index2.pdf

(39 KB) Pobierz
643568035 UNPDF
Koło Naukowe Slawistów
Muzyka cerkiewna
Autor: Alicja Michoñ
01.01.2005.
Zmieniony 08.05.2007.
Esej
Alicja Michoñ "Muzyka cerkiewna" Pisz±c o muzyce cerkiewnej skupiłam siê tylko na
rosyjskiej muzyce cerkiewnej. Zapoznaj±c siê z ni± nale¿y pamiêtaæ o jej głównych cechach: długo
utrzymuj±cej siê homofonii, programowym braku instrumentów i wył±cznie mêskim wykonawstwie
a capella.
Dla muzyki cerkiewnej (i w ogóle rosyjskiej) charakterystyczna jest rola muzyki ludowej. Bogata, wci±¿
rozwijaj±ca siê twórczo¶æ ludowa miała wielki wpływ na kształtowanie siê muzyki liturgicznej i ¶wieckiej:
była punktem wyj¶cia dla ich rozwoju.
Na przestrzeni miêdzy XI a XV w. muzyka cerkiewna przyczyniła siê do rozwoju kultury muzycznej. Była
jej postêpowym czynnikiem. W ramach muzyki cerkiewnej rozkwita ¶piew chóralny, zawodowe
wykonawstwo muzyczne.
Znaczenie muzyki cerkiewnej maleje od chwili, gdy rozpowszechnia siê ¶wiecka zawodowa muzyka, a
dzieje siê to ju¿ w XV w. w okresie Rusi Moskiewskiej. Postêpowa rola muzyki cerkiewnej w kulturze
muzycznej zanika. Tak wielkiego znaczenia jak muzyka religijna na Zachodzie nie posiadała zreszt± nigdy.
Na Zachodzie muzyka religijna była płaszczyzn± dla rozwoju indywidualnej twórczo¶ci muzyki ¶wieckiej.
Muzyka cerkiewna tak¿e wchłaniała pierwiastki ludowe czy ¶wieckie, ale była silnie ograniczona zasadami
i surowym przestrzeganiem tradycji, nie dawała miejsca na rozwój indywidualny jej twórcom. Muzyka
cerkiewna z czasem zaczêła pozostawaæ w tyle za rozwojem muzyki ¶wieckiej. Kijów Ru¶
Kijowska z Kijowem były pierwszym wschodniosłowiañskim centrum pañstwowym. Kijów jako
pierwsze ochrzczone przez ¶w. Włodzimierza miasto, stał siê centrum ¿ycia kulturalnego.
W X w. Ksiêstwo Kijowskie zyskuje dominuj±c± rolê nad pozostałymi ksiêstwami, a na rz±dy
Jarosława, syna Włodzimierza, przypada najwiêkszy wzrost bogactwa i rozwój kultury. Wówczas
wzniesiono sobór ¦w. Zofii, powstaj± klasztory i sobory, które stały siê o¶rodkami muzyki
cerkiewnej. Powstaj± pierwsze ksiêgi ¶piewów cerkiewnych i biblioteki. Od 1051 r. Kijów ma
swoj± szkołê ¶piewaków cerkiewnych, a bizantyjscy klerycy ustêpuj± miejsca kijowskim. Wtedy te¿
zaczynamy mówiæ o rodzimej kulturze staroruskiej.
Rusini czerpi± swoje wzorce kulturowe od Słowian południowych, głównie Bułgarów, Serbów, swój
wpływ ma te¿ kultura arabska, a nawet zachodnia. Wszystko to scala bogata twórczo¶æ ludowa
siêgaj±ca czasów pogañstwa. Przede wszystkim jednak najwiêkszy wpływ ma kultura Bizancjum.
Muzyka Bizantyjska Rosyjska muzyka cerkiewna zaczêła siê rozwijaæ od momentu przyjêcia
chrztu. Wpływy bizantyjskie s± oczywiste z racji przyjêcia go za po¶rednictwem Cesarstwa
Wschodniego. Pierwszy okres rosyjskiej muzyki cerkiewnej to przenoszenie gotowych wzorców
muzyki bizantyjskiej, przybywanie bizantyjskich misjonarzy i kleryków. Głównie przekładało siê to
na przyswojenie systemu tonalnego - o¶miotonowej skali opartej na systemie greckim,
opracowanej przez Jana z Damaszku w VIII w. w dziele „Oktoechos”. W ksiêdze tej
pie¶ni liturgiczne podzielone s± na osiem głosów, czyli tonów. Cykl pie¶ni jednego
tygodnia ¶piewa siê w jednym z o¶miu tonów, a wiêc wszystkie osiem tonów wykonuje siê w
ci±gu o¶miu tygodni, a cały ten cykl mo¿na powtórzyæ w roku najwy¿ej sze¶æ razy.
Muzyka cerkiewna przyswoiła sobie tak¿e modele melodyczne u¿ywane w poszczególnych
czê¶ciach liturgii (razspiew). One tworzyły staroruski tzw. „znamiennyj razspiew”,
osnowê staroruskich ¶piewów liturgicznych. Z czasem bizantyjskie zapo¿yczenia ulegały modyfikacji
pod wpływem muzyki ludowej oraz „razspiewów”: bułgarskich i serbskich. Musiały ulec
zmianom tak¿e ze wzglêdu na barierê jêzykow± - przy tłumaczeniu tekstów pie¶ni z greki na jêzyk
staroruski pierwotne melodie bizantyjskie musiały przystosowaæ siê do innych akcentów.
Trzecim wa¿nym przejêtym czynnikiem bizantyjskim muzyki był zapis muzyczny. Notacja
Najstarsze zabytki notowane s± notacj± ekfonetyczn± - wprowadzon± przez bizantyjskich kleryków
odmian± notacji neumatycznej, przeznaczonej do zapisu dla Ko¶cioła Wschodniego. Składała
siê ona z 12 znaków akcentowych i prozodycznych, które wskazywały jedynie sposób ich
¶piewania i recytowania. Na Ru¶ przynie¶li j± ze sob± ¶piewacy bizantyjscy. W muzyce
bizantyjskiej system oznaczania wysoko¶ci był inny ni¿ w chorale zachodnim, bo nie opierał
siê na systemie linii, lecz znaków okre¶laj±cych odległo¶æ ka¿dego z kolejnych d¼wiêków od
poprzedniego.
Z tej notacji rozwija siê oryginalna notacja ruska, tzw. system znamion, czyli kriuków.
Znaki, którymi oznaczano w ¶redniowieczu wysokie d¼wiêki były nazywane
„znamia”. St±d pierwsze melodie słowiañskie okre¶lane s± mianem melodii znamiennych
(ros. znamiennyj razspiew). Notacja kriukowa nie posiadała jednolitej postaci - wyró¿niamy trzy typy:
najwcze¶niejsz± kondakarn±, kriuki wła¶ciwe i diemienstwienn±.
http://kns.uni.lodz.pl
Kreator PDF
Utworzono 10 May, 2011, 19:17
643568035.002.png
 
Koło Naukowe Slawistów
Notacja kondakarna do dzi¶ nie została w pełni rozszyfrowana. Nazwê swoj± bierze od
„kondaków”, hymnów bizantyjskich notowanych wła¶nie tym sposobem. Tak jak w
wypadku wymienionej notacji ekfonetycznej, znaki kondakarne nie podawały okre¶lonej wysoko¶ci
d¼wiêków, lecz jedynie kierunek melodii, interwały, czas trwania oraz sposób ekspresji. Taki
„opisowy” system był mniej precyzyjny od zachodniego zapisu liniowego, a
jednocze¶nie trudniejszy dla ¶piewaków i wymagał od nich własnej inwencji wykonawczej.
Notacja kondakarna z połowy XII w. Najwiêksz± rolê odegrały kriuki wła¶ciwe.
Składały siê z ok. 50 znaków umiejscowionych przed, pod i miêdzy sylabami tekstu. W swojej
pierwotnej postaci równie¿ nie okre¶lały wysoko¶ci, dopiero z czasem oznaczały j±
dokładniej. Nazwa pochodzi od ich haczykowatego kształtu, który ostatecznie uzyskały w XVI w.
Z okresu kijowskiego zachowały siê 32 zabytki. S± to jednogłosowe melodie ł±cz±ce w sobie
¶piew recytacyjny i psalmodyczny, proste formalnie i pozbawione rozbudowanej melizmatyki.
Nowgorod Wielki Przejmuje rolê centrum kulturowego w XIII w. po rozpadzie Rusi Kijowskiej
spowodowanym najazdami Tatarów. Nowgorod, poło¿ony na północy z dala od szlaków
wojennych, staje siê silnym ksiêstwem z dobrze prosperuj±cym handlem (kontakty z hanz±). Ten
wła¶nie kupiecki charakter miasta motywuje rozwój muzyki ¶wieckiej. Cerkiew, walcz±c z muzyk±
¶wieck± i ludow±, jednocze¶nie ulega ich wpływom. Innowacje te wprowadzaj± sami ¶piewacy
cerkiewni. Najdonio¶lejsz± zmian± s± pierwsze próby wprowadzenia wielogłosowo¶ci,
niew±tpliwe zaczerpniêtej z muzyki ludowej.
W klasztorach zaczêto wystawiaæ dramat liturgiczny, który na wzór zachodnich misteriów miał
sprawowaæ funkcjê dydaktyczn± i wypieraæ utrzymuj±ce siê jeszcze obrz±dki pogañskie. Tak¿e poprzez
dramat muzyka ludowa przenikała do muzyki cerkiewnej. Tak wiêc nowgorodzk± muzykê cechuj± ju¿
pewne innowacje.
¦wietno¶æ Ksiêstwa Nowgorodu przygasa po zdobyciu go przez Iwana III, który now± stolic± obiera
Moskwê i buduje wokół niej swoje pañstwo. Mimo to jeszcze w XV w. o rozwoju muzyki cerkiewnej w
moskiewskim o¶rodku decyduj± ¶piewacy nowgorodzcy. Moskwa W XV w. Ksiêstwo
Moskiewskie, skupiwszy wielkie połacie ziemi, stało siê potêg± licz±c± siê tak¿e w Europie.
Był to wielki bodziec dla gospodarki, handlu, a wiêc tak¿e dla rozwoju kultury. Wzrasta wtedy
potrzeba muzyki ¶wieckiej, uprawianej zawodowo na dworach arystokracji. Do Moskwy,
otwieraj±cej siê na Zachód, przyje¿d¿aj± zagraniczni muzycy i kompozytorzy, przywo¿±c
nowe pr±dy i tendencje. Pojawiaj± siê nowe instrumenty i muzyka instrumentalna. Dla etapu
moskiewskiego tego okresu najwa¿niejszy był rozwój polifonii cerkiewnej i walka z chomoni±.
Polifonia cerkiewna Na jej powstanie najwiêkszy wpływ miała pie¶ñ ludowa oraz docieraj±ca
przez Kijów polska muzyka ko¶cielna i wpływy zachodnioeuropejskie, gdzie istniała ju¿ polifonia
oparta na kontrapunkcie. ¦piew cerkiewny, do tej pory homofoniczny (jednogłosowy), rozwija
siê w polifoniê, ale specyficznego typu. Tak jak w pie¶niach ludowych jest to tzw. polifonia
heterofoniczna, po¶rednia miêdzy homofoni± a polifoni± (wielogłosowo¶ci±). Polifonia cerkiewna jest
dwu-, trzygłosowa i wszystkie głosy prowadz± melodiê. Ponadto charakteryzuj± j±: wolne
tempo, przewaga kroków sekundowych i nieznacznego ambitusu (rozpiêto¶æ miêdzy najni¿szym i
najwy¿szym d¼wiêkiem), brak stałych zwrotów rytmicznych i okre¶lonej podstawy rytmicznej,
natomiast typowe zwroty kadencyjne (poł±czenie akordów tworz±cych zakoñczenie utworu). W
wyrazie s± to wiêc utwory spokojne, emocjonalnie stonowane, bez silniejszych akcentów, raczej
jednostajne. Schematyzm pozwala na wykorzystanie stałych motywów melodycznych w ró¿nych
czê¶ciach liturgii.
Wielogłosowo¶æ cerkiewna nie zmieniła charakteru melodyki. Wiod±cy „znamiennyj
razspiew” realizował głos ¶rodkowy - „put”, melodiê wy¿sz± - głos wy¿szy
„wierch”, a ni¿sz± - „niz”. Głosy dodane tak¿e prowadziły melodiê, były
zrytmizowane wzglêdem głosu ¶rodkowego, spotykały siê z nim czêsto w unisonach i oktawach.
Przykład polifonii cerkiewnej W roku 1551 car Iwan IV Gro¼ny pozwolił na
wprowadzenie ¶piewu wielogłosowego do liturgii. Chomonia Oznacza modyfikacje w ¶piewie
liturgicznym. Rozpoczêły siê one ju¿ w XII w., a pełen ich rozkwit przypadł na XVI w. Ta
maniera wykonawcza zaczerpniêta została z muzyki bizantyjskiej, gdzie wystêpował analogiczny
proces (teretizm). Potrzeba jej wynikała z rozwoju ornamentyki i coraz bogatszych, bardziej
rozbudowanych melizmatów. Na miêkkich sylabach koñcz±cych wyraz podkładano sylaby
„cho’, „mo”, które umo¿liwiały wykonanie długich melizmatów. Inne
modyfikowanie wynikało z zaniku jerów w jêzyku, które zastêpowano samogłoskami. Elementy te
czyniły słowa tekstu zupełnie niezrozumiałymi, zmieniały układ akcentów, a tym samym i
melodiê. W XVII w. podjêto walkê ze zniekształceniami, powrócono do pierwotnych,
„czystych” melodii. Chomonia zachowała siê jedynie w muzyce staroobrzêdowców.
W okresie moskiewskim istotna była tak¿e reforma pisma nutowego, dokonana przez nowgorodzkiego
¶piewaka Iwana Szajdurowa. Wprowadzaj±c czerwony kolor, potrafił dokładniej okre¶liæ wysoko¶æ
d¼wiêków. Notacja ta mogła słu¿yæ tak¿e zapisowi polifonii.
http://kns.uni.lodz.pl
Kreator PDF
Utworzono 10 May, 2011, 19:17
643568035.003.png
 
Koło Naukowe Slawistów
Partytura utworu trzygłosowego w notacji kriukowej z XVI w. Polifonia zachodnia Jej
rozwój w XVII w. był kolejnym etapem ewolucji muzyki rosyjskiej. Wiek XVII jest w ogóle
przełomowy dla rozwoju kultury rosyjskiej. W warunkach absolutyzmu Romanowów zmienia
siê znaczenie muzyki, kr±g twórców i odbiorców, jej funkcje.
Polifonia narodziła siê w Europie Zachodniej, w Moskwie pojawiła siê w latach 50. XVIII w. Wcze¶niej
¶piew jednogłosowy zachodni rozwijał siê w formie chorału gregoriañskiego. Nazwa pochodzi od papie¿a
Grzegorza VII, który zebrał i uporz±dkował melodie ko¶cielne i otworzył w Rzymie szkołê ¶piewu.
W rozwoju polifonii bardzo pomocne okazały siê organy. Pojawiły siê jako dar od cesarza wschodniego
dla króla Franków Pepina. Podczas gdy w Bizancjum u¿ywano ich przy ¶wieckich uroczysto¶ciach, w
Rzymie stosowano je do nauki ¶piewu. Z czasem zaczêto je wykorzystywaæ w trakcie nabo¿eñstw i
wtedy po raz pierwszy pojawił siê ¶piew polifoniczny, tzw. „organum” (pierwotna,
dwugłosowa polifonia, trwaj±ca do XIII w.).W najprostszej postaci jest to chorał gregoriañski z
dodaniem drugiego głosu, prowadzony w odległo¶ci kwinty ni¿ej lub wy¿ej. Wielogłosowo¶æ staje siê
zasad±.
Cerkiew uzmysławia sobie konieczno¶æ zmian, pewnych reform. W tym celu podjêto walkê ze
zniekształceniami, chomoni±, któr± w 1652 r. zniesiono ukazem. Niezrozumiała liturgia nie jednoczyła
wiernych i sprzyjała odstêpowaniu od wiary, herezji (np. raskolnicy). Powołana zostaje specjalna
komisja do reformy ¶piewu. Na jej czele stoi Aleksander Miezieniec, który opracowuje stare pie¶ni
¶piewu cerkiewnego i pisze prawidła czytania kriuków. Muzyka cerkiewna posiada ju¿ nie tylko
własnych kompozytorów, ale tak¿e teoretyków. Unowocze¶niaj± oni pismo nutowe, które z czasem
ustêpuje ogólnoeuropejskiemu liniowemu zapisowi nutowemu. Nowoczesna notacja wpływa na
powiêkszenie siê krêgu muzyków - jest bardziej precyzyjna i łatwiejsza.
Podczas gdy w XVI w. ¶piewy s± dwu-, trzygłosowe, na przełomie XVII i XVIII w. powstaj± utwory na
8 do 24 głosów w postaci popularnych koncertów religijnych. Ich forma składała siê z wystêpuj±cych na
przemian fragmentów pełnego chóru i głosów solowych. Spotykamy wówczas pierwsze nazwiska
kompozytorów rosyjskich, m.in. Wasyla Titowa, autora 30 takich koncertów.
M. Kałacznikow: fragment „Koncertu religijnego” na 24 głosy Wiek XVIII
Rosja cara Piotra I dbaj±cego o rozwój i wej¶cie do wspólnoty zachodnioeuropejskiej, to dla muzyki
czas opery. W pierwszym okresie jest to kopiowanie, np. podkładanie tekstów rosyjskich pod
opery francuskie, włoskie. Z czasem pojawia siê twórczo¶æ samodzielna. Rozwój muzyki cerkiewnej
w tym czasie polega wła¶nie na przyswajaniu sobie zdobyczy stylistycznych opery. Wyra¿aj± siê one
w licznie pisanych wówczas chóralnych koncertach cerkiewnych a capella, takich autorów jak
Maksym Berezowski, Wasyl Titow, a szczególnie rozwiniêt± formê nadawał swoim koncertom Dymitr
Bortniañski. Po ¶mierci Bortniañskiego, w XIX w. nast±piło zahamowanie rozwoju muzyki
cerkiewnej. Twórczo¶æ kompozytorów rosyjskich ograniczała siê do zharmonizowania na nowo
wszystkich ¶piewów cerkiewnych, co doprowadziło do zatarcia oryginalnego charakteru ¶piewów
¶redniowiecznych. Z muzyki cerkiewnej bêd± dopiero pó¼niej czerpaæ wielcy kompozytorzy
rosyjscy, jak np. Modest Musorgski. Bibliografia: Zofia Lissa „Historia muzyki
rosyjskiej’, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1955 r. Jerzy Habela
„Słowniczek muzyczny”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1968 r.
„Encyklopedia muzyczna”, red. El¿bieta Dziêbowska, Polskie Wydawnictwo
Muzyczne, Kraków 1986 r.
http://kns.uni.lodz.pl
Kreator PDF
Utworzono 10 May, 2011, 19:17
643568035.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin