?

-        Czy to, co zjadamy, rośnie nad czy pod ziemią?

-        Co to jest natka?

·                     „Zupa jarzynowa” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci-warzywa chodzą po sali w różnych kierunkach. Na hasło: zupa jarzynowa – wszystkie dzieci podają sobie ręce, tworząc duże koło i biegną krokiem dostawnym w jednym kierunku. Na dźwięk bębenka rozchodzą się w różnych kierunkach.

bębenek

 

II.                Zajęcia główne

·                „Na straganie” – wysłuchanie opowiadania i zilustrowanie jego treści sylwetkami na podstawie „Ilustrowanych opowiadań” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej, M. Skury.

Na straganie

Julka i Jasiek idą po zakupy na miejskie targowisko. Kupią tam warzywa i owoce. Targowisko jest także na ulicy Lipowej.

Dzieci wychodzą z domu. Najpierw mijają sklep z zabaw­kami, potem przechodzą obok budynku straży pożarnej, a następnie obok piekarni. W tej piekarni codziennie rano tata kupuje bułeczki i rogaliki.

Tuż za piekarnią jest targowisko. Na pierwszym straganie dzieci kupują gruszki. Na następnym straganie marchew­i pomidory. Jasiek płaci za zakupy.

- Mieliśmy kupić jeszcze coś... – głośno zastanawia się Julka. – To były jakieś owoce.

- Masz rację – przyznaje Jasiek.

Dzieci rozglądają się po straganie w poszukiwaniu różnych owoców. Jest ich tam bardzo dużo!

- Ojej martwi się Julka co my mamy wybrać: banany czy pomarańcze? A może wiśnie?

Jasiek marszczy czoło i stara się przypomnieć sobie, jakie jeszcze owoce kazała im kupić mama. Wtem woła:

- Wiem! Te owoce mają być na szarlotkę!

 

Czy już wiecie, jakie owoce muszę jeszcze kupić dzieci?

Poroz­mawiajmy o tym, co można kupić na targowisku.

Dzieci zapewne wielokrotnie były na targowisku. Znają i po­trafią nazwać owoce i warzywa. Ponadto są one przedstawione na straganach. Nie powinno więc być kłopotów z wypowiadaniem się. Gdyby dzieci nie wiedziały, że szarlotka to ciasto z jabłkami, trzeba im to podpowiedzieć.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, M. Skura, „Ilustrowane opowiadania. Dorosły opowiada – dzieci ilustrują”, Nowa Era, Warszawa 2009, s. 70; sylwety z zestawu pomocy

 

·                „Kolorowe sałatki” – klasyfikowanie warzyw według koloru. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie, przed każdym leży gimnastyczny krążek, pośrodku sylwety warzyw i owoców w różnych kolorach.

Z owoców i warzyw można przyrządzać kolorowe i smaczne sałatki. Jasiek najbardziej lubi sałatkę z jabłek, marchewki i selera. A mama Julki uwielbia sałatkę z pomarańczy i bananów. Wyobraź sobie, że jesteś kucharzem i przygotowujesz sałatki. Wrzucaj do salaterki (krążków gimnastycznych) owoce i warzywa. Możesz przygotować sałatkę:

-        żółtą, tylko z żółtych warzyw i owoców;

-        pomarańczową, z pomarańczowych warzyw i owoców;

-        czerwono-zieloną, tylko z czerwonych i zielonych owoców i warzyw;

-        wieloowocową, z rozmaitych owoców;

-        wielowarzywną, z samych warzyw;

-        słodką, tylko z owoców i warzyw, które są słodkie. Jak możemy sprawdzić, które owoce i warzywa są słodkie?

Chętne dzieci postępują według wskazówek nauczyciela i komponują swoje sałatki, za każdym razem wypowiadając głośno nazwę i kolor składnika oraz uzasadniając swój wybór (np. biorę żółtą paprykę do żółtej sałatki... itp.).

sylwety owoców i warzyw w różnych kolorach, krążki gimnastyczne

 

III.             Zajęcia popołudniowe

·         Moje grządki” – zabawa i ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi i podniebienie miękkie. Nauczyciel opowiada, demonstruje i kontroluje wykonanie ćwiczeń.

Najpierw musimy zająć się grabieniem – przesuwanie języka po podniebieniu, od górnych zębów w kierunku gardła.

Teraz wytyczamy grządki – przesuwanie języka po zewnętrznej powierzchni zębów górnych, potem po wewnętrznej. Powtórzenie czynności na zębach dolnych.

Tu zasadzimy marchewkę i pietruszkę. Teraz grządki dla ziołowych przypraw. Przesuwanie językiem po rozchylonych wargach, powoli.

Co jeszcze? Rozejrzyjmy się – język przesuwa się od lewego kącika ust do prawego, nie opiera się na wardze.

Wyrównujemy nasze grządki półuśmiech, czyli odciąganie na przemian kącików warg.

Możemy teraz zasadzić nasionka. I podlać! Ale musimy napompować wody do konewki – na przemian rozciąganie złączonych warg – uśmiech i ściąganie – ryjek.

Oj, późno już, wszyscy jesteśmy zmęczeni – ziewanie z silnym opuszczaniem żuchwy.

·         „Sałatka jarzynowa” – zabawa rytmiczna. Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje nazwę wybranego warzywa, np.: pomidory, marchewki, rzodkiewki, groszek.

Dzieci grupami zajmują miejsca w rozłożonych na podłodze kołach hula-hoop.

Na znak nauczyciela każda grupa po kolei mówi rytmicznie nazwę swojego warzywa (po 2 razy). Na hasło: Sałatka jarzynowa! dzieci wychodzą z kół i swobodnie podskakują po sali przy dźwiękach tamburyna. Głośny dźwięk i pauza jest sygnałem do odnalezienia swojego koła i ustawienia się w nim.

Nauczyciel pomaga dzieciom w rytmicznym dzieleniu wyrazów na sylaby.

koła hula-hoop, tamburyn

 

27. Zupa pomidorowa

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

        poznaję przepis na zupę pomidorową,

        zapamiętuję poszczególne etapy gotowania,

        poznaję słowa i melodię piosenki,

        wykorzystuję warzywo do zabaw plastycznych,

        wykonuję estetycznie pracę plastyczną,

        opisuję wygląd różnych warzyw,

        odgaduję, jakie warzywo opisują koleżanki i ko­ledzy,

        wykonuję polecenia nauczyciela.

Przebieg dnia:

I.                   Zajęcia poranne

·           „Od pomidora do miseczki zupy” – wysłuchanie opowiadania nauczyciela. Prowadzący, ilustrując opowiadanie pomocami, opisuje dzieciom kolejne etapy gotowania zupy pomidorowej. Dziecko zapamiętuje poszczególne etapy gotowania.

- W ogrodzie na krzakach dojrzewają pomidory, kiedy są całe czerwone zrywamy je z krzaczka.

- Z dojrzałych pomidorów przetwórnie robią koncentrat pomidorowy (koncentrat można też zrobić we własnej kuchni).

- W domu przygotowujemy wywar jarzynowy, do którego potrzebujemy: marchewki, pietruszki, selera, pora.

- Łączymy wywar z koncentratem.

- Zupę podajemy z gotowanym ryżem lub makaronem.

- A jaką zupę Ty najbardziej lubisz?

pomidory, koncentrat, wywar z jarzyn, makaron, ryż, garnek itp.

 

II.                Zajęcia główne

·         „Urodziny marchewki” – nauka piosenki. Omówienie charakteru, budowy i treści piosenki.

- Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?

- Z ilu zwrotek się składa?

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin