Grzeczność na co dzień.doc

(78 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć dla klasy I z uwzględnieniem dzieci ryzyka dysleksji

Małgorzata Kozień

Szkoła Podstawowa nr 5

w Świdniku

Nauczanie zintegrowane
 
 
Scenariusz zajęć dla klasy I

z uwzględnieniem pracy z dziećmi

„ryzyka dysleksji”

 

Podejmowane podczas przebiegu zajęć zintegrowanych formy ćwiczeń kierowane do dzieci ryzyka dysleksji wyodrębnione zostały w scenariuszu pogrubioną czcionką.

 

 

Temat tygodniowy: Grzeczność na co dzień.

Ośrodek dzienny: Dobre zwyczaje.

Temat: Kilkuzdaniowe wypowiedzi dzieci na temat właściwego zachowania się i stosowania zwrotów grzecznościowych na podst. wierszy: J. Brzechwy „Kwoka,” H. Zielińskiej „Ważne słowa” i własnych doświadczeń. Doskonalenie techniki czytania wyrazów dwusylabowych

z głoską „r.” Monografia liczby7. Wykonanie formy użytkowej – „obrazka” techniką kombinowaną.

 

Cele  główne:

Dziecko rozumie potrzebę przestrzegania zasad kulturalnego zachowania się w życiu ludzi.

Dziecko prawidłowo buduje zdania i posługuje się nimi w mowie wiązanej.

Doskonali umiejętność analizy i syntezy wyrazów dwusylabowych.

Doskonali koordynację wzrokowo - ruchowo - słuchową.

Ćwiczy poprawne wypowiadanie się pełnymi zdaniami.

Dostrzega związki przyczynowo-skutkowe.

Wyodrębnia samogłoski i spółgłoski w wyrazach, oraz tworzy modele wyrazów.

Poprawnie, globalnie odczytuje sylaby i wyrazy.

Kształci umiejętność płynnego i kształtnego zapisywania sylab i wyrazów.

Wyzwala aktywność twórczą.

 

Cele terapeutyczne:

Dziecko doskonali pamięć słuchową poprzez rozpoznawanie po głosie zwierząt hodowlanych.

Usprawnia funkcje analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego.

Usprawnia narządy artykulacyjne.

Buduje wiarę we własne siły i umiejętności.

 

 

Metody: słowne, ekspresyjne, praktycznego działania,

Metody korekcyjno-kompensacyjne: elementy Metody Dobrego Startu, elementy metody 18 struktur wyrazowych.

 

Formy: zbiorowa jednolita, indywidualna, grupowa.

Formy pracy korekcyjnej: wykonywanie ćwiczeń pod indywidualnym nadzorem nauczyciela, dodatkowe indywidualne robienie ćwiczeń, które wykonuje grupa lub cała klasa, rezygnacja z pewnych zadań na rzecz innych, wykonywanie dodatkowych prac domowych.

 

Środki dydaktyczne: wiersze: „Kwoka” J. Brzechwy, „Ważne słowa” H. Zielińskiej, makiety zwierząt i ilustracje, kaseta z nagraniem odgłosów z wiejskiego podwórka, walczyka oraz piosenek „Kurczątka” i „W kurniku,” karta pracy ucznia, rozsypanki wyrazowe, kartony A3, kredki pastele, plastelina, ziarna pszenicy, dyni.

 

Realizowane zadania i ćwiczenia

Rozwijane funkcje poznawcze,

percepcyjno - motoryczne

1. Dzieci witają się śpiewaną rymowanką i gestem:

podają sobie prawe ręce, stykają prawe stopy i palce wskazujące prawej ręki.

2. Uczniowie słuchają odgłosów z wiejskiego podwórka.

Podają nazwy zwierząt i wymieniają te, które były słyszane w nagraniu, a nie ma ich na ilustracji.

3. Nauczyciel prezentuje makiety zwierząt  do wiersza J. Brzechwy „Kwoka.”

Dzieci obserwują miny narysowanych zwierząt, nazywają nastroje i naśladują je gestem i mimiką.

4. Nauczyciel recytuje wiersz pt. „Kwoka.” Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie autora: Czy kwoka była dobrze wychowana?

5. Uczniowie ustalają kolejność wydarzeń –układają makiety zwierząt we właściwej kolejności.

6. Scenka dramowa: Jak mogła inaczej zachować się kwoka?

7. Ekspozycja 3 ilustracji. Nauczyciel recytuje krótkie wiersze H. Zielińskiej, ale bez ostatnich słów. Uczniowie podają słowa rymujące się i wskazują właściwe ilustracje do poszczególnych wierszy.

8. Dzieci wykonują ćwiczenia ruchowo -słuchowo-wzrokowe do piosenki „Kurczątka” -organizujemy przyjęcie, przygotowujemy „kolorowy obrus”:

a) nauczyciel demonstruje na tablicy wzór - znak piosenki,

b) wybrane dzieci śpiewają wodząc palcem po wzorze,

c) każde dziecko wykonuje ćwiczenie na swojej kartce ze wzorem naklejonym na materiale o różnej fakturze,

d) uczniowie odtwarzają wzór w powietrzu, na podłodze nogą, na stole palcem, na plecach kolegi z jednoczesnym śpiewem,

e) dzieci odtwarzają wzór na dużych kartonach.

Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na dzieci z grupy ryzyka dysleksji, pomaga im, na bieżąco koryguje błędy, uczula na zachowanie właściwego kierunku kreślenia linii poziomych, pionowych

i okręgów.

9. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę ilustrowaną:

a) wyjaśniają rozumienie hasła: „Dobre zwyczaje,”

b) czytają indywidualne i chórem wyrazy,

c) dzielą wyrazy na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem,

d) wskazują literę powtarzającą się – r

e) wykonują ćwiczenia wzrokowo-artykulacyjno -ruchowe: po zauważeniu litery „r” w prezentowanych przez nauczyciela wyrazach (nora, baty, bary, brama, pasek, Radek)

uczniowie wykonują przysiad

z jednoczesnym wymawianiem głoski „r,”

e) tworzą literę „ R” ze swojego ciała.

Nauczyciel dba by każde dziecko indywidualnie wykonało w/w ćwiczenia.

10. Dzieci układają dowolne wyrazy z „r”

z podanych liter -„ talerzyków ”(r, t, b, o, a, k, y) – praca grupowa

Dzieci dyslektyczne są przydzielone do różnych grup. Próbują odczytać zapisane wyrazy.

11. Uczniowie podają nazwy zwierząt -„gości,” w których jest głoska r.

a) tworzą modele wyrazów, zaznaczają miejsca występowania samogłosek

i spółgłosek odpowiednimi kolorami.

b) wskazują miejsce występowania głoski r,

c) dorysowują zwierzątko, w którego nazwie jest głoska r (np. królik),

d) wskazują ilość sylab w wyrazach.

Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na wykonanie indywidualne przez dzieci ćwiczenia b, d.

12. Zabawa ruchowo-słuchowa do piosenki „W kurniku” połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi:

a) dzieci naśladują zachowanie oraz głos kur

i koguta.

b) zbierają rozsypane na dużym kartonie na podłodze ziarenka pszenicy -„poczęstunek zwierząt.”

13. Przyglądając się podanym wyrazom:

rama, , taras , pora, para, taca, rano, łata

     ra                                                    ta

     ra                                                    ta

     ra                                                    ta

     ra                                                    ta         

dopisują (we właściwym miejscu) do sylaby w kolumnie sylabę brakującą,

b) czytają utworzone wyrazy,

c) czytają wyrazy, w których wyróżniona sylaba znajduje się na drugim miejscu,

d) przepisują wyrazy, w których wyróżniona sylaba jest na pierwszym miejscu: rama, taras, rano, taca.

W przypadku dzieci dyslektycznych można zrezygnować z ćwiczenia c, d na korzyść precyzyjnego wykonania ćwiczenia a, b i ćwiczenia dodatkowego wykonywanego indywidualnie przy nauczycielu:

Odczytywanie zdań z wyrazami dwusylabowymi o budowie:

(struktura IV)

              Ba-ran  ma  ro-gi.

              Ko-gut  i  ku-ra  to  pa-ra.

              Ro-mek  sy-pał  pro-so.

- czytanie zdań sylabami,

- całościowe ujmowanie wyrazów w zdaniu.

14. Zabawa wzrokowo-ruchowa „ budujemy schodki”( praca w grupach).

Dzieci układają wyrazy tak, by pierwsza sylaba kolejnego wyrazu była taka sama jak druga  sylaba poprzedniego wyrazu

     kora

         rata

            tara

                rada

                     dary

                        ryba

                            barek

wchodzą po schodkach z jednoczesnym odczytywaniem wyrazów.

15. Uczniowie liczą do 7:

a) przeliczają ilość schodków, po których poruszały się zwierzęta „goście,” ilość zwierząt, talerzyków, wkładają po 7 ziarenek do talerzyków,

b) układają liczby w kolorach: najpierw po jednym klocku, potem odszukują klocek 7

i układają wzdłuż pozostałych.

16. Zabawa orientacyjno - porządkowa:„Kto zdąży na schodki.

Dzieci podają kto stoi na pierwszym, trzecim, siódmym schodku.

17. Uczniowie malują na kartonie kredką pastelą wzory faliste na przemian prawą i lewą ręką w rytm walczyka.

Nauczyciel aktywizuje dzieci do udziału w ćwiczeniu ważnym z punktu widzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.

18. Dzieci wykonują ćwiczenia w kształtnym pisaniu cyfry 7.

19. Komponują obrazek „prezent” na wykonanym falistym tle poprzez modelowanie wałeczków z plasteliny i tworzenie różnych kształtów, wykonanie ramki z ziarenek prosa, dyni itp.

20. Podsumowanie dnia pracy - dzieci wypowiadają się co nowego dowiedziały się na zajęciach, co im się najbardziej podobało, na czym polegał ich sukces.

Dodatkowa praca dla dzieci do domu: wykonanie w zeszycie prac dodatkowych podziału wyrazów (o budowie sylaba otwarta + sylaba zamknięta) na sylaby.

Uczniowie utrwalają stronniczość ciała.

Integrują się we wspólnej zabawie.

 

 

Dzieci doskonalą wrażliwość słuchową na

różne głosy zwierząt.

Uczniowie kształcą pamięć słuchową.

Doskonalą umiejętność werbalnego

przedstawiania spostrzeżeń wzrokowych

i poprawnego formułowania zdań.

 

Bogacą słownictwo o wyrazy określające

nastrój: smutek, zmartwienie, żal, itp.

 

 

Wdrażają się do uważnego słuchania

i formułowania wniosków.

Rozwijają pamięć słuchową i myślenie

przyczynowo- skutkowe.

 

Dzieci w twórczy sposób radzą sobie z nową

sytuacją, wyrażają uczucia słowem, gestem,

ruchem, mimiką.

Utrwalają zwroty grzecznościowe.

Doskonalą wrażliwość słuchową, dostrzegają

podobieństwa wyrazowe.

 

 

Uczniowie kształcą koordynację ruchów ręki

ze spostrzeżeniami wzrokowymi i  bodźcami

słuchowymi.

 

 

Dzieci rozwijają koordynację wzrokowo  -

słuchowo - ruchową.

Uczniowie poszerzają doznania zmysłowe o

dotyk.

Doskonalą płynność, harmonię i precyzję

ruchów ręki. Koncentrują uwagę.

Kształcą orientację przestrzenną: strona

prawa, lewa oraz ruchy posuwiste ręki.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci prawidłowo piszą znane litery.

Kształcą umiejętność wyrażania myśli w

formie zdania.

Doskonalą technikę czytania.

Usprawniają analizę i syntezę wzrokową

wyrazów.

 

Kształcą spostrzegawczość wzrokową

i koncentrację uwagi.

Usprawniają narządy artykulacyjne.

 

Uczniowie wykazują się twórczą

aktywnością.

 

Dzieci myślą logicznie i dokonują syntezy

wzrokowej wyrazów.

 

 

 

Kształcą analizę słuchową wyrazów.

 

 

 

 

Dzieci rozwijają spostrzegawczość słuchową,

dokonują analizy słuchowej wyrazów.

 

 

 

 

 

Usprawniają motorykę rąk.

 

 

 

 

Uczniowie integrują się we wspólnej

zabawie, czerpią radość z zabaw ruchowych.

Doskonalą wrażliwość słuchową i poprawną

artykulację.

 

Dzieci usprawniają czubki palców i ćwiczą

chwyty pęsetowe.

 

 

Uczniowie doskonalą technikę czytania,

dokonują analizy wzrokowej wyrazów.

 

 

 

Kształcą poprawne, płynne pisanie sylab.

 

Dzieci doskonalą spostrzegawczość

wzrokową i technikę czytania.

 

Kształcą poprawne, płynne pisanie wyrazów.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie poszerzają pole widzenia,

doskonalą umiejętność globalnego czytania.

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci doskonalą technikę czytania,

dokonują analizy wzrokowej wyrazów.

Koncentrują uwagę na wspólnie

wykonywanej pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci sprawnie posługują się liczebnikami

głównymi w zakresie siedmiu.

 

 

 

Rozumieją pojęcie liczby w aspekcie

miarowym.

 

 

 

Rozumieją pojęcie liczby w aspekcie

porządkowym.

Ćwiczą grafomotorykę.

 

 

 

 

 

Uczniowie doskonalą sprawność manualną, 

precyzję ruchów rąk.

Rozwijają aktywność twórczą.

 

 

 

 

Dzieci słownie określają swoje myśli

i uczucia, relaksują się.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin